• Ei tuloksia

Herännyt on hankala näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Herännyt on hankala näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

AIKUISKASVATUS 3/2000

255

Erno Paasilinnan kirjan Tähänastisen elämäni kirjai- met viimeinen luku alkaa ar- voituksellisella lauseella: “Kir- joittaminen on pettymysten historiaa.” Paasilinna tarkaste- lee kirjansa lopussa kirjailijoi- den muistelmia ja tulee pää- telmään, että kirjailijalla on

Herännyt on hankala

Anthony de Mello (1999). Havahtuminen.

LIKE: Helsinki

surullinen loppu. Empiiristä katetta väitteelle löytyy niin Juhani Ahosta, joka loppuai- koina suostui puhumaan vain kalastamisesta kuin Pentti Haanpäästä, joka lopussa istui korpimökkinsä nurkassa pu- humatta sanaakaan. Kuten tie- dämme, vanhan Waltarin kohtalona oli kesästä kesään avuttomana tuskastella luo- misvoimansa katoamista.

Synkkiä kaikuja löytyy myös

Veijo Mereltä ja Paavo Haavi- kolta, jolta Paasilinna siteeraa:

“Ihminen joka kirjoittaa on sen hetken maailmansa hallit- sija, aivan avuton myös. Ei se ole ihmiselle luotu tila eikä asema.” Itselleenkin Paasilinna luonnostelee samantapaista uraa: “Kun kirjoitan näitä vii- meisiä rivejä, on toukokuun 26. päivä kello 14 iltapäivällä.

Katson ulos: perhoset lentä- vät, ampiaiset hyörivät kukis-

(2)

256

AIKUISKASVATUS 3/2000 sa, ruoho on vihreää ja väke-

vää. Vihdoinkin kesä! Vielä on ainakin yksi kesä edessä, työ on tehty ja pääsen tästä vaivasta. Viimeinkin. Aika lo- pettaa.”

Paasilinna viittaa vielä Samuli Paroseen, kenties tär- keinpään esikuvaansa, jonka elämä ei ulkoisilta mitoiltaan ollut suuri ja jossa mikään hyvä ei kestänyt kauan. Paro- nen päättää kirjansa Maailma on sana seuraavaan aforismiin:

“Katselen maisemaa, se tulee minuun, eikä mitään ole pois tulevilta, kun lähden.”

Kun lueskelen Anthony de Mellon Havahtumista, ele- tään heinäkuuta, assosioituu Parosesta vielä yksi merkittä- vistä, Lauri Viita, jonka päivät päättyivät tapaturmaisesti auto-onnettomuudessa. Vii- meiseksi jääneen Onni-siker- män loppuun, sikermän, joka ilmestyi kuolinpäivänä Parnas- sossa – mahtoiko olla sattu- maa –, Viita kirjoittaa: “Kaita polku kaivolta ovelle/ nur- mettuu./ Ikkunan edessä/

pystyyn kuivunut omena- puu./ Reppu naulassa oven- pielessä,/ siinä linnunpesä./

Kun olen kuollut, kun olen kuollut./ Kesä jatkuu. Kesä.”

Ratkeaako riita maailman kanssa vasta fyysisen tai psyykkisen lopun lähestyessä, onko pohdiskeltava vanhuu- teen vai voiko sovituksen saa- da aikaisemmin? Kirjailijakoh- taloissa on epäilemättä kysy- mys jonkinlaisesta havahtumi- sesta ja toisen asteen heräämi- sestä. Ensimmäisen heräämi- sen jälkeen on tehty töitä pal- jonkin, sanoja soviteltu ja käytelty, luotu lauseita, mutta lopulta jouduttu tunnelmaan, että sittenkin vähän on kai-

kesta jäänyt käteen. Maailma on se, mikä se on ilman mi- nuakin, ponnistelujani, tais- telujani. Ehkä en varsin pahaa ole kirjoituksellani tehnyt, mutta en juuri niin hyvää- kään. Kirjoittaminen on pet- tymysten historiaa, mutta jäl- kipuoleltaan myös todellisuu- den tajua, todellisuudelle myöntymistä, todellisuuden tulemista minuun. Jotain kenties sittenkin jatkuu myös minusta.

Millaiseen kulttuuriseen koodiin näin lohduton tilin- päätös perustuu? Mikä on se, mistä havahdutaan? Mistä so- vitus saadaan, jos saadaan?

Mikä panee toistamaan näin- kin voimallisesti samaa tarinaa (mies)kirjailijan lopusta? Ehkä ei ole liian uskaliasta ajatella, että taustamyyttinä vaikuttaa länsimaisen maailmankuvan patriarkaalis-individualistisen voittamisen, valloittamisen ja pärjäämisen ideaali, jonka toi- nen potenssi näkyy talousko- neiston vastaansanomattoma- na voittokulkuna.

Vaikka kirjailijan työ ja vaiva onkin pörssipeluriin verrattuna hyttysen ininää, piiskaa ideaali myös kirjailijaa eteenpäin “taistelussa” sanan- säilällä maailmaa vastaan. Siinä missä sijoittajan unelma on kurssiheilahduksen ennusta- minen, unelmoi kirjoittaja kauniista tai kumouksellisesta, ehkä käyttämättömästäkin, lauseesta. Vaikka länsimainen ihminen ei ehkä voikaan la- kata toimimasta, on toimin- nan päämäärillä ja vaikutuksil- la eroja.

Tästä ajatuksesta voi aukaista myös sielunhoidon opettajan, jesuiittaveljeskun- nan jäsenen, Anthony de

Mellon kirjan Havahtuminen, joka esittää hybriselle länsi- maisuudella kokolailla vastai- sen tavan ajatella elämästä, elämän päämääristä, ja lopulta, onnellisen elämän tarkoituk- sesta. Kirja antaa mahdollisuu- den monenlaisiin lukutapoi- hin, kuten painotuotteet yleensä. Lukemista nopeutta- vat tarinointi, vertaukset ja runsaat toistavat ja pääasioihin palaavat ydinideat. Toisto ja paluu ovat de Mellon meto- deita. Niillä lukija yritetään saada havahtumaan, kuten huomataan, ilman pakottavaa tarvetta alleviivauksiin. Kirjan voi monien mahdollisten lu- entojen lisäksi asettaa erilai- siin keskusteluyhteyksiin. Yh- den antaa populaari terapia- kirjallisuus, toisen sarasvuo- maiset psyykkausoppaat, joista Heikki Mäki-Kulmala tietää kertoa yhden jos toisenkin seikan. Kolmas nousee perin- teestä, jota meillä tunnetaan vähän: oman ajattelujuuris- tomme kadotetusta viisaudes- ta, joka palautuu arabialaisen kulttuurin mystiikkaan ja my- tologiaan, ja niistä johtuviin idänfilosofioihin. Kulttuurim- me juuristoa meillä alkaa on- neksi olla saatavilla korkea- luokkaisina käännöksinä kiitos professori Jaakko Hämeen- Anttilan Koraanin ja Gilga- meshin uusien käännösten.

Neljäs keskustelukonteksti, jossa kirjaa voi lukea, löytyy erilaisista terapiakäytännöistä, joiden edustajilla varmasti on paljon sanottavaa de Mellon prinsiipeistä omissa legitimaa- tiokamppailuissaan ihmispar- kojen sieluista.

de Mello korostaa, että onni ja autuus eivät löydy jatkuvas- ta eteenpäin pyrkimisestä, uuden tavoittelemisesta, sa- nalla sanoen halusta, tahtomi- sesta ja yrittämisestä. Tahto- K I R J A - A R V I O I T A

(3)

AIKUISKASVATUS 3/2000

257

Juha Suoranta minen (valtaan, tietoon) on

nostettu filosofisissa ja ajatte- lun historiallisissa esityksissä (jatkumolla Nietzsche-Fou- cault) länsimaisen ihmisen olemassaolon perusolettamuk- siksi. de Mellon mukaan on lakattava tahtomasta. Tahto- masta lakkaamisen on tapah- duttava pakottomasti ja juuri tässä on kirjan sisällön vaikeus länsimaiselle lukijalle, jonka tapa on etsiä itseään paloittai- sesti milloin tästä riemudiee- tistä, milloin tuosta hiljaisuu- den retriitistä.

Ensimmäisenä havahtu- miseen johtavana kirjana Ha- vahtuminen voi olla petty- mys. Se on liian vaikea, se ei tarjoa selkeitä ohjeita elämän autuuteen, mutta juuri tässä on sen metodi: kirjan lukija- kuntaa ovat tavalla tai toisella nykyaikaiset kiirastulensa läpi- käyneet ihmiset, jotka ovat jo miettineet näitä asioita. Heil- le kirja voi olla iso elämys, sillä se alkaa viattomalla kysy- myksellä minästä, kysymyksel- lä, josta isolla osalla meistä ei ole harmainta aavistusta arki- päivän hälinässä ja touhotta- misessa: “Tarkoitatteko, että ymmärrätte astronomiaa, mus- tia aukkoja ja kvasaareita ja olette oppineet automaattisen tietojenkäsittelyn, mutta ette tiedä, kuka olette? Olette yhä unessa. Olette nukkuva tiede- mies.”

Kiinnostavaa on, että de Mello päättää kirjansa A. S.

Neillin Summerhill-kirjan re- ferointiin. Sieltä hän löytää tärkeitä esimerkkejä päättele- mään omia teesejään. Meillä- hän Summerhillistä puhuttiin aikanaan paljonkin, mutta ta- voitettiinko sittenkään kirjan ydintä? Uskoakseni ei. Ikävä sanoa, mutta useimmat tekstit

jäivät moralistisessa korskeu- dessaan valovuoden päähän Neillin perusteeseistä. Eräs osuva luonnehdinta sentään suomalaisestakin aikalaiskes- kustelusta löytyy. Pentti Ho- lappa on oivaltanut Neillin pedagogisen ytimen pienessä kirjoituksessaan “Onnellista kasvatusta”: “Neill ei pidä- kään tavoitteenaan niinkään opettamista kuin onnellisten ihmisten kasvattamista, mutta nämä onnelliset ihmiset ovat myös sopeutumiskykyisiä. He selviytyvät kieroutuneessakin yhteiskunnassa ja pystyvät ha- lutessaan myös hyviin oppi- suorituksiin.” Oivallus ja vii- saus sisältyy sanoihin ‘pystyä’

ja ‘halutessaan’, jotka kertovat nykyisin unohdetuista inhi- millisten mahdollisuuksien kirjosta.

Ajatuskokeena voi kuvitella, millainen olisi de Mellon havahtunut, herännyt, itsestään ja toimistaan tietoi- nen kanssaihminen. Millainen olisi ihminen, josta näkisi onnen, joka valitsisi seuransa tahtonsa eikä vähimmän mie- lipahan periaatteen mukaan, kirjoittaisi ja puhuisi, kuten asiat näkee, kiertelemättä, kaartelematta, ketään kumarta- matta, hyväksyisi luuseriuden yhtä hyvin kuin lamborghinit panematta näille asioille pal- jon painoa, antaisi masennuk- sen tulla ja mennä, päästäisi ilon ja surun vaeltamaan it- sensä läpi, ei tulisi mistään hinnasta imarrelluksi, ei liioin pahoittaisi mieltään tyhmyy- den edessä? Ehkä jokin sellai- nen, jonka löydän Kalle Holmbergin äskettäin luke- mistani sanoista: “Eräänä päi- vänä ymmärsin, että en pitä- nyt ihmisistä. Sinä päivänä tu- lin vapaaksi ja palasin heidän luokseen.”

Luultavasti de Mellon hahmottelema onnellinen ih- minen, ja edustamansa onnel- linen elämäntapa, olisikin so- siaalisesti kestämätön. Holm- bergin vapautuneella ihmisel- läkään ei ole muuta mahdolli- suutta kuin tulla väärinym- märretyksi, mutta kuten de Mello opastaa, tämä ei järkyt- täisi vapautunutta ihmistä.

Emme kestäisi peiliä, joka osoittaa teeskennellyn sosiaa- lisen toimeliaisuuden määrän, johon hukuttaudumme sillä aikaa kun elämä tapahtuu meille. Hän olisi niin kestä- mätön, että meidän olisi ta- valla tai toisella päästävä hä- nestä eroon, kenties hänet olisi tapettava, kuten tapetaan Platonin luolaan palaava, peit- teettömän todellisuuden näh- nyt. Silti de Mellon opas ha- vahtumiseen on lukemisen arvoinen, kumouksellinenkin kirja, joka laittaa kysymään, mihin aikansa on tuhlannut.

Onko aikaa ollut istua yksin hiljaa ja miettiä tärkeimpiä asioita, onko ollut aikaa tär- keimmille ihmisille? Onko ol- lut aikaa herätä pärjäämisen mauttomasta eetoksesta, pois ohjelmoidusta arjesta ja löytää sisältään arvostelukykyinen luuseri, ajatus, joka pitää sisäl- lään vallankumouksen? de Mello osoittaa, miten vähän siedämme onnellisuutta, me- nestystä, kritiikkiä ja niistä kasvavaa arvostelukykyä. Sen sanoi aikuiskasvattaja ja -kas- vanut Samuli Paronen: “Toi- vealamaisella ei ole omaa ar- vostelukykyä. Hänen tilan- teensa ovat ohjelmoituja. Kun hän herää ja vertailee, hänestä tulee hankala.”

Juha Suoranta

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Vaikkei akateeminen filosofiyhteisö suh- tautuisikaan Ollilan työhön innostuneesti, jo- kaisen tulisi myöntää, että hän on kaikin puo- lin vakavampi, aidompi ja

Luonnontieteiden ja niiden sovellutusten edistymistä on siis kaikin voimin tuettava, mutta tämä ei saa tapahtua pelkästään antroposentrisen etiikan vaan samanaikaisesti

Niillä on optisesti ohut kiekko joka antaa aiheen olettaa että pienet hiukkaset (1 mikrometri ja sitä pienemmät) ovat joko poistuneet tähden säteilypaineen ajamina - tai

Tämä osoittaa, että Addiktioyh- teiskunnan kuvaama problematiik- ka on itse asiassa tarveyhteiskun- nan sisään rakentuva lisäulottu- vuus, ja että addiktioyhteiskunta

Naistenlehti käsittelee naisten elämän ristiriitoja, niistä neuvotellaan mutta ne jätetään myös lopulta auki (kun eivät ne oikeastikaan ratkea).. Silti naistenlehden

Lyhyesti sanoen: Elämän varhai- set muodot ovat oletettavasti saaneet alkunsa lähellä valtamerten keskiselänteisiin muodos- tuvia purkausaukkoja, joista mineraalipitoista,

Ajan ja tilan mittaamisen ero kiteytyy siinä, että aika ei avaudu eteemme paikal- leen jähmettyneenä kokonaisuutena sa- malla tavoin kuin fyysinen tila.. Voimme kuitenkin ratkaista

Tiedontahto-kirjassa Foucault esitti myös kuuluisan nominalistisen käsityksen- sä vallasta – ei kuitenkaan yleisenä vallan teoriana vaan historiallisen vallan analyy- sin