• Ei tuloksia

Kysymys elämästä 2000-luvulla

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kysymys elämästä 2000-luvulla"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

32 niin & näin 3/2009

Valokuva: Jari Autioniemi

N

obel-palkittu geneetikko François Jacob totesi perinnöllisyyskäsitysten historiaa käsittelevässä teoksessaan La logique du vivant (1970), että perimään liittyvä

”elämän mysteeri” oli ratkaistu. 50-lu- vulta lähtien elämää oli voitu käsitellä DNA:na tunnetun kaksoiskierrerakenteen pohjalta. Elämää ohjaava ohjelma oli paljastunut, vain yksityiskohtia piti enää täsmentää.

Näkemyksessä tiivistyi ajan optimismi molekyylibio- logian kykyyn käsitellä elämää. Käsitykset elämän ole- muksesta olivat vaihdelleet 1500-luvulta lähtien: olioiden näkyvän rakenteen analyysista oli erilaisten muna–kana- vastausten kautta päädytty perinnöllisyyskoodiin, joka loogisen pakottavasti määrää eliön kehityksen.

Historiallinen näköala avasi uudenlaisia tapoja ajatella elämää. Jacob kuvasi DNA:n nykyisinkin vallitsevalla ta- valla ’informaationa’, ’koodina’ ja ’merkkijärjestelmänä’

rinnastaen sen oman aikansa toiseen uutuuteen, tietoko- neeseen. Elämää ei enää käsitelty mekanistisesti fysikaalis- kemiallisten lainalaisuuksien nojalla, eikä teleologisten termien avulla, sillä evoluutiolla ei ole päämäärää. Mo- lekyylibiologiassa ei etsitty salaperäistä elämän ”tekijää”

vaan tutkittiin geenejä, kromosomeja, kopioitumistapoja ja tilastollisia todennäköisyyksiä.

Geeniteknologia on sittemmin edennyt yhtä voit- tokulkua. Nykyisin ihmisen genomi katsotaan kartoite- tuksi, genomihankkeilla on selvitetty täsmällisesti satojen lajien DNA-ketjun emäsjärjestys ja DNA-yhtäläisyyksiin perustuvan ”elämän sukupuun” avulla voidaan kertoa, kuinka läheisiä sukulaisia eri lajit ovat toisilleen. Geeni- tutkimuksella on lukemattomia sovelluksia lääketieteestä rikosten selvittämiseen.

Erikoistuneet tutkimusalat eivät monestikaan operoi elämän käsitteellä. Kysymys elämästä lymyää biologian kehityksen avaamien kysymysten ja käytäntöjen taustalla.

2000-luvulla elämän käsitteeseen liittyy uudenlaisia kysy- myksiä, jotka sysäävät ajattelemaan elämää eri näkökul- mista ja erilaisissa yhteyksissä, niin erityistieteissä kuin filosofiassakin. Filosofisen ajattelun tehtävänä on luoda uudenlaisia tapoja käsitteellistää asioita, silloin kun ne ovat juuttuneet ongelmallisesti vanhoille urille tekniikan kehittyessä ja arvojen muuttuessa.

Ihmiselämä on ajateltava uudesti, kun tiede mahdol- listaa entistä laajemmin sairauksien parantamisen, ennal- taehkäisyn ja elämän muokkaamisen. Lääketieteen val- litseva asema yhteiskunnassamme ei ole pelkkä kontin- gentti seikka syvempien elämänkysymysten jaloissa. Lää- ketieteelliset käytännöt syntymästä kuolemaan koskevat konkreettisesti elämäämme. Toisaalta paremman elämän turvaamiseksi on lääketieteen lisäksi määritelty ihmis- oikeudet, joiden mukaan jokaista ihmistä on pidettävä arvokkaana. Kun biologisesti ihminen on geneettisen koodin sisältämä ja monella tavalla sen ohjaama elävä organismi muiden eläinten lailla, herää kysymys, onko elämällä arvoa itsessään? Tästä seuraava ilmeinen moraa- linen ongelma koskee esimerkiksi eläimiä. Miksi eläimiä ei ajatella samalla tavalla arvokkaina kuin ihmisiä? Miten perustellaan ihmiselämän suurempi moraalinen arvo ver- rattuna eläimiin?

Elämän ajattelu koodina ja sen vertaaminen tietoko- neeseen johtaa myös kysymykseen koneellisesta arvos- telukyvystä. Mitä on keinotekoinen elämä? Onko teko- älyssä tai konetietoisuudessa ylipäätään kyse elämästä?

Niiden kehittämisen lisäksi 2000-lukua luonnehtii vaka- vasti otettava ja tieteellisen tutkimuksen kohteena oleva kysymys vieraasta elämästä. Kaikki tuntemamme elämä perustuu DNA:han, mutta onko se välttämätöntä? Mitä elämää avaruudesta etsittäessä tosiasiassa ajatellaan ja mil- laisia ongelmia astrobiologiaan käytännössä sisältyy?

’Elämästä’

Elisa Aaltola, Eläinten moraalinen arvo. Vastapaino, Tampere 2004.

Pentti Haikonen, The Cognitive Approach to Conscious Machines. Imprint Academic, Exeter 2003.

Ernst Mayr, Biologia – elämän tiede (This Is Biology, 1998). Suom. Anto Leikola. Art House, Helsinki 1999.

Mianna Meskus, Elämän tiede. Tutkimus lääketieteellisestä teknologiasta, vanhemmuudesta ja perimän hallinnasta. Vastapaino, Tampere 2009.

Hannu Sariola, Elämä. Lyhyt oppimäärä. Duodecim, Helsinki 2006.

Peter D. Ward, Tuntematon elämä. Vieraan elämän synteesi ja Nasan tut- kimukset maanulkoisesta elämästä (Life as We Do Not Know It, 2005). Suom. Arja Hokkanen. Ursa, Helsinki 2006.

Tuukka Perhoniemi

Kysymys elämästä 2000-luvulla

Elämä ei ole vain ”elämistämme täällä” vaan myös määrittelyn ja toiminnan kohde.

Elämää etsitään, muokataan ja luodaan aivan eri tavoilla kuin menneillä vuosisadoilla.

Käsite saa uudenlaisia merkityksiä. Missä yhteydessä ja miten elämästä puhutaan nykyisin

luonnontieteellisin, lääketieteellisin ja teknisin valmiuksin?

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tummanpunaisesta LargeCap - osakesalkun viivadiagrammista näemme, että myös suurten yhtiöiden osakesalkusta saadut vuotuiset osinkotulot ovat ylittäneet tutkimusajalla, joka

Yrityksen sosiaalista suorituskykyä korostava teoria (Corporate Social Performance) pyrkii osoittamaan, että yrityksen yhteiskuntavastuu toteutuu parhaiten järjestämällä liiketoiminta

Hitaasti mutta tasaisesti Suomen asukasluku on noussut, mikä tarkoittaa sitä, että suomenkielisten määrä on lisääntynyt, ruotsinkielisten määrä on 1960-luvun suuren muuton

Suomessa metsä- ja metalliteollisuudessa näyttävät vallinneen 1980-luvulla samaan aikaan sekä normatiiviset että rationaaliset opit, mutta 1990-ja 2000-luvulla

Yksi KAVAn keskeisistä toimintamuodoista ovat aihealueseminaarit, joita nykyään on seit- semän. Nämä kokoontuvat pääsääntöisesti kaksi kertaa vuodessa ja tarjoavat

Journal of the Association for information sys- temsin tuottamia osumia ei tässä ole kuitenkaan laskettu kaksinkertaisesti, vaikka se sisältyy sekä Basket of eight-

Sama asetelma on toistunut sekä myöhemmin 1900-luvulla että 2000-luvulla uskonnonvapauslain uudistusta ja kesällä 2012 hyväksyttyä tuntijakoa kos- kevan keskustelun

8 Suomen lainsäädännössä kunnianlouk- kauskriminalisointi on seuraavanlainen. Kunnianlouk- kaus: Joka 1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on