• Ei tuloksia

Seminaariraportti: Kognitiivisen uskontotieteen pohjoismainen verkostotapaaminen (NNCSR Network Meeting) Aarhusissa 16.-18.5.2018 näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Seminaariraportti: Kognitiivisen uskontotieteen pohjoismainen verkostotapaaminen (NNCSR Network Meeting) Aarhusissa 16.-18.5.2018 näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

2 (2018), ISSN 1796-4407

1

Seminaariraportti: Kognitiivisen uskontotieteen pohjoismainen verkostotapaaminen (NNCSR Network Meeting) Aarhusissa 16.- 18.5.2018

Roosa Haimila Helsingin yliopisto

Kognitiivisen uskontotieteen vuosittainen pohjoismainen tapaaminen järjestettiin 16.–18. tou- kokuuta Tanskan Aarhusissa. Kolmatta kertaa toteutettu seminaari oli suunnattu tutkijoille, jotka ovat kiinnostuneita uskonnon yhteydestä ihmisen tiedonkäsittelyyn, evoluutioon ja/tai aivotutkimukseen. Osallistujat koostuivatkin kirjavasta 32 tutkijan joukosta, johon mahtui niin antropologeja kuin neurotieteilijöitä. Seminaarin järjesti Nordic Network for the Cognitive Science of Religion ja sen isännöi Aarhusin yliopiston Religion, Cognition and Culture -yksikkö, joka koordinoi kognitiiviseen uskonnontutkimukseen suuntautuvaa tohtoriohjelmaa yhteis- työssä Belfastin yliopiston kanssa.

Kolmipäiväinen seminaari koostui kolmesta kokonaisuudesta: ennen ”virallista” ohjelmaa jär- jestetyistä metodologisista työpajoista, seminaariesitelmistä sekä viimeisen aamun strategia- tapaamisesta, jossa osallistujilla oli myös mahdollisuus työstää yhteisiä tutkimusprojekteja. Li- säksi Aarhusin yliopisto tarjosi osallistujille yltäkylläisen ja rennon illallisen. Osallistumisen kynnys oli pidetty matalana: seminaarissa ja työpajoissa saattoi esitellä joko tutkimuksensa tai alustavan tutkimussuunnitelmansa, eikä seminaariin ollut osallistumismaksua.

Ohjattua oppimista: humanistisesta digitutkimuksesta kokeelliseen mene- telmään

Seminaari käynnistyi metodologisilla työpajoilla, joita markkinoitiin osallistujien mahdollisuu- tena saada tutkimuskonkareilta kommentteja menetelmäratkaisuihinsa. Valitettavasti työpajo- jen käytännön toteutus kuitenkin painotti asiantuntijaluentoja, eikä tutkimussuunnitelmien kommentointiin juuri jäänyt aikaa. Metodologisten pajojen teemat olivat kuitenkin kiinnosta- via. Työpajoissa käsiteltiin 1) digitaalisuutta humanistisessa tutkimuksessa (Kristoffer L.

Nielbo), 2) kokeellista tutkimusta (Uffe Schjødt), sekä 3) evolutiivista tutkimusta (Jesper Søren- sen). Erityisesti ensimmäisessä työpajassa pyöriteltiin samoja aineistojen digitalisoitumiseen liittyviä mahdollisuuksia ja kysymyksiä kuin esimerkiksi Helsingin yliopiston Digital Humani- ties -opintokokonaisuudessa sekä uskontotieteen jatko-opiskelijoiden hiljattaisessa Study of Religions 2.0: From Ethnography to Netnography –seminaarissa Tvärminnessä. Uskonnon evo- lutiivinen tutkimus metodologisena teemana sen sijaan heijasteli paitsi paikallista asiantunte- musta, myös alan omaa tulokulmaa uskonnollisten ilmiöiden tutkimukseen. Kokeellinen meto- dologia oli teemana perusteltu jo ajankohtaisuutensa vuoksi, sillä kokeellinen tutkimus on viime vuosina kasvattanut jalansijaansa myös kognitiivisessa uskontotieteessä. Paikallisen apulaisprofessorin Uffe Schjødtin mukaan kognitiivisen uskontotieteen kokeellisessa tutki- muksessa voidaan havaita tiettyjä (osittain pohjoismaisia) trendejä. Tällä hetkellä kokeellisen

(2)

Haimila: Seminaariraportti NNCSR Network Meeting

2

Uskonnontutkija – Religionsforskaren 2 (2018)

tutkimuksen aallonharjalla ovat uskonnollisuus ja hyvinvointi, prososiaalisuus ja uskonto, sekä usko tieteeseen ja uskonnottomuus.

Pohjoismaisen tutkimuksen kyseenalaistava kirjo

Yksi kognitiivisen uskontotieteen pohjoismaisen verkoston tehtävistä on ”pyrkiä edistämään poikkitieteellistä yhteistyötä” kognitiivisen uskonnontutkimuksen kentällä.1 Verkostotapaami- nen vaikutti onnistuneen ainakin tässä tavoitteessa. Itselleni jäi mieleen erityisesti esitelmien metodologinen monimuotoisuus: kognition ja uskonnon suhdetta pyrittiin tarkastelemaan muun muassa etnografisilla, arkeologisilla, kokeellisilla ja kvasikokeellisilla aineistoilla. Esi- merkiksi Tukholman yliopistossa työskentelevän Joel Gruneau Brulinin tutkimussuunnitelma pyrki hyödyntämään yhteiskunnallista muutosta tarkastelemalla kvasikokeellisesti, lisääkö valtionpäivävaalien myllerrys ruotsalaisten vastaajien jumalauskoa aiempien tutkimusten mu- kaisesti. Edellä mainittujen lisäksi esitellyissä tutkimuksissa hyödynnettiin myös tekstintutki- muksen menetelmiä, kuten Aarhusin yliopiston Anne Agersnap tutkimuksessaan sukupuolen diskurssista (The sermon in between public and biblical discourse).

Osa esityksistä myös haastoi tieteenalan aiempia käsityksiä. Esimerkiksi psykologi Valerie van Mulukomin (Coventryn yliopisto) tutkimus intuitiivisen ja analyyttisen ajattelutyylin yhtey- destä uskonnollisuuteen kyseenalaistaa aiempaa kirjallisuutta, jonka mukaan analyyttisyyden virittäminen kokeellisesti vähentää uskonnollista uskoa. Van Mulukomin mukaan aiemmin ha- vaittua vaikutusta selittävät vastaajien asenteet mitattuja käsitteitä kohtaan. Ingela Visuri Sö- dertörnin yliopistosta puolestaan haastoi osan autistien uskonnollisia ja/tai yliluonnollisia ko- kemuksia käsittelevästä tutkimuksesta. Visuri esitti autististen ihmisten parissa keräämänsä etnografisen haastatteluaineiston perusteella myös autisteilla olevan yliluonnollisia kokemuk- sia, ja osan autisteista olevan herkistyneitä niille. Visurin mukaan yliluonnolliset kokemukset voivat osalla ihmisistä olla luultua kehollisempia ja pohjautua essentia-ajatteluun toimijuuden havaitsemisen sijaan (tai sen lisäksi). Visurin esittelemät kokemukselliset käsitykset ammensi- vat myös populaarikulttuurin sisällöistä, ja hän peräänkuulutti kulttuurisesti juurtuneen kog- nition laajempaa huomioimista kognitiivisen uskontotieteen nykykentällä.

Keskiössä kumman kokemukset ympäristön ja kognition yhteispelinä

Yksi seminaarin tähtihetkistä oli eittämättä kognitiivisen neurotieteen tutkijan Michiel van El- kin (Amsterdamin yliopisto) keynote-luento The Power of Suggestibility: Experimental Research on Extraordinary Experiences. Luennollaan van Elk keskittyi kummiin, mystisiin kokemuksiin ja teoriaansa siitä, miksi tällaiset kokemukset ovat läsnä eri kulttuureissa ja usein merkittäviä ih- misille. Van Elkin mukaan tietyt olosuhteet saattavat laukaista kumman kokemuksia, ja osa ih- mistä hakeutuu aktiivisesti näitä stimuloiviin tilanteisiin. Väitteensä van Elk pohjasi muun mu- assa jumalakypärän ”placebo-versiolla” toteuttamiinsa tutkimuksiin. Näissä yleisötapahtu- mista rekrytoidut osallistujat kokeilivat huipputeknologialta vaikuttavaa (mutta täysin tekais- tua) jumalakypärää, ja kuvasivat sen aikaansaamia mystisiä ja uskonnollisia kokemuksia. Van Elkin aineistossa kumman kokemista selittivät erityisesti koehenkilön taipumus uppoutua tai eläytyä kokemuksiinsa (absorption) sekä henkisyys. Hän esittikin, että tietyt psykologiset tai- pumukset vuorovaikuttavat ympäristön viestimien vihjeiden kanssa ja edesauttavat mystisiä

1 Nordic Network for the Cognitive Science of Religion -verkoston Facebook-ryhmän kuvaus, viitattu 30.11.2018.

(3)

Haimila: Seminaariraportti NNCSR Network Meeting

3

Uskonnontutkija – Religionsforskaren 2 (2018)

kokemuksia. Van Elk ehdotti kumman kokemuksilla olevan merkittävä rooli muun muassa pro- sessissa, jossa ympäröivästä kulttuurista omaksuttuja uskonnollisia uskomuksia työstetään si- sällöltään henkilökohtaiseksi. Luennolla tutkimuksia esiteltiin varsin hengästyttävällä tahdilla – ja hyvä niin, sillä kokonaisuus oli mielenkiintoinen ja piti kuulijan otteessaan. Yleisötapahtu- missa toteutetuista tutkimuksista otetut valokuvat tarjosivat kiintoisan ikkunan vastaajien rek- rytointiin, jota varten tuotetut materiaalit yllättivät raflaavuudellaan. Näemmä tutkijalle ei vält- tämättä olisi haitaksi yhteistyö esimerkiksi graafisen suunnittelijan kanssa. Tutkimusten mark- kinointia ei muutenkaan voi väittää perinteiseksi. Edellä mainittua kummia kokemuksia kar- toittanutta tutkimusta mainostettiin festivaaleilla erityislaatuisena mahdollisuutena kokeilla jumalakypärää ja sen tuottamaa ”trippiä” (”Tripping on God helmet”). Tämä luultavasti vaikutti siihen, ketkä tutkimukseen osallistuivat – ja saattoi monipuolistaakin psykologisiin tutkimuk- siin valittua ja valikoituvaa vastaajien joukkoa.

Kriittisiä keskusteluja ja uusia suuntia

Kaiken kaikkiaan kognitiivisen uskontotieteen pohjoismainen verkostotapaaminen tarjosi sti- muloivan ja rennon forumin tutkijoiden tapaamiseen ja keskusteluun ajankohtaisesta tutki- muksesta. Erityisen kiinnostavaa oli huomata, ettei tapaamisessa juuri puitu kognitiivisen us- kontotieteen aiempia klassikoita, kuten MCI-kirjallisuutta (Minimally Counter-Intuitive).2 Sen sijaan seminaarissa esitellyt tutkimukset tuntuivat soveltavan sosiaali- ja kognitiivista psyko- logiaa hyvinkin laajalla (ja itselleni osittain vieraalla) skaalalla. Useat tutkijoista korostivat, että uskonnollisuutta on mielekästä lähestyä nimenomaan kulttuuriseen oppimiseen liittyvistä kog- nitiivisista malleista käsin. Uskonnollisuutta selittävistä teorioista esiin nousikin muun muassa CSR-julkaisuissa nykyään suosittu käsitys uskottavuutta vahvistavan käytöksen merkityksestä uskomusten omaksumiselle (Credibility Enhancing Displays, CREDs). Pohjoismaisen verkoston yhdessä Uffe Schjødtin kanssa perustanut Ingela Visuri pohti myös, tuottaako intuitiivista ajat- telua painottavien tutkimusten runsaus lopulta turhan kapea-alaista kuvaa uskonnollisuu- desta. Voisiko kognitiivinen tutkimus kartoittaa myös, miten (muut) reflektiiviset uskomukset ja niiden prosessointi vaikuttavat uskonnollisiin käsityksiin?

2 Poikkeuksena Harvey Whitehousen mooditeoria, jota muun muassa Mathias Paul Bjørnevad Jensen soveltaa tutkimuksessaan rituaalisista käytänteistä Etelä-Skandinaviassa mesoliittisella ja neoliittisellä kaudella.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

- Huikari ehdotti inventoinnin mahdollisimman pikaista toteut tamista sekä sitä" että häiriöpuut ym?. olisi tuotava

PhD Tiina Airaksinen avasi uskonnollista nationa- lismia Aasiassa, FT Kaarina Aitamurto jakoi näkemyksensä ortodoksisen kirkon vaikutuksesta Venäjän ulkopolitiikkaan, FT

Päivän pituudet (valoisat h:pimeät h) ensimmäisessä kokeessa olivat 16:8, 13:11, 11:13 ja 8:16 h, ja toisessa kokeessa 16:8 ja 11:8+5 valoa, jossa 5 h valojakson lopusta

Koska luon- non hyvinvointivaikutuksia on tutkimuk- sissa todennettu sekä fyysisen että psyko- sosiaalisen ja myös kognitiivisen toiminta- kyvyn osa-alueilla (Hirvonen 2014, 16–23),

• invent a total Turing machine (it can be also multiple track or multiple tape or nondetermiministic TM), which solves the problem (or nite automata, push- down automaton,

Veikko Anttosen kirjan Uskontotieteen maastot ja kartat tarkoituksena on tarjota pe- rustason oppikirja niin uskontotieteen, kulttuurintutkimuksen kuin teologiankin

Osittain samalta pohjalta, mutta hieman myöhemmin on syntynyt Turun yliopiston aktiivisten uskontotieteen jatko-opiskelijoiden toimittama uskontotieteen positiota ja identiteet-

Siis sielt tulee niinku, et nyt tulee messuina 30 oikeestaan kaikki mitä sielt tulee, mut et niinku sit taas jotkut tärkeimmät asiat ja sit se on just se viihdekäyttö sitä et, jos