When infrastructure counts.
Diplomityö
Oskari Liukkonen
Taustaa
Diplomityö on osa Kuntaliiton ja BuildingSmartin 3D- kaupunkimallihanketta (KM3D)
Hanke on keskittynyt tutkimaan 3D-kaupunkimallinnuksen tilaa, kehittämistä ja standardointia Suomessa
Erityisesti hankkeessa keskitytty tutkimaan avointa CityGML-
kaupunkimallistandardia ja sen soveltuvuutta Suomen kansalliseksi 3D-kaupunkimallistandardiksi
Diplomityön tavoite
Diplomityön tavoitteena oli määrittää ohjeistus kuinka kuntien tulisi siirtyä kantakartasta CityGML-pohjaiseen 3D-kaupunkimalliin
Ohjeistuksen tavoitteena oli selvittää kuinka 3D-kaupunkimallin tiedonsiirto, tuotanto, ylläpito, validointi ja hallinnointi tulisi
toteuttaa ja mitä tulisi ottaa huomioon jo olemassa olevissa paikkatietoprosesseissa
Jotta 3D-kaupunkimallin hyödyntäminen on kannattavaa ja kestävää pitkällä tähtäimellä
Ohjeistus
1. 3D-kaupunkimallitietotaidon hankinta
2. 3D-kaupunkimallinnustarpeiden kartoitus ja käyttötapauksien määrittely
3. 3D-kaupunkimallin rakenteen ja tiedonsiirron määrittäminen käyttötapauksienasettamien ominaisuus-, tarkkuustaso- ja laatutasovaatimusten perusteella
4. 3D-kaupunkimallin tuotanto-, ylläpito-, validointi- ja hallinnointiprosessien suunnittelu käyttötapausten 3D- kaupunkimallille asettamien vaatimusten perusteella
1) 3D-kaupunkimallitietotaito
3D-kaupunkimallitietotaito
Mitä on semanttinen 3D-kaupunkimallinnus ja mitä se mahdollistaa?
Miten 3D-kaupunkimallinnus eroaa ja mitä hyötyjä siitä on saatavilla verrattuna perinteiseen 2D-paikkatietoon?
Mikä on CityGML-standardi?
Mikä erottaa 3D-kaupunkimallin rakennuksen tietomalleista (BIM)?
Mitä tulee ottaa huomioon 3D-paikkatietoinfrastruktuurin suunnittelussa ja toteuttamisessa?
3D-kaupunkimalli
On digitaalinen kolmiulotteinen malli, jonka avulla pystytään esittämään kolmiulotteista spatiaalista dataa kaupunkialueesta
• Koostuu tyypillisesti kaupunkialueen oleellisista kohteista kuten maastosta, rakennuksia, kasvillisuudesta ja infrastruktuurista
Voidaan jakaa karkeasti geometrisiin ja semanttisiin malleihin
Semantiikka mahdollistaa kaupunkimallien käytön ja
hyödyntämisen visualisoinnin lisäksi myös lukuisissa erilaisissa sovelluksissa ja suunnittelu-, analysointi- ja simulaatiotehtävissä
3D-paikkatieto vs. 2D-paikkatieto
3D-kaupunkimallin suurin etu 2D:hen verrattuna on tila- ja aikaulottuvuuksien parempihahmottaminen
• Visuaalisuus ja konkreettisuus nopeuttaa päätöksentekoa
• Helpottaa kaupunkien kehityksen suunnittelua ja visiointia
3D-kaupunkimallien tietosisällön avulla voidaan parantaa
suunnitelmien laatua, nopeuttaaja tehostaa kaupunkien sisäisiä
prosesseja sekä vähentää tätä kautta kustannuksia
3D-kaupunkimalleja voidaan käyttää myös vuorovaikutuksessa kaupunkilaisten kanssa
Smart City ajattelun takana tulee olla tietomalli, joka pystyy
ohjaamaan Smart Cityn toimintaa tallentamalla ja hyödyntämällä
Smart Cityssä koko ajan syntyvää tietoa
CityGML
On avoin OGC:n hyväksymä kansainvälinen standardi 3D- kaupunkimallien tiedonsiirtoon ja tallentamiseen
Mahdollistaa tärkeimpien kaupunkiympäristön kohteiden geometristen, topologisten, semanttisten ja visuaalisten
ominaisuuksien määrittelyn viidellä eri tarkkuustasolla (Level of Detail, LOD)
Semantiikka mahdollistaa CityGML-kaupunkimallien käytön ja hyödyntämisen visualisoinnin lisäksi myös lukuisissa erilaisissa sovelluksissa ja suunnittelu-, analysointi- ja simulaatiotehtävissä
Yhteensopiva OGC:n tietopalvelurajapintojen, kuten CS-W, WFS, WPS, W3DS ja WVS kanssa
CityGML on mahdollista laajentaa
• Geneeriset kohteet ja ominaisuudet (Generic Objects and Attributes)
• Application Domain Extension (ADE)
Tarkkuustasot
Tarkkuustasot
3D-kaupunkimallit vs. BIM-mallit
3D-kaupunkimallit ovat tarkoitettu suurien alueiden ja ympäristön mallintamiseen, vs. Rakennusten tietomallit ovat tarkoitettu
yksittäisten rakennusten mallintamiseen
CityGML kohteiden esittäminen usealla eri tarkkuustasolla, vs. BIM kohteiden esittäminen yhdellä tarkkuustasolla
3D-kaupunkimalli keskittyy kuvaamaan kuinka kohteita
havainnoidaan ja käytetään, vs. BIM-malli keskittyy kuvaamaan kuinka kohteita suunnitellaan ja rakennetaan
2)Tarpeiden ja käyttötapauksien
määrittely
määrittely
3D-paikkatietoinfrastruktuurin organisointi tulisi perustua 3D- kaupunkimallinnustarpeisiin ja tarpeista johdettuihin
käyttötapauksiin, sillä käyttötapaukset auttavat ymmärtää kuinka 3D-paikkatietoinfrastruktuuri tulisi toteuttaa
3D-kaupunkimallin käyttötapaukset määrittävät, mitä vaatimuksia kohdistuu 3D-kaupunkimallin rakenteeseen ja tiedonsiirtoon, ja sitä
kautta myös mallin työprosesseihin
Käyttötapauksien vaatimukset määrittelevät esimerkiksi
minkälaisia tiedonkeruumenetelmiä 3D-kaupunkimallin tuotannossa voidaan käyttää ja mitä asioita 3D-kaupunkimallin validoinnissa
tulee ottaa huomioon
3D-kaupunkimallinnustarpeita tutkiessa tulee kuitenkin huomioida, etteivät käyttäjät välttämättä tiedä, mitä kaikkea 3D-
kaupunkimallinnus mahdollistaa
3)3D-kaupunkimallin rakenne ja
tiedonsiirto
tiedonsiirto
Käyttötapaukset asettavat ominaisuus-, tarkkuustaso- ja laatutasovaatimukset 3D-kaupunkimallin rakenteelle
Käyttötapaukset myös määrittelevät miten 3D-kaupunkimallin tiedonsiirto tulee toteuttaa ja mitä tiedonsiirrossa tulee ottaa huomioon
CityGML on tiedonsiirtostandardi, joka on suunniteltu 3D- kaupunkimallitiedon jakamisen lisäksi mahdollistamaan 3D- kaupunkimallin saumaton tiedonsiirto tuotantoprosessin eri vaiheiden välillä
• CityGML ei ole suunniteltu 3D-datan visualisointiin, kuten COLLADA-, KML, VRML-, X3D-standardeja
Rajapinnat
CityGML perustuminen OGC:n GML3-standardiin mahdollistaa OGC:n tietopalvelurajapintojen käytön CityGML-kaupunkimallien sisältämän tiedon hakuun, tiedonsiirtoon, muokkaamiseen ja 3D- visualisointiin
• Catalogue Servicen (CS-W)
• Web Processing Servicen (WPS)
• Web Feature Servicen (WFS)
• Web 3D Servicen (W3DS)
• Web View Servicen (WVS)
Erillaiset rajapinnat soveltuvat hieman eri käyttötapauksiin
4)3D-kaupunkimalliprosessit
3D-kaupunkimalliprosessit
3D-paikkatietoinfrastruktuurin hyödyntämisen kannalta on tärkeää
• 3D-kaupunkimallin tiedonsiirto, ylläpito, validointi ja hallinnointi, olisivat suunniteltuna ennen 3D-kaupunkimallin tuotantoa
• Valmis kaupunkimalli pystyttäisiin integroimaan jo olemassa oleviin paikkatiedon työ- ja palveluprosesseihin
Ilman työprosessiensuunnittelua ja integraatiota 3D-kaupunkimalli jää helposti erilliseksi ja nopeasti vanhenevaksi toteutukseksi,
jolloin kaupunkimallia ei saada hyödynnettyä optimaalisesti
Työprosessien suunnittelussa tulee huomioida käyttötapauksien 3D- kaupunkimallille asettamat vaatimukset
• 3D-kaupunkimallin käyttö määrittelee mitä työprosesseissa tulee ottaa huomioon
työprosessit
Paikkatietoinfrastruktuuri
Tällä hetkellä Suomen kuntien paikkatietojärjestelmät perustuvat 2D-paikkatietoon
Pitkällä tähtäimellä rinnakkaisten 2D-paikkatieto- ja 3D-
kaupunkimallijärjestelmien ylläpito ei ole kuitenkaan taloudellisesti kannattavaa
Kuntien tulisikin kehittää 3D- paikkatietoinfrastruktuuriaan siihen suuntaan, että tulevaisuudessa tarvittavien 2D- ja 3D-esityksien tuottaminen olisi mahdollista yhdestä samasta 3D-
kaupunkimallijärjestelmästä, jolloin erillisiä 2D- ja 3D-järjestelmiä ei tarvittaisi
Johtopäätökset
Johtopäätökset
Jotta 3D-kaupunkimallinnus olisi Suomen kunnissa kannattavaa ja kestävää pitkällä tähtäimellä, tulisi:
• Kuntien hankkia tarvittava 3D-kaupunkimallinnustietotaito
• 3D-kaupunkimallinnuksen perustua tarpeista johdettuihin käyttötapauksiin
• 3D-kaupunkimallin tuotannon ja ylläpidon perustua
standardoituihin tiedonkeruu- ja mallinnusprosesseihin, jotka mahdollistavat käyttötapausten mukaisen 3D-kaupunkimallin tuottamisen vähintään puoliautomaattisesti
• 3D-kaupunkimallin ylläpidon, hallinnoinnin ja tiedonsiirron olla suunniteltuna ennen 3D-kaupunkimallin tuotantoa ja valmis malli pystyä integroimaan jo olemassa oleviin työ- ja
palveluprosesseihin
Pohdintaa
Tarvittaan yhteisiä 3D-kaupunkimallinnus pelisääntöjä ja standardeja
Pilottien avulla on helppo tutkia 3D-paikkatietoinfrastruktuurin ja -työprosessien toteuttamista, 3D-kaupunkimallien hyötyjä ja 3D- kaupunkimallisovelluksia
• Otaniemen alueen valaistussimulaattori
• http://vrs3d.sito.fi/Otaniemen%20alueen%20valaistussimulointi/10
• 3D City Model Hackathon
• http://3dcitymodelhackathon.com/