• Ei tuloksia

Seminaariraportti: Eeva-Liisa Mannerin juhlaseminaari näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Seminaariraportti: Eeva-Liisa Mannerin juhlaseminaari näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti AVAIN20071

A j A s s A

seminaariraportti

Tämä matka. Eeva-Liisa Mannerin juhlaseminaari 5.12.2006, Helsingin yliopisto

Toukokuussa 2005 perustettu Eeva-Liisa Manner -seura kunnioitti kirjailijansa 85- vuotispäivää juhlaseminaarilla. Sen avasi seminaarin puheenjohtajana toiminut Helsin- gin yliopiston kotimaisen kirjallisuuden dosentti ja Manner-tutkija Tuula Hökkä. Hän kytki avaussanoissaan seminaarin nimen Tämä matka paitsi Mannerin vuonna 1956 ilmestyneeseen esikoiskokoelmaan myös Eeva-Liisa Mannerin kirjailijana kulkemaan matkaan – seminaarissa haluttiin muistaa kirjailijan valtavaa elämäntyötä laaja-alaises- ti. Tämä toteutuikin erinomaisesti: seminaarin alkupuoliskon esitelmät hahmottivat Mannerin kirjailijakuvaa eri näkökulmista monipuolisesti, ja seminaarin toinen rupea- ma oli omistettu Mannerille dramaatikkona.

Seminaarin ensimmäinen esitelmöitsijä, runoilija ja filosofi Jarkko Tontti pohti esi- telmässään ”Mannermaista filosofiaa” kuolemaa ja syntymää Mannerin tuotannossa.

Tontti valaisi Martin Heideggerin vaikutusta Mannerin ajatteluun mutta nosti myös esiin suuren eron filosofiin, nimittäin suhteen syntymään. Toisin kuin Heideggerin ajattelussa, Mannerin tuotannossa kysytään sekä kuolemaa että syntymää – kuljetaan vielä varhaislapsuuttakin kaukaisempaan elämän alkuun, sinne missä ihmisenä olemi- nen syntyy ja kehkeytyy.

Seuraavaksi kuultiin Jyväskylän yliopiston kotimaisen kirjallisuuden professori emerita Raili Elovaaran esitelmä ”Muistosta, muistamisesta ja ajasta Mannerin tuo- tannossa”. Elovaara esitteli Mannerin runouden aikakäsityksiä ja muistin merkitystä useiden kiintoisien runoesimerkkien valossa. Hän nosti merkityksellisenä esiin muun muassa sen, että ihminen on Mannerin runoudessa muistoihin – omaan lapsuuteensa ja koko kulttuuriin – samastuva ihminen. Muistoihin identifioituminen näyttäytyy Mannerin runoudessa kuitenkin tuhoisana, sillä sen vaikutuksesta ihminen vieraantuu nykyhetkestä. Muistot edustavat Elovaaran mukaan Mannerin runoudessa muokattua ja siinä mielessä ei-autenttista todellisuutta – ne ovat tavoittamattomia mutta tuska, jonka alkuperä on poissa, pysyy.

Kolmas esitelmöitsijä, Oulun yliopiston kirjallisuuden yliassistentti Pekka Kuusisto johdatti kuulijat otsikolla ”Kirjoituskone: avoimen ensyklopedian hakusana Eeva-Liisa Mannerilla” Mannerin tuotantoon ensyklopedisuuden näkökulmasta. Kuusisto aloitti

(2)

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • A j A s s A

purkamalla Mannerin proosarunoa ”Kirjoituskone” (Kirjoitettu kivi, 1966) ja kosket- teli sittemmin esityksen kuluessa laajasti Mannerin tuotantoa kosmisen järjestyksen, harmonian rikkoutumisen sekä nostalgian näkökulmista.

Alkupuoliskon päätti runoilija ja kääntäjä Leevi Lehto, joka toi esitelmässään

”Manner ja kansainvälisen modernismin perinne” esiin näkemyksiään Eeva-Liisa Man- nerista modernistisena runoilijana. Lehdon esityksen mielenkiintoisinta antia oli hä- nen näkemyksensä kielestä, kielellistämisestä ja kielettömyydestä Mannerin runouden merkityksellisenä teemana. Hänen mukaansa Mannerin runoudessa kaikki on kieltä – tämä tarkoittaa, että myös kielettömillä on kieli. Lehto nosti esiin esimerkiksi unien, veden ja lintujen kielen. Toisaalta kieli voi erota Mannerin runoudessa merkityksestä ja kommunikaatiosta: esimerkiksi teos Kirjoitettu kivi ilmentää kiinnostusta erilaisten koneiden kieleen. Lisäksi Lehto piti merkityksellisenä Mannerin runoudesta nousevaa ajatusta runosta koneena: runo voi rakentua esimerkiksi abstraktin maalauksen tavoin.

Esityksensä loppupuolella Lehto avasi vielä Mannerin runouden kieltä äänen antami- sen ja yhteiskunnallisuuden näkökulmasta – Mannerin kieli on sorrettujen, vainottujen ja uhanalaisten puolella.

Seminaarin iltapäiväosuus osoittautui loistavaksi loppuhuipennukseksi tilaisuudel- le, jonka yleisö oli jo valmiiksi hyvillä mielin kuunneltuaan alkupuoliskon raikkaita ja ilmavia esityksiä. Tuula Hökkä avasi seminaarin toisen rupeaman kertomalla ”Hullun tytön tarinan”, näytelmän Poltettu oranssi (1968) syntyvaiheita muun muassa kirjaili- jan kirjeenvaihdosta saamiensa tietojen pohjalta. Tämän jälkeen ”näyttämölle” astui seminaarin varsinainen tähti, teatteri- ja oopperaohjaaja Lisbeth Landefort. Hän kertoi karismaattisesti siitä, millaista oli ohjata Poltettu oranssi Tampereen Työväen Teatterin Kellariteatteriin vuonna 1969. Hänen esityksensä ”Mutta entäpä jos hän sentään ta- paisi sen hevosen?” huipentui kertomukseen ohjaajan ja Eeva-Liisa Mannerin välisistä näytelmän loppua koskevista keskusteluista. Seminaarin päätti teatteriohjaaja Väinö Lahti, joka muisteli esityksessään ”Poltettu oranssi rautaesiripun takana” Tallinnan Draamateatterissa kantaesityksensä vuonna 1969 saaneen Poltetun oranssin ohjauspro- sessin vaiheita.

Tämä matka -juhlaseminaari kunnioitti mitä onnistuneimmin Eeva-Liisa Man- nerin elämäntyötä ja tarjosi valonpilkahduksen keskelle pimeää kaamosaikaa. Samal- la Eeva-Liisa Manner -seura, jonka hallituksen jäseniä Tuula Hökkä, Jarkko Tontti ja Väinö Lahti edustavat, antoi itsestään kuvan todella aktiivisesti toimivana ja asialleen omistautuneena seurana. Juhlat jatkuivat vielä samana iltana Karjalatalolla Helsingin Käpylässä, jossa kuultiin Eeva-Liisa Mannerin runoutta lausuttuna ja sävellettynä.

Katja Seutu

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Medicin tekijät Eeva-Liisa Aatola, Rosa Venäläinen, Katri Larmo, Tiina Heino, Ulla Neuvonen ja Pasi Keski-Nisula Terkosta sekä Peter Nyberg Kustannus Oy Duodecimista

Suomesta kurssille osallistuivat kirjastonjohtajat Eeva Laurila (oikeustieteellisen tiedekunnan kirjasto), Sinikka Luokkanen (Kumpulan tiedekirjasto) ja Liisa Rajamäki

Puheen jälkeen Heli muisti mitalein ja halauksin Anneli Partasta, Eeva-Liisa Viitalaa ja Pirjo Korhosta pitkäjänteisestä ja ansiokkaasta työstä Viikin tiedekirjaston

Mutta ensimmäiseksi se tärkein, eli Terkon posteri: Information Practices of Clinical Researchers – New Services in New Time /Mari Elisa Kuusniemi, Tiina Heino, Katri Larmo,

Suomesta kurssille osallistuivat kirjastonjohtajat Eeva Laurila (oikeustieteellisen tiedekunnan kirjasto), Sinikka Luokkanen (Kumpulan tiedekirjasto) ja Liisa Rajamäki

o Helsingin yliopiston henkilökuntayhdistys (pdf)/kirjastoamanuenssi Eeva-Liisa Viitala Tietopalvelu- ja kirjastostrategia

Swanin käännös on ››nationalistisen Suo- men» tuote, Kunnaksenja Mannerin Liisan seikkailut ihmemaassa edustaa ››uusasiallis- ta Suomea››, ja Martinin käännöksen

Niin keskeinen ala kuin etymologia oli- kin Eeva Uotilan tuotannossa, hänen haı ras- tuksensa ulottuivat myös muille kielentut- kimuksen lohkoille sitä mukaa kuin niistä