• Ei tuloksia

Suomalaista arvo ja- kulttuurifilosofiaa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Suomalaista arvo ja- kulttuurifilosofiaa"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

68

niin&näin

2/98

K I R J A T

SUOMALAISTA ARVO- JA KULTTUURIFILOSOFIAA

Jukka Tuomisto ja Raija Oksa- nen (toim.): Urpo Harva: Filoso- fi, kasvattaja, keskustelija. Tam- pereen yliopisto, jäljennepal- velu. Tampere 1997.

Mikko Salmela, Suomalaisen kulttuurifilosofian vuosisata.

Otava. Helsinki 1998.

1

Kiinnostus suomalaisen filosofian histo- riaan ja lähihistoriaan näyttää viime aikoi- na lisääntyneen. Tämä on luonnollista: vuon- na 1997 vietettiin maamme itsenäisyyden 80-vuotisjuhlia, ja tänä vuonna Thiodolf Rei- nin 1873 perustama Suomen Filosofinen Yh- distys täyttää 125 vuotta. On perusteltua ar- vioida myös laajasta kulttuuris-yhteiskunnal- lisesta näkökulmasta sitä, miten suomalaiset filosofit ovat vaikuttaneet kansakuntamme henkiseen elämään.1

Aluksi Yhteiskunnallisessa Korkeakoulus- sa, sittemmin Tampereen yliopistossa aikuis- kasvatuksen professorina toiminut Urpo Har- va (1910-1994), jonka useimmat muistavat pienestä Suuria ajattelijoita -kirjasta, on sopi- van monipuolinen henkilö Jukka Tuomiston ja Raija Oksasen toimittaman artikkelikokoel- man aiheeksi. Vain harvat suomalaiset ovat osallistuneet yhtä aktiivisesti sekä filosofi- seen, kasvatustieteelliseen että uskonnol- lis-elämänkatsomukselliseen keskusteluun.

Seitsemästätoista artikkelista koostuva Har- va-teos on päähenkilönsä näköinen: monita- hoinen, moniin suuntiin katseleva — ja sa- malla sekava, kokonaisuudeksi jäsentymä- tön. Jonkinlaisen kokonaiskuvan Harvasta to- ki antaa kirjan loppuun liitetty bibliografia, joka sisältää myös hänen usean vuosikym- menen aikana Aamulehdessä julkaisemansa artikkelit ja mielipidekirjoitukset.

Henkilökohtaisten muisteluiden ohella kirjoittajat valaisevat Harvan työtä kasvatus- ajattelijana, yhteiskunnallisena keskustelijana ja vaikuttajana (aihepiireinä muun muassa työ ja hyvinvointivaltio), käytännöllisen etii- kan harjoittajana, uskonnonfilosofina sekä ekologisena ajattelijana. Kontribuutioista kiinnostavimpia ja perinpohjaisimpia ovat Timo Toiviaisen selvitys lähinnä kotimaisessa keskustelussa vaikuttamaan tyytyneen Har- van kansainvälisistä taustoista (erityisesti John Dewey ja Eduard C. Lindeman), Heikki Mäki-Kulmalan katsaus Harvan Berdjajev-re- septioon sekä Tommi Lehtosen erittely Har- van uskontoa koskeneista ajatuksista, joissa korostuu muun muassa Harvan kantilaisuus.

Yleisesti ottaen kokoelman kirjoituksia lei-

K I R J A T

maa asiallisuus: Harvaa ei hymistellä, vaan hänelle tyypilliset polarisaatiot ja kärjistykset tuodaan esiin kaikessa ongelmallisuudes- saan. Silti Matti Luoma ei niin ikään Harvan uskontokäsityksiä koskevassa tekstissään malta olla muistuttamatta, että Harva edusti

“mannermaista filosofiaa” eli oli “väärässä leirissä”, kun “anglosaksinen suunta” valtasi

“kyseenalaisin keinoin” maamme filosofian oppituolit ja syrjäytti “törkeimmin” juuri Har- van ja Sven Krohnin (s. 190). Aivan näin yk- sioikoista kuvaa Harvan ajattelijapersoonal- lisuudesta teos kokonaisuudessaan ei anna.2

2

Harva-kirja tarjoaa hyödyllisen, joskin epätasaisen kokoelman näkökulmia yh- teen suomalaisen arvo- ja kulttuurikeskuste- lun tärkeään lukuun. Arvo- ja kulttuurifiloso- fiaan painottuu myös Helsingin yliopiston käytännöllisen filosofian laitoksella työsken- televän Mikko Salmelan mammuttimainen, liki 600-sivuinen suomalaisen filosofian 1900-lukua luotaava väitöskirja, jonka kes- kushenkilöitä ovat Edvard Westermarck, Ei- no Kaila, J. E. Salomaa, Erik Ahlman, Sven Krohn ja Georg Henrik von Wright. Maalis- kuussa 1998 väitellyt Salmela on kirjoittanut tasapainoisen, asiantuntevan ja huolellisesti dokumentoidun työn, joka kom-

mentoi myös “analyyttinen” vs.

“mannermainen” -vastakkain- asettelua sekä siihen liittyneitä oppituolikiistoja hyvin maltillises- ti. Varsinkin Salomaata, Ahlmania ja Krohnia käsittelevät luvut ovat eräänlaista pioneeritutkimusta, sillä näitä — jossain määrin Kai- lan ja von Wrightin analyyttisen filosofian varjoon jääneitä — ajat- telijoita ei aiemmassa tutkimuk- sessa ole paljon käsitelty. Salme- la kertoo laajasti myös valitsemi- ensa filosofien elämänvaiheista ja urakehityksestä anekdootte- jakaan unohtamatta.

Urpo Harva taas on yksi niis-

tä arvo- ja kulttuurifilosofeista, jotka Salmela on rajannut pois “huipulta huipulle” etene- västä työstään. Rajausperusteena tekijä il- moittaa, että hänen tarkastelemansa filosofit ovat kirjoittaneet “kohtuullisen” laajasti sekä systemaattisesta etiikasta että kulttuurifiloso- fiasta (s. 17). Harvan, “jonka laaja tuotanto on lähinnä toisten ajattelijoiden näkemyksiä selostavaa ja kritisoivaa” (s. 21, viite 9), lisäk- si Salmelan kriteeri jättää mainintojen varaan ja pelkissä viitteissä käsiteltäviksi myös Arvi Grotenfeltin, Rolf Lagerborgin, Rafael Kar- stenin, Oiva Ketosen ja Jussi Tenkun, jotka toki ovat antaneet panoksensa suomalaiseen etiikkaan ja kulttuurikritiikkiin. Nykypäivänä aktiivisia arvokeskustelijoita (G. H. von

Wrightiä lukuun ottamatta), kuten Timo Ai- raksista, Ilkka Niiniluotoa ja Juhani Pietarista, Salmela ei myöskään käsittele.

Yksi Salmelan teokseen liittyvistä ongel- mista, jonka myös toisena vastaväittäjänä toi- minut Niiniluoto nosti väitöstilaisuudessa esiin, on kirjan otsikossakin esiintyvä kult- tuurifilosofian käsite. Yhtäältä Salmela katsoo kaikkien käsittelemiensä kysymysten kuulu- van kulttuurifilosofian alaan; toisaalta kulttuu- rifilosofia on hänelle suppeammassa mieles- sä käytännöllisen filosofian osa-alue yhdessä moraali-, yhteiskunta- ja kasvatusfilosofian kanssa (ks. s. 9), ja sitä käsitellään kunkin kuuden päähenkilön kohdalla erikseen yh- dessä alaluvussa. Eikö kulttuurifilosofia tulisi lukea myös teoreettisen filosofian osa-alu- eeksi? Esimerkiksi kulttuurientiteettien onto- logiaan liittyvät kysymykset kuuluvat kai lä- hinnä teoreettisten filosofien aihepiiriin. Toi- saalta juuri kulttuurifilosofian pitäisi ehkä laa- ja-alaisuudessaan katsoa kyseenalaistavan koko teoreettinen vs. käytännöllinen -jaotte- lun. Samoin etenkin Erik Ahlmanin harrasta- man filosofisen antropologian eli filosofisen ihmistutkimuksen voidaan ajatella rikkovan tämän keinotekoisen eron.

Tarkastelemiaan suomalaisen filosofian klassikkoja yhdistävän tut- kimusongelman Salmela löytää siitä, millä tavoin etiikan yksilöllistyminen — moraalifilosofian kehitty- minen subjektivismin ja relativismin suuntaan — on vaikuttanut länsimaiseen kulttuuriin ja sen perinteis- ten arvojen (totuus, hy- vyys, kauneus, vapaus, veljeys, tasa-arvo jne.) ase- maan ihmisten elämässä.

Käsitellyn kuusikon varhai- sin hahmo, Edvard Wes- termarck, puolusti valistuk- sen ja brittiempirismin hengessä moraalirelativis- mia ja etiikan “tieteellistämistä”, mutta muut maailmansotien repimän vuosisatamme näh- neet suomalaisajattelijat ovat suhtautuneet etiikan kehityksen kulttuurivaikutuksiin pes- simistisemmin. Tämän pääteesinsä Salmela osoittaa vakuuttavasti oikeaksi.

3

Salmelan työn kiinnostavimpia erityis- kysymyksiä on Eino Kailan arvofiloso- finen ajattelu, erityisesti Kailan normatiivisen etiikan kritiikki ja hänen käsityksensä “syvä- henkisestä elämästä”. Salmela tuo perustel- lusti esiin emotivistisen juonteen Kailan käsi- tyksessä arvoväitteiden analyysista ja toteaa, ettei Kaila kannattanut moraaliobjektivismia tai -realismia (ainakaan ontologisina käsityk-

(2)

2/98

niin&näin

• 69

K I R J A T

sinä arvojen olemassaolosta). Samalla hän kuitenkin korostaa Kailan “praktillisen koetel- tavuuden” käsitteen yhteyttä pragmatismiin, jonka edustajat - kuten William James, jonka Kaila esitteli suomalaiselle yleisölle jo 1912 - ovat usein ajatelleet, että arvoarvostelmat ja niihin mahdollisesti liittyvät metafyysis-us- konnolliset maailmanjäsennykset ovat perus- teltavissa niiden motivoiman eettisesti arvok- kaan toiminnan pohjalta (ks. s. 145-146).3

Salmela argumentoi terävästi, että Kaila ajautuu kehäpäättelyyn, jos hän olettaa, että syvähenkisiä arvoja “koetellaan praktillisesti”

vetoamalla niiden motivoiman toiminnan tu- loksiin.4 Syvähenkiset arvot ovat Kailan pe- rusarvoja, eikä niitä voida koetella minkään perustavampien arvojen nojalla. Mikäli Kaila olisi omaksunut pragmatismin hieman perin- pohjaisemmin kuin mihin hän loogisena em- piristinä oli valmis, kehä ei olisi häntä haitan- nut. Arvioidessamme toimintaamme jou- dumme joka tapauksessa viittaamaan norma- tiivisiin kriteereihin ja päämääriin, joita jatku- vasti arvioidaan uudelleen tuon toiminnan myötä. Arvojemme praktillisen koeteltavuu- den voidaan ajatella ulottuvan pohjaan saak- ka – mitään sellaisia perimmäisiä arvoja, joita koskaan ei tarvitsisi asettaa kritiikin ja koet- telun kohteiksi, ei ole.5

Tämäntapainen pragmatismi olisi ehkä ol- lut sekä Kailalle että useimmille muille Salme- lan tarkastelemille filosofeille liian lähellä ny- kyään “postmoderniksi” kutsuttua etiikkaa, jossa yksilö joutuu jatkuvasti itse vastaamaan moraalisista valinnoistaan ilman kestävää, yhtei- sesti hyväksyttyä perustaa. Toisaalta etenkin Ahlmanin voidaan nähdä kytkeytyvän eksis- tentialismiin ja jopa ennakoivan postmodernia ajattelua, sillä hän korosti — muun muassa Nietzscheltä vaikutteita omaksuen — eettisten kysymysten henkilökohtaisuutta, moraalisten valintojen tekemistä viime kädessä perus- telemattomasti, tyhjyyden edessä (ks. s.

309-310). Salmela viittaakin Ahlmanin yhte- ydessä Zygmunt Baumanin ja Emmanuel Levinasin tunnettuihin etiikkakäsityksiin.

Kailalle etiikan henkilökohtaisuus oli kui- tenkin piinaava ongelma. Kuten Salmela se- lostaa, syvähenkisyys ja syvähenkinen elämä ovat hänen arvoajattelunsa avainkäsitteitä.

Kyseessä on Kailan mukaan naturalistisesti ymmärrettävä biologinen tai ainakin biologis- pohjainen ilmiö, mutta toisaalta syvähenki- nen peruskokemus on jonkinlaista “uskon- nollista elämäntuntoa”, “välitöntä, intensiivis- tä tuntoa elämän kaikkiyhteisyydestä ja sy- västä sisäisestä merkityksellisyydestä, josta myös yksittäinen ihmiselämä saa mielekkyyten- sä” — sellaista ehdottoman arvon kokemista, jota ei sanoin tai käsittein voida vangita (s. 161).

Salmela tekee pragmatismivertailunsa ohella toisenkin kiinnostavan vertailun: Kai- lan ajattelu voidaan näillä kohdin nähdä ana- logiseksi Ludwig Wittgensteinin etiikkaa ja elämän arvoa koskevien käsitysten kanssa (s.

161-162, 167).6 Oikeastaan Kaila itse ei juu- ri voinut innostua Wittgensteinista, sillä syn- teettisenä “luonnonfilosofina” hän ei pitänyt kielen ongelmia filosofian ytimenä. Mutta jo- takin wittgensteinilaista on siinä tavassa, jol- la hän lopulta vaikenee olemassaolon merki- tyksellisyyden syvähenkisestä kokemuksesta

— tosin vihjaten eräässä kirjeessään, että täl- laista perustavaa kokemusta voidaan, jos niin halutaan, kutsua “Jumalaksi” (s. 163). Mie- leen tulee väistämättä Wittgensteinin lausah- dus “Jumala on kaikkien asioiden todellinen laita”. Syventääkseen tarkasteluaan Salmela olisi ehkä voinut viitata Wittgensteinin elä- mänkatsomuksellisesti tärkeisiin Muistikir- joihin vuosilta 1914-16 sen lisäksi, että hän viittaa (vain ohimennen) Tractatus-teoksen tunnettuun loppulauseeseen ja vuoden 1929

‘Esitelmään etiikasta’. Kaila-Wittgenstein-ver- tailu saattaisi olla hedelmällinen jatkopoh- dintojen aihe.

Salmela on epäilemättä oikeassa siinä, et- tä syvähenkisten arvojen perustelu jää (edel- lä mainitun kehän vuoksi) Kailan tuotannossa avoimeksi ongelmaksi. Loogis-empiristisestä emotivismistaan huolimatta Kaila oli taipuvai- nen kannattamaan myös arvojen ja tosiasioi- den välisen kuilun silloittamiseen pyrkivää eettistä naturalismia, jota hän tulkitsi evoluti- onistisesti, puhuen jatkuvasta, syvähenki- syyttä kohti etenevästä arvonnoususta elä- män “organisaatiotason” kehittyessä.7 Juuri emotivismin ja evolutionismin — sekä laajem- min subjektivistisen ja objektivistisen arvo- teorian — väliseen jännitteeseen liittyy Kailan vaikeneminen perimmäisten syvähenkisten arvojen perusteltavuudesta. Kaila, kuten Wittgenstein, etsi etiikassaan inhimillisen il- maisu- ja perustelukyvyn äärimmäisiä rajoja.

Kailan syvähenkisyyden käsite tarjoaa myös jonkinlaisen selityksen hänen sodanai- kaiselle saksalaismielisyydelleen. Kommunis- mi merkitsi uhkaa tieteen ja taiteen syvähen- kisiin saavutuksiin huipentuvalle eurooppa- laiselle sivistykselle, jonka ainoana puolusta- jana Kaila näki Neuvostoliittoa vastaan taiste- levan Saksan. Toisen maailmansodan elänei- den suomalaisintellektuellien suhde Saksaan ja natsismiin on yksi Salmelan kirjan toistu- vista teemoista. Sota oli kaikille mitä ahdis- tavin kokemus. Jälkiviisaasti olisi helppoa pi- tää Ahlmania ja Krohnia Kailaa, Salomaata ja jopa von Wrightiä valistuneempina yhteis- kunnallisina ajattelijoina — tuomitsivathan he kansallissosialismin alusta asti. Mutta tämä olisi nimenomaan jälkiviisautta. On muistet- tava, että Saksaan tukeutunut suomalaisäly- mystö oli huolissaan koko länsimaisen kult- tuurin puolesta. Euroopan “bolshevisoimi- nen” ja sen korkeimman sivistyksen – syvä- henkisyyden — tuhoaminen olisi varsinkin Kailalle ollut liki maailmanloppu.

Kuten yleensä, Salmela asettaa sanansa diplomaattisesti huomauttaessaan, että “Kai- la ei hyväksynyt kansallissosialismin väkival-

taisuutta, mutta hänen elitistinen ja syvähen- kinen kulttuurikäsityksensä saattoi löytää yh- tymäkohtia sen antiikkia ja henkistä anka- ruutta ihannoivista ideologisista aineksista”

(s. 180-181).

4

Suomalaisen filosofin on syytä yrittää ymmärtää omassa kulttuuripiirissään kir- joitetun filosofian menneisyyttä ja nykyisyyt- tä sekä sen sidonnaisuutta muihin kulttuu- risiin ja yhteiskunnallisiin virtauksiin, niin kunnioitettaviin kuin vastenmielisiinkin. Koti- maisen filosofian historian tutkiminen on tär- keää, vaikka akateemisen maailman kansain- välisyyttä korostetaan (toki aiheellisesti) yhä enemmän. Jossain määrin marginaalisetkin hahmot, kuten Harva, ansaitsevat huomiota, sillä he ovat saattaneet kuljettaa kansainväli- siä virtauksia suurtenkin opiskelijajoukkojen ulottuville ja siten epäsuorasti vaikuttaa suo- malaisen hengenelämän kehitykseen.

Vaikka Salmelan tutkimus on osittain mel- ko populaari ja esittelevä — on aina hiukan ongelmallista, jos väitöskirjaa mainostetaan takakannessa “yleistajuiseksi kokonaisesityk- seksi” — se valottaa arvokkaalla tavalla monia maamme arvokeskusteluperinteen ongelma- kohtia. Samalla teos ansiokkaasti problema- tisoi itse arvokeskustelun käsitettä ja on näin omalla tavallaan kriittinen puheenvuoro tuo- ta keskustelua haikailevassa kulttuurisessa tilanteessamme. Kun Salmela loppupäätel- missään (ks. erityisesti s. 546-547) toteaa, että filosofinen arvokeskustelu on meillä ollut lähinnä retorista “juhlapuheobjektivismia”, häneen on helppo yhtyä. Julkisuudessa hyvin viihtyvä suomalainen nykyfilosofia ei välttä- mättä edusta filosofisesti painavaa, argumen- toitua arvoajattelua.8 Salmela vihjaa osuvasti myös, että retorisen etiikan perinteemme saattaa selittää “eräiden ennen muuta retori- sesti taitavien nykyfilosofien asemaa suoma- laisessa julkisuudessa” (s. 547).

Yksi syy arvokeskustelumme retorisuu- teen ja epäfilosofisuuteen on Salmelan mu- kaan ollut siihen osallistuneiden perimmäi- nen yksimielisyys länsimaisen kulttuurin kes- keisistä arvoista. Tämä on varmasti totta.

Maassamme vaikuttaneiden filosofisten pe- rinteiden yksimielisyyttä voitaisiin korostaa enemmänkin: sekä Kailan Suomeen tuoma looginen empirismi (myöhempi analyyttinen filosofia) että Salomaan ja hänen seuraajien- sa edustama saksalaisperäinen uuskantilai- suus ovat olennaisesti kantilaisen filosofian muunnelmia. Ja kuten Salmela muistuttaa, jopa niin erilaiset ajattelijat kuin Sven Krohn ja G. H. von Wright ovat — niin kuin von Wright itse on todennut — loppujen lopuksi melko lähellä toisiaan “ydinihmisestä” ja

“ihmisen hyvästä” filosofoidessaan (s. 390).

Todella radikaaleja tapoja kyseenalaistaa filosofian traditioita maassamme on nähty vasta aivan viime vuosikymmeninä. Yksi Sal- melan työn ansioista onkin sen käsitteellisen

(3)

70

niin&näin

2/98

K I R J A T

maaston kartoittaminen, jossa tällaiset ky- seenalaistukset — esimerkiksi postmoderni etiikka — ovat voineet kasvaa.

Sami Pihlström

Viitteet

1. Aiheesta lisää niin & näin -lehden suomalai- sen filosofian tulevasssa teemanumerossa 4/

1998.

2. Analyyttisen filosofian itsevaltaisuuden syytte- ly ei näytä laantuvan. Luoman ja allekirjoitta- neen välillä on käyty tätä teemaa koskevaa polemiikkia tämän lehden numeroissa 4/

1996-3/ 1997. Kanava-lehdessä 4-5/ 1997 Antti-Veikko Perheentupa veisaa artikkelis- saan Filosofian maailmankuva ja todellisuu- den läpinäkymättömyys (s. 253 - 257) jälleen vanhaa virttä analyyttisen filosofian “oikea- oppisuuden pakkopaidasta”, ajattelun vapau- den rajoittamisesta sekä siitä, että monopoli- aseman vallannut analyyttinen perinne “val- voo”, että yliopistofilosofia “pysyy positivis- tisen aksiomatiikan pohjalla” (s. 254). Tyydyn tässä viittaamaan aiempaan aihetta koske- vaan kirjoitukseeni (‘Analyyttinen filosofia ja metafysiikka Suomessa’, niin & näin 1/ 1997, s. 3-5.)

3. Suomalaisen filosofian yhteys pragmatismin traditioon korostuu tutkimuksessani Filosofin käytännöt: Pragmatismin perinteen vaikutus suomalaisessa filosofiassa 1900-luvulla, Poh- joinen, Oulu (ilmestyy). Kuten edellä mainit- tiin, myös Urpo Harvan kasvatusajattelussa on ainakin Timo Toiviaisen mukaan havaitta- vissa vaikutteita John Deweyn pragmatismis- ta. Salmela puolestaan viittaa — aivan oikein

— J. E. Salomaan jyrkän pragmatismikritiikin epäoikeudenmukaisuuteen (s. 244). Huo- mattakoon kuitenkin myös, että Salmelan olettama (melko yleinen) tulkinta Kailaan vai- kuttaneesta William Jamesista utilitaristina (s.

192, viite 128) on nykyisen James-tutkimuk- sen näkökulmasta hieman yksinkertaistava.

4. Väitöstilaisuudessa Ilkka Niiniluoto ehdotti, että arvojen motivoimien tekojen tuloksia voi- taisiin Kailan mukaan arvioida niiden herät- tämien tunteiden syvyyden perusteella ja et- tei kehää tällöin syntyisi. Tällaisten tunteiden syvyyden tulisi kuitenkin olla juuri oikean- laista, “syvähenkistä”, kuten Salmela vastauk- sessaan aivan oikein muistutti, joten joudut- taisiin jälleen kysymään, miten tunteiden sy- vyyttä arvioidaan. Kaila ei näytä pääsevän ke- hästään eroon.

5. Ks. edellä, viitteessä 3 mainittua teostani Filo- sofin käytännöt.

6. Samantapainen Wittgenstein-kytkentä löytyy myös Ahlmanilta (ks. s. 329).

7. Tässäkin pragmatismikytkentä — etenkin yhteys Deweyn naturalismiin — voisi olla kiinnostava.

8. Ainoa selkeä poikkeus on nähdäkseni akatee- mikko von Wright, joskaan tämä ei tarkoita, ettei hänenkin puheenvuoroistaan löytyisi myös retorisesti kiinnostavia piirteitä.

KÖYHÄÄ VÄKEÄ

Sakari Hänninen ja Jou- ko Karjalainen (toim.):

Biovallan kysymyksiä.

Kirjoituksia köyhyyden ja sosiaalisten uhkien hallinnoimisesta. Gau- deamus, Helsinki 1997.

251 s.

K

öyhä nähdään, köyhä ei näe. Matkalla julkisiin liikennevälineisiin paljastaen kät- kevä kassi kädessä, muuttokuorman tai hää- tölavan kanssa kerrostalon pihalla, laitokses- sa jonotusnumeroa jonottamassa. Köyhän ruokailu, riehunta ja rakkaus ovat julkisia asi- oita. Varakkuus on varaa yksityisyyteen, pii- lopaikkoihin, eksklusiivisiin tapahtumiin, tummennettuun tuulilasiin, palvelijoihin ja edushenkilöihin, business classiin, vain ver- taisten katseeseen. Jos halu varakkuuteen on halua itsellisyyteen ja itsellisyys keskeinen miehinen hinku (paskat sen paradoksaali- suudesta), ei ihme, että joukkoliikenteessä ja kaduilla liikkuvat vain hullut-sairaat-köyhät-ri- kolliset ja ne ns. tavalliset naiset ja nuoret, joiden elämänpiirissä elintaso on nostanut vain miehen elämän näkymättömiin (yhden auton ja yhden hushållaajan perheet). Jos ei- köyhä on kadulla, hän on vain juuri noussut autostaan tai siihen taas kiirehtimässä, minkä näkee taittuneesta selästä ja haistaa kors- kiuden vaivoin peittämästä pelosta.

Rikastavat talkoot

Onko tässä kaikki viisaus köyhyydestä? On- neksi Sakari Hännisen ja Jouko Karjalaisen kokoama antologia antaa rikkaamman kuvan asiasta. Heidän toimitteessaan tähdennetään

“köyhyys”-nimisen ilmiön kehkeytymistä ja sen liuottumista hallintavallan rakenteisiin.

Samalla tulee selväksi, miten tärkeää kurjuu- den tematisointi on ollut yhteiskuntatietei- den kehityksen kannalta. Kirjoittajat ovat eu- rooppalaisia, enemmän tai vähemmän filoso- fisesti suuntautuneita yhteiskuntatutkijoita, joille kaikille ainakin Michel Foucault ja/ tai Jacques Donzelot ovat tärkeitä lähtökohtia.

Giovanni Procaccin eri suuntiin kriittises- sä avausartikkelissa tarkataan varhaisten ranskalaisten “sosiaalitaloustieteilijöiden” ta- paa yhtäältä korostaa köyhyyden keskeisyyt- tä ja toisaalta siirtää sen kriittinen alue talous- suhteista “kansalaisuuden käytäntöihin”.

Paitsi ekonomiasta köyhyyden yhteiskunnal- linen kysymys eriytyi myös oikeudesta, kos- ka kerjäläiset jäivät “kaikkien oikeudellisten suhteiden ulkopuolelle”. Procaccin mukaan oli tilaa ‘velvollisuuteen’ ja ‘yhteisvastuu- seen’ vetoavalle sosiaalietiikalle. Näin köyhät

saivat olla avustamassa politisoituvan anti-in- dividualismin syntyä.

Mitchell Deania puolestaan pitelee pih- deissään “köyhiä koskeva diskurssi” tai “köy- hyyden jäsentyminen”. Niin käyhäintalojen järjestäminen kuin kaikki tällaisiin toimiin kuuluva puhe mahdollistaa “genealogisen”

analyysin erityisryhmiä koskevan hallinnoi- misen kehkeytymisestä. Antologian uskolli- simmin foucaultlainen artikkeli sisältää muun muassa kiinnostavan katsauksen ‘poliisin’

käsitehistoriasta.

Luultavasti paras teksteistä on Peter Mille- rin ja Nikolas Rosen “Köyhiä ohjelmoimassa:

köyhyyslaskelma ja asiantuntijatieto”. Kiinte- än muotonsa, iskevän esitystapansa ja terä- vän aikalaiserittelynsä ansiosta erottuva artik- keli osoittaa muun ohessa avoimen anti-filo- sofisuuden (s. 134) filosofisen potentiaalin.

Siinä missä Deanin kirjoitusta rasittaa havain- toja tylsistävä hallintamentaliteettien teoria, Miller ja Rose esimerkillistävät tutkimusotet- ta, jossa käsitteet korjaavat havaintoja ja ha- vainnot käsitteitä.

Muissa artikkeleissa on hieman rajatummat aiheensa. Sakari Hänninen työstää huolellisesti kaikille tulkintatalkoolaisille tärkeitä Foucault’n biovalta-ajatuksia. Kevin Stenson tekee tilaa diskurssianalyysiin huonosti mahtuvalle kes- kusteludiskurssille sosiaalityön vuorovai- kutustilanteissa. Ian Hacking kokoaa lasten hyväksikäytön vaiheita normaaliuden tuotta- mista terävästi tutkailevassa tekstissään.

Antologia on laadukas opus. Ennakkoluu- loton hakeutuminen mitä teoreettisimpien ja mitä käytännöllisimpien kysymysten äärelle sopii enemmän kuin hyvin itse aiheeseen, surkeiden vaivaisten irtolaisten sivistyneen kohtaamisen ja kohtelun päivittäisbarbariaan.

Pätevät suomennokset eivät ainoastaan ri- kastuta täkäläistä keskustelua, vaan myös he- rättävät kielellisellä virkeydellään tajuamaan yhteiskunnan rakenteisiin imeytyneitä jär- jettömiä järkevyyksiä.

Toiselta puolen

On toinenkin lukukokemus. Kun Hännisen ja Karjalaisen johdanto alkaa kömpelösti nietz- sche-foucault-kielisellä resitaatiolla ilman viit- teen tynkääkään (seuraavalla sivulla maini- taan sitten Foucault’n 1971 ilmestynyt ge- nealogia-artikkeli, mutta kertomatta miten- kään, että juuri sitä referoitiin), voi tulla mie- leen, että teoksen voimavarat pyritään allo- koimaan takakannan kohderyhmistä ehkä sittenkin etupäässä “mikrovallan tutkijoille”

eikä niinkään “kaikille meille hallinnoinnin kohteille”. Mikrovallan muodot ovat eittämät- tä kaameita ja puuttumisen puutteessa, mut- ta vain ne, jotka eivät vähään aikaan ole saa- neet turpaansa, joutuneet ryöstetyksi tai rais- katuksi, kokevat verokortin tai virkakielen pa- himpana väkivaltana ja nöyryytyksenä.

Jos tässä vaikuttaa kustantajien ja toimitta-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

T ehtävät 1-4 kuuluv at aineopintojen tenttiin ja tehtävät 1-5 kuuluvat syven-.. tävien

Mikä tämä raja-arvo on?. Mikä tämä

Mikä tämä raja-arvo on?. Mikä tämä

Usein k¨ ay kuiten- kin niin, ett¨ a todistus on asiayhteyteen joko liian vaikea tai liian pitk¨ a ja t¨ am¨ an vuoksi se sivuutetaan ja nojaudutaan sopivaan

silloin kun joka toinen termi lähestyy lukua a ja joka toinen lukua b, missä a ≠ b. Jono

Helsingin yliopiston käytännöllisen filosofian emeritusprofes- sori Raimo Heikki Tuomela kuoli Helsingissä 80-vuotiaana 22.. Hän oli syntynyt

1) Hyville kansainvälistymisen käytännöille ja kokemuksille voisi perustaa materiaalipankin – se tehostaisi tulosten levittämistä. 2) Myös mentorointi voisi olla hyvä

Erityisesti oppimateriaaleissa on tärkeää, että lukijalle välittyy tasapuolinen ja avarakatseinen kuva myös sukupuo- lista?. Seuraavien kysymysten avulla tekijät voivat