• Ei tuloksia

Sivistyksen tarina aamuhämärästä iltaruskoon näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Sivistyksen tarina aamuhämärästä iltaruskoon näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

154

Maaliskuussa 76-vuotiaana kuollut Eero Taivalsaari oli kan- salaisaktiivi ja toisinajattelija par excellence. Hän julkaisi kymmenen tietokirjaa, muun muassa Alaston totuus markkinavoimista (1997) ja Unohdettu viisaus (2010). Hänen EU-kritiikkinsä ja hänen päätoi- mittamansa Näköpiiri-lehti muis- tetaan hyvin.

Kansallinen herätys -teoksen ta- kakansiteksti ilmaisee jykevin sa- nakääntein, mistä on kyse: ”Aika on käymässä vähiin. Jokainen va- litsee nykymenon ja sivistyneen elämäntavan välillä – tietoisesti tai tahtomattaan. Hyvän elämän ja kansallisen eheyden tiennäyttä- jiä löytyy historiasta.”

Alkuluvussa s. 12–13 tode- taan: ”Kepeä pinnallisuus leimaa omaa aikaamme. Ihminen on vie- telty henkiseen laiskuuteen. Tie- don on korvannut propaganda, oppimisen halun viihtymisen pak- komielle (- -) sivistyksen rapautu- misen myötä Suomi itsenäisenä kansakuntana ei tule säilymään.”

ANTIIKIN SIVISTYS LÄHTÖISIN SUOMESTA

Kansallinen herätys on tavallaan kol- me kirjaa yksissä kansissa. Alkuosa kertoo suomalaisen kansallisen he- rätyksen aamuhämärästä. Nykyai- kaa kohti edetessään kirjoittaja ei pehmentele sanojaan kuvatessaan sivistyksen puutetta ja historiatto- muutta. Lopussa pohditaan uuden,

Sivistyksen tarina aamuhämärästä iltaruskoon

Eero Taivalsaari: Kansallinen herätys. Kirjoituksia Suomesta.

VS-kustannus 2014. 394 s. ISBN: 978-952-67391-1-3

tällä kertaa globaalin ekologisen he- räämisen mahdollisuutta.

Suomalaisuuden historian teoksessa aloittaa Turun akate- mian heprean, kreikan ja teolo- gian professori Daniel Juslenius (1676–1752). Häntä voi pitää suomalaisuuden ensimmäisenä julkisena puolestapuhujana, mutta häneltä pääsi mopo karkaamaan, kun hän kiitetyssä väitöskirjassaan Aboa vetus et nova (Vanha ja uusi Turku, 1700) esitti antiikin Roo- man ja Kreikan sivistyksen olevan peräisin Suomesta. Jusleniuksen esikuva oli ruotsalainen monitie- teilijä Olaus Rudbeck, jonka laa- jan historiateoksen mukaan Ruot- si oli koko ihmiskunnan alkukoti.

Taivalsaaren teoksen ulkopuo- lelta voi mainita, ettei kunniakkaan menneisyyden rakentaminen jää- nyt 1600–1700-luvuille. Natsien SS-järjestön ”tieteellinen” osasto Ahnenerben suunnitteli lähettävän- sä retkikuntia kaikille mantereille hakemaan merkkejä maapalloa kansoittaneesta pohjoisesta vaale- asta rodusta, jonka kantaisät olivat astuneet esiin maailmankaikkeutta verhonneesta kosmisesta alkujäästä (Welteis; ks. Osmo Pekonen, Kasva- tus & Aika 1/15). Siinä hyhmeessä ei mukavuudenhaluinen etelän elä- vä olisi tarjennutkaan.

MYKKYYDEN HENKI VALLITSEE

Kansalliskirjaston perustajaa Hen- rik Gabriel Porthania (1739–

1804) voi yliopisto-opettajana pitää monipuolisena, koska hän luennoi latinan lisäksi siveysopis- ta, luontaisesta oikeudesta, sie- lutieteestä, logiikasta, kasvatus- opista, kirjallisuushistoriasta sekä yleisestä ja Venäjän historiasta.

Yleiseurooppalaisen suuntauksen mukaisesti hän tutki myös tavalli- sen kansan elämää ja loi perustan suomalaiselle kansanrunouden tutkimukselle.

Jusleniuksen, Porthanin ja A.I.

Arwidssonin esittelyn jälkeen seu- raavat R. von Becker, A.J. Sjögren ja K.A. Gottlund tunnetuimpien kansallisten perustajaisien työn pohjustajana. Lönnrotin, Snell- manin ja kumppanien elämän ja tekojen esittelystä syntyy varsin eloisa kuva ajan keskusteluis- ta. Ajankuvaa luo muun muassa 1800-luvun alkupuolen Turun ja Helsingin ilmapiirien vertailu.

Edellisen ilmanalaa hallitsi kirkko ja papisto, jälkimmäistä valtio ja virkavalta. Ylioppilaillekin määrät- tiin virkapuku, mutta sen käyttöä oli vaikea valvoa. Yliopisto mää- rättiin pitämään kurinpitokirjaa, koska opiskelijoiden hankaukset patrullien kanssa ja tapojen puu- te, erityisesti ”sikailulla rehvastelu”

(s. 138) olivat uudelle pääkau- pungille valitettavan leimallisia.

Vuonna 1830 Helsingissä oli vain yksi valtion koulu eli triviaa- likoulu. Varakkaat eivät siihen jäl- kikasvuaan suostuneet laittamaan,

(2)

155 AIKUISKASVATUS 2’2015 KIRJA-ARVIOT

koska opettajista monet olivat juoppoja tai epäpäteviä. ”Mykkyy- den henki vallitsi”, muisteli Uno Cygnaeus myöhemmin opiskelu- aikaansa. Tuolloin ei hänen mu- kaansa kuultu ”kehoitusta pyrkiä yhteiseen päämäärään, mieleny- lennykseen, ajatella muinaisia ai- koja ja toivoa jotakin tulevalta”.

Myös tavallisen suomalaisen kansan kelpaamattomuuden his- toria paikantuu kansallisen herä- tyksen aikaan. Eino Leino lausui vuonna 1912 vanhan Kalevalan 75-vuotisjuhlassa: ”Suomen kan- sa ei kelpaa sellaisenaan. Tätä surullista totuutta ei voi toistaa liian useasti eikä liian äänekkääs- ti” (lain. s. 127). Lainauksesta ei selviä, mihin tai kenelle kansa ei tuolloin kelvannut, mutta myös Suomen EU-jäseneksi liittymisen aikaan kyseltiin jatkuvasti, millä ehdoilla ”kelpaamme Euroop- paan”, ikään kuin olisimme olleet jossain muualla.

SUURI LINJA HUKASSA

Suomalaisuuden historia kuva- taan Kansallinen herätys -teok- sessa nykyhetkeen johtavana sivistyksen nousun ja rapautu- misen suurena kertomuksena.

Historian kertomuksen johdon- mukaisuudesta tulee mieleen Raoul Palmgrenin (1912–1995) kansallisten herättäjien Venäjä- näkemyksistä kertova teos Suuri linja vuodelta 1948. Tyylillises-

ti erinomaista teosta kehui itse Kekkonen.

Palmgrenin seuraaja eli Oulun yliopiston kirjallisuustieteen pro- fessori Pertti Karkama totesi, että Palmgrenin ”kritiikki pohjautui kansakunnan kaapin päälle ase- tettuihin patsasilmiöihin, ei suur- miehiin sinänsä. Palmgren piirsi uudet ideologiset muotokuvat.

Ideologiset kertomukset on jo- kaisen sukupolven kirjoitettava uudestaan.” Taivalsaaren teoksen voi nähdä juuri tällaisena ideolo- gisena kertomuksena, mistä omi- naisuudesta juontuu sen vahvuus ja myös pulmallisuus.

1900-luvun varjoja, kuten vuotta 1918 tai Lapuan liikkeen aikaisia tapahtumia luonnehdi- taan vaietuksi historiaksi, vaikka vaikenemisesta puhuminen ei enää ole täysin perusteltua. On- han vähemmän mairittelevista Suomen historian käänteistä jo kirjoitettu paljonkin. Sen sijaan uudelleen hyvinkin ajankohtaisel- ta tuntuu lainaus Paavo Haavikol- ta: ”Köyhyys on rikos, ja siitä ran- gaistaan” (lain. s. 259).

Nykyhetkeä lähestyttäessä kasvaa huoli katoavasta sivistyk- sestä, kapenevasta keskustelusta ja ympäristön riistosta. Nykyinen EU-Suomi näyttäytyy Potemkinin kulissina, jossa sananvapautta on niukemmin kuin 30–40 vuotta sit- ten (s. 315). Löytyy napakoita lau- sahduksia, kuten: ”Miksi valtion

kannattaa myydä sellaista, jota yk- sityisen kannattaa ostaa” (s. 322), tai: ”Aatteet, arvot ja yhteiskun- nallinen oikeudenmukaisuus on korvattu äänestäjien mielistelemi- sellä, joka muistuttaa vauvoille le- pertelemistä” (s. 329). Tosin tätä kirjoitettaessa, eduskuntavaalien alla, puolueet näyttävät lepertelyn sijasta kilpailevan siitä, kenellä on pisin leikkauslista.

Teoksen päätösluvussa kirjoit- taja tuo esiin ekovallankumouk- sen mahdollisuuden, jonka toteu- tumista helpottaa asukkaiden vir- ran kääntyminen työttömyyden riivaamista kaupungeista takaisin maaseudulle ja perinteisten elin- keinojen piiriin.

Jussi Onnismaa

dosentti, työnohjaajakouluttaja Kehityspiikki Consulting Oy

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

S iitä huolimatta, että itse epäilemättä olen am- mattini vuoksi kulttuurivaikuttaja, joka väis- tämättä vaikuttaa siihen, mitä suomalaiset luke- vat, mitä he ehkä

Yritykset eivät voi järjestää taiteen filosofian kursseja, mutta ne voivat kannustaa ja tukea työntekijöitään prosesseissa, joissa tavoitteena on oman ajattelun ja

Kysymys historian ja teorian suhteesta oli esillä myös Itä­Suomen yliopiston marraskuun lopulla järjestämässä seminaarissa ”Elämä, kertomus, merkitys”, jonka pohjalta

Se tarkoittaa elämää, johon ihminen kuuluu, mutta jota hän ei ole vielä esittänyt tai josta hän ei vielä ole kertonut (tai jota hän ei kykene esittämään, koska elämä voi

Vas- taa jista 83 % oli samaa mieltä siitä, että kunnan toimijoille oli muodostunut yhteinen lapsi- ja perhelähtöinen tahtotila ja että heille oli tarken- tunut kokonaiskuva

Samalla kun olen selvittänyt maantieteen sanaston kehitystä 1800-luvulla, olen hyödyntänyt maantie- teen sanastoa tapausesimerkkinä sanaston kehityksen kuvaamisessa..

Ensimmäisessä luvussa avataan sivistyksen käsitettä sekä yleisenä että ammattikorkeakoulutukseen kytkeytyvänä käsitteenä niin historian kuin tulevaisuudenkin

Reinhold von Becker kehitti 1820-luvun alussa sivistys-sanan ruotsinkielisen civilisation- sanan vastineeksi käyttäen raaka-aineenaan jo ennestään vanhassa kirjakielessä