• Ei tuloksia

Valitsin käsiteltäviksi provokatiivisiksi aihealueiksi aineiston analyysin perusteella rasismin, väkivallan, seksuaalisuuden ja erotiikan, itseilmaisun ja moninaisuuden. Näistä teemoista olenkin kirjoittanut tarkempaa analyysia luvussa 4.1, jota hyödynnän kehittämistuotteen pohjustusmateriaalien luomisessa. Tässä luvussa esittelen tarkemmin materiaalin

info-87 osuuksia eli provokatiivisten aiheiden pohjustusmateriaaleja, joiden tarkoitus on tukea ku-vataideopettajia provokatiivisten visuaalisten sisältöjen käsittelyssä. Mainitsin aiemmin ana-lyysiluvussa, että kuvataideopettajat voivat itsekin kokea provokatiivisten visuaalisten sisäl-töjen ja provokatiivisten aiheiden käsittelyn hankalaksi. Tästä syystä sisällytin materiaaliin tietoa provokatiivisista aihealueista kuvataideopettajien työn tueksi. Pohjustusmateriaalit on siis tarkoitettu opettajille, eikä niinkään oppilaille näytettäväksi.

Provokatiivisten aiheiden lisäksi lisäsin tietoa siitä, miksi provokatiivisia aiheita tulisi käsi-tellä nuorten opetuksessa ja kasvatuksessa, ja mitä merkitystä näiden aiheiden sisäistämi-sellä on nuoren visuaalisen kulttuurin tietämyksen sekä kasvun ja kehityksen kannalta. Ku-vataideopettajan materiaali sisältää siis tietoa provokatiivisista aihealueista, niiden visuaa-lisesta käsittelemisestä ja provokatiivisuuden pedagogiikasta. Mainitsin luvussa 4.1, että osa haastateltavista koki erotiikan hankalaksi oppilaiden ikätason ja suurten yksilöllisten erojen vuoksi. Osalle oppilaista seksuaalisuuden ja erotiikan käsittely voisi olla jo ajankoh-taista, kun taas osan tietämys ja ymmärrys aiheesta on vielä alkeellisella tasolla. Teemoista uskonto, ääriliikkeet ja rasismi puolestaan ovat vakavia yhteiskunnallisia aiheita, jotka he-rättävät paljon tunteita ja keskustelua, joka on joskus sävyltään hyvin polarisoitunutta. Op-pilaita tulisi kasvattaa tasapainoisiksi yksilöiksi, jotka kykenevät kohtaamaan ja ratkaise-maan tulevaisuudessa myös yhteiskunnan vaikeampia ilmiöitä. Vaikeiden aiheiden käsittely sensitiivisesti ja ikätasoon sopivalla tavalla on merkittävää. Nämä aiheet voivat olla hankalia käsitellä kuitenkin myös aikuisten näkökulmasta, minkä vuoksi opettajille itselleen tulee luoda tietopaketteja. Materiaalin rakenne on seuraavanlainen:

Kuva 1 – Materiaalin rakenne

88 Esittelen provokatiivisuuden teemoista esimerkkeinä erotiikan ja seksuaalisuuden ja väki-vallan pohjustusmateriaaleja. Valitsin nämä kaksi teemakategoriaa tarkempaan tarkaste-luun, koska aineiston analyysissa niiden tärkeys korostui. Seksuaalikasvatus kuuluu perus-koulun opetukseen ja aiheen käsittelyssä nähtiin mahdollisuus ilmiöoppimisen menetelmien toteuttamiseen. Väkivalta puolestaan sai provokatiivisuuden teemoista eniten kyllä-vas-tauksia, kun kysyin, pitäisikö aihetta käsitellä opetuksessa, eikä yhtäkään ei-vastausta. Tut-kielmani laajuuden vuoksi teen opettajan materiaalin prototyyppiin näiden kahden aihealu-een tietopaketit ja tehtävänannot valmiiksi. Lisäksi työstän valmiiksi materiaalin johdannon ja ohjeistuksen materiaalin käytöstä ja osion 1., jossa esittelen provokatiivisuuden käsitteen moninaista merkitystä ja provokatiivisuuden ilmiön yhteiskunnallista ja kasvatuksellista nä-kökulmaa. Muut opettajan materiaaliin halutut provokatiivisuuden teemat olen sisällyttänyt materiaalin rakenteeseen, mutta pitääkseni työmäärän sopivana pro gradu -tutkielman ko-koiseen työhön, työstän nämä materiaalin osat valmiiksi pro gradu -tutkimusprosessin jäl-keen. Huomioin pohjustusmateriaalitekstien kirjoituksessa ja visuaalisten materiaalien va-linnassa analyysiluvussa tekemäni tärkeät havainnot.

Tietopaketit sisältävät pääosin kirjoituksiani provokatiivisuuden ja provokatiivisten visuaa-listen teemojen teoriasta, jonka olen luonut tutkielmani teoria- ja analyysiluvun pohjalta. Kir-joitetun tekstin lisäksi tietopaketteihin kuuluu visuaalisia materiaaleja. Hyödynsin omia tai-deteoksiani, itse ottamiani valokuvia taidenäyttelyistä ja tekijänoikeusvapaita kuvia, joita et-sin muun muassa Creative Commons -sivustolta. Osan kuvista olen valinnut ikään kuin sivuston kuvitukseksi, mutta osa kuvista on hyödyllisiä myös tehtävänantojen ja aiheesta opettamisen kannalta. Kaikkia haluamiani visuaalisia materiaaleja en voinut sisällyttää ma-teriaaliin tekijänoikeussyistä, joten olen liittänyt mama-teriaaliin lukuisia linkkejä, joiden kautta löytyy hyvää tietoa ja havainnollistavia teosesimerkkejä. Seuraavaksi esittelen tarkemmin prototyypin kolmea ensimmäistä tietopakettia.

Koska provokatiivisuuden käsite on monimuotoinen ja voi kuvataidekasvatuksen ammatti-laisillekin herättää keskenään erilaisia mielikuvia, päätin luoda opettajan materiaaliin en-simmäisen tietopaketin provokatiivisuuden käsitteestä ja provokatiivisten visuaalisten sisäl-töjen yhteiskunnallisesta merkityksestä. Käsittelen termiä nimenomaan kuvataidekasvatuk-sen näkökulmasta. Tutkielmani teoria- ja analyysiluvun pohjalta loin neljä provokatiivisuu-den kategoriaa, joiprovokatiivisuu-den tarkoituksena on auttaa hahmottamaan, miten provokatiivisuuprovokatiivisuu-den taustalla voi olla monenlaisia motiiveja. Kategoriat ovat:

1. Tahallinen provokaatio 2. Tahaton provokaatio 3. Puolustava provokaatio

4. Provokaatio provosoimisen vuoksi

89 Avaan tietopaketissa tarkemmin näiden kategorioiden merkityksiä havainnollistavien esi-merkkien kautta. Esittelen tietopaketissa samoja teosesimerkkejä kuin tutkielman johdan-toluvussa. Lisäksi painotan sitä, kuinka osa kategorioista voi joissain tilanteissa olla myös päällekkäisiä. Esimerkiksi puolustava provokaatio voi usein olla tahallista provokaatiota.

Tietopakettiin kuuluu provokatiivisuuden käsitteen määrittelyn lisäksi tietoa aiheen yhteis-kunnallisesta merkityksestä ja kasvatuksellisista näkökulmista aiheen käsittelyyn. Hyödyn-sin tietopaketin kirjoittamisessa samoja lähdeteoksia, havaintoja ja pohdintoja kuin tutkiel-mani teorialuvussa ja analyysiluvussa. Tärkeiksi kasvatuksellisiksi näkökulmiksi nostin ma-teriaaliin riskien kuulumisen kasvatukseen ja sensitiivisen kasvatuksen. Lisäksi tein tähän osioon PowerPoint-diaesityksen taiteen ja visuaalisen kulttuurin provokatiivisuudesta. Dia-esitystä voi hyödyntää opetuksessa ennen suunnittelemieni tehtävänantojen toteutusta, ja opettajat saavat halutessaan muokata sitä omaan käyttöön sopivaksi.

Kuva 2 – Väkivaltakuvasto

Väkivaltakuvaston tietopakettiin olen sisällyttänyt tietoa väkivaltakuvaston käsittelystä kou-lun sosiaalisessa tilassa. Perustelen lukijalle tutkielmani teoriapohjan avulla, miksi väkival-tailmiötä ylipäätään olisi hyvä käsitellä myös kuvataideopetuksessa. Lisäksi olen kirjoittanut väkivallan eri muodoista ja eri tavoista esittää väkivaltaa visuaalisessa kulttuurissa. Avaan väkivallan muotojen ja esitystapojen käsitteitä, kuten rakenteellinen ja emotionaalinen vä-kivalta ja suoranainen ja viitteellinen kuvaus. Näillä termeillä on tärkeä merkitys vävä-kivaltail- väkivaltail-miön käsittelemisessä aiheen monimutkaisuuden ja laajuuden ymmärtämisen kannalta.

90 Väkivaltakuvastonkin käsittelyssä haastateltavat pitivät tärkeänä sitä, miten käsitellä aihetta tarpeeksi sensitiivisesti oppilaiden kanssa. Tästä syystä olen kirjoittanut osion väkivaltaku-vaston käsittelystä nuorten kanssa, jossa tarkastelen huomioita sensitiivisyyteen liittyen.

Tietoa väkivallan esittämiseen liittyvistä virallisista ohjeistuksista olen löytänyt erityisesti Kansallisen audiovisuaalisen instituutin sivustolta osoitteesta: https://kavi.fi/ikarajat/yleis-tieto/symbolit/vakivalta/. Sivustolla käsitellään aihetta lapsiin ja nuoriin kohdistuvien haitta-vaikutusten ja kuvaohjelmien ikärajoitusten näkökulmasta, joten sivuston tiedoista on suuri apu sensitiivisen kasvatuksen toteutukseen. Olen tuonut esiin myös käytännönläheisempiä esimerkkejä sensitiivisempään tapaan käsitellä väkivaltailmiötä ja väkivaltakuvastoa kasva-tuksessa.

Kuva 3 – Seksuaalikasvatus kuvataidekasvatuksessa

Seksuaalisuuden, erotiikan ja alastomuuden osion tietopaketissa käsittelen seksuaalikas-vatusta kuvataidekasvatuksessa, seksuaalisen kuvaston ja alastomuuden esiintymistä tai-teessa ja visuaalisessa kulttuurissa ja ilmiöoppimisen mahdollisuuksia aiheen opetuksessa.

Perustelen tietopaketissa, miksi myös kuvataiteen opetuksen kontekstissa olisi hyvä toteut-taa seksuaalikasvatusta. Määrittelen tarkemmin, mitä materiaalissa tarkoitetoteut-taan seksuaali-sella, eroottisella ja pornografisella sisällöllä ja alastomuuden kuvauksella. Lisäksi olen kir-joittanut osion seksualisoinnista ja itsemääräämisoikeudesta. Kyseisessä osiossa tuon esiin yhteiskunnan rakenteita, jotka määrittelevät ihmisten tapaa katsoa ja tulkita ihmiske-hoa seksuaalisessa valossa. Aiheeseen liittyy yhteiskunnan ongelmallisia rakenteita, joten

91 tuon tässä osiossa esiin kriittisen näkökulman. Tämä on tärkeää tietoa tasa-arvon ja yhden-vertaisuuden toteutumisen näkökulmasta.

Hyödynsin tietopaketin kirjoittamisessa samoja lähdeaineistoja kuin tutkielmani teoria- ja analyysiluvuissa. Lisäksi etsin lisää tietoa muun muassa Nuorten Exit Ry:n sivustolta, Kan-sallisen audiovisuaalisen instituutin sivustolta, Ylen uutisoinnista ja Amnestyn sivuilta. Pyrin käsittelemään aihetta tarpeeksi monipuolisesti. Jokaisella ihmisellä on omanlainen ja uniikki seksuaali-identiteetti, joten seksuaalikasvatuksenkin tulisi olla mahdollisimman monipuo-lista (Maailman terveysjärjestö WHO:n Euroopan aluetoimisto & BZgA, 2010, s. 30–31).

Huomioin tämän tavoitteen tietopaketin kirjoittamisessa.

Nostin ilmiöoppimisen tavoitteet keskeiseen osaan aihealueen tietopakettiin, koska ilmiö-oppimisen näkökulma oli keskeinen myös aineiston analyysissa ja haastattelemieni kuva-taideopettajien vastauksissa erotiikkaan liittyen. Ilmiöoppimisen osuudessa pohdin käytän-nönläheisiä seikkoja, joita voisi huomioida aiheen opetuksessa. Lisäksi tarkastelin mahdol-lisuuksia eri kasvattajien väliseen yhteistyöhön, kuten kuvataiteen ja terveystiedon oppiai-neintegraation toteuttamiseen. Tuon osiossa esiin myös mahdollisuuden kutsua kouluun vierailijaksi seksuaalikasvatuksen ammattilaisen. Lisäsin myös linkin Nuorten Exit Ry:n si-vustolle (https://nuortenexit.fi/ammattilaisille/), jossa on tarjolla tietoja ja opetusmateriaalia kasvatusalan ammattilaisille.