• Ei tuloksia

Olen yrittänyt pitkään paikantaa itsessäni sitä parahduspistettä, joka resonoi jatkuvasti puhuttaessa Kajaanista, aluepolitiikasta, paikallisuudesta, ”nälkämaasta” tai kulttuurin suhteesta kaupunkiinsa. Olen läpi lyhyen työhistoriani tehnyt produktioita, joissa Kajaani tai kajaanilaisuus ilmenee aiheena ylitse muiden, huolimatta missä aihe on konkreettisesti saanut teatterillisen muotonsa. Esimerkkeinä mainittakoon Tallinnaan vuonna 2007 toteutettu esitystaideteos Revolution Unplugged, joka pyrki väittämään kajaanilaisten ja tallinnalaisten homogeenisuutta nälkämaana. Esitys niputti Kajaanin sekä Tallinnan suhteessa suurempaan Eurooppaan, paikallisen identiteetin sekä yleisen globaalin sopeutumattomuuden toimiessa teoksen kantavina teemoina. Kajaanissa paikallisuutta suhteessa elinympäristön ja ihmisten vapauteen olen käsitellyt ohjaamieni koko perheen teatteriesityksen, Fedja-setä, kissa ja koira, 2010, sekä monitaiteellisen tutkimusprojektin, Schwarzenegger ins Kainuu, 2010-2011, kautta.

Siltikään minulla ei ole vielä täyttä ymmärrystä, kuinka olen päätynyt juuri tähän aiheeseen. Enkä osaa paikantaa, miksi aina palaan Kajaaniin. Mikä tässä on?

Minkälainen on Kajaanissa työskentelevän kulttuuritoimijan arki? Kuinka tämä näkee ja kokee oman työnsä suhteessa Kajaaniin ja Kainuuseen? Asettaako elinympäristö haasteita vai mahdollisuuksia? Mikä on kajaanilaisen taiteilijan perusparahdus?

Olen haastatellut tammikuussa 2011 viittä Kajaanissa toimivaa kulttuurityöläistä heidän suhteestaan ammattiin ja paikallisuuteen. Haastattelumetodina olen käyttänyt avoimen haastattelun tekniikkaa: olen antanut muutamia temaattisia pohjakysymyksiä, joita käyttää haastateltaville. Näiden pohjalta on keskustelu haastateltavien kanssa virinnyt temaattisille tasoille. Haastateltavat ovat olleet haastateltavana yksi kerrallaan.

Poikkeuksena työpari Elsa Lankinen ja Niina Piirainen, joita haastattelin duona.

Merkillepantavaa haastatteluissa on tekemäni tulkinta siitä, minkälaisella palolla haastateltavat suhtautuvat oman työnsä merkitykseen suhteessa kaupunkiorganisaatioon. Talous, kaupunki ja kulttuuri nousee miltei jokaisessa haastattelussa yhdeksi keskeisimmästä teemasta.

Tämän haastattelututkimuksen tarkoituksena on valottaa Kajaanin kulttuuritoimijoiden näkemyksiä suhteessa kaupungin yhteiskunnalliseen asemaan: taiteilijoiden mietintöjä taiteen merkityksestä Kajaanille sekä toimijoiden avointa pohdintaa kaupungin ja kulttuurityöläisen suhteesta. Lukijan kannattaa pitää mielessään ensimmäisissä luvuissa jyviteltyä kajaanilaisen teatterikentän historiallista kaarta.

Olen pyrkinyt haastattelututkimuksessani selvittämään seuraavia tutkimuskysymyksiä:

1. Mitkä ovat kulttuurityöläisen haasteet Kajaanin kaupungissa vuonna 2011?

2. Mitkä ovat taiteentekijän sekä esittävän taiteen mahdollisuudet kaupungissa?

3. Kuinka taiteilija kokee oman työnsä yhteiskunnallisen viitekehyksen Kajaanissa?

4.1 Haastateltavat

Elsa Lankinen (s. 1988) ja Niina Piirainen (s. 1987) ovat nuoria kainuulaislähtöisiä Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun Esittävän taiteen koulutusohjelman teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelijoita. Kajaanissa he työstivät aikavälillä joulukuu 2010 – helmikuu 2011 Teatterin tarpeen ensiapuryhmä –yhteisöteatteriprojektia kajaanilaisille

yhteisöille. Lankisen ja Piiraisen luoma ja Kajaanin Harrastajateatterin tuottama pilottiprojekti saanee jatkoa syksyllä 2011.

Eino Saari (s. 1979) on helsinkiläislähtöinen teatterintekijä, joka on valmistunut teatteri-ilmaisun ohjaajaksi Turun Taideakatemiasta vuonna 2005. Saari on ohjannut suurimman osan töistään Kajaanin Harrastajateatterille, mutta on toiminut myös projektityöläisenä kulttuurihanke Generaattorissa, pedagogina lukuisilla teatterikursseilla sekä tuotannollisissa tehtävissä vuodesta 2002 lähtien.

Kirsi Saastamoinen (s. 1970) on kajaanilaislähtöinen koreografi. Valmistuttuaan 1999 Teatterikorkeakoulun tanssitaiteenlaitokselta koreografiksi hän on toiminut Kuopiossa Tanssiteatteri Minimissä 1999-2001. Kajaanissa Saastamoinen on toiminut vuodesta 2001 alkaen. Hän on Routa ry:n perustajajäsen. Parhaillaan Saastamoinen työstää taiteellista väitöstutkimusta Teatterikorkeakouluun aiheena Koreografinen toiminta vuorovaikutteisena tapahtumana.

Heikki Törmi (s. 1968) on lohjalaislähtöinen näyttelijä. Törmi on valmistunut näyttelijäksi Teatterikorkeakoulun näyttelijäntyönlaitokselta 1991. Kajaanissa hän on työskennellyt kaupunginteatterin näyttelijänä vuodesta 1992 lähtien. Törmi on näyttelijäntyönsä lisäksi toiminut vuodesta 1997 Ristijärven Nuori teatteri – koulutustapahtuman ohjaajana ja on toiminut nuorten sekä erityisryhmien parissa pitkin maakuntaa pedagogina sekä ohjaajana kuusitoista vuotta.

4.1.1 Kajaanin Harrastajateatteri

Kajaanin Harrastajateatteri on syksyllä 2002 ympärivuotisen toimintansa aloittanut, vuodesta 2011 ammattijohtoiseksi siirtynyt harrastajateatteri. Teatteri toimi vuodet 2003-2006 kulttuurihanke Generaattorin tiloissa. Tämä on taannut harrastajateatterille toimintaedellytykset kulttuurihankkeen maksettua Generaattorin tilavuokran sekä teatterille päätoimisesti ohjanneen Eino Saaren palkan. Kajaanin Harrastajateatteri on profiloitunut nuorisoa aktivoivaksi ryhmäksi, harrastajien keski-ikä on läpi toimintavuosien päilynyt kahdenkymmenen molemmin puolin. Harrastajateatterin jatkuvana tavoitteena on tehdä taiteellista, tutkivaa ja yhteiskunnallisesti aktiivista teatteria (Kajaanin Harrastajateatteri 2011).

4.1.2 Routa Company

Routa Company on vuonna 2002 perustettu nykytanssin tuotantoryhmä, jonka tehtävänä on ”korkeatasoisen ja persoonallisen tanssitaiteen tuottaminen, jonka juuret nousevat kainuulaisesta maaperästä”. Routa on ollut osana Pohjoisen tanssin aluekeskusta vuodesta 2004. Roudan toimipaikkana on toiminut liki toiminnan aloittamisesta lähtien Generaattorin näyttämö. (Routa Company 2011.) Haastateltava Kirsi Saastamoinen on ollut Routa Companyn taiteellinen johtaja vuodesta 2007 lähtien.

4.2 Kulttuurityöläisen haasteet ja mahdollisuudet Kajaanin kaupungissa

4.2.1 Kaupungin ja kulttuurin suhteesta

Osa päättäjistä ei ymmärrä, miten taiteeseen satsattu rahasumma kertautuu ei-materiaalisena hyvänä yhteiskunnassa. -- Ei-materiaalinen hyvä on yksi tärkeimpiä liimoja yhteiskunnassa, joka vie tätä (yhteiskuntaa) eteenpäin ja pitää sitä kasassa. (Heikki Törmi, haastattelu 31.1.2011.)

Suhteessa Kajaanin kaupungin ja kaupungin kulttuurilaitosten historiaan tuntuu siltä kuin historia toistaisi itseään. Oma kokemukseni ja mielipiteeni kulttuurityön ja -työläisyyden väheksymiseen on avoimen ihmettelevä: miten voi olla, että kulttuurikaupunkina itseään tituleeraava kunta on jatkuvassa kahnauksessa kulttuurilaitostensa kanssa? Lakkautus- ja lomautusuhkia tihkuu monesta tuutista kuten on tihkunut monta vuosikymmentä. Jo pelkkien työskentelyolosuhteiden valossa tilanne on tukala. Itse olen kokenut tämän, mutta mitä mieltä ovat haastateltavat?

Näyttelijä Heikki Törmin mukaan joidenkin kaupungin virkamiesten kohdalla tapahtuu suoranaista väheksyntää kulttuuria kohtaan. Pienistä määrärahoista joutuu taistelemaan ja ymmärtämättömyyttä sekä tietämättömyyttä kulttuurin tarpeellisuudesta esiintyy. Samaan hengenvetoon Törmi toteaa Kajaanin olevan kuitenkin pullollaan kulttuurille avoimia ja myötämielisiä ihmisiä, niin päättävissä elimissä kuin kaupunkilaisissa. (Heikki Törmi, haastattelu 31.1.2011.) Samoilla linjoilla on ohjaaja Eino Saari (haastattelu 17.1.2011). Hänen mukaansa kaupungissa esiintyy kahtiajakoa suhtautumisessa taidekenttään: verrokiksi Saari ottaa puheet suhtautumisesta maahanmuuttokysymykseen sekä kärjekkyyden, jolla moni kantansa ilmaisee niin pakolaispolitiikassa kuin kulttuurin tukemisessa, etenkin yhteiskunnallisen

taantuman keskellä. Hänkin painottaa monen kajaanilaisen olevan yhtä lailla kulttuurin ja taide-elämän puolestapuhujana, mutta suhde on hänellekin monessa tapaa ristiriitainen.

Sekä Saari että Törmi korostavat esimerkein ristiriitaa, joka kaupungin ja taiteen välillä päilyy kuten on päilynyt jo vuosikymmeniä. Molemmat haastatellut painottavat kuitenkin ponnekkaasti kulttuurimyönteisen kaupunki-ilmapiirin olemassaoloa. Oman kokemukseni nojalla uskallan väittää tämän pitävän kutinsa. Vedän kahtiajakautuneen asenneilmapiirin hypoteesin poliittiselle tasolle: onko kajaanilainen – laveamminkin:

valtakunnallinen – työväenliikkeen peruja oleva teatterikulttuuri yhä alitajuisena tekijänä puolto- ja soraäänille teatterin tarpeellisuudesta? Teatterikulttuuri ei ole puoluesidonnaista eivätkä taiteentekijät lähtökohtaisesti tunnusta mitään väriä, mutta en malta olla kurtistamatta kulmiani lukiessani mielipidepalstoja, joissa teatteria ja sen tekijöitä verrataan kommunisteiksi, elitistisiksi tai haihattelijoiksi. Ovatko juuret todella niin syvällä?

Tästäkin huolimatta juuri tämä ristiriitaisuus on Saaren mukaan hedelmällinen maasto teatterityöläiselle. Tästä maaperästä on helppo löytää aiheensa. Hän toteaa ykskantaan myös, että kajaanilaisten huulilla on alati vakaa huoli omasta maakunnastaan ja sen tulevaisuudesta. (Eino Saari, haastattelu 17.1.2011.)

Kajaanin kaupunki on kooltaan pieni ja kuten niin monet maakuntakaupungit riippuvainen yhdestä suuresta työnantajasta. Yhtäältä jatkuva kamppailu kaupungin sekä kulttuurin tulevaisuudesta painaa mieltä, toisaalta juuri tämä tulevaisuuden huoli ja ahtaat työskentelyolosuhteet luovat taiteilijalle mahdollisuuden ammentaa taidetta juuri niistä lähtökohdista, juuri niistä yhteisöä vaivaavista huolista. Saari (haastattelu 17.1.2011) siteeraa osuvasti itäsaksalaista dramaatikko Heiner Mülleria, jolta aikanaan kysyttiin, miksi tämä elää ja työskentelee mieluummin Itä- kuin Länsi-Saksassa.

”Diktatuuri on hedelmällisempi maaperä, kuin demokratia.”

4.2.2 Työn asettamat haasteet mustan laatikon ulkopuolella

Teatteritaide Kajaanissa ulottuu myös soveltavan taiteen kentälle, teatterisalien ulkopuolelle, yhteisöihin, ihmisten pariin. Tälle kentälle kaupunki kantaa historiassaan pitkiä perinteitä eikä niitä ole syytä jättää huomiotta tarkasteltaessa kaupungin

kulttuurityöläisten haasteita vuonna 2011. Termi soveltava taide on lavea ja ristiriitainen jopa alan kentällä, joten tässä yhteydessä täsmennän soveltavalla tarkoittamaan taiteellista toimintaa, joka tapahtuu vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa teatterisalin ulkopuolella. Täsmennys on edelleen lavea, mutta rajaa ulkopuolelleen puhtaan pedagogian.

Koreografi Kirsi Saastamoisen mukaan taiteen ja taidekentän ulkopuolella olevan yhteisön väliset haasteet ovat peruja jo kaukaa: taiteen aseman itseisarvona kaappasi 1700-luvulta lähtien ominut nouseva keskiluokka korkeakulttuurikseen, ja nyt taiteilijan on syytä palauttaa taide takaisin ihmisten pariin, joille se kuuluu. Kun taide on erkaantunut nykyihmisestä, tämä heijastuu vääjäämättä yleiseen asenneilmapiiriin ja ihmisen kyseenalaistamiseen taiteen tarpeellisuudesta. Haasteeksi Saastamoinen näkee juuri tämän asenteellisen ilmapiirin: kuinka saada ihmiset ja ryhmät, jotka eivät taidetta ammatikseen tee, sille ymmärryksen tasolle, ettei taide ole norsunluutorneille rakennettua, vaan voi koostua niistä lähtökohdista ja mahdollisuuksista, jotka ihmiset itse luovat. (Kirsi Saastamoinen, haastattelu 21.1.2011.)

Teatteri-ilmaisun ohjaajiksi Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulusta valmistuvat Elsa Lankinen ja Niina Piirainen pohtivat kulttuurityöläisyyttä Teatterin tarpeen ensiapuryhmä –projektinsa tiimoilta. Kajaanin Harrastajateatterille tehty pilottiprojekti jalkautui talvella 2010 kajaanilaisiin yhteisöihin (mm. mielenterveyskuntoutujien yksikkö, omaishoitajat), minkä pohjalta Lankisen ja Piiraisen lisäksi harrastajista koostuva työryhmä koosti kiertävän yhteisöteatteriesityksen Valoa – parhaille teille helmikuussa 2011. Yhteisöjä tutkinut sekä yhteisöihin jalkautuva teatteriesitys ei toki ole ensimmäistä laatuaan Kajaanin teatterihistoriassa, mutta Lankisen ja Piiraisen (haastattelu 15.1.2011) mukaan soveltavan teatterin muodot ovat yhä vieraita ihmisille. Suora jalkautuminen sekä yhteisön tutkimisen pohjalta tehtävä teatteriesitys yhteisöille tuo lähtökohtaisia haasteita etenkin rahoituksesta tai sen puutteesta.

Kaksikon kokemuksen mukaan yhteisöt ottavat kaikenlaisen toiminnan avosylin vastaan, mikäli siitä ei heille koidu kustannuksia. Julkisella sektorilla ylimääräiset varat ovat tiukassa, eikä monella yhteisöllä olisi ollut varaa ottaa yhteisöteatteriryhmää vierailulle, jollei se olisi ollut heille ilmaista:

Jos me siinä vaiheessa, kun alettiin kehittelemään tätä projektia, oltaisiin haettu vaikka sosiaalipuolta tähän messiin, niin olisi varmaan ollut aika vaikeaa. Nyt kun tästä (pilottiprojektista) on saanut sen kokemuksen ja myös he (yhteisöt) ovat

saaneet siitä kokemuksen, niin näistä on paljon helpompi jatkaa. (Niina Piirainen, haastattelu 15.1.2011.)

Kahtiajakautunutta asenneilmapiiriä kohtaa niin yleisessä suhtautumisessa teatteritaiteeseen kuin yhteisöjen ja ihmisten kohtaamisen yhteydessä. Kokemus, jonka ihmiset, yhteisöt ja sidosryhmät saavat taiteesta soveltavan kentän alueella, edesauttaa ja juurruttaa toimintaa yhä tutummaksi. Resurssikysymys on yksi kuumimmista: mikäli yhteisöiltä ja ryhmiltä leikataan edelleen rahaa, kuinka taiteentekijät voivat jatkossa toimia näillä alueilla? Mihin satsataan, mistä leikataan?

Mikä on vaikkapa mielenterveyskuntoutujien kannalta olennainen sijoitus?

4.2.3 Kulttuurityöläisen mahdollisuudet Kajaanissa

Kulttuurityöläisyyden suomien haasteiden lisäksi jokainen haastateltava painottaa niitä mahdollisuuksia, joita kaupungissa taiteentekijälle on. Peruiksi moni mainitsee kaupungin pitkän teatterihistorian, kaupungin taidekentän valtakunnallisen arvostuksen, Kristian Smedsin johtajakauden ja aluekeskusohjelma Generaattorin ruohonjuuritason toiminnan sekä sen luomat uusien tulevien kulttuurityöntekijöiden siemenet.

Niina Piirainen kokee Kajaanin esittävän taiteen kentällä tapahtuvan tänä päivänä niin paljon, ettei kynnystä kokemiselle ja tekemiselle ole (haastattelu 15.1.2011). Lankinen puolestaan paikallistaa kynnyksen pienuuden yhteisöissä, joissa Teatterin tarpeen ensiapuryhmä on vieraillut: ihmisten vilpitön uteliaisuus ja avoimuus vierastakin toimintaa kohtaan mahdollistaa teatteritoiminnan siellä, missä sitä harvoin esiintyy.

Ohjaaja Eino Saari puolestaan näkee Generaattorin eri toimijoiden – Routa-ryhmän, Kajaanin Harrastajateatterin sekä kulttuuriosuuskunta G-voiman – monialaisen toiminnan rikkautena sekä Kajaanin kaupungille että kulttuurityöläisyydelle. Hänen mukaansa jokainen toimijoista on kaukana teatterin perinteisestä positiosta ja omalla toiminnallaan päivittävät jatkuvasti omaa profiiliaan. (Eino Saari, haastattelu 17.1.2011.)

Omasta perspektiivistäni kulttuurityöntekijän mahdollisuudet tehdä työtä Kajaanissa ovat moninaiset, mutta – kuten aina – resurssit eivät aina riitä, tai niistä joutuu tappelemaan henkihieveriin saakka. Heikki Törmi kokee (haastattelu 31.1.2011)

kuitenkin Kajaanin kulttuurikentän korkean arvostuksen valtakunnan tasolla ja tunnustukset, joita kaupunki on saanut, hyvänä rahoitusmahdollisuutena valtakunnallisesti, vaikka kuntasektori olisi toisinaan rahoitusten suhteen vastahangassa. Lisäksi Törmi painottaa kulttuuritoimijoiden keskinäisen kilpailun puuttumista. Huolimatta Kajaanin pienestä koosta tänne mahtuu ”toimimaan ja tekemään”. Suuremmissa kaupungeissa, joissa on enemmän toimijoita ja tekijöitä, kilpailutilanne on hänen mukaansa vääjäämättä toisenlainen.

Olen kokenut kaupungin kulttuuritoimijoiden heterogeenisuuden, kaupungin kompaktin koon ja yhteistyökuviot ehdottomaksi rikkaudeksi kaupungissa: teatteri-ilmaisun ohjaajan toimenkuva yltää soveltavasta toiminnasta vapaan kentän kautta ammattiteatteriproduktioihin sekä kaikkeen siltä väliltä. Kulttuuritoimijoiden verkko on tiivis ja yhtenäinen. Kääntöpuolella kiiluu jatkuvasti toiminnan katkeamisen pelko sekä mahdottomuus pitkäjänteiseen työskentelyyn vuosittain tarkastettavan kaupungin budjetin osalta. Toisaalta tämä on myös valtakunnallinen pulma, pätkätyöstä pätkätyöhön, prosessista prosessiin.

4.3 Esittävän taiteen yhteiskunnalliset merkitykset

Taiteen tehtävä on näyttää se, mistä vasta haaveilemme.

(Heikki Törmi, haastattelu 31.1.2011.)

Haastateltavilla tuntuu olevan vahva tendenssi käsitellä tekemisissään yhteiskunnallis-paikallisia aiheita ja toimintamalleja maakunnassa. Oman tulkintani mukaan taidetta ei tehdä itseisarvona, taiteen vuoksi. Taide, tarkennettuna esittävä taide, on väylä käsitellä Kainuun ja kainuulaisten yhteisiä ilmiöitä ja huolenaiheita. Kysyessäni haastateltavilta tätä yhteiskunnallis-poliittista kulmaa ja tahtoa siihen en kuitenkaan saanut vastaukseksi ilo-oodeja paikkakunnalle saati palopuheita maakunnan yhteiseen hiileen puhaltamisesta teatterin keinoin. Olisin toki voinut asettaa kysymykseni edelleen johdattelevammaksi, muttei haastatteluetiikkani siihen antanut lupaa. Summattuani haastattelujen antia olin kieltämättä hieman ymmälläni saaduista vastauksista;

ennakkomielikuvissani leikittelin haastateltavien olevan pyhällä toimituksella maakunnan eteen ja tulisieluisesti polemisoivan siitä tuntikaupalla. Summauksen peili kääntyi lopulta itseeni: omaa kompetenssiani sekä suhdettani maakuntaan peratessani olen tainnut odottaa itseltäni totaalista ristiretkeä maakunnan asioiden ajajana. Totuus

kuitenkin lienee, ettei yksikään ihminen yksin maakuntaa tee, ei ilman yhteisöä, saati maanläheisyyttä tai realismia.

4.3.1 Taiteilijoiden yhteisölähtöiset pontimet Kajaanissa

Kirsi Saastamoinen toteaa tuntevansa haikeutta maaseudun tyhjenemisestä sekä elinolosuhteiden kapenemisesta Kainuussa. Hän näkee oman toimintansa Kajaanissa mahdollisuutena ”uida vastavirtaan kehityksessä”, haluna olla omalta osaltaan auttamassa kaupunkia ja sen ihmisiä omalla työllään teatterisalien ulkopuolella, yhdessä paikallisten ihmisten ja ryhmien kanssa. Työn alla olevassa taiteellisessa väitöstutkimuksessaan Koreografinen toiminta vuorovaikutteisena tapahtumana Saastamoinen tutkii rajapintaa, jossa ”taiteen vastaanottaminen yksisuuntaisena tapahtumana lakkaa” ja sen sijaan muodostuu vuorovaikutuksen kenttä, jossa koreografi on vain yksi osa tätä maastoa. Saastamoinen perää myös taiteilijan roolia yhteiskunnassa ja taidekoulutuksessa, yksioikoisen auteurismin murtamista sekä taiteen jalkautumista kansalaisten pariin: kuinka kansalainen, kajaanilainen, voi olla itsekin koreografi. Hän kokee kajaanilaisten vilpittömyyden ja aitouden olevan se ponnin, joka saa aina palaamaan työn pariin, vastavuoroiseen toimintaan. (Kirsi Saastamoinen, haastattelu 21.1.2011.)

Näyttelijä Heikki Törmi, joka on opettanut sekä ohjannut maakunnan nuoria sekä erityisryhmiä vuodesta 1997, peräänkuuluttaa omassa työssään osallistavan työn merkitystä. Hän lähestyy nuorten parissa luotuja ohjaustöitä usein aihelähtöisesti, nuorten oman kokemusmaailman kautta. Törmin mukaan nuori joutuu näin pohtimaan poimittuja aiheita itse, ja turvallisessa vertaisilmapiirissä ryhmäytyminen tapahtuu nopeasti. Esitystä kohti ajautuessa osallistujalle tulee itselleen tärkeän aiheen myötä hyväksymisen tunne: tunne siitä, että häntä kuunnellaan. Viime kädessä kyse ei ole Törmin mielestä enää teatterista vaan elämästä. (Heikki Törmi, haastattelu 31.1.2011.)

Elsa Lankinen puntaroi Törmin ja Saastamoisen linjoilla soveltavan taiteen mahdollisuuksia yksilölle. Hänen mukaansa on tärkeää kannustaa ajatukseen, että jokainen toimija näkisi olevansa aktiivinen tekijä omalle yhteisölleen. Tämä aika huutaa Lankisen mukaan ihmisläheistä otetta, ja yhteisöteatterilla on hänen näkemyksensä mukaan paljon annettavaa sosiaalipuolen toiminnalle. Teatterin tarpeen ensiapuryhmän lähtöajatuksena on olla osana hyvinvointityötä; missä teatteria ei ole, missä sitä

tarvitaan ja mikä ylipäänsä on teatterin tarve tässä yhteiskunnassa. (Elsa Lankinen, haastattelu 15.1.2011.)

Eino Saari miettii (haastattelu 17.1.2011) puolestaan Generaattorin ruohonjuuritason toimintafilosofiaa. Saaren mukaan Generaattori-hankkeen perusideologia ”tehdään näillä ihmisillä, näille ihmisille”, antoi lähtökohdat luoda aiheita ja tekotapoja juuri niistä lähtökohdista, jotka tekijöitä ja kajaanilaisia sillä hetkellä puhuttivat. Saari näkee myös oman työnsä sekä yhteisön aiheiden peilaamisen jatkumona 1970-luvulta alkaneeseen yhteiskunnallisen teatterin traditioon. Syrjäseudun aiheiden käsittelemisen myötä tulee käsiteltyä myös Suomen muita syrjäseutuja, paikallisesta, eurooppalaisesta tai globaalista näkökulmasta.

4.3.2 Ei pelkästään yhteisöille, vaan yhteisöjen kanssa

Kirsi Saastamoinen toteaa haastattelussa (21.1.2011) soveltavan taiteen kentällä yhteisöjen parissa toimiessa piilevän yleisen vaaran siihen, että taiteilija menee yhteisöön tietämättä siitä mitään. Esimerkiksi taiteilijakoulutuksessa tulisi hänen mukaansa ottaa huomioon toiminnallisen ryhmätyön ajatuksia ja toimintamalleja – kenttä on tyystin erilainen kuin ammattilaisten kesken ja parissa.

Seuraa tulkinta: sen lisäksi, että kajaanilaiset taiteilijat työskentelevät yhteisöjen parissa, he tuntuvat työskentelevän tiiviisti myös yhteisöjen kanssa – ottaen huomioon sen ominaislaadun ja mahdollisuuden. Jokainen haastateltu on näkemykseni ja tuntemukseni mukaan visusti perillä oman yhteisönsä asioista sekä niistä haasteista ja mahdollisuuksista, joita kenttä kantaa sisällään. Analysoin Saaren tapaan tämän juontuvan pitkälle siitä traditiosta, jota Kajaanin teatterihistoria kantaa sisällään.

Yhteiskunnallis-paikallisen perinne on ollut vahva Kajaania yhteen nivova tekijä ja yhteisöllisyys sen voimavara. Koen paikallisten puheenaiheiden teatterin keinoin käsittelemisen lisäksi yhtä vahvana nousevan kaipuun käsitellä maakuntaa yhdessä ympäristön kanssa. Oma provosoiva lisäni on, että yhteiskunnallis-paikallisuus on alueellisuutta sekä yhteisöllisyyttä vahvistava tekijä, ja taiteentekijöiden ympäri maata on syytä ottaa tämä tekemisissään huomioon. Ei keskenään nysväten, vaan ympäristönsä kohdaten. Taiteen yhteisöllinen luonne sekä sosiaalinen ulottuvuus yltävät parhaimmillaan alueelliseksi hyvinvointityöksi. Tästähän koko valtion

aluepolitiikassa lienee perimmäinen kysymys. Haja-asutusalueiden pitäminen elinvoimaisena.

4.3.3 Rakentavan mallin analyysi

Murskaavat poliittiset esitykset maalaavat eteemme maailman lopun – koko maailman lopun tai jonkin tietyn maailman lopun. Nämä esitykset, jotka ovat usein tunnevoimaisia tai tunnelähtöisiä, saavat muita useammin poliittisen esityksen "rankan" ja "kuuman" leiman. -- Rakentavia esityksiä on vähän. Ne nousevat siihen autiomaahan, jossa kaikki on murskattu ja jokainen partikkeli analysoitu pienintä yksityiskohtaa myöten – eikä mikään liiku. Rakentava esitys vastaa kysymykseen siitä mitä meidän pitäisi nyt tehdä. -- Rakentavuus voidaan ilmaista perinteisesti sanoman muodossa – tai ehdottamalla aivan toisenlaista olemisen tapaa. (Porkola & Saarakkala, Poliittinen päiväkahviseura –verkkosivu 2008.)

Saaren luvussa 4.2.1 analysoima työskentelyolosuhteiden mahdollistama hedelmällinen maaperä teatterityöläiselle tuo kysymyksen kajaanilaisten esitysten tähtäimestä suhteessa ympäristöönsä. Siinä missä Kristian Smedsin analyyttiset teokset tai Viinikaisen 1970-luvun Kainuun äänen tulkitsen olleen omiaan purkamaan kainuulaisuutta osiin, 2010-luvun kajaanilaisten tekijöiden tähtäimessä tuntuu olevan 1980-luvun kaltainen yhteisölähtöinen teatteri, rakentava katsaus suhteessa ympäristöönsä ja ihmisiin, jotka sen muodostavat. Porkolan ja Saarakkalan määritelmät purkavasta ja rakentavasta esityksestä ovat tietoisen provokatiivisia, mutta ansaitsevat paikkansa tekemälleni analyysille.

Vaikka Kajaanin kaupunki asukkaineen ja aiheineen jokapäiväisessä arjessa niveltyisivätkin helposti Poliittisen päiväkahviseuran maalaaman ”murskaavan poliittisen esityksen” mallin alle, tulkitsen sekä kajaanilaisten kulttuuritoimijoiden että taiteilijuuden mallin Kajaanissa uomittuvan kategorisesti ennemmin rakentavuuden kuin purkavuuden nimiin. Lähtökohtaisesti näen tämän taiteilijan omissa intentioissa nähdä työnsä osana maakunnan hyvinvointityötä sekä perinteisen taiteilijakuvan jatkuvana kyseenalaistamisena ja uudelleenmäärittelynä. Toimijoiden vimma ja alati lisääntyvä yhteistyö sekä Kajaanin kaupungin luomat rahoituspaineet määrittelevät jatkuvasti myös kulttuurin asemaa kaupungissa. Myös tästä johtuen sekä työntekijöiden että kaupungin on haettava malleja toimia teatterilaitosten ulkopuolella, yhteistyössä ihmisten kanssa. Kajaanin teatterikentän historian valossa tämä askel

”rakentavuuteen” on otettu jo hyvän aikaa sitten ja tekijöillä teoksineen tuntuu olevan retrospektiivissä visu intentio jatkaa tätä perinnettä.