• Ei tuloksia

Philip M. Napoli (2010). Audience Evolution

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Philip M. Napoli (2010). Audience Evolution"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

87

Uudet teknologiat ovat muuttaneet jouk- koviestimiä ja samalla ihmisten suhde medi- oihin on muuttunut. Mediayleisöjä ja niiden muutosta voidaan tarkastella ihmisten media- käyttäytymisen tai mediaorganisaatioiden näkökulmasta. Yhdysvaltalainen Fordhamin yliopiston professori Philip Napoli on valinnut jälkimmäisen näkökulman kirjassaan Audi­

ence Evolution. Hän valottaa eri puolilta, miten yleisöyttä hahmotetaan ja pyritään hallitse- maan mediaorganisaatioissa, joihin hän lukee mukaan mediateollisuuden lisäksi mainostoi- mistot ja yleisömittauksiin erikoistuneet orga- nisaatiot.

Yleisesti mediaorganisaatiot suhtautuvat yleisöihin taloudellisista ja strategisista näkö- kulmista, ne ovat kiinnostuneita ”institutio- naalisesti tehokkaista yleisöistä”. Tehokkaat yleisöt ovat sellaisia, jotka voidaan helposti integroida mediateollisuuden talouteen ja nii- den rahallinen hyöty on mitattavissa. Napolin mukaan yleisöt ovat kuitenkin menettämässä tehokkuutensa, ja hän hahmottaa institutioi- den näkökulmasta kaksi mediayleisöjen muu- toksen pääsuuntaa: yhtäältä yleisöt hajauvat ja toisaalta yleisöjen autonomia lisääntyy.

Napoli aloittaa kuvailemalla teknologian kehityksen myötä tapahtunutta mediaym- päristön hajautumista. Nykyisin medioita on useampia ja erilaisia, myös saman median sisältöjä voi nähdä, kuulla ja kokea useissa eri käyttöliittymissä. Myös yleisöt hajautuvat eri käyttöliittymien ja medioiden pariin. Media- kulutukselle kasvaa ”pitkä häntä”. Tällä viita- taan siihen, kuinka mediatuotteen ilmesty- misen jälkeen sen kulutus jakautuu erilais- ten erikoistuneiden sisällönvälittäjien kautta eriytyneille yleisöille. Esimerkiksi elokuva jul- kaistaan ensin elokuvateattereissa, jossa sen

näkevät tietyt yleisöt. Samaa elokuvaa pyöri- tetään myöhemmin televisiokanavilla, joilla on erilaisia katsojia. Elokuvasta tehdään myös dvd-versio, jota myydään kaupoissa ja esimer- kiksi internetissä toimivat palvelut tarjoavat sitä profiloidulle käyttäjäkunnalle.

Mediaorganisaatiot pystyvät nyt tavoit- tamaan yleisöjä eri puolilta paremmin kuin ennen, mutta yleisöjen hajautuminen aiheut- taa hankaluuksia yleisömittauksille. Perintei- set yleisömittaukset eivät enää olekaan rele- vantti tutkimusmenetelmä. Median kannalta ei ole enää kiinnostavaa vain se kuinka monta silmäparia on nähnyt kyseisen mediatuotteen, vaan myös se, miten yleisö on sitoutunut tuotteeseen; toisin sanoen, miten usein ylei- sön jäsenet kuluttavat tuotetta ja pysyvätkö he mediatuotteen parissa. Nykyteknologialla päästään käsiksi yhä enemmän tietoon siitä, missä määrin yleisöt arvostavat mediatuot- teita ja miten he reagoivat niihin.

Napoli ehdottaa, ettei mediaorganisaatioi- den kannattaisi enää keskittyä vain yleisöjen mittaukseen, koska se antaa hyvin yksipuo- lista tietoa. Hän esittelee uudenlaisia yleisöin- formaatiosysteemejä (New Audience Infor- mation systems), jotka perustuvat interaktiivi- seen mediaan. Osallistuvassa mediassa yleisö jättää jälkiä, joita voidaan mitata, arvioida ja käyttää kaupallistamiseen. Käyttäjät osallis- tuvat median tuotantoon ja samalla kerätään tietoa heidän käyttäytymisestään sekä kai- kenlaisista virtauksista yleisöjen keskuudessa.

Nykyaikaisilla yleisöinformaatiosysteemeillä voidaan esimerkiksi ennustaa ihmisten sisäl- tömieltymyksiä ja kulutusmalleja. Voidaan myös kohdentaa viestintää tietyille yleisöseg- menteille entistä tarkemmin ja kerätä tietoa yleisöjen reaktioista.

Kirja­arvio

Liina Puustinen

Mediateollisuus etsii alati muuttuvaa yleisöä

Philip M. Napoli (2010). Audience Evolution.

New Technologies and the Transformation of Media Audiences. Columbia. 248 sivua.

(2)

88

Toinen yleisöjen muutoksen päätrendi, yleisöjen autonomia, näkyy siinä, että käyttä- jillä on enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa siihen, missä, milloin ja miten he kuluttavat mediatuotteita. Yleisö voi myös kontrolloida enemmän mainosten katselua. Esimerkiksi digitelevisio-ohjelmien tallentamisen jäl- keen voidaan kelata mainoskatkojen yli ja selaimeen voi kytkeä ohjelman, joka piilot- taa kaikki verkkomainokset. Yleisöt voivat siis rajata haluaamaansa mediasisältöä eri tavoin.

Nykyteknologia mahdollistaa myös yleisö- jen osallistumisen entistä paremmin. Napo- lin mukaan tämä ei kuitenkaan ole uusi ilmiö.

Esimerkiksi antiikin teatterissa esiintyjien ja yleisön suhde oli välitön. Esittäjät saivat jat- kuvaa palautetta penkeistään huutelevalta yleisöltä, ja toisinaan tunteikas palaute oli jopa aktiivista puuttumista esityksen kulkuun.

Massamedian aikakaudella viestinnästä tuli yksisuuntaista: viestintä suuntautui yhdeltä monelle ja ylhäältä alas. Yleisö eriytyi radio ja televisio-teknologian myötä kulttuurituottei- den tuottajista, eikä yleisön osallistumiska- navia ollut kovin useita lukuun ottamatta esi- merkiksi lehtien yleisöpalstoja tai radion toi- velauluja.

Napolin mukaan nykyteknologian myötä on palattu vuorovaikutteiseen yleisösuhtee- seen. Yleisöillä on jälleen mahdollisuus osal- listua esimerkiksi tekstiviestien välityksellä televisio-ohjelmien yleisöäänestyksiin.Usein ohjelman katselu ja keskustelu jatkuu sekä laajenee ohjelman Internet-sivuilla. Uusi ilmiö on käyttäjien tuottama sisältö (User Generated Content): yleisöjä osallistetaan median tuo- tantoon, esimerkiksi sanomalehdet kehotta- vat lukijoita lähettämään kuvia toimitukseen.

Ihmiset osallistuvat nykymedian tuotantoon jopa siinä määrin, että puhutaan yleisöyden ja mediatuotannon yhdentymisestä, prosume­

rismista. Tuottajan ja kuluttajan välinen raja hämärtyy. Lopuksi Napoli huomauttaa lyhy- esti, että nykyinen yleisö on hajautunut ja sillä on enemmän valtaa, mutta se on kuiten- kin yhä enemmän tuottajan hallinnan piirissä.

Audience Evolution on ajankohtainen, havainnollinen teos ja sopii hyvin viestintätie-

teiden oppikirjaksi. Lukukokemusta elävöit- tävät ja konkretisoivat moninaiset esimerkit nykyteknologian mahdollistamista yleisöyden muodoista, kuten yleisömittausten tavoista ja yleisölle tarjotuista osallistumisen kana- vista. Napolin ote on kautta linjan enimmäk- seen kuvaileva ja edellisen kappaleen lopussa mainitun kaltaiset kriittiset huomiot ovat har- vassa. Kirjoittajalta olisi voinut odottaa myös hieman kritiikkiä mediaorganisaatioiden toi- mintatavoista ja niiden tavoitteista.

Kirjoittaja kuvailee perusteellisesti nyky- teknologian mahdollistamia tiedonkeruume- netelmiä, joilla voidaan urkkia median käyttä- jistä kaikenlaisia asioita, mutta hän ei ota näi- den mahdollisiin sosiaalisiin seurauksiin tai yhteyksiin kantaa. Napoli viittaa kyllä yleisön käsitettä kritisoineisiin tutkimuksiin (mm. Ien Ang, Joseph Turow), mutta pitäytyy itse kui- tenkin myötäilemään mediaorganisaatioiden näkökulmia. Näyttää jopa siltä, että hän on valinnut mediaorganisaatioiden tavan nähdä yleisöt orgaanisina olioina, sillä jo kirjan nimi yleisön evoluutio viittaa tähän. Olisi kiinnos- tavaa jatkaa pohdintaa myös hallinnan ja val- lan näkökulmista siitä, miten yleisöstä on tul- lut kauppatavaraa – esimerkiksi sosiaalisen median palvelut, kuten Facebook, keräävät mitä erikoisimpia tietoja käyttäjistään ja myy- vät niitä edelleen mainostajille.

Media & viestintä 34(2011): 4

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Taulukot 1 ja 2 osoittavat, että Web 2.0 ja sosiaalisen median palvelut ovat sangen tunnettuja ja myös melko laajassa tuotannollisessa käytössä, vaikka käsitteet eivät vielä

Käytän aktiivisesti myös muita sosiaalisen median sovelluksia, kuten Twitteriä ja Instagrammia, joten osaan hyödyntää niitä myös markkinoinnin saralla.”. ”Minulla on

Käytän aktiivisesti myös muita sosiaalisen median sovelluksia kuten Twitteriä ja Instagrammia.Olen tehokas tietotekniikan käyttäjä ja pystyn hyödyntämään näitä taitoja

Ensimmäi- nen uhka liittyy siihen, että sosiaalisen median palvelut eivät tue identiteetin kehitystä.. Kun sosiaalisen median käyttö jatkuu pitkään, on palveluissa

messa Instagram oli vuonna 2019, kuten myös aikaisempana vuonna, neljännek­.. si käytetyin sosiaalisen median palvelu yli 18­vuotiaiden

Ensimmäi- nen uhka liittyy siihen, että sosiaalisen median palvelut eivät tue identiteetin kehitystä.. Kun sosiaalisen median käyttö jatkuu pitkään, on palveluissa

Tätä pohdintaa voisin tietysti jatkaa toteamalla, että sama koskee myös painetun aineiston valintaa ja hankintaa: aineisto, joka ei ole tarjolla tutkijoille – vaikka

että täytyy myös tänä vuonna poi- keta.. Ehkäpä ei olisi tul lut käytyä, jos ei olisi tuota Hämyrallia