• Ei tuloksia

Esittely rikospakopeliin

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Esittely rikospakopeliin"

Copied!
7
0
0

Kokoteksti

(1)

Rikospakopeli 2.

asteelle

Tuotettu Porin kaupunginkirjastolla 2. aste mukaan

Kirjastopolulle!-hankkeessa 2020-2021

(2)

Rikospakopeli

Pakopelin tuotannossa on ollut mukana hanketyöntekijä Anna Heinonen ja Turun yliopistolta Anni Vesterinen, joka on ollut mukana suunnittelussa ja toteuttanut osan

materiaaleista osana pro gradu-työtään. Kaikki materiaalit ovat kirjastojen vapaassa käytössä, muokattavissa ja jaettavissa vapaasti eteenpäin.

Pakopelin tarinassa rikollinen on kätkenyt arvokkaan kirjan kirjastolle, mutta jättänyt jälkeensä ison kasan vihjeitä…

Mistä on kyse?

Huoneessa vahvistetaan ryhmätyöskentelytaitoja, harjoitetaan tiedonhaku- ja päättelytaitoja, sekä käytännössä tutustutaan kirjaston verkkosivuihin ja hakutoimintoihin.

Pakopelillä on myös epävirallinen tavoite tehdä kirjastosta rennompi ja lähestyttävämpi paikka niille nuorille, jotka muuten kirjaston palveluja eivät käytä.

(3)

Pelitiedot

• Rikospakopeli on suunnattu 1. vuoden opiskelijoille lukiossa tai ammattikoulussa.

• Kirjastovierailuun tulee koulun varata 2 tuntia.

Itse pelin pelaaminen kestää n. 1 tunnin, riippuen ryhmästä: Kaikkien on päästävä pelistä läpi.

Loppukeskusteluun ja pelin briiffauksiin varattu 30 min.

Kirjaston ajantasaista palvelutarjontaa voi esitellä lyhyesti, n. 10 minuuttia. Tähän ei ole valmista settiä, vaan suosituksena nostaa esille oikeasti ajankohtaisia tapahtumia, palveluita yms.

Huomioidaan myös, että toisin kuin peruskoululaiset, opiskelijat eivät ole yleensä ajoissa paikalla, vaan aloitus venyy.

• Pakopeliä pelaamaan otetaan 15-30 hengen

ryhmiä (ylärajaa voidaan nostaa, mutta suositellaan

miettimään kirjastolta löytyvä tila!), jotka opettaja

pyydetään jakamaan valmiiksi 5 ryhmään.

(4)

Käytännössä

• Pakopeli on suunniteltu alun perin Porin pääkirjastolle, joten muiden kirjastojen tulee muokata huonetta omaan käyttöönsä seuraavasti:

• Hankkia kaikki tarvittavat fyysiset materiaalit, lukot yms.

sekä lähteiden arvioimistehtävän artikkelit kuvanmuokkausta lukuunottamatta (tekijänoikeudet estävät jakamisen aoe.fi:n kautta)

• Suunnitella viimeiseen, kirjaston karttaa hyödyntävään pulmaan oma versionsa

• Nakkilan kirjastolla tehty sanallinen suunnistusohje: 5 lapulle jaetaan kävelyohjeet kirjastolla (aloita pääovelta.

/ Kävele 5 hyllyä eteenpäin. /käänny vasemmalle….)

• Tarvittaessa vaihdettava Satakirjastojen verkkohakua hyödyntävät osiot omaan kirjastoonsa sopiviksi

• Päivitettävä vetämis- ja kasaamisohje omalle kirjastolleen sopivaksi

• Kaikki kuvat, tiedostot yms. ovat käytettävissä sellaisenaan TAI muokattavissa. Huolehdi kuitenkin aina, että pakopeli testataan ennen opiskelijoille peluuttamista! Erilaiset tilat ja järjestelmät luovat omia haasteitaan.

(5)

Käytännössä jatk.

Työajat: Pakohuoneeseen tarvitaan ainakin 1 vetäjä, mutta 2 on hyvä jo sairastapauksen varalta.

• 1 kk ennen:

• Pakopelin fyysiset matskut tarkistetaan jotta ehditään hommata/tehdä korvikkeet jos tarvitaan. (Esim.

tabletit, kaikki osat tallella, varataan tietokoneet jos huoneessa ei kiinteänä.) Periaatteessa katsotaan huone vetokuntoon.

• Tilataan lootallinen käärekarkkia tms.

• 1 vko ennen:

• Opettajille viime hetken varmistukset ja pyyntö jakaa luokka valmiiksi ryhmiin, opastetaan minne tullaan jne.

• Vetäjät tutustuvat ohjeistukseen

• Päivää ennen:

• Rakennetaan huone

• Tabletit lataukseen

(6)

Ohjaajan ja kasaajan ohjeet

Kulkevat pakopelin mukana.

Kattava dokumentointi pulmista, päivitysohjeet jne.

(7)

Kiitos ja hauskoja

pelihetkiä!

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa syistä, joiden takia muistisairauteen sai- rastuneiden läheiset eli puolisot ja aikuiset lap- set eivät käytä palveluja.

1. Käytä Schurin normaalimuotoa ja muista, että similaarisilla matriiseilla on sama jälki.). Huom. Käytä luentojen

Etsi www-sivustoilta artikkeli Embedding in Brownian motion with drift and the Azéma–Yor construction, jonka ovat kirjoittaneet Peter Gran- dits ja Neil Falkner3. Etsi koko

Kirjaston kokoelmia - sekä painettuja että elektronisia - käytetään vilkkaasti, mutta tämä on vain yksi tapa hyödyntää kirjaston palveluja. Kirjasto on ”monen

Tavoitteena on ollut tehdä sivusto, joka on mieluisa sekä kirjaston asiakkaille että myös sen ylläpitäjille.. Iso urakka on nyt saatu suurimmalta

Hänen mukaansa hyveiden tulisi olla perinteisen tietoteorian ytimessä ja muodostaa siten myös olennainen ja välttämätön osa tiedon mää- ritelmää.. Zagzebskin

Kirjastosta on ihmisillä mielikuvia: Kirjasto on paikka ja tila, kirjasto on hiljaisuutta, kirjastossa yritetään kovasti (mm. kirjanäyttelyt), kirjastot ovat köyhiä ja niillä

Oppilaitoksissa on tärkeää tehdä asennetyötä. Opinto-ohjauksen tulee olla avarakatseista. Nuorille tulee esitellä myös epätyypillisiä ammatteja, jolloin nuorten