4. TULOKSET
4.8. Avoin kysymys
Kuva 34. Mentaaliharjoittelun kohteiden järjestäytyminen käytön mukaan.
4.8. Avoin kysymys
Lomakkeeseen annoin avoimessa kysymyksessä tilaa opiskelijoille kirjoittaa kokemuksiaan ja huomioitaan mentaaliharjoittelusta saadakseni monipuolisempaa, ja rikkaampaa tietoa, kuin mihin pelkkä valmiit vastausvaihtoehdot sisältävä lomakekysely mahdollistaa. Arvelin myös, etten välttämättä ollut osannut kysyä lomakkeessa kaikkea, mitä opiskelijat mentaaliharjoittelusta tietävät, tai kuinka sitä käyttävät. Olen purkanut tähän kaikki avoimesta kysymyksestä saamani vastaukset.
116 111 106 99 97
68 61
0 20 40 60 80 100 120 140
Pisteet
Mentaaliharjoittelun kohteet
77 76
67
54 47 43 36
10 0 20 30 40 50 60 70 80 90
Pisteet
Mentaaliharjoittelun kohteet
Vastauksissa syveni lomakekyselyn muissa kysymyksissä noussut tieto mentaaliharjoittelun toimivuudesta ulkoamuistamisen apuna, sekä ennen esiintymistilannetta. Immosen tutkimuksessa nousseet ns. “kriittiset pisteet” olivat erään opiskelijan mentaaliharjoittelun kohteita. Hänen mukaansa tiettyjen paikkojen mieleenpainaminen helpottaa esiintymistilanteessa katkenneen esityksen jatkamista. Hetki ennen esityksen alkamista on useammalle opiskelijalle hetki, jolloin kappaleen alku käydään mielessä läpi.
“Mentaaliharjoittelu auttaa painamaan kappaleen paremmin mieleen. Käytän mentaaliharjoittelua erityisesti ennen esiintymistä ja yritän mentaaliharjoitellessa painaa mieleen kohtia, joissa on ollut vaikeuksia. Jos kappale esiintyessä keskeytyy, on helpompi jatkaa jostain mieleen painetusta kohdasta. Esiintymistilanteessa pianotuolilla istuessani käyn pikaisesti mielessäni läpi kappaleiden esitysjärjestyksen ja juuri ennen kappaleen aloittamista mietin sen alun ja tempon.”
“Itse en ole käyttänyt säännöllistä mentaaliharjoittelua, mutta teen sitä joskus, esim. kun ennen esiintymistä en voi koskea soittimeen, kertaan mielessäni kappaleen läpi tai vain sen alkua.
Usein, kun on esiintymistilanne jossa improvisoin, hahmottelen mielessäni hieman improvisaatiota ennen sen aloittamista.”
“Asioiden nopeampi omaksuminen. Etenkin ennen esiintymistä esiintymistilanteen kuvitteleminen auttaa esiintymisjännityksessä ja esiintyminen on näin varmempaa.”
Vaikka varsinainen mielikuvilla itsensä psyykkaaminen jäi tämän tutkimuksen rajauksen ulkopuolelle, nousi asia esiin avoimissa vastauksissa. Eräs opiskelija oli tehnyt huomion siitä, kuinka negatiivinen mielikuva vaikuttaa.
Taustakirjallisuudessa mm. Clark ym. (2012) sanovat, että mielikuvaharjoituksessa tulisi aina harjoitella onnistunutta suoritusta. (Clark & al. 2012, 22.6)
Psyykkaan myös myös itseäni ennen esiintymistä näkemällä mielessäni itseni menossa lavalle, käyn läpi tilanteen ja kappaleen alun että olisin valmis esiintymiseen. Yritän rentouttaa itseäni valmistautumalla tulevaan ja mielikuvilla varmasta itsestäni.
Edellä mainitussa “paniikkimielikuvaharjoittelulla” on se huono puoli että ollessani mielikuvassani yhtäkkiä epävarma, se helposti siirtyy esiintymistilanteeseen.”
Mentaaliharjoittelun tiedostamaton käyttö nousi esiin sekä lomakekyselyssä, että joissakin vastauksissa. Taustakirjallisuuden mukaan mentaaliharjoittelun taito on kaikilla, mutta sen käyttö on usein intuitiivista ja tiedostamatonta. Kenties vain pieni tietoisuus ja muistutus asian käytöstä voisi nostaa taidon, sekä käytön hyödyt
uudelle tasolle. Myös harjoittelun henkinen työläys tuli esiin, Samoin opiskelijoiden tunne riittävän tiedon puuttumisesta, sekä epävarmuus mentaaliharjoittelutavan oikeellisuudesta. Ainakin osa opiskelijoista koki saavansa liian vähän ohjeita mentaaliharjoittelun, ja harjoittelun laadun suhteen ylipäätään.
“Aivan alussa opetellessani kappaletta harvoin luen pelkästään nuottia, ulkoa opetellessa soitan mielelläni, en lue nuotia. Kappaleen opetteluvaiheessa mielikuvaharjoittelu on yleensä tiedostamatonta, huomaan vain että “hinkkaan” jotain teknistä kohtaa mielessäni, mikä kyllä edesauttaa oppimista.”
“Liian vähän tulee käytettyä mentaaliharjoittelua. Ehkä sitä tapahtuu myös tiedostamattomasti enemmän kuin itse tajuaakaan. Mietin myös, olenko oppinut oikean tavan mentaaliharjoitteluun. Se on kyllä henkisesti työlästä ja vaikeaa.”
“Mielestäni opettajan olisi hyvä neuvoa oppilaitaan enemmän harjoittelutekniikoiden suhteen ja etenkin puhua mentaaliharjoittelusta.
Vaikka olenkin ammattiopinnoissa, tuntuu, että tarvitsisin lisää tukea harjoitteluun, varsinkin mentaaliharjoittelu on omasta mielestäni vielä melko lasten kengissä.”
“Kiinnostaisi enemmän laadullinen harjoittelu soittamisen kanssa, mutta selkeät ohjeet puuttuvat. Helposti harjoitellessa tavoittelee suorituskeskeisesti määrää, eikä laatua ja olen ehdottomasti laadullisen työskentelyn kannalla, Voi mikä oravanpyörä!! Todella mielelläni lukisin tukimuksesi tulokset. Kiitos!”
Vaikka usko mentaaliharjoittelun apuun kappaleen teknisessä osaamisessa ei ollut lomakekyselyssä varauksetonta, oli osalla vastaajista kokemusta aiheesta. Erään vastaajan esimerkissä käden asennon muuttaminen saattaisi olla kohde jossa myös 3. persoonan perspektiiviä voisi hyödyntää. Toinen vastaaja sanoi pitävänsä kätensä soittokuntoa yllä juuri mentaaliharjoittelun avulla.
“Usein kappaleiden vaikeita paikkoja fyysisesti tahkotessa ei soitto suju, mutta kun hoksaa jonkin pienen asian (esim. mielikuvaharjoituksen avulla käden asennon muuttamisen) ei ole enää mitään ongelmaa.”
“Olen ollut joulukuusta 2011 oikealla kädellä soittokiellossa sormivaurion takia. Olen siitä saakka pitänyt oikean käden soittokuntoa yllä juurikin mentaaliharjoittelun avulla. Silloin tällöin olen kokeillut soittamista varovaisesti myös pianon kanssa ja on ollut uskomatonta huomata, kuinka kappaleet, jotka olivat viime joulukuussa täysin keskeneräisiä ovat menneet huimasti eteenpäin “kuivaharjoittelun” seurauksena. Olen harjoitellut mm. pöytää ja pianon kantta vasten sekä pelkästään käynyt mielessä läpi soittamista.”
Avoimessa kysymyksessä opiskelijat kertoivat mentaaliharjoittelusta erityisesti muistin, esiintymisen, oppimisen, tekniikanharjoittelun ja rasitusmman kohteissa.
Mentaaliharjoittelun tavat eivät niinkään nousseet vastauksissa esiin, paitsi huolena niiden oikeellisuudesta ja selkeiden ohjeiden puuttumisena. Tämä varsinkin oli tieto, jota varsinainen lomake ei antanut.
5. Tulosten tulkinta
5.1. Harjoittelun määrän ja laadun tulokset
Opiskelijat arvioivat odotetusti harjoittelun laadun ja määrän merkitykset korkealle, kuitenkin siten, että harjoittelun laatu nousi arvioissa määrää merkittävämmäksi tekijäksi. Eriksson ym. (1993) tähdentävät, että erityisesti tarkoituksenmukaisen harjoittelun määrä liittyy eksperttitason suorituksiin, ja tällaista harjoitusta olisi mahdollista suorittaa maksimissaan neljä tuntia päivässä. Vastausten mukaan suomalaisten pianonsoiton ammattiopiskelijoiden harjoittelun määrään ja laatuun liittyvät asenteet ja määrä ovat pääsääntöisesti tutkimusten mukaan oikeansuuntaiset, eivätkä tue täysin perinteisenä pidettyä käsitystä siitä, että suurempi määrä harjoitusta tarkoittaa parempia suorituksia, kuten esittää Kostka (2002). Pikemminkin opiskelijat tuntuvat ymmärtävän asenteidensa ja harjoittelumääriensä perusteella tarkoituksenmukaisen harjoittelun merkityksen, jolle Ericsson ym (1993) asettivat maksimissaan neljän tunnin rajan päivässä. 82%
kaikista opiskelijoista harjoitteli alle 4 tuntia. Määrä järjestyi siten, että heistä puolet, eli 41% harjoitteli 3-‐4 tuntia päivässä ja 52% sijoittui 2-‐4 tunnin harjoitteluhaarukkaan. Alle yhden tunnin harjoittelevien kohdalla arvelin kyseessä olevan kenties matalimman motivaatiotason opiskelijat heidän asenteisiinsa liittyvistä kysymyksistä ja harjoitteluun satsaamastaan ajasta päätellen. Naiset harjoittelevat tulosten mukaan miehiä tunnollisemmin pääasiassa 2-‐4 tuntia, kun taas miesten harjoittelu sijoittuu pikemminkin asteikon ääripäihin.
Eniten harjoitellut opiskelija (7-‐8 /pv) puolestaan oli otannan nuorin vastaaja, 16 vuotias poika. Hänen kohdallaan voi ajatella tulosten tukevan näkemystä, jonka mukaan taidon hankkimisen vaiheessa harjoitteluun käytetään aikaa (Ericsson 1993), mutta kognitiivisempia strategioita vielä olla otettu käyttöön (Hallam 1997, Holmes 2005, Lotze 2006). Myöskään opettaja ei ollut neuvonut hänelle mentaaliharjoittelua, eikä hän käyttänyt strategiaa lainkaan. Hallamin (1997) ja Holmesin (2005) mielestä kognitiiviset strategiat tulisi ottaa käyttöön taidon opettelun eri tasoilla koulutuksessa. Myös McPherson sanoo, että jo instrumenttiopintojen alkuvaiheessa menestyksen ratkaisevat oppilaan käyttämät oppimisstrategiat (2005). Toisaalta, koska mentaaliharjoittelun menestyksekäs harjoittaminen vaatii korkeaa taidollista osaamista saattaa todellakin olla, että opettajat opettavat, ja painottavat mentaaliharjoittelun käyttöä vasta, kun taito on hyvin hankittu.