• Ei tuloksia

”Castrénin ajatuksiin on helppo yhtyä” näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "”Castrénin ajatuksiin on helppo yhtyä” näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

72

Tutkija liikkeessä

MINUSTA TULI TUTKIJA, kun tein yleisen kasvatustie- teen gradua Tampereen yliopistoon ja työskentelin samalla tutkimusavustajana tietokirjasarjahankkees- sa, jossa tarkasteltiin aikuiskasvatuksen kenttiä ja ker- rostumia. Yhteistyö toimittajien ja kirjoittajien kanssa sekä graduohjaajien tuki ja kannustus herättivät kiin- nostukseni aikuiskasvatukseen, erityisesti vapaaseen sivistystyöhön. Innostuin sivistyksen ja tasa-arvon kysymyksistä ja siitä, miten aikuiskasvatus vahvistaa niitä yhteiskunnassa.

JOS EN TUTKISI, työskentelisin todennäköisesti va- paassa sivistystyössä tai järjestössä. Toivon, että voin omalla työlläni edistää yhä tasa-arvoisempaa ja oi- keudenmukaisempaa yhteiskuntaa.

AIKUISKASVATUSTIEDETTÄ TARVITAAN kansalaisuu- den ja tasa-arvoisen yhteiskunnan perustaksi. Sii- tä puhui 1920-luvulla kansansivistäjä ja poliitikko Zachris Castrén, jonka työhön olen perehtynyt osana väitöstutkimustani. Hänen mukaansa yhteis- kunnan tuli nojata virkeään kansalaiselämään, jonka edellytys olivat yhteiskunnan ilmiöitä ymmärtävät ja niitä läpi elämän opiskelevat kansalaiset. Tähän tar- vittiin sekä vapaata kansansivistystyötä että yliopis- tollista kansansivistysoppia ja niiden vuorovaikutus- ta, kuten keskustelua ”päivän polttavista” poliittisista kysymyksistä.

”Castrénin ajatuksiin on helppo yhtyä”

Castrén vaati ”tieteellistä objektiivisuutta”, mikä tulkittiin poliittisen häivyttämiseksi. Var- haisemmissa kirjoituksissa sitä voi pitää ennem- min tieteen keskustelevana ja argumentoivana henkenä, jonka tuli läpäistä yhteiskunta ja johon kan- salaisten tuli kasvaa.

Suorituskeskeisen yritysyliopiston tavoitteiden vastaisesti castrénilaisiin pyrkimyksiin on helppo yhtyä. Castrénin ajatuksia kansansivistysopin ja Kansansivistysopiston historiaa tutkiva

Jenni Pätäri, 34, pitää tärkeänä, että voi omalla työllään edistää tasa-arvoista ja

oikeudenmukaista yhteiskuntaa.

Tutkijan työ on yhteisöllistä: ”En puurra yksin, mutta välillä on tarpeen vetäytyä omaan rauhaan”, Jenni Pätäri sanoo.

AK_1_2017_100317.indd 72 10.3.2017 12.31

(2)

TUTKIJA LIIKKEESSÄ

73

Sarja vie aikuiskasvatuksen tutkijan arkeen ja verkostoihin. Sen tuottaa Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura.

TEKSTI: TERHI KOUVO / KUVA: JENNI PÄTÄRIN ARKISTO

kansalaiskasvatuksen yhteydestä olisi tarpeen vah- vistaa nyt, kun ääriajattelu, epäoikeudenmukaisuus, suvaitsemattomuus ja keskustelemattomuus lisään- tyvät yhteiskunnassa. Aikuiskasvatusta kuitenkin ajetaan rakenteellisesti alas yliopistoissa. Ristiriita tuntuu päättömältä.

TUTKIN VÄITÖSTYÖSSÄNI aikuiskasvatustieteen his- toriaa, esimerkiksi kansaa ja kansalaisuutta koske- via tieteellisiä ”totuuksia” tieteenalan historiassa.

Rajaan tarkasteluni erityisesti kansansivistysopin vaiheeseen 1920-luvulta 1960-luvun loppupuolelle.

Aineistoni koostuu esimerkiksi kansansivistysopin opinnäytteistä, tieteenalan perustamisasiakirjoista ja 1920–1960-lukujen aikakauslehtikirjoituksista.

Kysyn, millaista suhdetta yhteiskuntaan aineistoni rakentavat ja millaisena kansansivistysopin yhteis- kunnallinen vastuu niissä näyttäytyy.

Tarkastelen kansansivistysopin tiedontahtoa:

mitä aineistossa esitetään tieteellisinä totuuksina ja millaista maailmanjärjestystä totuudet tuottavat esi- merkiksi kansasta ja kansalaisuudesta. On kiinnosta- vaa, miksi jotkin representaatiot eli esittämistavat ja niiden tuottamat järjestykset on hyväksytty totuuksi- na ja toiset on hylätty. Kysyn, millaista tilaa kansalai- sen, myös tutkijan, identiteettityölle ja toimijuudelle, aineistot rakentavat.

Teen tieteenalan genealogista tutkimusta. Gene- alogia tarkoittaa nykyhetken historiaa. Lähestymis- tapani voi auttaa ymmärtämään, miten nykytutkijat merkityksellistävät kansalaisuutta tai kansaa tai miten niihin liittyvät tutkimusaiheet ovat ajautuneet mar- ginaaliin. Tutkimukseni tuottaa ymmärrystä kansan- sivistystyön tutkijan yhteiskunnallisesta roolista sekä aikuiskasvatuksen tavasta olla tieteenala, mukaan lu- kien sen kamppailusta itsenäisenä tieteenalana.

Nojaan erityisesti ranskalaisen historioitsijan ja filosofin Michel Foucault’n genealogisiin lähesty- mistapoihin sekä sitä soveltaneiden tutkijoiden, kuten

Verkostoni

EquJust on Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa toimiva tutkimusryhmä ja lähiverkos- toni. Tutkimusaiheemme keskittyvät tasa-arvoon ja oikeudenmukaisuuteen aikuis-, ammatti- ja akateemi- sessa kasvatuksessa. Tapaamme viikoittain, ja teemme aktiivisesti yhteistyötä suomalaisten ja kansainvälisten kollegojen kanssa. Tutkijoitamme ja eri toimijatahoja tuovat yhteen esimerkiksi Sivistystyön Vapaus ja Vas- tuu -ohjelma ja turvapaikanhakijoita osallistava Let’s Work Together -toiminta.

Meillä on kollegoja muun muassa Virosta, Saksas- ta, Itävallasta, Sveitsistä, Kreikasta ja Etelä-Koreasta.

Yhteistyömme ansiosta pääsin kevättalvella esimerkik- si vaihtoon Saksaan Wuppertalin yliopistoon.

Sivistystyön Vapaus ja Vastuu (SVV) on vapaan si- vistystyön yhteistyöohjelma, joka yhdistää tutkijoita ja käytännön ammattilaisia Suomessa. Se vahvistaa alan vuorovaikutusta, tutkimusta ja yhteiskunnallista vai- kuttavuutta. Järjestämme tapaamisia ja opintopiirejä, kirjoitammekin yhdessä.

ESREA on Euroopan-laajuinen aikuiskasvatuksen tutki- musseura, joka järjestää verkostotapaamisia ja konfe- renssin joka kolmas vuosi. Minulle tärkeä on erityisesti siihen kuuluva aktiivisen kansalaisuuden verkosto.

Mitchell Deanin, Hannu Simolan ja Antti Saa- ren, tuotantoon totuuden historian näkökulmasta.

KUN EN TUTKI, hoidan luottamustehtäviä aikuiskas- vatustieteen verkostoissa. Olen Aikuiskasvatuksen Tutkimusseuran tiedottaja ja osallistun Sivistystyön Vapaus ja Vastuu -ohjelman alueelliseen koordinoin- tiin. Vapaa-aikaa jää vähän, ja vaikka työni on pääosin innostavaa, poden huonoa omaatuntoa perheeni ja ystävieni mutta myös itseni ja kuihtuneiden liikunta- harrastusten vuoksi.

AK_1_2017_100317.indd 73 10.3.2017 12.31

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Se, että paikka on spesifisti sivistyksen paikka, tulee temaattisesti esiin lähinnä vain Vesa Niinikankaan ja Inkeri Näätasaaren artikkelissa.. Kukaan kirjoittajista ei pyri

Huotari, Maija-Leena, yliassistentti Tampereen yliopisto Kärki, Riitta, tutkija, Tampereen yliopisto. Kuronen, Timo, fiilis., Geologian Tutkimuskeskus Lintilä, Leena,

jarmo rinne, YTM, tutkija, Tampereen yliopisto, politiikan

tutkija, Suomen Akatemia, Helsingin yliopisto Pekka lsotalus, tutkija, Jyväskylän yliopisto. Pertti Hemanus, professori,

M utta mitäs me poikaset vielä tiesimme- kään koko kaupungista: oli vielä vuosia juostava kotikylän kivisiä polkuja, ennenkuin pääsi lahtikar- jan ajajaksi

Kuten Ari Lehtinen puheenvuorossaan toteaa, seura ja sen julkaisema aikakauslehti toimivat tut- kijakouluna jo ennen kuin sellaisia oli varsinaisesti keksitty Suomessa tarvita..

on myös helppo yhtyä pohjolan näkemykseen, että syitä on sekä kysyntä� että tarjontapuolella.. Hyvä ajankohtainen

Kaik- kien on varmasti helppo yhtyä siihen, että julki- sen sektorin pitäisi olla dynaaminen, tehokas ja joustava, ja että aktiivista kansalaisyhteiskuntaa pitää edistää