• Ei tuloksia

Baran Çaginli näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Baran Çaginli näkymä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

355 T&E 4 |2019 NUMERON TAITEILIJA

355

BARAN ÇAGINLI

Baran Çağinli on turkkilaissyntyinen kuvataiteilija (s. 1990), joka elää ja työsken- telee Helsingissä. Çağinli yhdistää työskentelyssään eri taiteenlajeja sekä poliitti- sia ja yhteiskunnallisia teemoja. Hänen taiteensa käsittelee valtion ja kansalaisten välisiä konflikteja ja rakenteellista tukahduttamista, tuhoa ja etnistä syrjintää sekä identiteetin, pakkosiirtolaisuuden, katoamisen ja kollektiivisen muistin kysymyksiä.

Çağinli tuntee taiteensa aiheet henkilökohtaisesti – hän on kokenut ne itse.

Poliittinen tilanne Turkissa on epävakaa ja levottomuudet arkipäivää, ja ”(--) elämä rajoittuu selviytymiseen ja hengissä pysymiseen. Turkissa en pystynyt edes ajattele- maan, koska siihen ei ollut aikaa.”

Çağinlin työtä määrittää halu toimia välittäjänä erilaisten näkökulmien välissä.

”Minun on sanottava jotain niistä aiheista etenkin niiden ’nimettömien’ ihmisten takia, jotka ovat kokeneet samaa kuin minä”. Teosten esineet ja ihmiset ovat usein eräänlaisia konfliktuaalisen tapahtuman ”todistajia”. Vaikka taiteilija esittää nuo to- distajat heidän omassa paikallisessa kontekstissaan, rinnastuvat he samalla muihin, erilaisissa hallintojärjestelmissä ja maantieteellisissä sijainneissa eläviin todistajiin.

Çağinli on työskennellyt muun muassa Helsinki International Artist’s Pro- grammen (HIAP) residenssitaiteilijana. HIAP-residenssin yhteydessä Çağinli on vetänyt lasten ja nuorten työpajoja, joiden tuloksena syntyi mm. ”The Cities Beneath Our Feet” -näyttely Vantaan Taidemuseo Artsiin. Taiteilija kutsui lapsia ja nuoria kuvittelemaan kanssaan, kuinka kaupunki luodaan yhdessä. Teoksessa käsitellään monikulttuurista yhtenäisyyttä sekä nuorten kokemuksia kodista ja kulttuurista.

”Ensin lapset keskustelevat ja jakavat ideoita keskenään. Sitten he alkavat muo- dostaa mielikuvitustensa ja ideoittensa pohjalta kaupunkia käyttäen materiaalinaan savea”.

Çağinlin teoksia on ollut esillä muun muassa HAM:issa, Valokuvataiteen mu- seossa ja Vantaan Taidemuseo Artsissa sekä Manifesta 12 -biennaalin rinnakkais- tapahtumassa Politics of Dissonance.

MAIJU LOUKOLA

Sitaatit Koneen Säätiön residenssitaiteilijaesittelystä: koneensaatio.fi/kesakuun-alumni-baran-caginli Taiteilijan verkkosivut: barancaginli.com

MILITARY LANDSCAPE (2016), DETALJI

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Sekä Unseen että Paris Photo järjestetään myös vuonna 2017. FM Jane Vuorinen valmistelee väitöskirjaa

Katsa- uksessa pohdin performanssin tilaa Nykytaiteen museo Kiasman, HAM Helsingin taidemuseon, Porin taidemuseon sekä Vantaan taidemuseo Artsin kokoelmissa.. Performanssilla

Tapahtumassa  kokouksen  osallistujat  pääsivät  tutustumaan  suomalaiseen  terveydenhuollon  teknologian  osaamiseen.  Tapahtumassa  kuultiin  muun  muassa 

Näyttelyssä on esillä myös muun muassa yliopiston museon, kirjaston ja avoimen yliopiston julkaisuja..

Sen, että tekoa ei kutsuta terrorismiksi, voi tulkita tästä näkökulmasta niin, että tapausta seuranneessa kes- kustelussa ei ole esitetty ratkaisumalleja, joiden peruste-

Ymmär- sin kyllä mielessäni sen, että joidenkin mielestä “Marxin teoria on torso ja hänen tekstinsä fragmentteja” (vaikka suurin osa Marxin teoksista on kaikkea muuta

Myös tiedotusvälineissä roskaaminen on esillä toistuvasti. Pirkan- maalla toteutettiin kesän 2005 aikana Stoppi roskaamiselle-kokeilukam- panja, jonka aikana muun muassa

Vastauk- sia näihin kysymyksiin on pyritty löytämään tutkimalla muun muassa kaksikielisen lapsen kykyä valita käyttämänsä kieli vuorovaikutuskumppanin käyttämän kielen mu-