• Ei tuloksia

Moka on lahja – Piknikillä Puistofilosofiassa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Moka on lahja – Piknikillä Puistofilosofiassa"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

112 niin & näin 3/2016

otteita ajasta

J

ärjestyksessään seitsemäs Puistofilosofia-viikko kasvoi tänä vuonna uusin mittoihin: arviolta noin 370 kuulijaa ja keskustelijaa löysi tiensä Ikaa- lisiin tapahtuman aikana. Puistofilosofian puu- hamiehenä on alusta saakka toiminut Antti Sorri.

Hän myös juonsi iltapäivän tilaisuuden.

Feminismin riemu

”Radikaali hauskuus kirvoittaa vapauttavan naurun”, yh- teiskuntatieteiden tohtori Saara Särmä muotoili teesinsä.

Huumori auttaa jaksamaan maailmassa, jossa surua ja sortoa piisaa eikä feministien työlle näy loppua. Akti- vistille huumori voikin toimia selviytymiskeinona, sillä

Elina Halttunen-Riikonen & Noora Tienaho

Moka on lahja

Piknikillä Puistofilosofiassa

Feminismi ei ole pelkkää naisasialiikettä, mutta taiteileva tutkija Saara Särmä myöntää toimintansa naiskeskeisyyden: tavoitteena on tilan raivaaminen etenkin nuorille naisille.

Ikaalisten keskuspuiston kuulijakunnalle ei tarjottu kertausta aatteen historiasta vaan johdatus Särmän omaan vaikuttamishistoriaan. Feminismi voi olla pieniä tekoja, mutta asennetta enemmän ratkaisevat yhteiskunnalliset rakenteet.

Kuva: Seppo Säämäki

pahan alle ei kukistu, jos sille vielä jaksaa hihitellä. Radi- kaali hauskuus ei kuitenkaan tarkoita vakavien asioiden kieltämistä tai välinpitämättömyyttä ahdinkoa kohtaan.

Kaikki ei ole hauskaa, mutta juuri sen kestämiseen tar- vitaan hauskuutta, Särmä huomautti puhuessaan nyky- hallituksen antifeministisistä linjauksista. ”Kun ajat ko- venevat, huumori paranee.”

Särmä päälliköi yhdessä Rosa Meriläisen ja Johanna Vehkoon kanssa feminististä ajatushautomo Hattua.

Hatussa radikaali hauskuus tarkoittaa Särmälle, että

”tehdään asioita, jotka naurattavat meitä itseämme to- della paljon”. Arvaamattomuus kuuluu hupailuun ja toimintaohjeena onkin ”tekeminen ensin ja miettiminen vasta sitten”. Ajatushautomossa ei siis nimestään huo- limatta haudota asioita vaan keskitytään toimintaan.

Asenne vaatii virheiden sietämistä: ”Moka on lahja.

Yleensä siitä saa hyvän anekdootin kerrottavaksi jälkeen päin, jos ei muuta.”

Hatun toimintaan ovat kuuluneet muun muassa kiroiluiltamat ja nuorten naisten kehtaamiskoulu. Yk- silöiden voimaannuttaminen ei kuitenkaan riitä, eikä naisia ole tarkoitus korjata, Särmä muistutti. Tarvitaan rakenteisiin puuttuvaa toimintaa. Kyllä tässä maailmassa riittää kiroiluun aihetta.

Vallan jakaminen

Huumori voi myös valaa uutta valoa arkisiin asioihin tai paljastaa näkymättömäksi käynyttä vallankäyttöä. Esi- merkiksi Särmän Congrats, you have an all male panel!

-blogi osoittaa metkasti julkisen keskustelun miesval- taisuuden. Blogiin voi lähettää kuvan miehisestä panee- lista, johon sitten lätkäistään David Hasselhoff -leima.

”Hoffsome!” Ritariässä onnittelee veljiään.1 Blogin myötä pienen piirin tiedostama ja valittama epäkohta sai valtavaa huomiota, ja all male panel -ilmiantoja alkoi sadella eri puolilta maailmaa. Ilmiö nousi laajasti esiin myös kansainvälisissä viestimissä.2 ”Rakastan inter- nettiä”, Särmä summasi.

Internetin hyvien puolien korostaminen oli piris- tävää, sillä myönteiset mahdollisuudet jäävät usein vi-

(2)

3/2016 niin & näin 113

otteita ajasta

I

sin essä ”Wittgenstein och det tjugonde århundradet”

skrev von Wright:

”Jag ville ställa Wittgenstein i relation till ett förhärskande opinionsklimat eller en kulturell situation, till något som också kunde kallas en tids anda eller stämning. Jag har en gång tidigare gjort ett försök i samma riktning. Här ville jag följa upp det med reflexioner om hur Wittgensteins för- kastelsedom över den samtida västerländska civilisationen återspeglar en grundläggande attityd hos honom till livet och hur denna attityd präglar såväl hans tidigare som hans senare filosofiska arbeten.”1

Detta citat var utgångspunkten för en föreläsning Cora Diamond höll den 18 maj 2016 i Helsingfors. Diamond är professor emerita vid University of Virginia, och känd för sin forskning i filosofisk logik, moralfilosofi och Wittgensteins filosofi, bland annat i boken The Realistic Spirit. Rubriken för hennes föreläsning – den tredje von Wright-föreläsningen – var ”Von Wright on Wittgenstein in relation to his times”. Jag vill här ge ett kort referat av hennes föreläsning. Hennes framställning är rik och ny- anserad – här kan jag bara återge dess huvuddrag.

Diamond inledde med att instämma med von Wright. Liksom han anser hon att avståndstagandet från den samtida civilisationen var ett genomgående drag i Wittgensteins tänkande. Å andra sidan hävdade hon att frågan om Wittgensteins hållning vid tiden för hans ung- domsverk Tractatus Logico-Philosophicus och ända fram till början av 1930-talet var mera sammansatt än von Wright förutsatte. Det fanns i själva verket spänningar i Wittgensteins filosofisyn under denna tid, spänningar som upplöstes i hans senare tänkande. Dessa spänningar var föreläsningens centrala tema.

I sin senare filosofi underströk Wittgenstein den djupa skillnaden mellan en filosofisk och en vetenskaplig undersökning. Det innebar tre saker: för det förstå kan det inte finnas några överraskningar eller upptäckter i filo- sofin, för det andra har filosofin inte behov av att skapa teorier, utan dess mål är att uppnå klarhet kring filoso- fiska problem, för det tredje är det inte filosofins uppgift att förklara något, endast att beskriva. Härigenom mar- kerade han sitt avståndstagande från den filosofisyn som var förhärskande inom den analytiska traditionen, och som företräddes bland annat av Bertrand Russell och Rudolf Carnap: enligt deras uppfattning var filosofin en

Lars Hertzberg

von Wright om Wittgensteins förhållande till sin tid

Ett referat av Cora Diamonds von Wright-föreläsning

hapuheen harmittelun jalkoihin. Myös sukupuolittu- neesta nettihäirinnästä puhuttiin, mutta yhtä kaikki:

”Internetin avulla ääneen pääsevät ihmiset, jotka eivät muutoin pääsisi. Olen päässyt seuraamaan aivan mah- tavia keskusteluja, joihin en muutoin törmäisi.”

Lopuksi

Särmän omakohtainen ja loputtomasti sutkauksia si- sältävä keveä esitelmä sopi hyvin piknik-puistoon. Ki- teyttäminen oli hallussa, kuten ajatushautomon pääl- likölle sopii. Alustuksen jälkeen keskustelu ja yleisöky- symykset virtasivat vaivattomasti; niissä ehdittiin aina Yhdysvaltain presidentinvaaleista, homekouluista ja peruskoulun valinnaisaineiden sukupuolittuneisuudesta sota-ajan naisiin. Kriittisempää kommenttia Särmä sai sukupuolen moninaisuutta koskien: miten naisten esiin-

noston voisi toimeenpanna hukkaamatta sukupuolen moninaisuutta? Yksinkertaisia vastauksia ei ole.

Kotiin viemisiksi yleisö sai helposti toteutettavia vinkkejä kuten ”kehu nainen tai pari päivässä”.

Naisiin kohdistuva ylikriittinen katse jää helposti kalvamaan, joten kehuja ei pitäisi pihtailla. Myös omaa seksististä ajatteluaan voi suitsia: kun kierot linjat tie- dostaa, niistä on mahdollista päästä eroon. Ja se mokaa- minen, sitä ei pidä pelätä. ”Ei se oo niin justiinsa.”

Viitteet

1 Verkossa: allmalepanels.tumblr.com/

2 Ks. esim. Robert Tait, David Hasselhoff Becomes the Unlikely Face of Campaign Against All-Male Panels. The Telegraph 24.5.2016. Verkossa: telegraph.co.uk/news/2016/05/24/david- hasselhoff-becomes-the-unlikely-face-of-campaign-against-a/

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

För att skapa en grafisk profil krävs kännedom om typografi, färger, layout och hur den visuella kommunikationen ska utföras. I det här kapitlet förklaras vad

Det jag reflekterar över är att skolan är den arena där alla barn och alla unga skall vistas oberoende hur de mår, oberoende hur familjerna mår, oberoende om

I denna del analyserar jag ett urval samtalssekvenser där det förekommer reparation i samtal mellan vårdare och personer med demens. I kapitel 7.1 redogör jag för hur jag

inledningen av studierna för att garantera att handledningen stöder varje studerande på bästa möjliga sätt.. Det är också viktigt att följa upp hur de studerande får igång

I min avhandling undersöker jag hur det republikanska och det liberala tänkandet i mitten av 1800-talet kommer till uttryck hos August Schauman och hur det här förhåller sig

Jag vill i det följande skissera upp centrala typfigurer som visar på det mytologiserande berättande om kriget och landet Finland, för att kunna visa på den starka inneboende

för jag berättar ju det här också för mig själv.” Ak- tionsforskning om livsberättelser som redskap i arbete med arbetslösa, som belönades som bästa avhandling pro

För den akustiska analysen har jag använt programmet Praat (Boersma & Weenink, 2014), med vil- ket jag också gjort figurerna som visar grund- tonskurvan och vågformen