• Ei tuloksia

Avattu tulevaisuus on vuodelta 1962. Se sisältää 136 sivua ja on mitoiltaan 15 cm leveä ja 21 cm korkea. Kirjassa on 17 lukua. Mellerin ensimmäinen kirja on hengellinen yleisteos, jossa on sekoittuneena hänen edustamansa helluntailainen teologia, kirkkohistoria sekä lopunajallisuuden pohdinta. Leo Meller luo kirjassaan yleiskatsauksen sekä sen hetkisiin maailmanpoliittisiin tapahtumiin että erilaisiin hengellisiin ilmiöihin ja muihin erikoisiin ilmiöihin, mm. siihen, onko olemassa UFO:ja (Unknown Flying Objects) eli lentäviä lautasia ja mitä ne todellisuudessa ovat. Leo Mellerin mukaan UFO:t ovat ”Taivaan merkkejä” ja voivat olla joko pahoja (saatanan aikaansaamia) tai hyviä (Jumalan aikaansaamia) asioita. Mellerin mukaan kaikki todisteet puhuvat sen puolesta, että UFO:ja on todellisuudessa olemassa. Meller painottaa kirjassaan profeetallisen sanan tulkitsemista ja sen täyttymistä. Raamattu on Mellerin mukaan ”lukittu kirja”, jonka sanomaa on Mellerin mukaan tulkittava ”Pyhän Hengen johdatuksessa”.

Leo Mellerin mukaan ihmisen loputon tiedonjano ei pysty vastaamaan kaikkein perimmäiseen kysymykseen, joka koskee iankaikkista elämää ja pelastusta. Vain Raamatusta löytyy ainutlaatuinen harmonia sekä vastaus ikuiseen kysymykseen siitä, kuinka ihminen pelastuu. Profeetallista sanaa Jumala ei kuitenkaan puhu ilmoittamatta salaisuuttansa ensin palvelijoillensa eli profeetoille. Meller pitää itseään profeettana, jolle Jumala on uskonut ikuisen elämän salaisuuden ja antanut kyvyn tulkita ajan merkkejä raamatullisessa valossa. Meller kuitenkin toteaa, että Jeesuksen toisen tulemuksen tarkkaa päivämäärää ei tule ennustaa. Kuitenkin hän kirjassaan luettelee erilaisia ”ajan merkkejä”, jotka ennakoivat Kristuksen pikaista paluuta maan päälle.

Leo Meller toteaa, että ”suuri luopumus” on eräs kauhistuttavin lopun ajan merkki. Suuri luopumus tarkoittaa sitä, että ”luopiokirkko”, eli sellainen kirkko joka vääristelee Jumalan alkuperäistä sanaa, Raamattua, tulee ”oikean kirkon”

tilalle. Eri seurakunta-ajat, eli todellisessa historiassa olleet kirkot ja herätysliikkeet, tulevat Mellerin mukaan Raamatun Ilmestyskirjasta, jossa on lueteltu seitsemän eri historiallista seurakunta-aikaa: Efeso, Smyrna, Pergamo, Tyatira, Sardes, Filadelfia ja Laodikea (Ilm. 2 ja 3). Mellerin mukaan elämme nykyään sekä Filadelfian että Laodikean seurakunta-aikaa. Filadelfian kirkko (tai seurakunta) tarkoittaa Ilmestyskirjassa sellaista seurakuntaa, joka ”on ottanut vaarin Jumalan sanasta eikä ole kieltänyt Jeesuksen Kristuksen nimeä (Ilm. 3:7-13). Laodikean kirkolla Ilmestyskirja puolestaan tarkoittaa sellaista seurakuntaa, joka on ”penseä” tai ”haalea” suhteessa Jumalan sanaan(Ilm. 3:14-22).

Laodikean henki näkyy Mellerin mukaan nykymaailmassa muun muassa siten, että Raamattua ei enää pidetä Jumalan sanana sen alkuperäisessä merkityksessä, vaan ihmiset tulkitsevat sitä mielivaltaisesti. Maallisten ja hengellisten asioiden välille ei enää vedetä mitään rajoja ja ne sulautuvat yhteen. Esimerkkinä tästä Meller mainitsee muun muassa sosiaalisen evankeliumin, Raamatulle vieraan kirkollisen toiminnan sekä korkeakirkollisen liturgian. Mellerin mukaan Laodikean henki repii ja raastaa puhdasta raamatullisuutta ja Kristuksen lunastusarmoon pitäytyvää kristinuskoa. Samanaikaisesti se rakentaa omaa kirkkolaitostaan. Mellerin mukaan laodikean seurakunta-aika ei vielä ole kokonaan toteutunut, mutta maailmanpoliittiset tilanteet lopulta johtavat siihen, että Rooman paavista tulee yhdistyneen Euroopan todellinen johtaja, ja näin ollen Laodikean kirkko saa todellisen historiallisen huipennuksensa.

Meller vertaa nykyistä elämänmenoa Rooman valtakunnan rappiotilaan. Hän toteaa, että Rooman maailmanvaltakunta luhistui kolmesta syystä. Nämä olivat:

moraalikäsitteiden rappeutuminen, sukupuolielämän korostettu vapaus ja huviteollisuuden lisääntyminen. Mellerin mukaan moraalitekijät ovat olleet useampien muidenkin sivistysten tuhon syy. Lisäksi Meller toteaa, että nykymaailman tila on pahempi kuin Sodoman aikoinaan. Sodoma oli Vanhan testamentin (1. Moos 18:20-19:28) mukaan kaupunki, jossa erityisesti

sukupuoliset synnit rehottivat. Lopulta Jumala päätti tuhota Sodoman kaupungin.

Suomen kansan rappion tilasta Meller mainitsee erityisesti Täällä Pohjantähden alla -teoksen. Mellerin mukaan Väinö Linnan teos on isku niitä arvoja vastaan, joista kansamme sisäinen voima on riippuvainen.30

Kirjan loppuosassa Meller tarkastelee yhdistynyttä maailmaa sekä yhdistynyttä uskontoa. Meller kiinnittää huomiota erityisesti maailman valtioiden yhdistymiseen yhden ja samana hallinnon alaisuuteen. Meller siteeraa kirjassaan paljon Raamattua, erityisesti Vanhan Testamentin Danielin kirjaa sekä Uuden Testamentin Ilmestyskirjaa. Sekä Danielin kirja että Ilmestyskirja ovat ainoita puhtaasti apokalyptisiä eli lopunajallisia kirjoja Raamatussa. Tässä kirjallisuudenlajissa lopunajat ja ennustukset näyttelevät keskeistä osaa.

Raamatussa on yhteensä 66 kirjaa, eli puhtaasti apokalyptisiä kirjoja on prosentuaalisesti noin 3% kaikista Raamatun kirjoista.

Rooman valtakunnan ”uudelleensyntyminen” saa Melleriltä erityistä huomiota.

Mellerin mukaan Danielin kirjassa on ennustettu ”uuden Rooman” syntyminen.

Yhdistynyt Eurooppa, joka tuolloin oli nimeltään EEC, on Mellerin mukaan ”uusi Rooma” tai ”seitsemäs Rooma”. Meller esittää, että Raamatussa on kerrottu kuudesta Rooman valtakunnan noususta. Seitsemän Rooma on Mellerin mukaan vielä tulossa. Seitsemäs Rooma tarkoittaa Mellerin mukaan siis yhdistynyttä Eurooppaa, joka tuolloin oli nimeltään EEC ja on nykyään nimeltään EU eli Euroopan Unioni. Se, että EEC:n sopimusasiakirja kirjoitettiin juuri Roomassa vuonna 1957, on ”selvä merkki” Rooman valtakunnan, eli Mellerin mukaan yhdistyneen Euroopan, noususta. Yhdistynyttä Eurooppaa tulee Mellerin mukaan johtamaan ”suuri porttokirkko”, ja Meller pitää itsestään selvänä, että Vatikaanin pyhä istuin on johtavassa roolissa. Katolista kirkkoa Meller pitää ”suurena Babylonina”, ja myös Kirkkojen maailmanneuvostolla on Mellerin mukaan Raamattua väheksyvä rooli. Mellerin mukaan ihmiskunta elää nyt ”ajan illassa”, eli viimeisissä hetkissä ennen maailmanloppua, ja Raamatun profetiat tulevat pian

30Meller 1962, 8-10, 19-29, 34-46, 47-52, 83-90. Filadelfia on kreikkaa ja tarkoittaa sananmukaisesti ”veljesrakkaus”. Laodikea on myös kreikkaa ja tarkoittaa sananmukaisesti

”omavanhurskaus”. Sekä sanat ”kirkko” ja ”seurakunta” tarkoittavat tässä samaa asiaa, Jumalan seurakuntaa.

täyttymään. Harmagedonin taistelu, jonka huipennus tapahtuu nykyisen Israelin valtion alueella, on Mellerin mukaan sama asia kuin viimeinen eli kolmas maailmansota. Raamatussa mainitut Goog ja Maagog tarkoittavat Mellerin mukaan Neuvostoliittoa ja Kiinaa. Mellerin mukaan Googin ja Maagogin joukot tunkeutuvat matkallansa kohti pyhää kaupunkia, Jerusalemia, Rooman valtakunnan eli yhdistyneen Euroopan alueelle, ja ”kuten Attilan hunnit ja Stalinin puna-armeija kerran”, suistavat Pedon valtakunnan eli yhdistyneen Euroopan

”vereen ja tuhoon”.31