• Ei tuloksia

Johdanto symposiumiin: Alkuperäiskansat ja kolonialismin muuntuvat jatkumot

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Johdanto symposiumiin: Alkuperäiskansat ja kolonialismin muuntuvat jatkumot"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Politiikka 60:3, s. 236–237, 2018

Alkuperäiskansoja koskevat kysymykset ovat olleet viime vuosina huomattavan paljon esillä suomalai- sissa ja kansainvälisissä medioissa. Keskustelu on tuonut esiin syrjiviä puhetapoja ja käytäntöjä, jotka yhä koskettavat alkuperäiskansoja ympäri maailmaa.

Huomion kohteena ovat olleet erilaiset vallankäytön muodot ja rakenteet, jotka loukkaavat alkuperäiskan- sojen itsemääräämisoikeutta. Yksi keskeisistä tee- moista on ollut kulttuurinen omiminen. Sen myötä on keskusteltu valtaväestöjen ja alkuperäiskansojen välisestä valtadynamiikasta sekä alistavia puhetapoja ja käytäntöjä mahdollistavista kulttuurisista ja men- taalisista rakenteista. Valtioiden toimia vastustavat ja kyseenalaistavat alkuperäiskansojen poliittiset pro- testit ovat saavuttaneet uudenlaista kansainvälistä näkyvyyttä, huomiota ja tukea ympäri maailmaa, hyvänä esimerkkinä Yhdysvaltojen energiapolitiikkaa vastaan protestoiva Standing Rock. Suomen ja Norjan valtioiden solmimaa Tenojoen sopimusta vastaan puolestaan perustettiin Ellos Deatnu -liike. Samalla tavalla Tenojoen Tiirasaaren moratorio – alue, jossa uudet kalastussäännöt eivät päde – haastaa tätä sopi- musta, jonka on katsottu merkittävästi heikentävän saamelaisten perinteisiä kalastusoikeuksia.

Nämä viime aikaiset tapahtumat ja keskustelut ovat esimerkkejä alkuperäiskansojen pyrkimyksistä nostaa esiin valtioiden oikeudettomia toimia sekä osoittaa suvereenisuuttaan perinteisiin maihinsa ja elinta- poihinsa. Ne nostavat esiin valtasuhteiden jatkuvan vääristymän ja epätasapainon. Alkuperäiskansoilla on edelleen poliittisesti ja oikeudellisesti altavastaajan rooli: täysimääräisten vaikuttamismahdollisuuksien puuttuessa ja ulkoisen paineen alla protestit ovat (ainoa) väylä tulla kuulluksi tai nähdyksi. Painokas julkinen keskustelu ja poliittinen liikehdintä ovat keinoja, joilla alkuperäiskansat voivat todentaa valta- dynamiikkojen epäsuhtaa ja, jälleen kerran, haastaa vallitsevaa asetelmaa. Kuten Tenojoen sopimuksen valmisteluprosessi osoitti, valtioilla on myös ’vapaus’

olla piittaamatta niistä oikeuksista, jotka ne ovat jo

tunnustaneet. Kärjistäen: vaikka tietoisuus alkupe- räiskansojen oikeuksista voi olla laajempaa, poliittiset positiot ovat muuttuneet verrattain vähän. Valta on edelleen niillä, jotka ovat sen aikoinaan ottaneet.

Siksi, nyt(kin) tarvitaan keskustelua kolonialismista ja sen ilmenemismuodoista.

Tämä symposium-numero keskustelee kolonialis- min muutoksista ja jatkuvuuksista. Kolonialismi on käsite, jota ei voi ohittaa puhuttaessa alkuperäiskan- soista ja heitä koskettavista valtasuhteista. Kolonia- lismin kokemus on alkuperäiskansaisuutta keskeises- ti määrittävä tekijä. Suomessa keskustelu kolonialis- mista on perinteisesti koskenut siirtomaapolitiikkaa ja Suomen osa(ttomuutt)a siinä. Valtion omiin vä- hemmistöihin/saamelaisiin kohdistuneita kolonialis- tisen vallan muotoja ei ole tunnistettu tai haluttu nähdä. Ja silloinkin, kun kolonialismista on puhuttu, se on ollut keskustelua menneestä. Kriittiset alkupe- räiskansatutkijat ovat kuitenkin toistuvasti muistut- taneet, että kolonialismia ei pidä ymmärtää mennei- syyteen kuuluvana asiana ja historiallisena kehitys- kulkuna, vaan se on edelleen läsnä oleva, alkuperäis- kansojen elämään ja mahdollisuuksiin jokapäiväises- ti vaikuttava rakenne. Kolonialistinen perinne on myös jotakin, josta vallitseva järjestys hyötyy. Kolo- nialismilla on nykypäivän kielioppinsa, vaikkakin se voi olla hankalammin tunnistettavissa kuin mennei- syyden iholle tulleet käytännöt.

Artikkelissaan ”Sinnikäs kolonialismi: alkuperäis- kansaisuus ja kehityksen politiikka” Marjo Lindroth ja Heidi Sinevaara-Niskanen tarkastelevat kansain- välisen politiikan keskusteluja ennakoimattomista muutoksista ja mahdollisuuksista niihin vastaami- seen. Huoli sopeutumisesta ja sinnikkyydestä muu- tosten edessä on tarkoittanut korostunutta huomiota alkuperäiskansaisuuteen. Kansainvälisen politiikan puheissa ja toimissa korostuu olettamus alkuperäis- kansaisuudesta alati sopeutuvana ja periksiantamat- tomana. Artikkeli nivoo yhteen kriittisiä keskustelu- ja jälkikolonialismista, alkuperäiskansaisuudesta ja

Johdanto symposiumiin: Alkuperäiskansat ja kolonialismin muuntuvat jatkumot

MARJO LINDROTH, HEIDI SINEVAARA-NISKANEN JA SANNA VALKONEN

(2)

Johdanto symposiumiin:

Alkuperäiskansat ja kolonialismin muuntuvat jatkumot 237

sinnikkyydestä vallankäyttönä. Lindroth ja Sinevaa- ra-Niskanen osoittavat, kuinka ymmärrys ’sinnik- käästä alkuperäiskansaisuudesta’ jatkaa kolonialistisia valta-asetelmia lukitsemalla alkuperäiskansaisuuden sopeutuvan, odottavan ja sinnittelevän asemaan. Voi- mauttavana näyttäytyvä resilienssi-puhe uusintaa alkuperäiskansojen historiallisesti marginalisoitua ja toiseutettua asemaa.

Myös saamelaisiin liittyviä kysymyksiä tarkastel- laan yhä enemmän niin kutsutun alkuperäiskansa- tutkimuksen paradigman valossa, jossa yhtenä tut- kimuksellisena lähtökohtana on kolonialististen valtasuhteiden ja rakenteiden jatkuvuus. Anne-Maria Maggan katsausartikkeli ”Ounastunturin terrori ja uudisasutus Enontekiöllä: Saamelainen poronhoito suomalaisen asuttajakolonialismin aikakaudella” tar- kastelee asuttajakolonialismin (settler colonialism) vaikutuksia saamelaiseen poronhoitoon. Maggan mukaan kolonialismin ymmärtäminen asuttajakolo- nialismina aikaisemman kapean kolonialismikäsi- tyksen sijaan mahdollistaa yhteiskunnan rakenteiden, kuten lainsäädännön ja hallinnollisten toimenpitei- den, analysoinnin kolonialististen käytäntöjen ja rakenteiden luomisessa ja ylläpitämisessä. Nämä rakenteet, esittää Magga tekstissään, vaikuttavat yhä saamelaisten elämään, yhteiskuntaan ja elinkeinoihin sekä mahdollistavat saamelaisten itsehallinnon ohit- tamisen ja maiden riiston.

Sigga-Marja Magga tarkastelee katsausartikkelis- saan ”Nurinpäin käännetty gákti saamelaisen vasta- rinnan muotona” viime vuosina Pohjoismaissa lisään- tynyttä käytäntöä osoittaa mieltä saamenpuku nurin- päin käännettynä. Magga tarkastelee käytäntöä tie- toisena valtayhteiskunnan politiikkaa vastustavana toimintana, joka tuottaa myös saamelaiskulttuurisia merkityksiä ja muuttaa niitä. Puvuilla protestointi sisältää näin kaksoisviestin: sen merkitykset ovat erilaisia suhteessa saamelaisyhteisöihin ja valtayhteis- kuntaan. Pukujen käyttö protestin välineenä on Mag- gan mukaan vaikuttanut myös puvun sukupuolinor- meihin: puvun tiukat sukupuolinormit muuttavat muotoaan poliittisessa vastarinnassa.

Symposium-numeron tekstit avaavat kolonialismin muutoksia ja jatkuvuuksia sekä kolonialismin seura- uksia vastustavaa poliittista toimintaa niin kansain- välisissä yhteyksissä kuin saamelaisen yhteiskunnan piirissä. Veli-Pekka Lehtola (2012; 2015) on pohtinut, kuinka kolonialismia ei saamelaiskontekstissa pitäisi nähdä yhdensuuntaisena vyöryvänä prosessina ja alistussuhteena, vaan valtasuhteita tulisi tarkastella

paikallisesti, paikallisten valtarakenteiden valossa ja monenlaisia toimijuuksia ja valta-asetelmia tunnis- taen. Yhä enemmän tarvitaankin myös suomalaisen politiikan tutkimuksen kentällä paitsi kriittistä kes- kustelua suomalaisesta kolonialismista ja sen muun- tuneista jatkuvuuksista myös empiirisiä analyysejä kolonialististen valtasuhteiden ja -rakenteiden ilme- nemisestä ja läsnäolosta.

LÄHTEET

Lehtola, Veli-Pekka 2012. Saamelaiset suomalaiset. Kohtaamisia 1896–1953. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura.

Lehtola, Veli-Pekka 2015. “Sámi Histories, Colonialism and Finland.” Arctic Anthropology 52:2, 22–35.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Yhteiset asiat viittaavat ilmiselvästi myös kaikille yhteisiin periaatteisiin, joiden avulla hoidetaan asi- oita myös niissä tapauksissa, joissa kohteena eivät ole kaikki ihmiset

Perustamispäätöstä juhlistetaan teema- numerolla, jossa etsitään suomalaisen viestintä- ja mediatutkimuksen käänteitä ja kysytään niiden paikkaa nykyisen tutkimuksen

Suomalaisesta elo- kuvasta hänellä on runsaasti kokemusta myös tekijänä kuten Suomalaisen eloku- van kultaisen kirjan filmografiasta hyvin ilmenee.. Kirja koostuu suomalaisten

Suomalaisesta elo- kuvasta hänellä on runsaasti kokemusta myös tekijänä kuten Suomalaisen eloku- van kultaisen kirjan filmografiasta hyvin ilmenee.. Kirja koostuu suomalaisten

Tulevaisuudessa on yhä enemmän vaihtoehtoja, mutta sen koordinaatit ovat muuttumassa myös yllätyksellisemmäksi.. Ennakoitavuus ja

Aihe on ollut haastava myös siinä, että se koskee edel- leen vähän tutkittuja monen hengen kes- kusteluja ja fokuksessa ovat opetuksen kentällä nimenomaan oppilaat, jotka

Panelistit kävivät myös kes- kustelua opetuksen merkityksestä historian ymmärtämisessä ja toisaalta laajoista historian tuottamisen muodoista, kuten elokuvat, lehdet ja

Siinä Jeff Hearn tarkas- telee yhteiskuntatieteellistä kriittistä mies- tutkimusta ja kirjoittaa, että yliopistot ovat sukupuolistuneita instituutioita paitsi sisältä päin,