• Ei tuloksia

4. TUTKIMUSASETELMA

4.3. D ISKURSSIANALYYSI

Diskurssianalyysi on väljä teoreettismetodologinen viitekehys, jolla voidaan tutkia kielen käyttöön liittyviä kysymyksiä.268 Osa tutkijoista katsoo diskurssianalyysin pohjautuvan sosiaalisen konstruktivismin269 traditioon, eli tiedonfilosofiseen lähestymistapaan, jossa todellisuuden ajatellaan olevan sosiaalisesti rakentunutta.270 Todellisuudella tarkoitetaan sitä havaittavissa olevaa ilmiöiden maailmaa, jossa elämme ja jonka olemusta pelkät toiveemme eivät pysty muuttamaan.271

Bergerin ja Luckmannin mukaan sosiaalisessa konstruktivismissa todellisuuden katsotaan rakentuneen subjektiivisesti merkitykselliseksi ja yhtenäisesti tulkituksi maailmaksi, joka muuttuu jatkuvasti sosiaalisten prosessien, eli ihmisten välisen vuorovaikutuksen kautta. Teoriassa siis mistä tahansa subjektiivisesta tietokokonaisuudesta voi tulla sosiaalisesta hyväksyttävää, objektiivista todellisuutta. Sosiaalisen konstruktivismin näkökulmasta oleellista on tutkia mitä kaikkea yhteiskunnassa kulloinkin pidetään tietona ja kuinka tätä tietoa välitetään, tuotetaan ja säilytetään. Tiedon epistemologisen pätevyyden arvioinnilla ei ole merkitystä sosiaalisen konstruktivismin näkökulmasta.272 Sosiaalisen konstruktivismin katsotaan liittyvän kielelliseen käänteeseen273, jonka myötä kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus yleistyi humanistisissa ja yhteiskunnallisissa tieteissä.274

Arkielämässä käytetty kieli on keskeinen väline tiedon tuottamisessa ja todellisuuden sosiaalisessa rakentumisessa.275 Kieli on systemaattisesti rakentunut merkkijärjestelmä, jonka avulla yksilöt objektivoivat omia kokemusvirtojaan merkityssysteemeiksi. Kielellä tyypitellään kokemuksia ja ryhmitellään niitä

268 Jokinen et al. 1999, 10–11.

269 Ks. Sosiaalisesta konstruktivismista esim. Berger & Luckmann 1994, 11.

270 Ks. Esim. Gergen 1994, 72; Jokinen, Juhila & Suoninen 1999, 39–40.

271 Jokinen, Juhila & Suoninen 1999, 39–40.

272 Berger & Luckmann 1994, 11–13, 29.

273 Kielellisen, eli lingvistisen käänteen alulle panijoina pidetään Gustav Bergmannia. Bergmann käyttää 1960-luvulla käsitettä ”kielellinen käänne” kirjoittaessaan 1900-luvun alun analyyttisen filosofian metoditietoisuuden kasvusta. Bergmann 1964, 32; Aiemmin Bergmannin tiedetään käyttäneen ko. käsitettä kuvaamaan loogisen positivismin kehitystä matemaattisen logiikan suuntaan 1800-luvun puolivälissä. Tätä ennen käsite ei todennäköisesti ole ollut vielä käytössä.

Kuortti et al. 2008, 26.

274 Kielellisessä käänteessä tutkimuksen huomio kiinnittyi kieleen ja semioottisiin

merkitysjärjestelmiin esimerkiksi merkitysten, yhteisöllisyyden, identiteettien ja toimintatapojen rakentumisen taustalla. Pietikäinen & Mäntynen 2009, 12.

laajempiin kokonaisuuksiin, sekä tuotetaan ”tässä ja nyt” -tietoa ajasta ja paikasta erillisistäkin asioista ja olijoista. Tätä kielen kykyä ylittää tila- aika- ja sosiaalinen ulottuvuus kutsutaan symboliseksi kieleksi. Symbolisen kielen avulla jäsennetään edelleen symbolijärjestelmiä. Symbolijärjestelmistä historiallisesti merkittävinä pidetään esimerkiksi uskontoa, historiaa, tiedettä ja taidetta.276

Diskurssilla tarkoitetaan suhteellisen eheää merkityssuhteiden kokonaisuutta, joka rakentaa todellisuutta tietyllä tavalla.277 Sillä voidaan tarkoittaa joko pientä tekstijaksoa, laajempaa tekstijoukkoa, tai tekstejä kokoavaa perspektiiviä tai tapaa jäsentää todellisuutta. Tässä tutkielmassa diskurssi määrittyy tavaksi tai näkökulmaksi lähestyä ja määritellä todellisuutta kielellisesti.278 Diskurssianalyysissa kieltä tutkitaan sellaisena kuin se arkielämässä esiintyy. Tutkimuskohteena on siten todellisten ihmisten todellinen kielenkäyttö (mikrotaso) todellisessa yhteiskunnassa (makrotaso).279 Myös verkkokeskustelu katsotaan todelliseksi kielenkäytöksi, sillä verkkokeskusteluun osallistujat ilmaisevat ajatuksiaan, tunteitaan ja kokemuksiaan, ja muodostavat siten vähintään hetkellisesti todellisen keskusteluyhteisön.280

Diskurssianalyyttisessä tutkimuksessa huomiota kiinnitetään intertekstuaalisuuteen, eli keskustelua laajempaan kontekstiin ja kielenkäyttöä ympäröiviin abstrakteihin asioihin, kuten yhteiskuntaan, historiaan sekä kielen ja sanojen sosiaalisiin ja poliittisiin ulottuvuuksiin historiassa. Tarkastelunkohteena on millaiset merkitykset ovat vallalla, millaiset marginaalissa ja millaiset merkitykset puuttuvat kokonaan ja miksi. Kielen kykyä kuvata, rajata, määritellä, haastaa, asemoida ja muuttaa kutsutaan diskursiiviseksi vallaksi.281 Huomiota kiinnitetään myös siihen, millaisia vaikutuksia ja seurauksia kielenkäytöllä on ympäröivään kontekstiin, yhteiskuntaan, toimintaan ja tilanteeseen.282

Kielellisiä prosesseja tutkittaessa kieli katsotaan monifunktionaaliseksi, sosiaaliseksi toiminnaksi. Tärkeiksi muodostuvat ”miten” –kysymykset,283 kuten

275 Berger & Luckmann 1994, 32.

276 Berger & Luckmann 1994, 49–51.

277 Jokinen et al. 1999, 21.

278 Pietikäinen & Mäntynen 2009, 53–37; Vänttinen 2011, 56.

279 Pietikäinen & Mäntynen 2009, 18–20.

280 Kuula 2006, 194.

281 Pietikäinen & Mäntynen 2009, 53.

282 Pietikäinen & Mäntynen 2009, 11– 20, 120.

283 Jokinen et al. 1999, 18–20; Pietikäinen & Mäntynen 2009, 18, 52.

miten diskurssit järjestävät kielellisiä ja muita resursseja.284 Todellisuus ilmenee eri diskurssien kautta representaatioina, eli kuvauksina maailmasta ja keskustelun kohteena olevista ilmiöistä. Representaatiot rakentavat ja järjestävät toimijapositioita, valtasuhteita ja identiteettejä.285

Diskurssianalyysi voidaan jakaa sosiaalipsykologiseen, eli tulkitsevaan suuntaukseen, sekä valtasuhteisiin keskittyvään, kriittiseen diskurssianalyysiin.

Molempien suuntausten taustalla on ajatus, että kieli on luovaa ja konstruktiivista toimintaa, joka rakentaa sosiaalista todellisuutta ja luo ilmiöille merkityksiä, eli tuottaa representaatioita maailmasta. Yhtä ilmiötä tai asiaa voidaan lähestyä keskenään hyvinkin erilaisista diskursiivisista viitekehyksistä käsin. Erilaiset diskurssit luovat ilmiöille lisää merkityksiä ja sisältöjä, mutta niitä ei voida rinnastaa itse ilmiöön tai asiaan, eikä diskurssin esittäjän mielipiteisiin.286

Sosiaalipsykologinen eli tulkitseva diskurssianalyysi nojaa tulkitsevaan hermeneuttiseen kulttuurintutkimukseen. Tulkitseva diskurssianalyysi on aineistolähtöinen, ja siinä pyritään ymmärtämään, millaiseksi diskurssin tuottajat konstruoivat erilaiset ilmiöt ja millaista todellisuutta he tulkinnoillaan tuottavat ja ylläpitävät.287 Tulkitsevassa diskurssianalyysissa tutkija asettaa diskurssit intertekstuaaliseen ja keskenään interdiskurssiiviseen viitekehykseen. Tutkija pyrkii tekemään näkyväksi niitä arvoja, oletuksia ja uskomuksia, joilla diskurssinkäyttäjät omia merkityksenantojaan oikeuttavat.288

Tulkitsevassa diskurssianalyysissa tutkimuskohteena ovat esimerkiksi identiteetit ja niiden muotoutuminen sekä retoriset keinot.289 Kielellisen toiminnan kautta luodaan identiteettejä, eli käsityksiä itsestä, toisista ja ihmisten välisistä suhteista. Identiteetit voivat olla moninaisia, kerrostuneita, tilanteisesti muuttuvia ja sisäisesti ristiriitaisia. Identiteettien pohjalta muodostetaan stereotypioita, jotka voivat joko rajoittaa tai ohjata yksilöiden toimintaa, käyttäytymistä ja mahdollisuuksia. Identiteetit ovat aina samaan aikaan sekä erityisiä että jaettuja.290

284 Resursseilla tarkoitan mahdollista kontekstia, tilannetta ja taitoja, sekä niiden varassa olevia kielellisiä ja semioottisia mahdollisuuksia, kuten esimerkiksi kieliä, murteita, genrejä, diskursseja ja tarinoita. Pietikäinen & Mäntynen 2009, 15.

285 Pietikäinen & Mäntynen 2009, 53–57; Vänttinen 2011, 56.

286 Valtonen 1998, 96–98; Jokinen et al. 1999, 9–11.

287 Ainsworth & Hardy 2004, 237–239;

288 Heracleous 2004, 176.

289 Ainsworth & Hardy 2004, 237–239.

290 Pietikäinen & Mäntynen 2009, 63–66.

Retorisilla keinoilla tarkoitetaan argumentaatiota eli asemointia, jolla toimijat legitimoivat ja vahvistavat omaa asemaansa eli positiotaan, käyttäytymistään tai tulkintaansa todellisuudesta, sekä sitouttavat muitakin omiin merkityksenantoihinsa.291 Retoriset keinot ilmenevät argumentaatiokontekstissa, jossa muun muassa merkityksellistetään, taivutellaan, oikeutetaan, kätketään ja kritisoidaan. Argumentit sisältävät aina vähintään implisiittisen oletuksen vasta-argumenteista. Siten esimerkiksi oikeuttaminen tapahtuu aina vastalauseena oletetulle kritiikille.292 Yksi merkittävimmistä retorisista keinoista on kategorisointi, jolla todellisuutta nimetään, jäsennetään, järjestellään ja luokitellaan.293

Kriittinen diskurssianalyysi nousee kriittisen kulttuurintutkimuksen paradigmasta. Kriittinen diskurssianalyysi tarkastelee, miten sosiaalista valtaa ja epätasa-arvoa pidetään yllä ja vastustetaan, sekä millaisia toimijapositioita, identiteettejä ja hierarkioita diskursseilla tuotetaan. Kriittisessä diskurssianalyysissa on läsnä ajatus vallan epätasaisesta jakautumisesta yhteiskunnallisten toimijoiden välillä. Kriittisessä diskurssianalyysissa ei olla kiinnostuneita vain diskurssien sisäisistä valtasuhteista, vaan myös siitä, miten valtasuhteet ja valtataistelu muokkaavat yhteiskuntaa, instituutiota ja ideologioita.

Kiinnostuksen kohteena on siis se, millaiset diskurssit saavat valta-aseman omilla merkityksenannoillaan ja mitä näistä merkityksenannoista seuraa.294 Identiteettejä lähestytään vallan näkökulmasta, jolloin tutkimuksen kohteena ovat identiteettien välinen valta, alistussuhteet ja stereotypiat. Lisäksi huomio kohdistetaan identiteettien kykyyn ohjata ja rajoittaa käyttäytymistä ja mahdollisuuksia.295