• Ei tuloksia

”Haluan ymmärtää ihmistä” näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "”Haluan ymmärtää ihmistä” näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

180

TEKSTI: JENNI PÄTÄRI KUVA: MIKA LAPPALAINEN

tutkija liikkeessä

MINUSTA TULI TUTKIJA, sillä olen utelias ja nautin uu- den oppimisesta. Ennen yliopisto-opintoja työskentelin aikuiskoulutuksen kentällä erilaisissa tehtävissä. Työn ohessa opiskelin avoimessa yliopistossa aikuiskasva- tustiedettä ja tiedotusoppia. Kun tulin päätoimiseksi opiskelijaksi Joensuuhun, sekä aikuiskasvatustiede että kulttuurintutkimus veivät minut mukanaan. Huomasin, että esseet ja tutkielmat ovat minun juttuni. Tiedonha- ku, analysoiminen ja kirjoittaminen innostivat. Ymmär- sin, että minussa on tutkijan vikaa.

JOS EN TUTKISI, toimisin opettajana. Teen opetus- työtä tälläkin hetkellä. Opettajan ja tutkijan töissä on paljon samaa: lukemista ja kirjoittamista, tiedon pro- sessoimista ja eteenpäin välittämistä.

AIKUISKASVATUSTIEDETTÄ TARVITAAN YHTEIS­

KUNNASSA samasta syystä kuin muutakin tiedettä: jotta ymmärrämme paremmin itseämme ja maailmaa. Tut- kijoina kannamme suurta vastuuta. Toivon, että aikuis- kasvatustieteen toimijat ottavat yhä rohkeammin kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Pidän aikuiskasvatustie- dettä tieteenalana, jolla on emansipatorisia intressejä.

Koska tutkimme ihmistä emmekä vain rakenteita, olemme tekemisissä hyvin perustavien kysymysten

Polvijärvellä asuva tutkija-opettaja Erja Laakkonen, 41, on kiinnostunut nuorten aikuisten naisten tavoista

tavoitella hyvää elämää.

Koska aikuiskasvatustiede on rajoja rikkovaa, tutkijan tulee liikkua avoimin mielin laajalla kentällä, tieteenalarajoja koetellen.

”Haluan ymmärtää

ihmistä”

(2)

TUTKIJA LIIKKEESSÄ

181 AIKUISKASVATUS 2/2018

Sarja vie aikuiskasvatuksen tutkijan arkeen ja verkostoihin. Sen tuottaa Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura.

kanssa. Yksilöiden kohtaamat haasteet eivät ole aino- astaan suomalaiselle yhteiskunnalle ominaisia vaan esimerkiksi eriarvoistuminen ja ilmastonmuutoksen seuraukset ovat globaaleja ilmiöitä.

Teoreettisesti nojaan niin aikuiskasvatustieteen kuin sosiologian ja kulttuurintutkimuksen suuntaan.

Olen kiinnostunut yksilöstä: haluan ymmärtää ih- mistä, joka näyttäytyy tilastossa vain numerona. Mitä hän ajattelee, mitä hän tuntee?

Lähestyn aikuisuutta kulttuurisena konstruktiona, jonakin sellaisena, mitä rakennamme yhdessä. Toi- miessamme toistemme kanssa vuorovaikutuksessa haastamme ja horjutamme näitä rakennelmia.

Olemme sosiaalisia ja kulttuurisia olentoja, jotka navigoivat maailmassa alati muovautuvien sisäisten karttojen avulla. Yksilön ja rakenteen välinen suhde puhututtaa yhä sosiologeja, ja aikuiskasvatustieteessä jatkuu keskustelu toimijuus-käsitteestä.

Yksilö ei ole rakenteiden armoilla, vaikka toki ko- keekin rakenteiden tuomat rajoitteet konkreettisesti arjessaan. Näen yksilön aktiivisena toimijana, joka löy- tää – sukupuolentutkimuksen teoreetikon Teresa de Lauretis’n ajatuksia vapaasti mukaillen – toisintoi- mimisen paikkoja hegemonisten diskurssien margi- naaleissa, instituutioiden välimaastoissa, rakenteiden halkeamissa.

Paraikaa olen kiinnostunut ”hyvästä elämästä”.

Väitöstutkimuksessani kysyin, mitä aikuisuus on.

Olen nyt ulottanut tarkasteluani laajemmin elämän- kulun kysymyksiin. Mitä on hyvä ja tavoiteltava ai- kuisuus, millaisia elämänkulun ideaalit ovat? Haluan tietää, kuinka aikuisuutta rakennetaan epävarmuuk- sien ja ristiriitojen puristuksessa.

Olen keskittynyt nuorten aikuisten naisten aikui- suuksiin ja elämänkulkuihin. Naiset, joita ei ole ase- tettu erityisellä tavalla marginaaliin ja joilla on pal- jonkin sosiaalista ja kulttuurista pääomaa, voisivat tavoitella niin sanottua normiaikuisuutta ulkoisine merkkeineen. Kuitenkin ’aikuisuus’ herättää jo sana- na kielteisiä mielikuvia, eivätkä nuoret aikuiset naiset välttämättä tavoittele esimerkiksi omistusasuntoa, vaan haaveilevat vaikkapa matkustelusta.

Työn tulisi taata toimeentulo, mutta se ei saisi si- toa. Perhe tarjoaisi turvasataman, mutta sitoutumi- nen ei houkuta. Työ saattaakin antaa liikkumavaraa, olla silppua ja pätkää – mutta kuinka sietää taloudel- lista epävarmuutta?

Yhdessä tutkijakollegojeni Jyri Mannisen ja Juha Kauppilan kanssa kehittelimme ’notkean toimijuuden’ käsitteen, jolla pyrimme tavoittamaan luovuutta ja joustavuutta, joita nuoret aikuiset naiset osoittavat tasapainoillessaan ristiriitaisten toiveiden ja halujen välillä.

KUN EN TUTKI, olen metsässä tai taidenäyttelyssä tai vapaaehtoistyössä järjestöissä. Koen, että meillä jokaisella on velvollisuus pyrkiä rakentamaan yhä parempaa yhteiskuntaa ja tulevaisuutta. Meidän tu- lee taistella arvojen koventumista vastaan. Erityisesti ihmis- ja eläinoikeuskysymykset ovat minulle tärkeitä.

Uusi kiinnostava luottamustehtävä on Aikuiskas- vatuksen Tutkimusseuran tiedottajan tehtävä.

TÄRKEIN VERKOSTONI on rakentunut opiskelu- ajoista lähtien Itä-Suomen yliopiston Joensuun- kampukselle. Olen onnekas saadessani jakaa ideoita- ni ja ajatuksiani eri alojen tutkijoiden kanssa: en vain kasvatus- ja aikuiskasvatustieteilijöiden vaan myös sosiologien, yhteiskuntatieteilijöiden, sukupuolen- tutkijoiden sekä kulttuurin- ja perinteentutkijoiden kanssa. Joensuun tutkijanaisten yhdistyksen tapaa- misissa puhumme tutkijan arjesta ja paljosta muus- takin: asiasta ja asian vierestä.

Klassikko, johon palaan

Minua ovat innoittaneet erityisesti kaksi sosiologia. Vii- me vuonna menehtyneen Zygmunt Baumanin Sosio- loginen ajattelu vuodelta 1990 valotti perustutkinto- opiskelijalle, mitä sosiologinen mielikuvitus on.

Yhdysvaltalaisen Richard Sennettin Työn uusi järjestys – Miten uusi kapitalismi kuluttaa ihmisen luonnetta vuo- delta 1998 oli huikea lukukokemus. Sen myötä ymmär- sin, kuinka innostavasti tutkimuksesta voi kirjoittaa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Oliko sitten niin, että Valve jäi enemmän insi- nööriksi, rakentajaksi kuin operatiiviseksi joh- tajaksi, kuten Uola toteaa.. Tosin helppoa ei ole ollut pitää koossa niin

"Tunnen olevani etuoikeutettu saadessani ymmärtää, miksi maailma ja minä olemme olemassa, ja haluan jakaa tämän muiden kanssa." Näin vastaa Richard Dawkins kysymykseen,

Sen sijaan weise on nimen- omaan henkilö, joka näkee elämän koko syvyy- dessään ja osaa siten tavoitella oikeita asioita.. Täs- sä mielessä käsitteet narri ja weise

Kierkegaard sanoo, että ihminen on sitä suurempi, mitä kovempien kriisien kautta hän on kulkenut ja että kypsyys ei ole lainkaan saa­.. vutettavissa ilman kriisejä,

Erityisesti edellä kuvatuilla tavoilla Eetos pyrkii saamaan aikaan yhteistyötä paitsi eri alojen tutkijoiden välillä myös tutkijoiden ja yliopiston ulkopuolella toimivien

Kati Syvälahti, informaatikko Helsingin yliopiston kirjasto Email: kati.syvalahti@helsinki.fi Leeni Lehtiö, informaatikko Turun yliopiston kirjasto Email: leeni.lehtio@utu.fi

Eri alojen tutkijoiden keskuudessa on usein kritisoitu tapoja, joilla mitataan tutkimuksen vai- kuttavuutta ja näkyvyyttä. Erityisesti humanististen ja yhteiskuntatieteellisten

• Kampanjan tavoitteisto eroaa monista muis- ta kampanjoista siltä osin, että liikuntapalvelujen saatavuutta ja odotuksia vapaa-ajan harrastuksia luvataan tarkastella