• Ei tuloksia

Haastamista, leikittelyä ja asettumista

Tutkimusaikana määrällisesti merkittävimmät seksuaalisuutta rakentavat puhe-tavat #closetissa ovat pervoilu- ja ironiapuhe. Pervoilupuheessa puhutaan sek-suaalisista haluista, mutta puhe ei ole sävyltään vakavaa vaan kiusoittelevaa ja humoristista:

[21:39] * Kiki haluaa afrikkalaisen kääpiösiilin [...]

[21:39] <Kabaree> Kiki, millainen otus se?

[21:39] <Mininabla> Kiki haluaa afrikkalaista kääpiösiiliä [21:40] <Mininabla> Jonkun kai piti sanoa se.

[21:40] <drop_out> theh

[21:40] <Kiki> Kabaree, ihana. mini-kokoinen siili! :) <3 [...]

[21:40] <Kabaree> höhö

[21:40] <Kiki> Mininabla, haluan sellaisen, en sitä :D

[...]

[21:41] <Kabaree> Kiki, luuletko voivasi sanoa näille perversseille mitään ilman, että siitä väännetään jotain?

[...]

[21:41] <Kiki> Kabaree, en :D413

Katkelmassa Mininabla vääntää Kikin sanomisen kaksimieliseksi muuttamalla kahden sanan taivutusmuotoa. Kabaree reagoi ensin huvittuneella höhö:llä ja viittaa sitten kaksimielisyyksien yleisyyteen puhumalla toisista kanavalla olijois-ta perversseinä. Kaksimielisyyksien korosolijois-taminen on #closetissa yleistä ja ulot-tui myös haastattelutilanteisiin. Seuraava katkelma on ryhmähaastattelusta:

[20:21] <Diane> Merlotiin yhdyn ( ;););))); ) [20:21] <Kabaree> takaapäin?

[20:21] <Diane > tietty414

Katkelman alussa Diane ilmaisee olevansa samaa mieltä Merlotin kanssa, mutta samalla hän painottaa lauseen kaksimielistä tulkintaa liioitellulla silmänisku-hymiöiden rivillä. Tämä toimii haasteena, johon Kabaree ja myöhemmin myös Merlot vastaavat jatkamalla vitsailua. Yhden haastateltavan mukaan he alkoivat

”irstailla” #closetilla, koska biseksuaaleja pidetään joka tapauksessa yliseksuaa-lisina. Tätä stereotypiaa toistamalla, liioittelemalla ja sille nauramalla tytöt ot-tavat negatiivisen ennakkokäsityksen haltuunsa ja muutot-tavat sen itselleen posi-tiiviseksi (ks. Herkman 2001, 378).

Kaappilaisten keskusteluja seuratessani herkistyin eri sanojen kaksimielisille merkityksille niin, että tutkimustekstiä kirjoittaessani mietin, mitkä kohdat mahdollisesti huvittaisivat haastateltaviani. Ainakin otsikoiden ”Housut puhtai-na” ja ”Pesässä” perään voin helposti kuvitella naurahduksia ja silmäniskuja.

Kanavalla on paljon flirttiä ja kiusoittelua, josta tutkijana sain osani. Tehdessäni haastattelua yhden kaappilaisen kanssa kanavalla käytiin seuraava keskustelu:

[14:01] <Mikki> kuka marjotutk on? :D [14:01] <Kabaree> Mikki, se tutkija [14:01] <Mikki> aijaa :o

[14:01] <Mikki> vau

[14:01] <Mikki> tutkiiko se sut ? :d [14:01] <Mikki> :D

[14:01] <Kabaree> kyllä vaan 413. #closet, 27. 9. 2004.

414. #closet, II ryhmähaastattelu, 15. 11. 2004.

415. #closet, 30. 9. 2004.

416. #closet, 5. 10. 2004.

417. Sama.

418. Päiväkirja 13.8.2003.

[14:01] <Mikki> wauu

[14:01] <Mikki> mäki haluun :|

[...]

[14:02] <Kabaree> mikki aina yrittämässä :>415

Tutkimiensa kanavien jäsenenä Campbell (2004, 40–42) kertoo, kuinka haasta-teltavat toisinaan alkoivat flirttailla ja leikitellä hänen kanssaan yksilöhaastatte-lutilanteissa. Seksuaalisilla vihjauksilla he käänsivät virallisen haastattelutilan-teen vapaaksi irkkaukseksi. Kaappilaiset eivät flirttailleet tai kiusoitelleet minua yksilöhaastatteluissa, kuten Campbellille tapahtui, vaan vapaassa irkkauksessa kanavalla. Kommentit eivät olleet suunnattu minulle, vaan ne olivat osa kaappi-laisten pervoilupuhetta, jolle tutkimus-sanan moninaiset merkitykset tarjosivat helpon lähtökohdan.

Keskinäinen vitsailu rakentaa #closetissa yhteenkuuluvuuden tunnetta, ja se on muotoutunut olennaiseksi osaksi kaappilaisten välistä vuorovaikutusta. Iro-nia- ja parodiapuheella kaappilaiset ottavat haltuun ympäröivän maailman tuo-mitsevaa, aggressiivista ja pelokasta suhtautumista homoseksuaalisuuteen.

Kaappilaiset parodioivat homofobista puhetapaa toistamalla sitä sellaisenaan.

Diane esimerkiksi lähettää keskusteluun linkin sivulle, jossa on valokuva toi-siaan suutelevista tytöistä, ja linkin perään viestin: ”LESBOJA!!!416” Kabaree kommentoi kuvaa: ”YÄK! ne Pussaa!”417 Viesteissä ei itsessään ole juurikaan vihjeitä siitä, että puhujat eivät ole tosissaan. Isot kirjaimet, huutomerkit ja huu-tomerkkirivin loppuminen numeroon 1 kertovat nettikieltä tunteville, että kak-sikko käyttää teinix-kieltä. Jotta viestittelyn voi tulkita pilailuksi, pitää kuiten-kin tietää, että viestittely tapahtuu epäheterojen omalla keskustelukanavalla ja kahden epäheteron keskustelijan kesken. Usein parodia sekä vahvistaa keskuste-lijoiden keskinäistä suhdetta että edellyttää sitä.

Sinä aikana kun vierailin #closetissa, en kertaakaan todistanut tilannetta, jossa kanavalle olisi tullut aggressiivisesti käyttäytyvä häirikkö. Demin kaapissa sen sijaan näin, kuinka kaappilaiset suhtautuivat keskusteluun lähetettyyn sol-vaavaan viestiin. Kuvailen tilannetta lyhyesti päiväkirjassa:

Kaapissa on taas häirikkö. [x]:n öinen viesti: VITUN HINTIN TINTIT!1 MENKÄÄ TA-KAISIN KAAPPIINNE JA TUIKATKAA SE TULEEN!!111 Kaappilaisten reagoinnit:

”hohhoijaa..” ja ”[x] on ihana:D ..kohta se kommentoi jotenkin syvällisesti...;)”418

Kaappilaiset eivät vastaa aggressiiviseen huutoon vihaisesti vaan joko kylläs-tyneesti, huvittuneesti tai vaikenemalla. Campbell (2004, 57) on törmännyt

tutkimillaan homomiesten IRC-kanavilla vastaavanlaiseen häiriköintiin, jota hän nimittää verkkovainoksi419. Irkissä operaattorit ovat Campbellin todista-missa tilanteissa potkaisseet häirikön kanavalta. Demin kaapissa käyttäjillä ei ole ollut tällaista mahdollisuutta, joten he reagoivat sanallisesti parilla viestillä ja sitten jatkavat omaa keskustelua. Myös Campbellin tutkimilla kanavilla iro-nialla on suuri merkitys häirikön kohtaamisessa. Sillä vähätellään hyökkääjää, osoitetaan hänen hyökkäyksensä turhuus ja palautetaan kanavan queer-herk-kyys (mt., 86–89). Kaapissa tilanne käsitellään huokaisulla ja ironisella kom-mentilla. Lyhyillä viesteillä ja oman keskustelun häiriöttömällä jatkamisella kaappilaiset ottavat tilan haltuunsa, vaikka eivät voi poistaa solvaajaa keskuste-lusta. Epäheterojen operaattoreiden hallitsemassa #closetissa solvaajan pois pot-kiminen sen sijaan olisi mahdollista.

Kaappilaiset pilailevat homofobisella puhetavalla toistamalla sitä väärin eli kauhistelemalla homoseksuaalien sijaan heteroseksuaaleja. Kun lupu mainitsee poikaystävänsä, Laeloe_ vitsailee: ”lupu, iyy! Hetero!”420 Vastakkaisesta suku-puolesta pitävälle pojalle suku-puolestaan huomautetaan: ”sun pitäis puhua miehistä, tää on homokanava ;/”421 Poika vastaa olevansa ”joku erilainen nuori täällä”422, ja toinen keskustelija jatkaa: se ”on erilainen homo. se tykkää tytöistä.”423 Sek-suaalisen suuntautumisen lisäksi kaappilaiset leikittelevät sukupuolella. Tytöiksi identifioituvat kaappilaiset esimerkiksi puhuttelevat toisiaan miehinä: Laeloe_

tervehtii lupua kysymyksellä ”mitä äijä?”424 ja rintoja koskevassa keskustelussa lupu huudahtaa: ”on miehilläkin tissit!”425 Kaappilaiset leikittelevät tutuilla pu-hetavoilla ja kategorioilla kiepauttamalla niiden itsestään selviksi rakentuneet merkitykset päinvastaisiksi.

Tolosen (2001a, 99) mukaan vastustaminen, liittoutuminen, naurunalaiseksi tekeminen sekä parodiointi ja ironisointi esiintyvät koulussa myötäilemisen kanssa rinnakkain ja tekevät samalla koulupäivästä siedettävän ja jopa nautitta-van. Nettikeskusteluihin osallistuminen on vapaaehtoista, toisin kuin koulun-käynti, mutta silti Tolosen kuvaamat keinot ovat keskeisiä nautinnon tuottajia myös tutkimissani keskusteluissa (ks. taulukko 12). Wickmanin (2001, 178) tutkimuksessa transvestiitit ja transseksuaalit käyttävät huumoria selviytymis-keinona: transvestiitit nauravat omille peloilleen sekä estoilleen ja transseksuaa-lit lääketieteen ammattilaisille, jotka päätöksillään haltransseksuaa-litsevat heidän elämään-sä. Huumori on keskeinen selviytymiskeino myös #closetissa. Kaappilaisten huumori kohdistuu stereotyyppisiin ja konventionaalisiin käsityksiin sukupuo-lesta ja seksuaalisuudesta sekä ympäröivän maailman vihamielisyyteen.

419. Campbell käyttää termiä online bashing (engl.).

420. #closet, 28. 9. 2004.

421. #closet, 11. 10. 2004.

422. Sama.

423. Sama.

424. #closet, 28. 9. 2004.

425. #closet, 30. 9. 2004.

426. #closetin kotisivut, 17. 8. 2005.

Puhumalla suhteista, sukupuolesta ja seksuaalisuudesta kaappilaiset asettuvat ja identifioituvat keskusteluissa epäheteroiksi nuoriksi. Puheen sävy vaihtelee asiallisesta ja tunteellisesta flirttailevaan ja pilailevaan. Asettumista määrittää yhtäältä #closet-keskustelutila queerina tilana ja toisaalta sitä ympäröivän maa-ilman heteronormatiivisuus, jopa homofobisuus. Lehtosen (2000, 287) mukaan sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvat kohtaavat jatkuvasti tilanteita, joissa heidät ja heidän tarpeensa ohitetaan. Tämä johtuu Lehtosen mukaan enemmän kaikkialla läsnä olevasta hetero-oletuksesta kuin tarkoituksellisesta poissulkevuudesta. Johtuipa ympäröivän maailman poissulkevuus mistä tahan-sa, sitä otetaan #closetissa haltuun huumorilla, joka vahvistaa kaappilaisten keskeistä yhteenkuuluvuutta sekä itsen ja toisten epäheteroa identifioitumista.

Haastateltavat osallistuivat tutkimukseeni tyttöinä, mutta haastatteluissa osa heistä määrittelee sukupuolensa toisin. Myös #closet on olemassaolonsa aikana herkistynyt sukupuolelle. Kun ensimmäistä kertaa vierailin kanavan kotisivuil-la, niillä kerrottiin, että kanava on suunnattu seksuaalivähemmistönuorille.

Myöhemmin lausetta täydennettiin niin, että kanava on tarkoitettu ”sukupuo-li- ja seksuaalivähemmistönuorille”426. Campbellin (2004, 84–85) mukaan ano-nyymiys ei yksin riitä rakentamaan keskustelutilasta turvallista paikkaa. Olen-naista on tilan nimeäminen queeriksi tilaksi, koska myös internetissä tilat ovat heteronormatiivisia, jollei niitä määritellä toisin. Oletus jaetusta seksuaali-identiteetistä, joka kerrotaan kanavan nimessä, synnyttää Campbellin mukaan

Taulukko 12. Seksuaalista suuntautumista rakentavat puhetavat #closetissa.

Puhetapa Puheessa ensisijaisesti muodostuvat

kategoriat Esimerkkilause

Ihailu- ja ihastumispuhe Ihailija/ihastunut

Ihana tyttö/nainen/poika/mies/ihminen ”Karita on kyllä upea <3<3<3”

(5. 10. 2003)

Suhdepuhe Pari, ”me”

Tyttöystävä Poikaystävä

”Laeloe_, me tapaillaan. Käydään treffeillä. Ei vars. seurustella.”

(28. 9. 2004) Halupuhe, flirttailu ja

tun-teilu Halukas/ himokas

Haluttu Kulta, rakas

”Kabaree_, oh my! Kiihotat mua”

(11. 10. 2004) suuntautumisesta] mutta tuo on niin homofobinen ja yää.” (5. 10. 2004)

Löytämis- ja

tunnistamis-puhe Lesbo

Biseksuaali HomoHetero

”Se on kyl aika homomainen. Vaikka se on naisten ympäröimä, niin se ei seurustele” (11. 10. 2004)

Yhteisöpuhe Me (kaappilaiset)

(Ne) heterot/hetskut ”Mainostettiin meitä

taiteidenyössä-kin :)” (14. 9. 2004) Pervoilu- ja ironiapuhe,

pa-rodia ”Kieroutunut” ja ”vinoon kasvanut” lesbo/biseksuaali Perverssi

Homo (heteron ”paikalla”) Hetero/hetsku (homon ”paikalla”)

”ällöö!!! heterokamaa!!!” (30. 9. 2004)

luottamuksellisen ja turvallisen ilmapiirin (mt., 90). Kaappilaiset määrittelevät

#closetin sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen tilaksi kanavan nimessä, koti-sivuilla ja toistuvasti myös itse keskusteluissa. Käyttäjiä yhdistävä tekijä ei ole yksittäinen sukupuoli- tai seksuaali-identiteettikategoria vaan epäheterous, itsen määritteleminen normatiivisesta heteroseksuaalisuudesta eroavaksi.

427. http://irc-galleria.net.

428. http://www.demix-galleria.net. Muuttui elokuussa 2005, uusi osoite: http://www.hype.fi.