• Ei tuloksia

Uskontoa, henkisyyttä ja mediatisaatiota näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Uskontoa, henkisyyttä ja mediatisaatiota näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

2 (2014), ISSN 1796-4407

1

Uskontoa, henkisyyttä ja mediatisaatiota

Heikki Pesonen Helsingin yliopisto

Uskonnontutkimuksessa, kuten kaikessa tieteellisessä tutkimuksessa, käydään jatkuvaa kes- kustelua tieteenalan keskeisten käsitteiden määrittelystä. Uskonnon käsite on luonnollisesti uskontotieteen se käsite, josta on kiistelty tieteenalan alkuajoista lähtien, mutta jonka sisällöstä ei tulla koskaan pääsemään lopulliseen yhteisymmärrykseen. Artikkelissaan “Ratkaisuehdotus uskonnon määrittelykysymykseen” Jaakko Närvä tekee esityksen, jonka mukaan uskonnon kä- sitteen välttämättömät ja riittävät ehdot huomioiva määritelmä “on toimiva vaihtoehto uskon- non määrittelyssä”. Närvä käy yksi kerrallaan läpi keskeiset tavat määritellä uskontoa, osoittaa niiden puutteet ja esittää (stipuloi) lopuksi oman määritelmänsä. Närvä katsoo, että hänen määritelmänsä kautta myös uskontotieteelle voisi muodostua selkeämpi identiteetti, koska täl- löin tutkimuksen kohde olisi tarkemmin havaittavissa.

Hyvässä tutkimuksessa tutkimuskäsitteiden sisältö joka tapauksessa yleensä avataan, jotta lu- kija tietää, minkälaisessa merkityksessä käsitettä kyseisessä tutkimuksessa käytetään ja min- kälaiseen teoreettiseen kehykseen tutkija sitoutuu. Eija Leppävuoren astangajoogan harjoitta- jien kokemuksia käsittelevän artikkelin yhtenä keskeisenä käsitteenä toimii henkisyys, joka on uskonnon käsitteen pahamaineinen pikkuveli. Leppävuori ratkaisee määrittelyn ongelman esittämällä aluksi jaon organisoituun, jäykkään uskonnollisuuteen ja kokemukselliseen, yksi- lölliseen henkisyyteen. Tämän jälkeen hän ryhtyy tarkastelemaan sitä, miten astagajoogan har- joittajat itse näkevät tämän jaon, miten he määrittelevät henkisyyttä ja miten heidän kerron- nassaan ruumiillinen ja henkinen kokemus suhteutuvat toisiinsa.

Teemu Taira analysoi artikkelissaan suomalaisten sanomalehtien uskonnollista tarjontaa ta- vallisena päivänä. Hänen tutkimuksessaan uskonto tarkoittaa sekä instituutiota ja perinteitä että ei-instituutionaalisia viittauksia “yliluonnolliseen, taikuuteen ja näkymättömiin voimiin”.

Taira määrittelee myös käsitteen ‘tavallinen’, jotta lukijalle tulee selväksi, että hän tutkii lehtien sisältöjä ajankohtana, joka ei ole uskontouutisoinnin kannalta merkittävä.

Taira tarkastelee artikkelissaan myös uskonnon mediatisaatiota. Tanskalaisen mediatutkija Stig Hjarvardin mukaan uskonnon mediatisaatio näkyy nyky-yhteiskunnassa siten, että media on ottanut uskonnoille perinteisesti kuuluvia tehtäviä, media maallistaa yhteiskuntaa ja media banalisoi uskontoa sekoittamalla institutionaalisen uskonnon ja kansanomaisen uskonnolli- suuden elementtejä. Hjarvardin teoriaa on syystä kritisoitu eikä se saa täyttä tukea myöskään Tairan tutkimuksen pohjalta. Joka tapauksessa mediatisaation idea kertoo siitä, miten merkit-

(2)

Pesonen: Uskontoa, henkisyyttä ja mediatisaatiota

2

Uskonnontutkija – Religionsforskaren 2 (2014)

tävä rooli medialla on myös uskontojen säilymisen kannalta. Taira kirjoittaa, että “uskonnolli- set ryhmät ja organisaatiot joutuvat kamppailemaan omasta paikastaan yhteiskunnassa media- hallinnan avulla” ja ne joutuvat oikeuttamaan oman olemassaolonsa ja jatkuvuutensa median kautta.

Media on käsitteenä yhtä liukas ja hankalasti määriteltävä kuin mikä tahansa muu tutkimuk- sessa käytettävä käsite. Lisäksi sen sisältö muuttuu väistämättä koko ajan yhteiskunnan muut- tuessa. Yleisessä merkityksessä ‘viestintäväline’ tai ‘välittäjä’ medialla voidaan käytännössä tarkoittaa esimerkiksi lehdistöä, radiota, televisiota ja viimeisimpänä internetiä, joka yhdiste- lee ja laajentaa kaikkia aikaisempia mediamuotoja. Uskonnollisille yhteisöille internet on kenttä tai väylä, joka antaa periaatteessa (ainakin vielä toistaiseksi) rajattomat mahdollisuudet välittää omaa sanomaa. Toisaalta mediahallinta internetissä saattaa tarkoittaa sen hallintaa, miten juuri oman yhteisön ääni saadaan erottumaan lukemattomien muiden äänien joukosta.

Media on luonnollisesti myös uskonnontutkijoille väline, jolla oma ääni saadaan kuuluville. Pe- rinteisten painettujen tieteellisten journaalien, antologioiden ja monografioiden lisäksi inter- net tarjoaa lukuisia tapoja omien tutkimustulosten välittämiseen. Näiden joukossa Uskonnon- tutkijan, Approaching Religion –online-lehden ja Eloren tapaiset tieteelliset open access –jul- kaisut mahdollistavat tutkimustiedon vapaan ja maksuttoman levityksen kaikkien saataville.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Niiden tar- koituksena on saada tietoa siitä, mitä lukion valinnaiskurssit antavat opiskelijoille, miten lukiolaisten uskonnonopetuskäsitykset vaikuttavat uskonnon

Uskonnon ja uskonnollisuuden muutosprosessi asettaa suuria haasteita erityisesti institutionaalisille kirkoille ja uskonnoille. Samalla se kuitenkin avaa uusia

Yht. Mediamainonnan osuudet vuonna 2007. On hyvä huomata, että tilastoista puuttuu kokonaan tulospohjainen mainonta, jollaista Suomessa tarjoavat esimerkiksi TradeDoubler

Palvelu voi tarjota käyttäjille myös rahallista hyötyä esimerkiksi alennuksina pääsylipuista, vaikkei rahan olekaan tarkoitus olla olennainen motivoija palvelun

Yleisimmät alle yksivuotiaiden kuolemansyyt olivat perinataalisyyt ja synnynnäiset epämuodostumat, 1–14 vuoden iässä kuolleiden lasten tyypillisimmät kuolinsyyt

Mutta ei ole yhtään pahitteeksi, jos myös tieteen puolella on niitä, jotka sekä kiinnostavat ihmisinä suurta yleisöä että ovat myös valmiita raottamaan?.

Audi vastaa seuraavasti: rationaalisina olentoina mei- dän tulee haluta sitä, että halumme ovat sopu- soinnussa arvojemme kanssa (ibid., 314). Olivat- ko siis entisajan

Media on Suomessa- kin ottanut esille opiskelijoiden tekemän plagioinnin ja sen lisääntymisen (esim. Neva- lainen 2008; Manner 2009), mutta Tutkimuseettinen neuvottelukunta