• Ei tuloksia

"Maailma joka luhistui" (HS 16.9.2001) - katastrofijournalismi tarinan ja myyttien valossa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa ""Maailma joka luhistui" (HS 16.9.2001) - katastrofijournalismi tarinan ja myyttien valossa"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

Helsingin yliopisto - Helsingfors universitet - University of Helsinki

ID 2003-2119 Tiedekunta-Fakultet-Faculty

Valtiotieteellinen tiedekunta

Laitos-Institution-Department

Viestinnän laitos

Tekijä-Författare-Author

Pykälistö, Mari

Työn nimi-Arbetets titel-Title

"Maailma joka luhistui" (HS 16.9.2001) - katastrofijournalismi tarinan ja myyttien valossa

Oppiaine-Läroämne-Subject

Viestintä

Työn laji-Arbetets art-Level

Pro gradu

Aika-Datum-Month and year

2003-04-14

Sivumäärä-Sidantal-Number of pages

90 + 1

Tiivistelmä-Referat-Abstract

Tutkielman tarkoituksena on pohtia, miten narratiivista analyysia voitaisiin soveltaa katastrofijournalismin tutkimukseen. Katastrofijournalismi omana lajityyppinään tarjoaa hedelmällisen lähtökohdan tarkastella tarinoiden ja journalismin välistä kytköstä. Katastrofien uutisointi voidaan arkipäiväistä rutiinijournalismia enemmän tulkita tarinana. Tarinallisuus tutkimuksessa nähdään kokonaisvaltaisena tapana ymmärtää ja selittää ympäröivää maailmaa. Myyttien tehtävänä on tämä tarinoiden ja todellisuuden välisen kytköksen kuvaaminen. Siksi myyttejä ei voida

yhteiskunnallisesti orientoituneessa tutkimuksessa jättää huomiotta.

Tutkielman pääasialliseksi tehtäväksi nousee siten käyttökelpoisen tarinallisen työkalupakin rakentaminen. Tehtävästä johtuen tutkielma on painotukseltaan teoreettinen. Työkalupaketin käyttökelpoisuus tosin todennetaan empiirisen aineiston avulla. Aineistona käytetään Helsingin Sanomien uutisointia New Yorkin terrori-iskuista World Trade Centerin osalta. Tutkimuksessa keskeiseksi kohoavat kaksi kysymystä: Miten tarinallisuus voidaan katastrofijournalismissa havaita? Mikä on tarinallisuuden ja myyttien merkitys?

Tarinallisesta työkalupaketista rakentuu kolmitasoinen. Ensimmäisellä tasolla analysoidaan tarinan juonta; sitä, miten tarina esitetään. Juonen tasolla erotellaan pääasiassa Barthesin mallin viitoittamana tarinan funktioita sekä osoittimia. Toisella tasolla analyysin kohteena ovat tarinan toimijat. Toimijat koostuvat kaikista tarinan kannalta merkittävistä henkilöhahmoista. Toimijoiden tasolla keskeiset työvälineet ovat Alan Greimasin aktanttimalli sekä Rimmon-Kenanin toimijoiden ominaisuuksien analyysi. Kolmannella tasolla keskitytään kerronnan analyysiin, eli siihen, miten ja mistä näkökulmasta tarina kerrotaan. Kerronnan tasolla keskitytään fokalisaatioon, joka kuvaa sitä, miten kukin tarinaa kertova taho tarinan näkee; millaista näkökulmaa tarinaan tämä ehdottaa. Lisäksi kerronnan tasolla analysoidaan keskeisiä myyttejä. Myyttianalyysi tehdään pääasiassa Jack Lulen viitoittamalla tavalla.

Koottu tarinallinen työkalupakki soveltui analysoitavaan katastrofiin hyvin. Se paljasti katastrofin tarinallisen rakenteen: juonen, keskeiset toimijat sekä tarinasta ehdotetun näkökulman. Se auttoi näkemään, miten katastrofijournalismi voidaan nähdä tarinallisuuden ohella myös yhteisöllisyyden korostamisena ja tunteellisuutena. Se herätti kysymyksiä siitä, onko katastrofijournalismi mahdollisesti korostetun yksipuolista painottaessaan yheisöllisyyttä ja voidaanko katastrofijournalismin katsoa nojaavan uutisoinnissaan liiaksi tunteellisuuteen. Toisin sanoen, onko tabloidisaatio alkanut määrittää jo laatujournalismiakin?

Keskeisimpiä lähteitä olivat James Careyn Comminication as Culture. Essays on Media and Society; Walter Fisherin Human Communication as Narration: Towards a Philosophy of Reason, Value, and Action; Roland Barthesin Image, Music, Text sekä Susan Onegan & José Landan (toim.) Narratology.

Avainsanat-Nyckelord-Keywords katastrofijournalismi

tarina - tarinallisuus myytti

Säilytyspaikka-Förvaringsställe-Where deposited

Muita tietoja-Övriga uppgifter-Additional information

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Holmin (2014) mukaan on itsestäänselvyys, että artisti soittaa tarjoamansa musiikin mahdollisimman hyvin, mutta erottuakseen artistin voisi olla hyvä tarjota

Voisi myös ajatella, että hidastus edeltää kuvausta, koska hidastuksessa narratiivin aika kuitenkin etenee, vaikkakin hitaammin kuin tarinan – kuvauksessa tarinan aika on

Pearls Before Breakfast -reportaasissa kertoja viittaa sekä tarinan että kerronnan tasoon: kertojan itsensä tiedostamisen ilmaiseminen katkaisee tarinan ajan eli kerronnan siitä,

Kun sisäinen tarina kohtaa ulkoisen satujen ja myyttien kautta ja käy dialogia tämän tarinan kanssa, on myös kyse kolmannen ryhmän tavas- ta.. Tämä vuoropuhelu tapahtuu

luetun kanssa Luettu kannattelee henkilökohtaista elämää ja tarinan omistamista Korjaava Eletty korjaa tai.. täydentää luettua Luettu uhkaa henkilökohtaista elämää ja

AS:n viiveellä tuottama tarinan vastaanotto- vuoro (rivit 27-28) ei siis tartu kertomuksen emotionaaliseen sisältöön, vaan affi liaation osoittamisen sijaan topikalisoi kypärän

Lisäksi tutkimme, miten lasten kielelliset ja motivationaaliset valmiudet ovat yhteydessä kuvakertomuksen ymmärtämiseen ja missä määrin kuvatarinan tehtävät mittaavat eri

Samoin kuin sarjan neljässä aiemmassa osassa, myös tällä kerralla seurataan ennen kaikkea Eric Letangin elämää, vaikka Harald Lauritzenin.. ajatusmaailmaan