10 Yhteenveto
Onnistunut visualisoinnin automatisointijärjestelmä, joka toimisi kaikkien tietokantojen kanssa on hyvin vaikeaa tehdä. Oikeanlaisella suunnittelulla voidaan mahdollistaa järjes-telmän tehokas rakentaminen, sillä tässä tutkimuksessa kirjatut ominaisuudet ja haas-teet tulisivat erittäin todennäköisesti vastaan järjestelmän rakentamisen yhteydessä.
UML kielen käyttö tarjoaa suuren avun järjestelmän suunnittelussa, siitä on helppo tul-kita mitä järjestelmän tulisi tehdä, mitä asioita täytyy ottaa huomioon, mutta eritoten muiden ammattilaisten tarjoamat kommentit täytyy huomioida, jos järjestelmää ryhdyt-täisiin rakentamaan.
Tietojärjestelmätutkimusmalli on helpottanut tutkimusta tarjoamalla tutkimukselle sel-keämmän rungon, ja koska käytössä oli suunnittelu ja kehityskeskeinen lähestymistapa, pystyttiin keskittyä alusta alkaen järjestelmän suunnitteluun. Suunnittelussa tullaan vielä tekemään tarkempia UML kaavioita alan ammattilaisten suorittaman arvioinnin jälkeen.
Tietojärjestelmätutkimusmallia tullaan myös käyttämään tulevaisuudessa, jos järjes-telmä tullaan rakentamaan, sillä osia malliin on jo syntynyt tässä tutkimuksessa.
Maanmittauslaitokselta saatavaa tietoa on valtava määrä niin teiden nimistä puuston korkeuteen ja tämän kaltaista tietoa voitaisiin käyttää visualisoinnin lisänä. Avoimia raja-pintoja on muitakin kuin maanmittauslaitos ja myös niissä voisi olla hyödyllistä tietoa visualisoinnin parantamiseen. Olisi ehkä mahdollista lukea palvelimelta rakennusten sei-nien väriä, kattojen materiaalia sekä ikkunoiden sijaintia rakennuksesta. Kaikki tämän kaltainen tieto lisäisi visualisoinnin laatua katsojan silmissä ja kaikki tieto mikä saadaan automatisoinnilla vähentää seuraavan työryhmän työmäärää. Näyttämällä todenmukai-nen malli esittelytilaisuuksissa, vältyttäisiin epäolennaisilta kysymyksiltä, jotka koskisivat malliin tulleita vääriä materiaaleja tai tietoja.
Visualisoitavia kohteita miettiessä on kuitenkin syytä muistaa, että kaikki tieto lisää taas järjestelmän raskaita toimenpiteitä ja itse mallin tiedostokokoa. Tehokkailla ns. peliko-neilla kaikenlaiset mallit toimivat varmasti hyvin, mutta jos järjestelmän käyttäjällä on
käytössä aivan perinteinen tietokone, voi olla, että tietokoneen tehokkuus ei riitä järjes-telmän ja mallin hyödyntämiseen.
Tietokoneiden rajallisuudesta pääsemme seuraavaan mahdolliseen kehityskohteeseen;
järjestelmän siirtämisen tehokkaaseen virtuaalitietokoneeseen. Virtuaalitietokone mah-dollistaisi sen, että järjestelmän käyttäjä käskisi virtuaalitietokonetta suorittamaan mal-lin luomisen samalla kun itse tekisi muita työasioita omalla koneellaan. Kenties tällainen virtuaalitietokone tarjoaisi oman käyttöliittymän internetselaimen välityksellä ja antaisi käyttäjälle sitten lopputuotoksena valmiin mallin haluttujen kriteerien perusteella.
Lähteet
3DNatives. (2020). Rhino: what are the features of this 3D modeling software?. 3Dnati-ves. Noudettu 2020-12-10 osoitteesta https://www.3dnati3Dnati-ves.com/en/rhino-3d- https://www.3dnatives.com/en/rhino-3d-modeling-software-080420205/
Alfame. (2016). Järjestelmäintegraatio tehostaa toimintaa - 3 integraation hyötyä liike-toiminnalle. Alfame. Noudettu 2020-12-01 osoitteesta https://www.al- fame.com/blog/jarjestelmaintegraatio-tehostaa-toimintaa-3-integraation-hy-otya-liiketoiminnalle
Avoin rajapinta. (2014, 11. lokakuuta). Avoimen rajapinnan määritelmä. Avoin rajapinta.
Noudettu 2021-04-15 osoitteesta http://avoinrajapinta.fi/
Baldwin, M. (2018). What is openBIM?. BIMconnect. Noudettu 2021-04-21 osoitteesta https://bimconnect.org/en/wiki/what-is-openbim/
Baldwin, M. (2018). What is IFC?. BIMconnect. Noudettu 2021-04-21 osoitteesta https://bimconnect.org/en/software/what-is-ifc/
BuildingSMART. (2021). OpenBIM. BuildingSMART. Noudettu 2021-04-21 osoitteesta https://www.buildingsmart.org/about/openbim/
Compean, S. (201). Selecting an Enterprise Operating Model Based on the Business Model Design. SogetiLabs. Noudettu 2021-04-22 osoitteesta https://labs.sogeti.com/selecting-an-enterprise-operating-model-based-on-the-business-model-design/
Ekpo, S. & George, D. (2010-5-8. huhtikuuta). A system-based design methodology and architecture for highly adaptive small satellites. 2010 IEEE International Systems Conference. 516-519. IEEE. doi: 10.1109/SYSTEMS.2010.5482323.
Epic Games. (2021). Unreal Engine Features. Epic Games. Noudettu 2021-4-3 osoitteesta https://www.unrealengine.com/en-US/features
FILEFORMAT. (2021). What is an IFC file? FILEFORMAT. Noudettu 2021-04-21 osoitteesta https://docs.fileformat.com/cad/ifc/
GeeksforGeeks. (2019). Unified Modeling Language (UML) | An Introduction. Geeksfor-Geeks. Noudettu 2021-04-12 osoitteesta https://www.geeksforgeeks.org/uni-fied-modeling-language-uml-introduction/
Graafinen. (2015). Hyvä käyttöliittymä - 10 muistisääntöä. Graafinen. Noudettu 2021-04-14 osoitteesta https://www.graafinen.com/suunnittelu/digi/hyva-kayttoliit-tyma-10-muistisaantoa/
Hevner, A., March, S., Park, J. (2004, March). Design Science in Information Systems Re-search. ResearchGate. Noudettu 2021-03-22 osoitteesta https://www.re- searchgate.net/publication/201168946_Design_Science_in_Information_Sys-tems_Research
Hevner, A. & Gregor, S. (2013, Kesäkuu). Positioning and Presenting Design Science Re-search for Maximum Impact. ReRe-searchGate. Noudettu 2021-03-22 osoitteesta https://www.researchgate.net/publication/262350911_Positioning_and_Pre-senting_Design_Science_Research_for_Maximum_Impact
Hoogenraad, W. (2018, Lokakuu). Sovellus, järjestelmä, työkalu tai ohjelmisto, mitä se on?
ITpedia. Noudettu 2021-04-10 osoitteesta https://fi.itpedia.nl/2018/10/23/ap-plicatie-systeem-tool-of-software-wat-is-wat/
Hsu, T., Tsai, M., Babu, S., Hsu, P., Chang, H., Lin, W., Chuang, J. (2020-22-26. maaliskuuta).
Design and Initial Evaluation of a VR based Immersive and Interactive Architec-tural Design Discussion System. 2020 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces (VR.) 363-371. IEEE. doi: 10.1109/VR46266.2020.00056.
Jaiwai, M. & Sammapun, U. (2017, 12-14. heinäkuuta). Extracting UML class diagrams from software requrements in Thai using NLP. 2017 14th International Joint Con-ference on Computer Science and Software Engineering (JCSSE). 1-5. IEEE. doi:
10.1109/JCSSE.2017.8025938.
Kilkelly, M. (2016-15. huhtikuuta). 5 Ways Computational Design Will Change the Way You work. ArchDaily. Noudettu 2021-04-21 osoitteesta https://www.arch-daily.com/785602/5-ways-computational-design-will-change-the-way-you-work
Li, Y., Li, M. & Liu, P. (2013, 20-22. kesäkuuta). Research on a coal mine virtual system using Unreal Engine. 2013 21st International Conference on Geoinformatics. 1-5.
IEEE. doi: 10.1109/Geoinformatics.2013.6626154.
Lo, C. & Huang, S. (2010-18-21. elokuuta). Embedded control system development using UML for automatic doors. Proceedings of SICE Annual Conference 2010. 3332-3335. Noudettu 2021-04-16 osoitteesta https://ieeexplore-ieee-org.proxy.uwasa.fi/document/5602536 Ei DOI numeroa.
Longbotham, N., Kontgis, C. & Maguire, C. (2018-22-27. heinäkuuta). Harmonization And Fusion of Global Scale Data. IGARSS 2018 - 2018 IEEE International Geoscience and Remote Sensing Symposium. 1738-1739. IEEE. doi:
10.1109/IGARSS.2018.8519041.
Lamera, L. (2020-25. maaliskuuta). Embracing the power of computational design. UX Collective. Noudettu 2021-04-21 osoitteesta https://uxdesign.cc/embracing-the-power-of-computational-design-3bb18ce98ffc
Lucidchart. (2021). UML Activity Diagram Tutorial. Lucidchart. Noudettu 2021-04-12 osoitteesta https://www.lucidchart.com/pages/uml-activity-diagram
Ma, K. (2007, 17. syyskuuta). Machine Learning to Boost the Next Generation of Visuali-zation Technology. IEEE Computer Graphics and Applications, vol. 27, no. 5. 6-9.
IEEE. doi: 10.1109/MCG.2007.129.
Maanmittauslaitos. (2021). Karttakuvapalvelu (WMS, WMTS, Vektoritiilet). Noudettu 2021-04-12 osoitteesta https://www.maanmittauslaitos.fi/karttakuvapalvelu
Maanmittauslaitos. (2021). Karttojen rajapintapalvelut. Maanmittauslaitos. Noudettu 2021-04-14 osoitteesta https://www.maanmittauslaitos.fi/rajapinnat/kartat
Maanmittauslaitos. (2021). Kiinteistötietojen kyselypalvelu (WFS 1.1). Maanmittauslai-tos. Noudettu 2021-04-14 osoitteesta https://www.maanmittauslaiMaanmittauslai-tos.fi/kiin- https://www.maanmittauslaitos.fi/kiin-teistotietojen-kyselypalvelu-wfs
Maanimittauslaitos. (2021). Tekninen kuvaus Kiinteistötietojen kyselypalvelu (WFS).
Maanmittauslaitos. Noudettu 2021-04-14 osoitteesta https://www.maanmit- tauslaitos.fi/huoneistot-ja-kiinteistot/asiantuntevalle-kayttajalle/kiinteistotieto-jen-rajapintapalvelut-0
Maanmittauslaitos maastotietokohteet (2018-6. maaliskuuta). Maanmittauslaitoksen maastotietokohteet. Maanmittauslaitos. Noudettu 2021-04-16 osoitteesta
https://www.maanmittauslaitos.fi/sites/maanmittauslaitos.fi/files/at-tachments/2018/03/Maastotietokohteet_0.pdf
Macpherson, E. (2019-7. lokakuuta). The UX Honeycomb: Seven Essential Considerations for Developers. Medium. Noudettu 2021-04-16 osoitteesta https://me- dium.com/mytake/the-ux-honeycomb-seven-essential-considerations-for-deve-lopers-accc372a398c
Martin, G. (2003-20. kesäkuuta). The reality of system design today: do theory and prac-tice meet? Third International Conference on Application of Concurrency to Sys-tem Design. IEEE. doi: 10.1109/CSD.2003.1207692.
Morville, P. (2004, 21. kesäkuuta). User Experience Design. Semantic Studios. Noudettu 2021-04-14 osoitteesta http://semanticstudios.com/user_experience_design/
Muranen, A & Harmainen, L. (2021). Käyttöliittymä- & käyttäjäkokemussuunnittelu (UI
& UX Design). itewiki. Noudettu 2021-04-14 osoitteesta https://www.ite- wiki.fi/opas/kayttoliittymasuunnittelu-ux-user-experience-design-eli-kayttajako-kemus/
Paikkatietojen rajapintapalvelut. (2021). Paikkatietojen rajapintapalvelut. Maanmittaus-laitos. Noudettu 2021-04-21 osoitteesta https://www.maanmittausMaanmittaus-laitos.fi/raja- https://www.maanmittauslaitos.fi/raja-pinnat/paikkatiedot
Pefers, K., Tuunanen, T., Gengler, C. E., Rossi, M., Hui. W, Virtanen, V., & Bragge. J. (2006, February). The design science research process: A model for producing and pre-senting information systems research. ReseacrhGate. Noudettu 2020-12-02 osoitteesta https://www.researchgate.net/publication/228650671_The_de- sign_science_research_process_A_model_for_producing_and_presenting_in-formation_systems_research
Quadri. (2021). Quadri Integrations. Trimble. Noudettu 2021-4-3 osoitteesta https://quadri.trimble.com/integrations
RAKLI. (2021). RAKLI edistää tiedon harmonisointia. RAKLI ry. Noudettu 2021-04-21 osoitteesta https://www.rakli.fi/digitalisaation-edistaminen/tiedon-harmoni-sointi/
Ramboll. (2021). Yritys. Ramboll. Noudettu 2021-3-15 osoitteesta https://fi.ram-boll.com/ramboll_finland_oy
Ramboll. (2021). Rakennetun ympäristön digiratkaisut. Ramboll. Noudettu 2021-3-15 osoitteesta https://fi.ramboll.com/ramboll_finland_oy/innovaatiot-ja-digitaali-set-ratkaisut
Ren, X., Sun, J., Xing, Z., Xia, X., Sin & Sun, J. (2020, 5-11. lokakuuta) Demystify Official API Usage Directives with Crowdsourced API Misuse Scenarios, Erroneous Code Examples and Patches. 2020 IEEE/ACM 42nd International Conference on Soft-ware Engineering (ICSE). 925-936. IEEE. Ei doi numeroa.
Reubens, R. (2016). To Craft, by design, for sustainability Towards holistic sustainability:
design for developing-country enterprises. Delft University of Technology.
Noudettu 2020-12-02 osoitteesta http://resolver.tudelft.nl/uuid:0c2c14c8-9550-449d-b1ff-7e0588ccd6c2
Rhinoceros. (2020). Rhinoceros Features. Rhinoceros. Noudettu 2020-12-10 osoitteesta https://www.rhino3d.com/features/
Röyskö, E. (2021, 15. huhtikuuta). Tiedonhallinnan rooli eri organisaatioden menestyk-selle kasvaa. WellBit. Noudettu 2021-04-21 osoitteesta https://www.well-bit.fi/blogi/tiedonhallinnan-rooli-eri-organisaatioiden-menestykselle-kasvaa/
SmartDraw. (2021). Activity Diagram. SmartDraw. Noudettu 2021-04-12 osoitteesta https://www.smartdraw.com/activity-diagram/
Syrjä, M. (2018-26. helmikuuta). LandXML-tiedostojen luku. 3D-Win Wiki. Noudettu 2021-04-21 osoitteesta http://www.3d-system.net/wiki/index.php/tiedosto/for-maatit/20-landxml-tiedostojen-luku
Trimble. (2021). Quadri Capabilities. Trimble. Noudettu 2021-4-3 osoitteesta https://quadri.trimble.com/capabilities
Tutorialspoint. (2021). UML - Class Diagram. Tutorialspoint. Noudettu 2021-4-12 osoit-teesta https://www.tutorialspoint.com/uml/uml_class_diagram.htm
Usability. (2021). User Experience Basics. Usability. Noudettu 2021-4-14 osoitteesta https://www.usability.gov/what-and-why/user-experience.html
Valjas. (2021). Mitä integraatio, rajapinta ja api tarkoittavat? Valjas. Noudettu 2021-04-14 osoitteesta https://valjas.fi/mita-integraatio-rajapinta-ja-api-tarkoittavat/
Visual Paradigm. (2020). UML Class Diagram Tutorial. Visual Paradigm. Noudettu 2021-4-12 osoitteesta https://www.visual-paradigm.com/guide/uml-unified-mode-ling-language/uml-class-diagram-tutorial/
Visual Paradigm. (2020). What is Unified Modeling Language (UML)? Visual Paradigm.
Noudettu 2021-4-12 osoitteesta https://www.visual-paradigm.com/guide/uml-unified-modeling-language/what-is-uml/
Wang, Q. Yang, A. & Ren, C. (2011). A Method of 2D Digital Mankind Model Reconstruc-tion Based on Rhinoceros. Noudettu 2021-04-15 osoitteesta https://ieeexplore-ieee-org.proxy.uwasa.fi/document/5997635
Wilson, J. (2002). Responsible Authorship and Peer Review (8:2). Science and Engineering Ethics (s.155-174)
Xamk. (2021). DATAVISUALISOINTIOPAS-VISUALISOINTI. Xamk. Noudettu 2021-04-15 osoitteesta https://www.xamk.fi/dataopas-visualisointi/