TERRA 103:4
l99l
Uutisia ja tiedonantoja-
Nyheter och meddelanden 323Maantieteilijänä semiootikkojen
seurassaISI:n (International Semiotics Institute) kesäkoulu audiovisuaalisesta viestinnästä todellisuutena
ja
todellisuuden kuvanaImatra
15.-17.
7.l99l
Semiotiikka on merkkejä, merkkijärjestelmiä ja niiden tuottamista sekä käyttöä tarkasteleva tie- de, jonka juuret ovat antiikin filosofiassa. Kan- sainvälisenä tutkimussuuntauksena semiotiikka on yleistynyt 1960-luvulta alkaen. Paitsi merk- kejä ja signaalijärjestelmiä, semiotiikka tutkii Ta- rastin vuonna 1990 julkaistun >>Johdatusta se- miotiikkaan>> -teoksen mukaan myös merkkien vaikutusta ihmisen tajuntaan, sitä miten ihminen ajattelee merkeillä.
Imatralla järjestettiin Kansainvälisen Semiotii- kan Instituutin (ISI) toimesta elokuvan kesäkou- lu 15.-17. 7.1991, jossa oli tarkoituksena poh- tia niitä tapoja, joilla audiovisuaalinen kulttuu- ri muodostaa kuvaa todellisuudesta. Tilaisuuden puheenjohtajana toiminut FL Henry Bacon Hel- singin yliopistosta korosti audiovisuaalisen vies- tinnän vaikutusta ihmisten maailmankuvan muo- toutumiseen: usein viestinnän eri välineet (esim.
televisio, radio, elokuvat) ympäröivät meitä niin kokonaisvaltaisesti, että alamme pitaa niiden tuottamaa kuvaa maailmasta todellisuutena.
Narratiivit, erilaiset kertomukset, ovat hallitse- vassa asemassa todellisuuden hahmottamisessa ja
ne toimivat valittajina todellisuuden ja fantasian välillä. Bacon pohti myös dokumentin
ja
fikti- on roolia suhteessa todellisuuteen: hânen mu- kaansa fiktio (esim. fiktiivinen elokuva) on aina jossain mielessä kuva todellisuudestaja
doku-mentti on muutakin kuin todellisuuden kuva: ih- minen ei pysty välittämään todellisuutta sellaise- naan eteenpäin, vaan hän automaattisesti muok- kaa todellisuuden kuvaa oman tulkintansa mu- kaan.
Filosofian tohtori Veijo Hietala Turun yliopis- tosta käsitteli esitelmässâän psykosemiotiikan teoriaa ja nykynäkymiä. Psykosemiotiikka ottaa huomioon ihmisen psyyken ja sita koskevat teo- riat tehdessään tulkintoja esim. taiteesta. Hieta- lan mukaan tärkeimpiä psykosemiotiikkaan vai- kuttaneita tutkijoita ovat olleet psykoanalyytik- ko Jacques Lacan sekä l98Oluvulta lähtien Bah- tin ja Voloshinov. Lacan korosti tiedostamatto- man alitajunnan merkitystä merkkien tulkinnal- le: usein merkin tiedostettu tulkinta on varsin kaukana ihmisen mielessä olevasta perimmäisestä tulkinnasta. Bahtinin ja muiden viime vuosien se-
miootikkojen mukaan merkkien vastaanoton
konteksti on ratkaiseva: mm. kokijan sukupuo-
li,
psykohistoriaja
kansallisuus luovat taustaa syntyvälle tulkinnalle. Esimerkiksi elokuvaa ei koskaan voida kokea >alkuperäisessä>> muodos- saan, mutta toisaalta ei voida myöskään tuottaa siihen mitä merkitystä tahansa: katsomiskonteks-ti
ja tietyt psyyken lainalaisuudet asettavat tul- kinnoille omat rajansa.Martti Lahti (HuK, Turun yliopisto) selvitteli ruumiin
ja
maailman hahmottamista analysoi- malla ns. muskelimieselokuvia (lähinnåi Sylves- ter Stallonen ja Arnold Schwarzeneggerin eloku- via). Lahti pohti etenkin miehen ruumiista luo- tuja kuvia eri tyyppisissä elokuvissa. Yhteiskun- nassamme maskuliininenkulttuuri
määrittää Lahden mukaan usein sekä naisen että miehen identiteetin. Elokuvat korostavat tätä sukupuo- liroolien eroa: miehen ruumis kuvataan tavalli-sesti aktiivisena toimijana, kun taas naisen ruu- mis eroottisten katseiden kohteena. Lahden mu- kaan elokuvakerronnassa kameran katse on usein sama kuin miehen katse.
Filosofian tohtori Veikko Rantala Helsingin yliopistosta puhui elokuvakerronnan semiotiikas- ta. Hänen mukaansa elokuvateoreetikkojen on- gelmana on ollut seuraavien kahden seikan yh- distäminen: sen, että fiktiivinen elokuva jossain mielessä on annetun (menneen) todellisuuden tal- tiointia, ja sen ettâ se on toisaalta kuitenkin fik- tio. Esityksessään Rantala keskittyi tarkastele- maan lähinnä kahden teoreetikon (Noel Carroll ja J. F. Perkins) näkemysten välisiä eroja ja ko- rosti itse sekä elokuvateoreettisessa että semioot- tisessa keskustelussa tulkintojen merkitystä: ei ole olemassa yhtä ainoaa yksiselitteistä tulkintaa pu-
huttaessa elokuvasta, vaan erilaiset kontekstit ja
taustaoletukset vaikuttavat tehtävään tulkintaan.
Annetussa kulttuurissa on Rantalan mukaan kui- tenkin tiettyjä yleisiâ konventioita, jotka vähen- tävät subjektiivisuuden osuutta.
Hannu Salmi (FL, Turun yliopisto) tarkasteli esityksessään elokuvan yhteiskunnallisia merki- tyksiä ja katsomiskontekstia. Salmi korosti tul- kinnan merkitystä taideteoksen olemuksessa: sa- malla tavalla kuin Mozartin pianokonsertto sä- vellyksenä ei ole pelkästään sen paperille kirjoi- tettu partituuri vaan myös sen soitettu versio, ei myöskään elokuva ole tietty filmikelojen pino
Tani, Sirpa (1991). Maantieteilijänä semiootikkojen seurassa. Terra 103:4, 323–325.
© 2020 kirjoittaja. Kirjoitus on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen (CC BY 4.0) -lisenssillä.
324
Uutisia ja tiedonantoja-
Nyheter och meddelandenvaan myös noiden filmien esitys, projektio. Tai-
deteos koostuu siis sekä tekstistä että sen tulkin- nasta. Tulkintaan vaikuttaa Salmen mukaan it-
se teksti, joka sanelee tulkinnan perusehdot, mut- ta myös tulkitsija sekä tulkinnan tapahtumiskon- teksti.
Salmi puhui myös katsomisympäristön vaiku- tuksesta elokuvan tulkintaan ja kokemiseen. Elo- kuvateatterin isolla valkokankaalla nähty eloku- va muuttuu kuin toiseksi elokuvaksi, kun se siir- retään televisioruutuun olohuoneen nurkkaan.
Elokuvateatterissa katsoja joutuu seuraamaan
valkokangasta intensiivisesti alusta loppuun. Te- levision ääressä katsominen sirpaloituu lyhyisiin jaksoihin ulkopuolisten ärsykkeiden vaikutukses- ta. Salmen mukaan elokuvan tulkinnalliset erot kasvavat televisioesityksessä juuri tästä syystä.
Etenkin videonauhoitetun elokuvan katsominen on luonteeltaan erilaista verrattuna elokuvateat- teriesitykseen, koska video tarjoaa mahdollisuu- den manipulaatioon: katsoja
voi
hidastusten, nauhan kelaamisenja
pysäyttämisen avulla muuttaa nähdyn elokuvan rakennetta.Elokuvan tulkinta voi Salmen mukaan olla ah- das tai avoin. Useimmat elokuvat ovat rakenta- neet varsin valmiin tulkintakehikon katsojalle (esim. lännenelokuvat noudattavat hyvin kiin- teästi oman lajityyppinsä rakennetta ja näin kat- soja suhtautuu
jo
etukäteen elokuvaan tietyn>tulkintamallin> avulla). Mainokset pyrkivät puolestaan välittämään katsojalleen yhden ai- noan tulkinnan
-
mainoselokuvat ovat hyvin täsmällisesti jäsenneltyjä ja niissä ei-toivotut tul- kinnat on pyritty rajaamaan kuvittelukwyn ul- kopuolelle.Mainoselokuvan tulkintaa käsitteli myös pro- fessori Eero Tarasti Helsingin yliopistosta. Hän esitti yleisölle esimerkin erään televisomainoksen semioottisesta tulkinnasta. Analyysissaan Tarasti pyrkii vertailemaan mainoksen toimeksiantajien esittämää tavoitetekstiä TV-mainoksen >teks-
tiin>>. Tarastin esitys oli hyvin perusteltu ja seik- kaperäinen, mutta tilaisuudessa syntynyt vilkas keskustelu osoitti osaltaan, kuinka semiotiikas- sa (kuten muissakin tieteenaloissa) törmätään usein erimielisyyksiin tutkittavaa ilmiötä selitta- vistä tulkinnoista: yhtä ainoaa oikeaa analyysia tai tulkintaa ei ole, vaan tulkinta on aina riippu- vainen tulkitsijasta sekä tapahtumakontekstista.
Maantieteen kannalta kesäkoulun kiinnosta- vimpia esityksiä oli FK Erkki Huhtamon Dper- formance>>, jossa hän monipuolisesti johdatti kuulijansa (
:
katsojansa) tietokoneiden luoman kolmiulotteisen todelisuuden pariin. Viralliseen ohjelmaan otsikoksi oli merkitty >Kuinka ei-nar- ratiivinen audiovisuaalinen ilmaisu on jäsennet-TERRA 103:4 l99l
tävissä>>, mutta esityksessään Huhtamo ilmoitti otsikokseen >Kohtalokkaat numerot> (counting by numbers). Huhtamo jakoi esitelmänsä kol-
meen osaan seuraavasti: 1) Elävän kuvan kolmas vallankumous, jossa hän tietokoneella tehdyn fil- mikoosteen, diakuvaesityksen ja oman audiovi- suaalisiin aistimuksiin erilaisten apuvälineiden avulla perustuneen >näytöksen>> yhtäaikaisen esittämisen välityksellä ympäröi paikalla olijat audiovisuaalisten ärsykkeiden tulvalla; 2) Käsi- teosa, jossa hän piti tarkoituksellisen eleettömän ja virallisen luennon aihepiiriin liittyvästä termi- nologiasta (käsitteet olivat numeroitu ja esitetty
>kohtalokkaasti> yhdestä kymmeneen: vrt. esi- telmän otsikko) sekä 3) Vuoropuhelu, jossa Huh- tamo palasi alun moniulotteiseen esitystapaan (osassa esitettiin mm. ns. interaktiivisten tieto- konetaiteilijoiden töitä ja näkemyksiä).
Huhtamon esittelemistä käsitteistä mielenkiin- toisimpia maantieteen kannalta olivat virtuaali-
nen tila ja virtuaalinen todellisuus. Virtuaalinen tila syntyy telekommunikaation välityksellä ja on irrallaan maantieteen tuntemasta fyysisen tilan käsitteestä. Esimerkiksi TV-uutisissa uutisten lu- kij a voi kommunikoida audiovisuaalisesti moni- torin kautta toisella puolella maapalloa olevan kommentaattorin kanssa reaaliajassa: heidän vä- lillään oleva absoluuttinen etäisyys menettää mer- kityksensä ja he ovat keskenään samassa virtu- aalisessa tilassa. Kuvaavana esimerkkinä vir- tuaalisen tilan toteuttamisesta Huhtamo kertoi
seuraavan kokeilun: Vuonna 1980 Yhdysvalloissa järjestettiin kolme päivää kestänyt >>Hole in spa-
ce>> -niminen tapahtuma, jossa tavaratalon ikku-
nat Los Angelesissa ja New Yorkissa toimivat vir- tuaalisen tilan välittäjänä. Tietâmättä mitään ko- keilusta tavalliset kadulla kulkijat huomasivat kaupan ikkunaan ilmestyneen kuvan toiselta puo- lelta mannerta. Ihmiset huomasivat myös pysty- vänsâ kommunikoimaan toisen kaupunþin asuk- kaiden kanssa tämän )avaruuteen tehdyn reiän>
valityksellä. Kuulo- ja näköhavainnot v¿ilittyivät kaupungista toiseen ikkunan kautta. Tarina ker- too, kuinka vuosikausia toisistaan erossa olleet aiti ja poika saivat kuulla tapahtumasta ja sopi-
vat
tapaavansa toisensa tavaratalon ikkunanedessä
-
toinen Los Angelesissa, toinen New Yorkissa.Virtuaalinen todellisuus vie ajatuksen fyysisen tilan ja todellisuuden katoamisesta vielä pitem- mälle. Käsitteenä virtuaalinen todellisuus on hy- vin nuori, l98Oluvun loppupuolella syntynyt.
Ideana on tietokoneen kolmiulotteiseen maail- maan sukeltaminen data-asuun pukeutuneena.
Todelliset aistit peitetään synteettisillåi sensoreilla,
jolloin syntyy vaikutelma tietokonekuvan sisäl-
TERRA 103:41991
lä liikkumisesta. Virtuaalisessa todellisuudessa fyysisen maailman lait eivät päde: ihminen voi
uudessa >todellisuudessa> esim. kulkea vaivatta seinien läpi tai nousta lentoon. Näkö- ja kuulo- aistimukset syntyvät virtuaalisen todellisuuden hahmottamisessa. Tuntoaistin simuloiminen ei ole vielä onnistunut, mutta se on Huhtamon mu- kaan kehitteillä. Tietokoneella on luotu mm. syn- teettisiä kaupunkeja, fantasiamaisemia ja frak- taalivuoristoja, joissa data-asuinen ihminen voi kulkea ja samalla muuttaa ympäristöään: järjes- telmä on siis interaktiivinen. Huhtamon mukaan
jo
nyt on olemassa >Reality-built-for-two> -ni- minen laite, jonka käyttäjä voi valita virtuaaliseen todellisuuteen mieleisensä ulkomuodon ja miljöön: fyysinen tila ja aika katoavat, kaikki on mahdollista, mutta mikään ei ole todellista.
Huhtamon esitys synnytti yleisön joukossa runsaasti kysymyksiä: Katoavatko ihmisruumis, mielikuvitus ja ihmisyys? Millä tavalla ihmiskä-
Uutisia ja tiedonantoja
-
Nyheter och meddelanden 325 sitys muuttuu? Onko lopullisena tuloksena yk- sinäisyys ja täydellinen irtautuminen ekosystee- mistä? Onko tietokoneen tarjoama virtuaalinen todellisuus maailma, jonne pelastaudutaan fyy- sisen ympäristön muuttuessa sietämättömäksi?Nämä kaikki ovat mielenkiintoisia ja tlirkeitä ky- symyksiä, mutta erityisen kiinnostavaa maantie- teen kannalta on ajatus uudesta tilakäsitteen ulot- tuvuudesta. Perinteinen karttakoordinaattien avulla mãäriteltävä sijainti maapallon pinnalla ei enåiä riitåi, ei myöskään humanistisen maantieteen käsitykset paikoista, jotka syntyvät fyysisen ym- päristön kokemisen kautta ihmisen mielessä. Eh-
kä
tulevaisuudessa maantieteeseen tarvitaan myös uudenlaiset paikan ja tilan käsitteet, jotka määrittyvät simuloitujen aistimusten välityksel- lä irrallaan fyysisestä todellisuudesta.SIRPA TANI
Maantieteen laitos, Helsingin yliopisto