TIETEESSÄ | katsaus
Humanistiset aiheet ja taiteet lääkäriksi oppimisen tukena
• Tulevien lääkärien koulutukseen on monissa maissa sisällytetty luonnontieteiden lisäksi humanistisia aiheita ja taideaineita ammatillisen kasvun tueksi.
• Nämä opinnot voidaan toteuttaa joko erillisinä kursseina tai sisällyttää kulloinkin käsiteltäviin o petuskokonaisuuksiin laajentamaan ja syventämään luonnontieteellistä näkökulmaa.
• Suomalaisen lääkärikoulutuksen tavoitteita ollaan parhaillaan yhtenäistämässä. Tämä tarjoaa
mahdollisuuden kehittää monitieteisiä menetelmiä opetuksen tavoitteiden paremmaksi saavuttamiseksi.
Amos PAsternAck professori emeritus Tampereen yliopisto amos.pasternack@tuni.fi rAimo Puustinen LL, FT, PhD, yleislääketieteen erikoislääkäri
Tampere
raimo.puustinen@pispala.net PekkA LouhiALA
lääketieteen filosofian ja etiikan professori
Tampereen yliopisto,
yhteiskuntatieteellinen tiedekunta pekka.louhiala@tuni.fi
Oppimistavoitteet perustuvat kahteen tukijalkaan, biotieteisiin ja lääkärintyön humanistiseen perintöön.
kirjALLisuuttA
1 Karvi. https://karvi.fi/2018/06/15/
laakarikoulutus-arvioitu-laaketie- teen-koulutuksen-tavoitteet-ja- sisallot-vaihtelevat-yhteinen- nakemys-suomalaisesta-laakaris- ta-tarvitaan/
2 Bonner T. Becoming a Physician.
Medical education in Great Britain, France, Germany and the United States 1750-1945. Oxford:
Oxford University Press 1995.
3 Flexner A. Medical Education in the United States and Canada.
A report to the Carnegie Foundation to the Advancement of Teaching. Bulletin Number Four 1910. 576 Fift Avenue, New York City.
4 Peabody F. The care of the patient.
JAMA 1927;88:877–82.
5 Becker G. Lääketieteestä ja lääkärin toiminnasta. Duodecim 1928;1:14–22.
6 Engel GL. The need for a new medical model: a challenge for biomedicine. Science 1977;196:129–36.
7 Reiser SJ. Humanism and fact-finding in medicine. N Engl J Med 1978;299:950–3.
Lääkärikoulutuksessa korostuu oppimistavoit
teiden kaksinaisuus: oppiminen tieteelliseen ajatteluun ja lääkärintyön käytännön valmiuk
sien omaksuminen. Oppimistavoitteet perustu
vat kahteen tukijalkaan, biotieteisiin ja lääkärin
työn humanistiseen perintöön. Kuinka saavut
taa kuuden vuoden opintojen aikana lääkärin
työn edellyttämät tiedot, taidot ja asenteet tasa
painoisella tavalla?
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi toteutti suomalaisen lääketieteen perus
koulutuksen arvioinnin vuosina 2016–2018 (1).
Yksi selvityksen keskeisistä päätelmistä oli, että suomalaisilta lääketieteellisiltä tiedekunnilta puuttuu yhteinen näkemys lääketieteen perus
koulutuksen tavoitteista. Arviointiryhmä suosit
telee raportissaan lääketieteen opetussuunnitel
mien yhteensovittamista, jotta opetustavoittei
den saavuttamista voidaan arvioida luotettavas
ti. Tämä yhteensovittamisprosessi on parhail
laan käynnissä.
Arviointiryhmä painottaa raportissaan vahvaa lääkärin avaintaitojen kehittämistä: ”Lääkärin tärkein tehtävä on diagnoosin määritys. Erityi
sen tärkeää oppimiselle onkin potilaskontakteis
sa tapahtuva kliinisten taitojen ja päättelykyvyn arviointi ja rakentava palaute. Lääkärintyön ydin
osaamista ovat myös valmius soveltaa uutta tek
nologiaa kriittisesti arvioiden, tiimityötaidot sekä kyky kohdata vaikeita tilanteita rakentavasti.” (1).
Kuinka vahvasti luonnontieteisiin painottu
vassa koulutuksessa voidaan turvata jälkim
8 Evans M, Dinlay IG, toim. Medical Humanities: Lontoo: BMJ Books 2001.
9 Kirklin D, Richardson R, toim.
Medical Humanities. A practical introduction. Lontoo: Royal College of Physicians 2001.
10 https://lundsuniversitet.se/
artikel/stor-donation-till-medi- cinsk-humaniora-utvecklar- lakarrollen
mäisten taitojen kehittyminen ja hallinta, kun potilaiden hoidossa korostuvat yhä enemmän jaetun päätöksenteon vaatimus, geeniteknolo
gian luomat mahdollisuudet yksilölliseen hoi
toon sekä monikulttuurisuuden tuomat haas
teet?
Luonnontieteelliselle ajattelulle ominainen reduktionismi, ilmiöiden palauttaminen yhä pie
nempiin osiin ja prosesseihin, on ollut menes
tystarina, mutta lääkäri ei hoida ensisijaisesti osia vaan kokonaista ihmistä. Humanistisella näkökulmalla tarkoitamme tässä yhteydessä sitä, että ihmistä tarkastellaan kokonaisuutena, historiallisena, tahtovana ja tuntevana olentona.
Kysymys lääkärikoulutuksen luonnontieteel
lisen ja humanistisen sisällön tasapainosta ei ole uusi, vaan siitä on keskusteltu lääketieteen opetuksen suunnittelussa jo kauan.
Historiallista taustaa
Nykyaikaisen lääkärikoulutuksen rakenne muo
toutui 1800luvun loppupuolella Saksassa, jossa koulutuksen ensimmäiset kaksi vuotta käytet
tiin luonnontieteelliseen peruskoulutukseen ennen kliiniseen opetukseen siirtymistä (2).
Vuonna 1893 Yhdysvalloissa avattiin lääketie
teellinen koulutusohjelma Johns Hopkinsin yli
opiston yhteyteen Baltimoressa (2). Ohjelma perustui saksalaiselle mallille, ja siitä tuli esimerkki muille yhdysvaltalaisille yliopistoille.
Koulutusmallin vakiintumista edisti vuonna 1910 julkaistu Abraham Flexnerin raportti (3), jossa suositeltiin tuolloin Yhdysvalloissa tarjolla olleiden kirjavien lääkärikoulutusohjelmien yhtenäistämistä saksalaisen käytännön mukai
seksi.
Flexner tiivisti lääkärikoulutuksen tavoitteet toteamalla, että lääkäri toimii kahdenlaisten
tosiasioiden pohjalta. Luonnontieteet, kuten fysiikka, kemia ja biologia, tarjoavat yhdenlai
sen todellisuuskuvan. Niiden lisäksi lääkärin täytyy ymmärtää vallitsevaa yhteiskuntaa, kult
tuuria ja potilaiden arvoja ja uskomuksia. Siksi lääkärin tulee olla laajalti sivistynyt henkilö voi
dakseen harjoittaa työtään menestyksellisesti.
Luonnontieteellisen tutkimuksen tuottama biologisen tiedon nopea lisääntyminen johti lääkärikoulutuksen sisällön painottumiseen lähes täysin luonnontieteisiin. Tämä herätti huolta lääketieteen ihmiskeskeisyyden katoami
sesta. Esimerkiksi Harvardin yliopiston sisätau
tiopin professori Francis Peabody kirjoitti JAMAssa vuonna 1927, kuinka lääketieteen opetuksen luonnontiedekeskeisyys uhkasi jät
tää käytännön lääkärin työn opetuksen tieteen jalkoihin. Peabody totesi, että taudin hoito voi olla tieteellistä ja persoonatonta, mutta potilaan hoito on väistämättä persoonallista ja edellyttää lääkäriltä kykyä ymmärtää potilasta, hänen elä
mänkatsomustaan ja tilannettaan, minkä ope
tukselle ei tuolloisessa koulutusihanteessa ollut sijaa (4).
Suomessa Helsingin yliopiston sisätautiopin professori Gösta Becker totesi Duodecimissa julkaistussa virkaanastujaisesitelmässään vuon
na 1927 (5), kuinka ”puhtaasti luonnontieteelli
nen suunta lääketieteessä monin paikoin vei käytännössä siihen, että sairaasta ihmisestä tuli jonkinlainen koehenkilö. Hänen sairautensa tuli kylläkin hyvin tarkkaan tutkimuksen alai
seksi, mutta hänen hoitamisensa sairaana ihmisenä jäi usein toisarvoiseksi tehtäväksi.”
Toisen maailmansodan jälkeen lääketiede ja
kaantui yhä useampiin erikoisaloihin, mikä he
rätti yhä enemmän huolta potilaan persoonalli
sen erityislaadun katoamisesta tutkimusten ja hoitojen kohdistuessa eri elimiin ja elinjärjes
telmiin. Oli ilmeistä, että ihmisen sairautta ei voitu selittää yksinomaan solujen toimintojen häiriöinä, vaan niin yksilön kuin yhteisön ter
veydentilaan vaikuttavat olennaisesti ihmisen käyttäytyminen ja hänen ympäristössään vallit
sevat olosuhteet (6).
1960luvulta alkaen Yhdysvalloissa lääketie
teen opetukseen ryhdyttiin vaatimaan yhteis
kuntatieteellisiä aiheita. Koulutuksen tavoittee
na tuli olla paitsi luonnontieteellisesti osaava, myös yhteiskunnallisesti valveutunut lääkäri.
Samaan aikaan lisääntyivät vaatimukset myös humanististen aiheiden lisäämisestä lääkärien
peruskoulukseen, jotta valmistuvilla lääkäreillä olisi parempi ymmärrys potilaiden arvojen ja uskomusten vaikutuksesta heidän käyttäytymi
seensä, jolla on suora yhteys potilaiden sairauk
siin ja tapaan sitoutua annettuihin hoitoihin.
Harvardin yliopiston professori Stanley Joel Reiser totesikin Flexnerin hengessä vuonna 1978, että moderni lääketiede seisoo toinen jalka vakaasti biologiassa toisen jalan ollessa juurtuneena ihmisyyteen, ja siksi lääkärin tulee työssään ymmärtää paitsi luonnontieteilijän menetelmät, myös humanismin merkitys (7).
Monissa yhdysvaltalaisissa yliopistoissa lää
ketieteen opetusohjelmaan lisättiin kursseja lääketieteen etiikasta, historiasta, tieteenfiloso
fiasta, kirjallisuudesta ja taiteista ”medical hu
manities” nimikkeen alla. Tavoitteena oli tehdä valmistuvista lääkäreistä laajaalaisesti sivisty
neitä (”wellrounded physicians”). Näitä ohjel
mia toteutetaan nykyään lähes kaikissa yhdys
valtalaisissa tiedekunnissa, ja 1990luvulta läh
tien niitä on tuotu lisääntyvästi myös eurooppa
laisten tiedekuntien opetusohjelmiin (8,9).
Pohjoismaissa ei ole tähän asti ollut erillisiä Medical humanities yksiköitä, mutta Lundin yliopisto on hiljattain saanut 9 miljoonan kruu
nun lahjoituksen Medicinsk humaniora ope
tukseen (10)
Kehitys Suomessa
Lääkärikoulutuksen ongelmat nousivat toisen maailmansodan jälkeen myös suomalaiseen keskusteluun. Esimerkiksi vuonna 1950 kun
nanlääkäri A. Huhtala kirjoitti Lääkärilehdessä, että tuolloinen koulutus ei antanut opiskelijoille välineitä kunnanlääkärien yhä laajenevan työ
kentän hoitamiseen ja alati monimutkaistuvan lainsäädännön hallitsemiseen (11).
1960luvulla Suomessa annettiin lääkärikoulu
tusta Helsingissä, Oulussa ja Turussa. Koulu
tuksen perusrakenne noudatti saksalaista mallia, mutta opetuksen sisällössä ja kestossa oli eroja.
1970luvun alussa Kuopion ja Tampereen uu
sien tiedekuntien suunnittelu nosti esiin tarpeen suomalaisen koulutuksen yhtenäistämiseen.
Tätä selvittämään asetettiin työryhmä, joka mää
ritti muistiossaan vuonna 1971 lääkärikoulutuk
sen sisällön puhtaasti luonnontieteelliseksi ja kliiniseksi, eikä esimerkiksi lääketieteen etiikan opettamisesta puhuttu muistiossa lainkaan (12).
Lääkärikoulutuksen sisältöä ja tavoitteita vah
vistettiin opetusministeriön aloitteesta vuonna
11 Huhtala A. Kunnanlääkärin asemasta, koulutuksesta ja palkkauksesta ennen ja nykyisin.
Suom Lääkäril 1950;2:393–401.
12 Komiteanmietintö 1971:A6.
Lääketieteen opintouudistustoi- mikunnan mietintö. Helsinki 1971.
13 Asetus lääketieteellisistä tutkinnoista 762/1975.
14 Kansallisarkisto, Mikkeli MLI-K KE07 105 733/7 Eaa:497 Opetusministeriön II arkisto/
Saapuneet asiakirjat 15 Asetus yliopistojen tutkinnoista
794/2004
16 Ahlzén R. Why should physicians read? Understanding clinical judgment and itse relation to literary experience. PhD thesis, Durham University 2010. http://
etheses.dur.ac.uk/343/
17 Pakaslahti A, Huttunen M, toim.
Kulttuurit ja lääketiede. Helsinki:
Kustannus Oy Duodecim 2010.
18 Valmistuvan lääkärin osaamista- voitteet. Helsingin yliopiston lääketieteellinen tiedekunta 2020. https://www.helsinki.fi/fi/
laaketieteellinen-tiedekunta/
valmistuvan-laakarin-osaamista- voitteet
19 Ousager J, Johannessen H.
Humanities in undergraduate medical education: A literature review. Acad Med 2010;85:988–
20 Peters AS, Greenberger-Rosovsky 98.
R, Crowder C, Block SD, Moore GT. Long-term outcomes of the new pathway program at Harvard Medical School: a randomized controlled trial. Acad Med 2000;75:470–9.
21 Hojat M, Louizs DZ, Markham FW, Wender R, Rabinowitz C, Gonella JS. Physicians’ empathy and clinical outcomes for diabetes patients. Acad Med 2011;86:359–
22 DelCanale S, Louis DZ, Maio V, 64.
Wang X, Rossi G, Hojat M, Gonella JS. The relationship between physicians’ empathy and disease complications: an empirical study of primary care physicians and their diabetes patients in Parma, Italy. Acad Med 2012;87:1243–9.
23 Graham J, Benson LM, Swanson J, Potyk D, Daratha K, Roberts K.
Medical humanities coursewrok is associated with greater measured empathy in medical students. Am J Med 2016;129:1334–7.
24 Jeffrey D, Downie R. Empathy – can it be taught? J R Coll Physicians Edinb 2016;46:107–12.
25 Berg Friis J.K, Rossel P, Slot Norup M, toim. Philosophy of Medicine:
5 Questions. Milton Keynes, UK:
Automatic Press 2011.
TAULUKKO 1.
esimerkkejä humanistisista aineksista Joitakin esimerkkejä siitä, miten humanistisia aineksia voi integroida oppimisohjelmaan. Mallina ovat Tampereen yliopiston integroidun ongelmalähtöisen opinto-ohjelman jaksot, tarkat sisällöt vaihtelevat vuosittain vastuuopettajan mukaan.
w
Liikkuminen, jossa on paljon anatomiaa: Dissektion kohteena olevan vainajan kunnioittaminen. Ruumiinkuvan ihanne eri aikakausina. Elinten käyttö hoidossa – eettinen näkökulma, mm.
elävät elinten luovuttajat ja elinkauppa.
Lisääntyminen kasvu ja kehitys. Prenataalidiagnostiikka ja alkion manipulointi – eettinen näkökulma. Ehkäisyn ja abortin kulttuuriset käsitykset – kirjallisuutta ja keskustelua.
ravinto ja ravinnon hyödyntäminen. Aliravitsemus ja nälänhätä yhteiskunnallisena ilmiönä. Ruokaan ja ruokailuun liittyvät kulttuuriset ilmiöt ja uskonnolliset tabut. Anoreksia ja ylensyönti – aikamme ilmiöitä. Suomalaisen ruokakulttuurin muutokset ajan saatossa.
hormonitoimintaan perustuva säätely. Endeeminen struuma ja jodiprofylaksin toteutuminen, kortisonin keksiminen ja sovelluk- set (esimerkkejä lääketieteen historiasta). Ihmiskuvan ja yhteiskunnan vaikutus hormonien käyttöön (doping, maatalous, ikääntyminen).
Vanheneminen. Ikä ja terveydenhuollon priorisointi – faktaa ja keskustelu. Vanhukset eri kulttuureissa. Kuoleman kohtaaminen – ikänäkökulma. Vanhuuden kuvaukset kirjallisuudessa, kuvataiteessa ja valokuvissa.
sairauksien ehkäisy. Seulonnat ja ennaltaehkäisy – eettinen näkökulma. Terveysterrori. Tupakka – historia ja tieteellinen näyttö haitoista. Vesi ja terveys maailmanlaajuisena ongelmana.
infektio. Kontaktien jäljittäminen – eettinen näkökulma; missä kulkee yksilön oikeuksien raja? (keskustelu). Infektiotautien historiaa. Tulevaisuuden infektiotaudit. Kirjallisuusaiheinen keskustelu (Albert Camus: Rutto; dos. Heikki Vuorinen Taudit, parantajat ja parannettavat).
uupumus. Kirjallisuusaiheinen keskustelu (William Styron:
Pimeän näkö; Elokuva Reindeer spotting). Kylähulluus; historialli- nen ja kulttuuriantropologinen näkökulma mielenterveyteen.
1975 voimaan tulleella asetuksella, jossa toisin kuin 1971 kirjoitetussa muistiossa edellytettiin koulutukseen sisällytettävän myös yhteiskunta
tieteitä, lääketieteen etiikkaa, historiaa ja tie
teenteoriaa (13).
Asetuksen lausuntokierroksella nousi esiin lääkärikoulutuksen luonnontieteellisen perus
tan ensisijaisuus, eikä opetusohjelman tiiviy
destä johtuen yhteiskunnallista tai humanistis
ta koulutusta pidetty mahdollisena. Muun muassa Duodecimin, Lääkäriliiton ja lääkintö
hallituksen lausunnoissa haluttiin pikemmin
kin lisätä luonnontieteellistä aineistoa muiden opintojen kustannuksella (14).
Näistä kannanotoista huolimatta suomalai
seen lääkärikoulutukseen lisättiin asetuksen edellyttämiä opetuskokonaisuuksia: syventävät opinnot tavoitteenaan tutustuttaa opiskelija tie
teelliseen tutkimukseen sekä lääkäriyden ydintä käsitteleviä opintojaksoja, kuten Helsingin yli
opiston Kasvaminen lääkäriksi kurssi (myö
hemmin nimellä Opiskelijasta ammattilaisek
si). Kyseessä on läpi curriculumin toteutettava kurssi, jonka aiheina ovat mm. etiikka, vuoro
vaikutus, juridiikka, johtaminen ja monikult
tuurisuus. Kurssin vaikutusta tulevien lääkä
rien ajatteluun ja toimintaan ei ole tutkittu.
Vuoden 1975 asetus kumottiin vuonna 2004 uudella ja edelleen voimassa olevalla asetuksel
la, jossa määritetään koulutuksen kokonaiskes
to, mutta jossa ei puututa lääketieteellisen kou
lutuksen rakenteisiin tai tavoitteisiin (15).
Uuden asetuksen myötä yliopistoilta hävisi sisällöllinen velvoite laajaalaiseen opetukseen, ja tämän seurauksena tiedekunnilla ei nykyään ole kansallista yhtenäistä opetusohjelmaa sen enempää luonnontieteellisessä kuin humanisti
sessakaan opetuksessa.
Luonnontieteet ja humanistiset aiheet lääkärien koulutuksessa
Meneillään olevassa suomalaisen lääkärikoulu
tuksen harmonisointiprojektissa yksi keskeinen kysymys on, kuinka rakentaa lääketieteen ope
tuksen sisältö ja menetelmät niin, että lääkärille välttämätön luonnontieteellisen ja humanisti
sen ymmärryksen ja osaamisen taso voidaan saavuttaa.
Humanistisia aiheita lääkärikoulutuksen opintoohjelmiin sisällyttäneet yliopistot eri puolilla maailmaa ovat päätyneet varsin yhte
näiseen näkemykseen opintojen sisällöistä.
Luonnontieteiden ohella lääkärikoulutuksen keskeisiä alueita ovat lääketieteen etiikka, lääke
tieteen historia, tieteenteoria ja antropologia.
Taideaineista kirjallisuus, luova kirjoittaminen,
Humanististen alojen on tunnetusti vaikea kilpailla biotieteiden kanssa.
sidonnAisuudet
Amos Pasternack, Raimo Puustinen:
Ei sidonnaisuuksia.
Pekka Louhiala: Professorin tehtävän rahoitus: Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.
kuvataiteet, draama ja elokuva ovat myös olleet opetuksen välineinä (8,9).
Esimerkiksi kirjallisuutta ja taideteoksia ana
lysoimalla voidaan tarkastella ja ymmärtää mer
kityksiä, iloa, surua, ahdistusta jne. (16). Teatte
ri ja varsinkin elokuvat ovat tehokkaita keinoja välittää lääkäriksi opiskeleville elämän eri ulot
tuvuuksia sekä ihmisten tapaa käsitellä ja sel
viytyä elämisen ongelmista.
Kulttuurien ja uskontojen tuntemus auttaa lääkäriä huomioimaan potilaan maailmanku
van vaikutusta hänen valintoihinsa ja tapaansa sairastaa (17). Moniarvoisessa ja monikulttuuri
sessa yhteiskunnassa näiden tuntemus on vält
tämätöntä. Tabujen, perinteiden ja kieltojen ymmärtäminen on edellytys sille, että lääkäri voi ymmärtää potilaansa tapaa käyttäytyä sairas
tamisessaan ja hoitoon sitoutumisessaan.
Humanististen aiheiden sisällyttäminen ää
riään myöten täysiin opintoohjelmiin ei ole ongelmatonta. Humanististen alojen on tunne
tusti vaikea kilpailla biotieteiden kanssa. Kun opetuksen henkiset ja taloudelliset voimavarat ovat rajallisia, säästöt kohdistuvat ensimmäisi
nä juuri humanistisiin aloihin, joiden ei katsota olevan luonnontieteisiin perustuvan lääketie
teen opetuksen ydintä. Tilaa saattaa parhaim
millaan löytyä vapaaehtoisille ja valinnaisille kursseille, joille osallistuvat etupäässä ne opis
kelijat, jotka ovat yleisen elämänkäsityksensä ja harrastustensa pohjalta jo aiemmin sisäistäneet humanismin tärkeän roolin lääkärin työssä.
Tavoitteena tulisi kuitenkin olla, että huma
nistiset aiheet sisältyvät kaikkien lääkäriksi opiskelevien opetusohjelmaan. Se voi toteutua joko omana opintokokonaisuutenaan ”Huma
nismi lääketieteessä” opintojaksona tai siten, että keskeiset aiheet integroidaan käsiteltävänä olevaan lääketieteen osaalueeseen sovitettuna.
Jälkimmäinen on mielestämme suositeltavam
pi tapa, ja omakohtaiset kokemuksemme tuke
vat tätä käsitystä. Esimerkkejä ratkaisuista löy
tyy Tampereen yliopiston integroidusta koulu
tusohjelmasta (taulukko 1).
Hiljattain hyväksytyt valtakunnalliset valmis
tuvan lääkärin osaamistavoitteet (18) osoittavat selvästi, että humanistiset aiheet kuuluvat lää
kärikoulutuksen ytimeen. Osaamistavoitteet on jaoteltu kolmeen pääluokkaan, joista ensimmäi
sen otsikko on ”ammatilliset arvot ja toiminta”.
Tämän pääluokan alaluokkia ovat esim. ”am
matillinen ja eettinen vastuu”, ”epävarmuuden sietäminen ja mutkikkaat työtilanteet”.
Onko humanistisista aiheista hyötyä ammatillisessa kehittymisessä?
Medical humanities opetusta käsitteleviä artik
keleita on julkaistu tuhansittain. Useimmat niistä kuvaavat kurssien ja opintojaksojen sisäl
töä ja toteuttamista sekä sitä, miten niitä koske
via ongelmia ja epäluuloja on kohdattu ja käsi
telty. Niissä ei kuitenkaan arvioida kriittisesti kurssien merkitystä ja vaikutuksia.
Ousager ja Johannessen (19) tekivät kirjalli
suuskatsauksen vuosina 2000–2008 julkaistuis
ta medical humanities opetusta käsittelevistä artikkeleista. He löysivät 1 020 julkaisua, joista 254 täytti heidän asettamansa tarkastelukritee
rit. Näistä vain yhdeksän pyrki selvittämään jollain tavalla opintojen pitkäaikaisvaikutuksia.
Esimerkiksi Petersin ym. vertailevassa ja satunnaistetussa tutkimuksessa kohteena olivat Harvardin yliopiston uudet vuosien 1985–1987 lääketieteen opiskelijat (20). Heiltä pyydettiin suostumus tulla satunnaistetuksi uuteen joko ongelmalähtöiseen opetusohjelmaan, johon oli integroituna medical humanities elementtejä, tai perinteiseen koulutukseen. Vuonna 1998 tehtiin puhelinhaastattelu, johon osallistui 50 ongelmalähtöisessä ohjelmassa opiskellutta ja 50 perinteisessä ohjelmassa opiskellutta lääkä
riä.
Arvio perustui 22 aiheeseen, jotka oli valittu mittaamaan tutkittavien käsitystä humanistisis
ta asenteistaan ja käyttäytymisestään sekä suh
tautumista elinikäiseen oppimiseen. Ongelma
lähtöisen opetuksen ryhmästä 40 % oli valinnut työurakseen psykiatrian tai perusterveydenhuol
lon, perinteisen linjan opiskelleista 18 %. On
gelmalähtöisen opetuksen ryhmässä opiskellei
den itsearviot valmiuksistaan käsitellä potilai
den psykososiaalisia ongelmia ja toteuttaa hu
manistisia hoitokäytäntöjä olivat paremmat kuin perinteisen linjan opiskelleiden. Tutkijoi
den päätelmänä oli, että humanistista lääketie
dettä voidaan opettaa ja oppia.
Empatian kehittymistä on pidetty tärkeänä lääkärin ammatillisen kasvamisen tavoitteena.
On olemassa tutkimukseen perustuvaa näyttöä
Lääketieteen keskiössä ei ole luonnontiede
vaan ihminen.
EnglISh Summary
| www.laakarilehti.fi/english
The humanities and arts in medical educationsiitä, että lääkärin empaattisuus on suhteessa hyvään kliiniseen hoitotulokseen (21,22).
Ongelmana on, voiko empatiakykyä kehittää opetuksella. Graham ym. (23) tutkivat opiskeli
joiden empatian muutoksia yhden akateemisen vuoden aikana. He totesivat, että vuoden mittai
sen medical humanities kurssin valinneiden opiskelijoiden (n = 25) empatiaa mittaavat suu
reet paranivat vertailuryhmään nähden (n = 43).
Ero oli tilastollisesti merkitsevä (p = 0,03). Otos oli pieni, ja koska kurssi oli valinnainen, voi ol
la, että medical humanities kurssin valinneet opiskelijat edustivat niitä, jotka muutenkin oli
vat suotuisalle empatian kehittymiselle taipu
vaisia. Tutkijat kuitenkin otaksuivat, että kurs
sista voi olla hyötyä empatiataitojen kehittymi
selle. Tosin monet alan tutkijat ja toteuttajat ovat esittäneet epäilyksensä, voidaanko empa
tiaa ylipäätään opettaa, koska empatian käsitet
täkin on vaikeaa määritellä ja sen määrää mita
ta (24).
Tutkimusten arviointimenetelmät vaihtele
vat, eikä selkeää käsitystä kokeellisen tutkimus
asetelman tulosmuuttujien luonteesta ole.
Lisäksi tutkittavien rekrytointi niin kokeellisiin kuin laadullisiinkin tutkimuksiin on ollut vai
keata. Kyselytutkimuksissa vastanneiden osuus on ollut hyvin pieni, mikä vaikeuttaa luotetta
vien päätelmien tekemistä.
Tutkimukseen perustuvaa tietoa potilaiden kokemuksista emme ole löytäneet. Todennäköi
sesti ei ole mahdollista rakentaa tutkimusasetel
maa, jossa määrällisillä menetelmillä selvitettäi
siin luotettavalla tavalla medical humanities
opintojen vaikutusta potilaiden hyvinvointiin.
Laadulliset menetelmät sopisivat tähän parem
min, mutta syyyhteyden osoittaminen on sil
loinkin vaikeaa tai jopa mahdotonta.
Lopuksi
Olemme itse erilaisia reittejä myöten päätyneet näkemykseen, että liian voimakas luonnontie
teellinen painotus lääkärikoulutuksessa voi joh
taa kapeaan ihmiskuvaan, mikä puolestaan saattaa heikentää hoitotuloksia. Meillä on koke
muksia siitä, että opiskelijat ovat – joskus vuo
sien jälkeenkin – kertoneet, kuinka jonkin klii
nisen ongelman humanististen ulottuvuuksien käsittely opetuksessa tai humanistisia teemoja sisältänyt opintojakso suuntasi heidän ajatte
luaan ja toimintaansa lääkäreinä.
Kysymys lääkärikoulutuksen tavoitteista palautuu lopulta siihen, mitä lääketiede on. Lää
ketiede mielletään usein soveltavaksi luonnon
tieteeksi, jonka eritysominaisuutena on sitoutu
minen humanistisiin arvoihin ja päämääriin.
Amerikkalainen filosofi Daniel Callahan on kääntänyt tämän asetelman päälaelleen: hänen näkemyksensä mukaan ”lääketiede [medicine]
on humanistinen oppiala [discipline], joka käyt
tää tiedettä [science] hyväkseen saavuttaakseen tavoitteensa” (25). Callahan tai kukaan muu
kaan ei kuitenkaan ole esittänyt, että eri aihei
den opetuksen määriin tulisi tehdä radikaaleja muutoksia. Sen sijaan kyse on ajattelutavan muutoksesta: lääketieteen keskiössä ei ole luon
nontiede vaan ihminen ja ihmisen auttaminen hänen sairaudessaan ja kärsimyksessään, ja kaikki muu seuraa tästä. ●
The humanities and arts in medical education
The cornerstones of learning to be a doctor are scientific knowledge and the ability to meet and understand patients in their individual life situations and with their personal values. To achieve this numerous medical schools around the world have incorporated arts and humanities into medical education in addition to science and clinical courses. These studies can be carried out either as separate courses or incorporated in the teaching modules to broaden and deepen the scientific perspective. The goals of Finnish medical education are currently being harmonized, which offers an opportunity to develop interdisciplinary methods to better achieve the goals of medical education.
Amos PAsternAck, rAimo Puustinen, PekkA LouhiALA PekkA LouhiALA
Professor in Medical Philosophy and Ethics
University of Tampere