• Ei tuloksia

Jolyon Mitchell ja Owen Gower (toim.) (2012). Religion and the news

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Jolyon Mitchell ja Owen Gower (toim.) (2012). Religion and the news"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

113

Maallistumisesta puhutaan paljon, mutta tosiasiassa uskonto on vahvasti läsnä aina- kin uutismediassa. Tätä kirja-arviota tehdessä muun muassa seuraavat aiheet ovat olleet uutisotsikoissa: paavi Franciscuksen alkutai- val Roomassa, Suomen Lähetysseuran Taiwa- nin oppilaskodin hyväksikäyttöepäilyt, entisen herätysliikejohtajan Markku Koiviston vankila- tuomio, arkkipiispa Kari Mäkisen monitulkin- tainen lausunto tasa-arvoisesta avioliittolaista sekä maallikkosaarnaaja Pirkko Jalovaaran aloittama keskustelu demonien häätämisestä rukouksella. Ja nämä ovat esimerkkejä pel- kästään kristinuskoon kytköksissä olevista jutuista.

Journalistissa (5/2013) haastateltu pappi ja toimittaja Marjaana Toiviainen summaa, että suomalainen media on onnistunut varsin hyvin paaviuutisoinnissa ja katolilaisen perinteen selvittämisessä. Sen sijaan luterilaisuuden kanssa on hankalampaa. Koska kotimainen kirkkokunta tuntuu tutulta, siitä ei uutistyössä oteta tarpeeksi perinpohjaisesti selvää, ei vai- vauduta ymmärtämään. Toiviaisen mukaan ongelma koskee nimenomaan uutisia, sillä television ja radion keskusteluohjelmat, kuten Voimala tai Inhimillinen tekijä, saavat häneltä tunnustusta.

Uutisten ja uskonnon suhteesta lähtee liikkeelle myös Jolyon Mitchellin ja Owen Gowerin toimittama brittiläinen kokooma- teos Religion and the news. Kirjan toimitta- jien mukaan uskonto on aiheena astunut niin sanottujen pehmeiden uutisen puolelta kovien uutisten maailmaan, ja siksi uskontoa käsitel-

lään yhä useammin konfliktin, uhan ja skan- daalin kehyksissä. Tätä perusasetelmaa käsitel- lään teoksessa kaikkiaan 19 artikkelissa. Moni- puolinen kirjoittajakunta koostuu eri alojen tutkijoista, journalisteista ja uskontokuntien edustajista.

Kirja jakautuu neljään osaan. Ensimmäi- sessä osassa tutkijat avaavat uskontojourna- lismin kenttää ja ajallista kehitystä. Analyy- sin kohteena ovat – kuten koko kirjassa – pää- asiassa vain brittiläiset viestimet, mikä saattaa tuntua suomalaislukijasta varsin kapealta.

Teos vaatiikin esiymmärrystä brittiläisestä me- diakentästä ja yhteiskunnasta. Kirjan ensim- mäinen osio on kuitenkin uskontojournalismin tutkimuksesta kiinnostuneille lukijoille kirjan antoisin, sillä se tarjoaa käsitteitä ja yhtymä- kohtia, joita voi hyödyntää myös brittiläisen kontekstin ulkopuolella. Jolyon Mitchell tar- joaa ensimmäisessä luvussa jäsennyksen us- kontojournalismin tutkimiseen: hänen mu- kaansa tutkijan tulee tarkastella vuorovaiku- tuksessa niin (1) journalistisia tekstejä kuin niiden (2) kontekstejakin ja arvioida (3) jour- nalistien työtä sekä (4) yleisön tulkintoja ja osallistumista. Tätä jakoa ei kuitenkaan kirjan seuraavissa luvuissa valitettavasti hyödynnetä, kommentoida tai kehitellä eteenpäin, ja se jää siksi varsin kehikkomaiseksi.

Kaksi seuraavaa lukua käsittelevät uskon- toon liittyviä uutisia määrällisen analyysin kei- noin. Luvussa 2 Teemu Taira, Elizabeth Poole ja Kim Knott tiivistävät tuloksia laajasta määrälli- sestä sisällönerittelystä. Heidän tutkimuksensa osoittaa, että 80-luvulta 2010-luvulle tultaessa Laura Ahva

Uskottavia uutisia uskonnosta?

Jolyon Mitchell ja Owen Gower (toim.) (2012). Religion and the news.

Farnham: Ashgate, 250 s.

Kirja-arvio

(2)

114

uskontoa käsittelevien juttujen määrä on Bri- tanniassa kasvanut huomattavasti ja islamin osuus jutuissa on kohonnut selkeimmin. Robin Gill (luku 3) tekee puolestaan päätelmiä Bri- tannian muuttuvasta sosiaalisesta ja uskonnol- lisesta kontekstista analysoimalla lehtitekstejä yli 40 vuoden ajalta. Hänenkin mukaansa Bri- tannian lehdistössä käsitellään yhä enemmän uskontoa eikä lehdistö ainakaan tässä mie- lessä ole sekularisoitunut. Maan mediakenttä on kuitenkin jakautunut tavoissaan käsitellä uskontoa: maltillisuus ja vihamielisyys ilmene- vät rinnakkain.

Kirjan toisessa osassa (luvut 5–9) erilai- set media-alan toimijat käsittelevät uskonto- journalismin käytäntöjä, ja teoksen kolmas osa (luvut 10–14) antaa tilaa uskontokuntien edustajille. Nämä luvut ovat kirjan konteksti- sidonnaisinta sisältöä: kirjoittajien joukossa on varmasti monille brittilukijoille tuttuja toi- mijoita ja kiinnostavaa vuoropuhelua. Jouduin kuitenkin itse jatkuvasti palaamaan kirjoittaja- esittelyihin pyrkiessäni hahmottamaan, mistä positiosta kukin kirjoittaja aihetta tarkastelee.

Monilla kirjassa esiintyvillä media-alan edusta- jilla näyttää olevan yhteyksiä BBC:hen, jolla on edelleen merkittävä rooli brittiläisessä uskon- tojournalismissa.

Uskontokuntien edustajien puheenvuo- rot ovat laadultaan vaihtelevia mutta sisällöl- tään yllättävän samanlaisia. Sekä muslimit, sikhit, juutalaiset että kristityt ilmaisevat tur- hautumistaan jouduttuaan sensaatiohakuisen tai suhteettoman suuren mediahuomion koh- teeksi. Samalla he kuitenkin kääntävät kriitti- sen katseen itseensä ja esittävät, että uskon- nollisten edustajien tulisi opetella ymmär- tämään median toimintalogiikkaa entistä paremmin. Kolmannen osion kiinnostavinta pohdintaa on luvussa 14, jossa anglikaani- nen pappi ja journalisti Ruth Scott käsittelee tasapuolisuuden (’balance’) ongelmallisuutta uskontouutisissa. Scott nostaa tasapuolisuu- den tavoitteen sijalle ymmärtämisen – hyvin samalla tavoin kuin Marjaana Toiviainen Jour- nalistissa.

Kirjan viimeisessä osiossa otetaan mukaan vielä joukko tulevaisuuden haasteita. Simon Barrow (luku 15) käsittelee verkkoviestinnän

haastetta uskontojournalismille uskottavasti mutta mediatutkijoille varsin tutuin sanan- kääntein. Jonathan Heawood (luku 16) puoles- taan kirjoittaa kiinnostavasti ongelmasta, joka nousee, kun asettaa vastakkain kaksi vapautta:

ilmaisun- ja uskonnonvapauden. Monet uskon- nollisesti värittyneet konfliktit ja julkisen louk- kaantumisen kierre johtuvat tästä asetelmasta.

Heawoodin mukaan ilmaisun- ja uskonnonva- paus eivät kuitenkaan ole toisilleen vastakkai- sia vaan sanavapauden murtaminen heikentää myös uskonnonvapautta. Vapauksia ei siten voi asettaa toisiaan vastaan vaan niitä pitää tarkastella ennen kaikkea suhteessa valtioon.

Lopuksi (luku 18) entinen piispa ja nykyinen professori Richard Harries hahmottelee uutis- ten teologiaa. Hänen tekstissään uutisten teo- loginen perustelu kumpuaa siitä, että uutiset tavoittelevat totuutta. Tämän vuoksi journa- lismin kentän pitäisi välttää monopolien muo- dostumista.

Religion and the news on siis varsin moni- aineksinen ja -ääninen teos. Sillä on silti sel- keä tavoite ja yhtenäinen fokus: teksteissä halutaan tuottaa tulkintoja, joilla uskonnon ja uutisten suhdetta voisi jollakin tavoin paran- taa. Tämä toimii samaan aikaan sekä kirjan vahvuutena että heikkoutena. Yhteisen fokuk- sen vuoksi kirja pysyy hyvin koossa: se käsit- telee otsikkonsa mukaisesti pääosin uutisia ja uskontoa eikä rönsyile liiaksi muuhun media- maisemaan. Kuitenkin tekstien sanoma alkaa varsin pian toistaa itseään. Lukijalle tulee nopeasti selväksi, että journalistit tarvitsevat uskonnonlukutaitoa, ja uskonnolliset edustajat medialukutaitoa.

Kirja ei siten kokonaisuutena tunnu pää- sevän perusasetelmansa yläpuolelle vaan jää toistamaan ajatusta, jonka mukaan uutisten ja uskonnon suhteen tarkasteleminen on tär- keää. Teoksen ansioksi voi kuitenkin lukea sen, että se avaa – vaikkeivät kirjan toimittajat sitä valitettavasti loppuluvussa teekään – erito- ten niitä laajempia syitä, miksi uskonto on yhä keskeisempi journalistinen teema ja miksi toi- mittajilta vaaditaan parempaa uskontojen ja niiden kontekstin ymmärtämistä.

Teoksen perusteella hahmottelin neljä syytä siihen, miksi uskonnolla on oma merki- Media & viestintä 36(2013): 2

(3)

115

tyksensä myös suomalaisessa uutisjournalis- missa. Ensinnäkin yhä liikkuvampi maailma muodostaa keskeisen tekijän, jonka vuoksi uskonto ei katoa journalismin agendalta. Glo- balisaatio ja maahanmuutto muokkaavat suo- malaista yhteiskuntaa ja uskonnoilla on tässä suuri rooli. Lisäksi uskonto pysyy journalismin agendalla varmasti myös yhteiskunnallisten moraalikysymysten vuoksi. Kotimaisessa jour- nalismissa keskustelua seksuaalivähemmistö- jen asemasta tai eutanasiasta ei käytännössä (voida) käydä ottamatta kirkkoa mukaan.

Myös niin sanottu uusateismi on saanut julkisessa keskustelussa entistä vankemman jalansijan. Uusateistit eivät tyydy vain yleisesti kritisoimaan uskontoja, vaan väittävät ykskan- taan, että uskonnot ovat tuhoava voima. Täl- laiseen vastakkainasetteluun uutisjournalis- min on varsin helppo tarttua, mutta ateismin ymmärtämiseen vaaditaan toki myös ymmär- rystä uskonnosta. Neljänneksi suureksi linjaksi näen sen hitaan muutoksen, jonka mukaan suomalaisten oma uskonnollisuus on muuntu- massa kollektiivisesta hengellisyydestä kohti yksiöllistä henkisyyttä. Tämän sosiokulttuu- risen ilmastonmuutoksen ymmärtäminen on myös uutisjournalismin tehtävä.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

04/12/2022 Lounasruokien valmistus 40 osp.. Miten salaatteja tehdessä kovien kasvisten valmistus eroaa pehmeiden kasvisten valmistuksesta?. 7. Turvallisuus

Toisaalta kaikissa lehdissä ulkomaan uutisten suurehko osuus uskontoa koskevassa kirjoittelussa näkyy siinä, että niin Helsingin Sanomissa, Kalevassa kuin Ilkassa kato- lilaisuutta

Religion journalism in the Finnish newspapers from 2007 to 2012 The new visibility of religion has lately been the most discussed theme in the research of religion and

Esirnerl<lt ovat radio-ohjelmista, vaikka myös muutama televisioanalyysi on otettu mukaan, mutta joka artikkelissa käsitel- lään vain puhetta - musiikki ja kuva on

Ilman tällaista kehitystä ei olisi pohjaa ko- ville uutisille eikä siten kovien ja pehmeiden uutisten erolle Luc Van Poecken tarkoitta- massa mielessä.. Tämän historiallisen

Kuten Harviainen ja Söderlund toteavat, kovien ja pehmeiden tieteenalojen tiedon tuotannon ja tutkimuksen käytännöt eroa- vat monessa suhteessa tieteenalojen kehitysvaiheen,

Tässä kirjoituksessa käsitel- lään fosforin, typen ja liukoisen orgaanisen hiilen pidättymiseen vaikuttavia tekijöitä pintavalutusken- tillä sekä arvioidaan,

Samoin se, että ala-alkeiskoulun asiat aina käsitel- lään, niin tähän asti kuin tästä eteenpäinkin, juuri ennen kuin sunnuntaikoulun kustannusasiat tulevat esille, osoittaa,