• Ei tuloksia

Viipurin Suomalaisen Kirjallisuusseuran toimitteita kirja-arviot 2021

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Viipurin Suomalaisen Kirjallisuusseuran toimitteita kirja-arviot 2021"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

Viipurin Suomalaisen Kirjallisuusseuran toimitteita kirja-arviot 2021

Tuomas Tepora, Karjalaiskaupunki Pohjanlahden rannikolla, kirja-arvio teoksesta Uusi Viipuri, Anna Kortelainen.

CC BY-NC-ND 4.0

(2)

Karjalaiskaupunki Pohjanlahden rannikolla

Anna Kortelainen 2021 Uusi Viipuri

Gummerus, Helsinki 264 sivua

Mitä jos Pohjanmaan rannikolla kukoistaisi tänään Uusi Viipuri? Tai entä jos karjalaiskaupunki sijait- sisikin etelärannikolla? Taidehistorioitsija Anna Kortelaisen uusin Viipuri-aiheinen teos käsittelee toteutumatonta, mutta välirauhan keväänä 1941 vakavasti kaavailtua hanketta sijoittaa viipurilaiset heitä varta vasten perustettavaan kaupunkiin. Teos on luokiteltu tietokirjaksi, mutta se yhdistelee mie- lenkiintoisesti faktaa ja fiktiota.

Karjalaisen siirtoväen asuttamiseen toisen maailmansodan seurauksena liittyy seikka, mikä maata- loussiirtoväen osalta on tuttu asiaa tunteville: siirtoväki pyrittiin sijoittamaan kunnittain ja kyläkun- nittain läheisille sijoituspaikoille. Kaupunkilaiset muodostivat kuitenkin ongelman, ja esimerkiksi viipurilaisia siirtyi muualle Suomeen paitsi omatoimisesti, heitä sijoitettiin talvisodan jälkeen ympäri Hämettä ja paikoin pohjoisemmaksikin.

Evakkojen sijoittamiseen liittyi oleellisesti myös ajatus siitä, että he voisivat jatkaa van- hassa elinkeinossaan.

Kortelainen on kaivanut puolittaisesta unoh- duksesta kuningasajatuksen uuden Viipurin perustamisesta. Lehdistössä ideoita uuden Viipurin perustamisesta esiteltiin välittö- mästi talvisodan päätyttyä eli keväällä 1940.

Ensimmäisissä ideoissa Pohjanmaan ran- nikko ei tosin noussut esiin, vaan ruotsin- kielinen Itä-Uusimaa. Kielikysymys ei kui- tenkaan ehtinyt asian tiimoilta leimahtaa, vaikka se syksystä 1940 lähtien hallitsikin keskustelua siirtoväen asuttamisesta Uuden- maan rannikolle. Ajatus uudesta Viipurista ja kaupunkilaisten ohjatusta sijoittamisesta hautautui maataloussiirtoväen pika-asutuk- sen jalkoihin. Aiheeseen palattiin toden teolla keväällä 1941.

Uusi Viipuri -teos seurailee arkisto- ja leh- distöaineistoa viipurilaisten vaiheista aina

(3)

syksystä 1939 toukokuuhun 1941, jolloin valtioneuvosto asetti komitean selvittämään mahdollisuuk- sia uuden asutuskeskuksen perustamiseksi Viipurin kaupungin ja sitä ympäröineiden taajaväkisten yhdyskuntien asukkaille. Kirjailija höystää niukkaa lähdeaineistoa todellisten henkilöiden kuvitel- luilla keskusteluilla ja aivoituksilla. Lukija tutustuu eri yhteiskuntaryhmiä edustaviin viipurilaisiin, kaupunginjohtaja Arno Tuurnaan, edellä mainitun komitean jäseniin ja teoksen päähenkilöön, Siirto- väen Huollon Keskuksen johtaja Urho Kekkoseen. Idea uuden karjalankaupungin käytännön toteutuk- sesta valtion tuella syntyi nimittäin Kekkosen aloitteesta.

Komitean suunnittelupöydällä vaihtoehtoina olivat Helsingin ympäristö ja erityisesti Haagan kaup- pala, johon todellisuudessakin viipurilaisia sittemmin sijoittui, ja Pohjanlahden rannikko Kokkolan ja Raahen välimaastossa. Kesästä 1941 lähtien Kortelainen siirtyy lyhyesti puhtaan fiktion puolelle.

Uuden Viipurin perustaminen edellyttää sitä, että Suomi ei liittoudukaan Saksan kanssa ja välttää sodan jatkumisen kesällä 1941. Täysfiktion puolella Uuden Viipurin paikaksi valikoituu sopivasti Pyhäjoen kunnan Hanhikiven niemi, jonka suurta siirtolohkaretta on pidetty Pähkinäsaaren rauhan länsirajan merkkinä.

Faktan ja fiktion yhdistäminen ei ole aivan helppoa. Vuoropuhelu tietoaineiston ja sen varaan rakenne- tun fiktiivisen kertomuksen välillä ei etenkään teoksen alkupuolen viipurilaisten evakkokokemusten kuvauksissa sulaudu aina saumattomasti yhteen. Samaten aihepiirin syvällinen kehystäminen on vali- tun muodon vuoksi hankalaa. Hattua on silti nostettava, onhan tällainen todellinen asiaproosa haas- tava genre. Detaljivirheistä on tylsä nipottaa, mutta kirjan kuvauksessa talvisodan loppuvaiheesta voi saada kuvan, kuin varsinaisessa Viipurin kaupungissa olisi käyty katutaisteluita. Puna-armeija oli esi- kaupungeissa rauhan tullessa. Kaupunki oli siis luovutettaessa suomalaisten hallussa.

Teoksen lopun spekulatiivinen fiktio uuden kaupungin suunnittelusta on lukuelämyksenä humoris- tisuudessaan kirjan parasta antia. Vaiheilu kaupungin rakennuskannan ja asemakaavan kopioimisen sekä modernin arkkitehtuurin ja kaupunkisuunnittelun välillä avaa evakkouteen liittyvää nostalgiaa ja konservointiaatetta osuvasti. Lopulta puikkoihin astuu Amerikan-matkaltaan Alvar Aalto, joten uuden

”amerikkalaiskaupungin” muotokieltä ei tarvitse enempää arvailla. Rahoituskin järjestyy rapakon takaa. Sitä paitsi, jatkosodaton Suomi saattaakin keskittää tarmonsa uuden Viipurin rakentamiseen Pohjanmaalle. Valoisan tulevaisuuden kaupunki vihitään käyttöön 8. toukokuuta 1945, kun muualla Euroopassa juhlittaan maailmansodan päättymistä Euroopan rintamilla.

Uusi Viipuri ei ollut mikään kummajainen. Vaikka aiheeseen ei enää jatkosodan päättymisen jälkeen tosissaan palattu, uusien asutuskeskusten perustaminen ei silti unohtunut. Etupäässä Koiviston kalas- tajaväestön sijoittaminen oli tuottanut suomalaisen siirtoväenpolitiikan vuoksi vaikeuksia. Koska tah- totila ohjasi vahvasti evakkoja jatkamaan entisessä elinkeinossaan ja mielellään vielä kyläkunnittain sijoitettuina, syntyi ajatus erityisen Merikoiviston kunnan perustamisesta, jotta kalastajia ei tarvit- sisi ripotella ympäri voittopuolisesti ruotsinkielistä rannikkoa. Sijoituspaikaksi valikoitui osa Perna- jaa Itä-Uudellamaalla. Idean mukaan alueen ruotsinkielinen väestö olisi siirretty koivistolaisten tieltä pois – ajan kielipolitiikkaan ei kuulunut maaseudun kielisuhteiden sekoittaminen.

Kortelaisen teos ei tätä aihepiiriä valota, sillä se rajautuu ajallisesti hänen teoksensa ulkopuolelle.

Merikoivisto kuitenkin oli hyvin lähellä toteutumista 1940-luvun lopussa. Idea oli vuonna 1948 saa- nut vihreää valoa eduskunnan perustuslakivaliokunnasta. Saman vuoden eduskuntavaalit kuitenkin

(4)

muuttivat poliittisia valtasuhteita ja Merikoiviston kunta väestönsiirtoineen jäi toteutumatta. Uusi Viipuri Raahen eteläpuolella kiihottaa mielikuvitusta monin verroin enemmän. Siihen ei liittyisi epä- miellyttäviä väestönvaihtojakaan.

Tuomas Tepora

Dosentti, yliopistotutkija Tampereen yliopistossa

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Viipurin Suomalaisen Kirjallisuusseuran toimitteita 23 Diasporan Viipuri – Muistojen kaupunki sotien

Viipurin Suomalaisen Kirjallisuusseuran toimitesarjan kuusiosainen osakokonaisuus ”Viipuri, kulttuurin kaupunki” on edennyt talvi- ja jatkosodan alueluovutusten jälkeisiin

Viipurin Suomalaisen Kirjallisuusseuran toimitteita 23 Diasporan Viipuri – Muistojen kaupunki sotien

12 KA, Viipurin kaupungin hoitokunnan arkisto, Hd:4, Otto-Iivari Meurmanin kirje Viipurin kaupungin hoitokunnalle.. syyskuussa 1942, Muistio ”Asemakaavallisia näkökohtia

Ammattilaisvoimin toteutetut ulkoilmanäytännöt alkoivat Viipurissa vasta Viipurin Näyttämön ja Viipurin Työväen Teatterin yhdyttyä Viipurin Kaupunginteatteriksi vuonna 1933..

1800–1900-luvun kulttuurihistoriaa on aiemmin käsitelty Viipurin Suomalai- sen Kirjallisuusseuran Toimitteita -sarjassa muun muassa vuonna 2016 ilmes- tyneessä toimitteessa

Koska Alma Söderhjelm suoritti tentit ja ylioppilaskirjoitukset Viipurin ruotsalaisessa lyseossa (Svenska lyceum i Wiborg), hän on käytännössä Viipurin ensimmäinen

Viipurin Suomalaisen Kirjallisuusseura ry:n Toimite 19 avaa eteemme Ruotsin ajan Viipurin säädyistä ne, joiden elämää on lähteiden kautta mahdollisuus tarkastella.. Arki, kirkko