• Ei tuloksia

KOKEMUKSELLISET RAKENTEET ELI KIRJOIT- KIRJOIT-TAMISEN MATKA JA TÄMÄ KIRJOITUS

In document Ristiriitaiset rakenteet (sivua 109-114)

Pitkä matkani tämän aiheen parissa alkaa olla ohi. Pistomaiset hyökkäykseni teatterin rakenteiden eri peilisaleihin varmasti jatkuvat, mutta aika loppuu.

Olisi ristiriitaista väittää, että rakenteellinen kokemuksellisuus olisi kuvatta-vissa muuten kuin jonkinlaisen päättymättömän kirjoituksen kautta. Että tämä työ kuvaisi jotakin kokonaisuutta.

K ä r p ä n e n , l a u t a , s e i t t i

Kokonaisuuden paketoimisen sijaan ehdottaisin tarkastelemaan matkaani sil-mien avautumisen kokemuksen kautta. Kun vauva ei vielä näe kunnolla, kaikki on sekavaa. Vauvan ympärillä on kärpäsiä, myrsky, meteliä, sotkua. Muistat-teko sen hetken, kun silmät alkoivat nähdä kaiken, mikä häiritsee? En minä-kään, mutta kaikilla meillä lienee siitä aavistus. Sama tässä, tätä aihetta opis-kellessa, on tapahtunut minulle. Rakenteet surisivat ympärilläni, ja pieni sor-meni osoitti yhtä mätää lautaa, ja minä näin sen syyt. Yksi, intuitiolla valittu huomiopiste kerrallaan, syntyi jonkinlainen luonnos kokonaisuudesta.

Jos minun pitäisi nyt piirtää kaavio, kuvaisin itseni jonkinlaisten seittien ver-kostossa. Johtamisen, esityskomposition, rahoitusrakenteen, näyttämön edus-taman ihmiskuvan, työelämään suuntautumisen taktiikoiden ja rakennekes-kustelun käsittelyt piirtävät mielenmaisemaani paraabeleja, akseleita, leik-kauspisteitä. Kaipa minä olisin se hämähäkki. Tunnen, että joitain seittejä pit-kin voisin mennä johonpit-kin asti. Ehkä singauttaa oman rihman.

K a n n e l m ä k i 3 . 4 . 2 0 1 7

Olen siirtymässä sudokuista ja tetriksestä matematiikkaan. Aikuisten matema-tiikka- ja viinikerho on aloittanut. Äiti lähetti minulle lukiosta vastikään val-mistuneen pikkuveljeni matematiikankirjoja. Yhtälöt alkavat muistua mieleen.

Tunnen itseni rikkaaksi, vaikka elän arvaamattoman toimeentulotuen varassa aikaa, jota tullaan myöhemmin kutsumaan Kela- kevääksi, mustaksi vaiheeksi Suomen historiassa, jolloin meidät kaikki yritettiin jyrätä. Tunnen kuitenkin

outoa hilpeyttä. Olen kirjoittanut aivan helvetillisen kokoisen opinnäytteen, to-della haastanut itseäni, ja nyt tämä projekti tällaisenaan päättyy. On selkeitä vaiheita. Kevätallergian alkaminen ja kellojen siirtäminenkin jäsentävät vuotta.

On kunnallisvaalit. Maailma on, vaikkakin yhä hyvin ristiriitainen, ainakin het-ken, vähintään näennäisesti, paremmassa järjestyksessä.

LÄHTEET

K i r j a l l i s e t l ä h t e e t

Arlander, Anette. 1998. Esitys tilana: Teatteritaiteen taiteellispainotteisen tohtorintutkinnon kirjallinen osuus. Acta Scenica 2. Vantaa: Tummavuoren Kirjapaino Oy.

Barthes, Roland. 1994 [1957]. Mytologioita. Tampere: Tammer-Paino Oy.

Björksten, Tuomo. 2016. Suomalaiset tytöt ovat maailman toiseksi parhaita, vaikka ”Ei edes huvita”. YLE Uutiset, 6.12.2016

Enbuske, Tuomas. ”Sivistynyt mies, sinunkin sisälläsi asuu Axl Smith”. Iltalehti 3.3.2017. www.blogit.iltalehti.fi/tuomas-enbuske/2017/03/03/sivistynyt-mies-sinunkin-sisallasi-asuu-axl-smith/ Viitattu 1.4.2017

Jakonen, Olli. 2015. Suomen taidepoliittinen käsikirja. Suomi: Baltic Cir-cle/Checkpoint Helsinki.

Kunst, Bojana. 2015. Artist at Work: Proximity of Art and Capitalism. United Kingdom: Zero Books.

Kulttuuripolitiikan linjat -toimikunta. 1992. Kupoli: Kulttuuripolitiikan linjat.

Helsinki: Valtion painatuskeskus.

Lavaste, Saana; Rautavuoma, Saara; Sirén, Kati. 2015. Avoin näyttämö: Käsi-kirja teatterin uudistajille. Tampere: Eräsalon Käsi-kirjapaino Oy.

Oirispää, Oili. `Nykysirkuksen pomo taiteen rahoituksesta: ”Kyseessä on suku-polvikokemus – nuoret tekijät ja uudet taiteenlajit ovat jääneet nuolemaan näp-pejään”´. YLE Uutiset, 27.11.2016.

Paavolainen, Pentti 2012. ”Suomalaisen teatterin synty”. Hiidenkivi 3/2012.

Viitattu 1.4.2017

Paavolainen, Pentti 2016 [2005]. ”Teatterit perustetaan koko maahan 1902-1930”. Teoksessa Paavolainen: Suomen teatterihistoria. Oppimateriaali, Tai-deyliopiston Teatterikorkeakoulu, Yhteisen opetuksen keskus. Teatterikorkea-koulun julkaisusarja 53. Luettavissa osoitteessa disco.teak.fi/teatteri/ Viitattu 1.4.2017

Peltola, Piia 2016. ”Itkevä vallankumous – katkelma lopputyöpäiväkirjasta”.

www.liikekieli.com/uusi-alku-012016 Viitattu 2.2.2017

Roiha, Taija: ”Luokattomat taiteilijat? Taiteellisen työn yhteiskunnallinen eriarvoisuus prekaarissa taidemaailmassa”. Taidehistoria tieteenä- julkaisu, 1/2017. Viitattu 3.4.2017

Rämä, Vihtori. Vihtorirama.com. ”VOS – Uudistuuko mikään?” 11.12.2016. Vii-tattu 4.4.2017

Suomen Kulttuurirahasto SKR. 2015. Rahan kosketus. Helsinki.

STOD ry. 2017. Selvitys teatteriohjaajien työllistymisestä. Suomen teatterioh-jaajien ja dramaturgien yhdistys STOD. www.teme.fi/stod/2956-miehinenteat-teri.html#.WOOSXxKLQ_N. 2.2.2017

Sitra. 2017. ”#KulttuuriVOS Teesit ja rahoituksen periaatteet: Esittävien taitei-den ja museoitaitei-den rahoitusjärjestelmän uudistustyön ensimmäinen vaihe”. Hel-sinki: Erweko Oy. Viitattu 4.4.2017

Turkka, Jouko. 1982. Aiheita. Helsinki: Otava.

H a a s t a t t e l u t j a k e s k u s t e l u t

Antti Haikkalan, Topi Marinin ja Piia Peltolan keskustelu Pub Porthanissa 17.3.2017

Facebook messenger –keskustelu ”Natalian” kanssa. Kevät 2017.

Facebook –keskustelu. https://www.facebook.com/piia.peltola/timeline. Kes-kustelu teatterin uudistamisesta Piia Peltolan Facebook-seinällä 11.8.2015.

Haastattelu näyttelijäkuvan muutoksesta. Haastateltava: Ruotsalainen, Jukka.

Helsinki 6.2.2017. Lainaukset tarkistettu sähköpostitse 2.4.2017.

Teatterin vallankumous –paneelikeskustelu. Panelistit: Hilkka Hyttinen, Miko Jaakkola, Maarit Pyökäri, Vihtori Rämä. Ehdotuksia myös yleisöstä. Pori 5.9.2015.

Ohjaajaopiskelijoiden keskustelu syksyllä 2015. Läsnä Piia Peltola, Ruusu Haarla, Susanna Airaksinen, Topi Marin, Tuomas Waahtoluoto, Juho Mantere, Lauri Mattila, Anne Nimell ja Juho Liira. Ääninauhalta litteroinut ja koostanut Piia Peltola 2016.

Puhelinhaastattelu näyttelijäkuvan muutoksesta. Haastateltava: Outinen, Kati.

28.12.2016. Lainaukset tarkistettu sähköpostitse 2.4.2017.

E s i t y k s e t

Aukko. Käsikirjoitus Salla Viikka, ohjaus Piia Peltola. Näyttelijät Henna Hak-karainen, Julia Lappalainen, Jouko Puolanto. Suunnitteleva ryhmä Kirill Lo-rech, Olivia Pohjola, Tinja Salmi, Tellervo Syrjäkari. Ensi-ilta 20.5.2015, Teat-terikorkeakoulu/Teatteri Takomo, Helsinki.

Arki elämää. Ohjaus Piia Peltola. Sovitus Paula Vesala ja Piia Peltola. Näytteli-jät Sonja Kuittinen, Joonas Kääriäinen, Fanni Noroila, Dennis Nylund, Amanda Nyman, Olli Rahkonen. Suunnitteleva ryhmä Ina Dolk, Sari Paljakka, Julius Valve, Otso Vartiainen. Ensi-ilta 6.2.2013, Teatterikorkeakoulu, Hel-sinki.

Beverly Hills 90210 –näytelmä. Käsikirjoitus ja ohjaus Piia Peltola. Näyttelijät Eino Heiskanen, Julia Lappalainen, Olli Rahkonen, Miila Virtanen. Suunnitte-leva ryhmä Eero Auvinen, Eero Erkamo, Hannah Gullichsen, Sari Paljakka ja Susanna Suurla. Ensi-ilta 26.4.2016, Teatterikorkeakoulu, Helsinki.

Läntti. Käsikirjoitus Laura Valkama. Ohjaus Piia Peltola. Näyttelijät Eino Heis-kanen, Ella Lahdenmäki, Eero Ojala. Ensi-ilta talvi 2012, Teatterikorkeakoulu, Helsinki.

Rocky Horror Show. Ohjaus Sami Saikkonen. No Fear Agency and Promotion.

Ensi-ilta 2.11.2016, Kulttuuritalo, Helsinki.

Transfinlandia. Käsikirjoitus Paula Vesala, ohjaus Piia Peltola. Näyttelijät Antti Autio, Seidi Haarla, Laura Halonen, Antti Heikkinen, Sonja Kuittinen, Aku Sipola, Miila Virtanen. Suunnitteleva ryhmä Joonas Outakoski, Kristian Palmu, Sari Paljakka, Tellervo Syrjäkari. Ensi-ilta 10.4.2014 Teatterikorkea-koulu, Helsinki.

T e l e v i s i o j a e l o k u v a

My Left Foot. Ohj. Jim Sheridan. Granada Films&Miramax, Irlanti, 30.3.1990 Minä olen muistanut. 9/10: Nyt reppu jupiset – kirjallisuuden ja kulttuurin uu-det tuulet. Production House, YLE TV1 5.6.2015.

In document Ristiriitaiset rakenteet (sivua 109-114)