• Ei tuloksia

Yksityisajattelun paradoksi - Huomioita Dummettin muistoksi

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Yksityisajattelun paradoksi - Huomioita Dummettin muistoksi"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

1/2012 niin & näin 123

otteita ajasta

S

ir Michael Dummett kuoli 86-vuotiaana 27. päivänä joulukuuta. Muistokir- joituksissa häntä luon- nehditaan lähes järjestään yhdeksi vaikutusvaltaisimmista tai merkittävimmistä 1900-luvun ana- lyyttisista filosofeista. Kuolleista on toki tapana puhua hyvää, mutta Dummett-kehuissa kyse ei ole pel- kästä kohteliaisuudesta. Jo hänen ulkofilosofinen ansioluettelonsa on vaikuttava: johtava tarot-tutkija, ra- sismin vastainen aktivisti, äänestys- teoreetikko, harras katolilainen, kie- lipoliisi, filosofian historioitsija.

Kaikkea Dummettin puuhailua yhdistää tietty asenne tai lähesty- mistapa, jota voisi kuvata sanalla

”yksityisajattelu” – kysymykset, argu- mentit, käsitykset ja vastaukset ovat syvästi henkilökohtaisia, todellisia kysymyksiä. Ajattelu on vastaavasti intohimoista, jyrkkää, ehdotonta, vakavaakin. Dummett ”ajatteli it- selleen”, niin hyvässä kuin pahas- sakin. Dummett uskoi, että frege- läinen merkityksen teoria tarjoaa fi- losofialle perustan, josta lähtien kes- keiset metafyysiset ongelmat voidaan ratkaista. Joitain seuraajia, kuten Crispin Wrightia ja Neil Tennantia, lukuun ottamatta Dummett ei tosin onnistunut vakuuttamaan tästä kuin itsensä. Hänen merkittävyytensä löytyy toisaalta.

Dummettin kirjoituksia ja kieltä pidetään yleisesti vaikealukuisena ja raskassoutuisena. Tunnusomaisia piir- teitä ovat ylettömän monimutkaiset lauserakenteet, vaikeasti hahmottuvat päättelyketjut ja pitkät poikkeamat sivuraiteille. Dummettin tyylillä on puolustajansakin. Heidän mukaansa virkkeiden kimuranttius vain hei- jastaa esitettyjen ajatusten monimut- kaisuutta ja ajatuskulkujen ajoittain hämärä monipolvisuus niiden syvälli- syyttä ja perinpohjaisuutta.

Totta onkin, että kaikki on aivan selkeää, kun sen oikein ymmärtää, myös Dummettin proosa. Lukiessa

täytyy vain pitää mielessä, ettei Dum- mettin ensisijainen tavoite ollut osoittaa virheelliseksi jonkun filosofin esittämää argumenttia tai punnita puolueettomasti joidenkin positioiden ansioita ja ongelmia. Hän pyrki omista lähtökohdistaan ymmärtämään ja saamaan selkoa itseään kiinnostavista asioista ja pulmista. Silloinkin kun Dummett tarkasteli yksityiskohtaisesti filosofisia argumentteja, häntä kiin- nosti pääasiassa se, mitä ne kertovat erilaisista näkemyksistä ja tavoista, jotka Dummett mielsi luonnollisiksi tai houkutteleviksi. Tämä luenta tekee ymmärrettäväksi joitakin turhaut- tavia omituisuuksia. Mutta ellei satu olemaan Dummett tai hänen filoso- finen sielunkumppaninsa, miksi vä- littää tästä kaikesta?

Ludwig Wittgenstein, kiistatta 1900-luvun filosofian kuuluisin yksi- tyisajattelija, vaikutti keskeisesti Dum- mettin ajatteluun. Mutta toisin kuin Frege, jota Dummett piti lähes pyhi- mysmäisenä oikeaoppisen filosofian perustajaisänä, Wittgenstein toimi ai- noastaan innoituksen lähteenä, jolta saattoi eksegeettisistä hienouksista piit- taamatta poimia hyvää ajatusruokaa.

Slogan ”merkitys on käyttö” oli hyö- dyllinen oivallus, merkitysholismi ja ajatus, että filosofia jättää kaiken en- nalleen, puolestaan eivät. Ja joskus, kuten realismin ja idealismin suhteen, Wittgenstein yksinkertaisesti erehtyi.

Mikään ei estä suhtautumasta Dummettiin itseensä samalla tavoin.

Dummettin pähkäilystä kannat- taakin välittää siksi, että aivan kuten Wittgenstein myös hän selvensi hä- märiä erotteluja ja esitti monia it- sessään tärkeitä huomioita. Niiden merkitys ja merkityksellisyys eivät riipu siitä, mitä ajattelemme Dum- mettin filosofiakäsityksestä tai ajaako meitä ajattelussamme sama tuli, joka Dummettin rintaa korvensi.

Dummett ei, luojan kiitos, muutoin erityisesti muistuttanut Wittgensteinia. Vanha Witters pelkäsi jättävänsä jälkeen vain joukon ma-

neereja ja šibboleteja, niin kuin va- litettavasti jossain määrin kävikin.

Wittgensteinille filosofia oli taistoa omia demoneita vastaan, eikä hän pitänyt tarpeellisena liittää oraak- kelimaisia aforismejaan laajempaan akateemiseen filosofiseen keskus- teluun saatikka tutustua teknisiin tu- loksiin, joita epäpätevästi kommentoi.

Dummett puolestaan ymmärsi Fregen jälkeisen filosofian yhteisenä ja yh- teisöllisenä projektina, jossa tarkoin argumentein ja huomioin on saavu- tettavissa yksimielisyys ja yhteisym- märrys. Tässä hengessä hän filosofiaa harjoitti, ja käteen jäävät argumentit, kysymyksenasettelut ja huomiot ovatkin kertaluokkaa selkeämpiä ja teknisesti mehukkaampia kuin Witt- gensteinin vastaavat.

Yksituumainen filosofointi jäi unelmaksi, kuten tuppaa käymään.

Dummett ei elätellyt tästä mitään harhakuvitelmia. Historiaa tun- tevana kaverina hän tiesi hyvin, ettei ollut ensimmäinen joka luulotteli jonkun filosofin – Kantin, Descar- tesin, Husserlin – ajatuksista löy- tyneen systemaattisen metodin ja avaimen filosofian arvoituksiin:

”Varmasti turvallisin veikkaus on, että väitteeni Fregestä perustuu samanlaiselle harhalle. Tähän voin vastata vain banaalisti kuten aina profeetta skeptikolle: aika näyttää.”1

Aatu Koskensilta (Jutusta on julkaistu laajempi versio niin & näin -kotisivuilla numeron 1/2012 verkkoekstrana:

www.netn.fi/lehti/niin-näin-112)

Viite

1 Can Analytical Philosophy be Systema- tic, and Ought it to Be? Teoksessa Truth and Other Enigmas. Harvard University Press, Cambridge (Mass.) 1978, 436–

458 (458).

Yksityisajattelun paradoksi

Huomioita Dummettin muistoksi

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Koska muut monikulmiot voidaan osittaa kolmioiksi, niin ositus voidaan aina tehdä niin, että se koostuu ai- noastaan kolmioista.. Käytämme osituksissa pääasiassa kolmioita,

Lääketieteestä lainatut käsitteet eivät ai- noastaan kuvanneet talouden kehitystä, vaan ne myös ohjasivat siihen kohdistettuja toimia.. Klas- siset talousteoreetikot nimittäin

Jos vertaamme eri otrJelmien edel\rttåmiå latteko- koonpanoJa, niin Survo on varsin vaatirnaton. Ai- noastaan talletuskapasiteetirr suhteen sen vaati- mukset

Hintikka antaa ymmärtää, että hänen ja hänen entisen vaimonsa henkinen yhteys olisi mahdollista ai- noastaan ”empaattisesti” erityisen lahjakkaalle ihmiselle,

Jos sinä kerrot minulle laituril- la, että vesi on kylmää, se olisi minulle ennen kokemusta tietoa.. Kun hyppään veteen tieto- ni muuttuu a

') Vrt.. Selostettujen tutkimusten tuloksiin olen tassa voinut ai- noastaan' aivan yleisimmissa -kohdissa kajota. Rikassisaltoinen aihe antaa tilaisuutta monille merkillepanoille j

Alanko-Kahiluoto esittää, että Blanchot pyrkii ajatuk- sellaan kirjallisuuden kielen mahdollisuudesta vastustamaan Hegelin ajatusta, jonka mu- kaan nimeäminen negaatio- na

Thorndike ja Woodworth (1901a, 247) tosin huomauttavat, kenties tutki- muksen arvovapautta painottaakseen, että kyseessä ei ole de facto kehittyminen, vaan ai- noastaan muutos