• Ei tuloksia

Hannah Arendt - kansalaisuus ja kansallisuus näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Hannah Arendt - kansalaisuus ja kansallisuus näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

178

T&E 2 |2013

EsiTTElyjä ja EriTTElyjä

hAnnAh ArendT – kAnsAlAisuus JA kAnsAllisuus

Muistan yhden teach-in-tapahtuman, jossa Juha Sihvolan kanssa olimme molemmat est- radilla. Se oli Heidi Hautala -teach-in Heidin ensimmäisen presidentinvaalikampanjan aika- na marraskuussa 1999. Tuon tilaisuuden järjes- täjä oli Tapani Hietaniemi, ja Juha puhui siinä kansalaisyhteiskunnasta. Itse puhuin Hannah Arendtista, erityisesti siitä miten Arendt sul- kee väkivallan pois politiikan ajatuksesta ja miten politiikka on hänelle aina puhumisen aluetta. Jatkan nyt Arendtista ja lisään hänen välityksellään ajatuksen keskusteluun maail- mankansalaisen isänmaasta. Arendtin näkö- kulmasta pyrin samalla polemisoimaan Juhan Maailmankansalaisen etiikkaa.

Isänmaa on outo käsite Hannah Arendtis- ta puhuttaessa. Arendthan on Saksassa se- kulaarina juutalaisena kasvanut nainen, jolle Saksa ja saksalainen kulttuuri olisi varmasti kiistattomasti ollut isänmaa – hänhän ihannoi nykyperspektiivistä katsoen kritiikittä euroop- palaista korkeakulttuuria – ellei tuo isänmaa olisi yllättäen merkinnyt häntä kansaan kuu- lumatomaksi ja halunnut sulkea häntä ulos.

Kansalaisuus ei tuossa tilanteessa yhtäkkiä merkinnyt mitään kansallisuuden rinnalla.

Juha Sihvola kirjoittaa Maailmankansalai- sen etiikka -kirjassa:

ihmisen elämä voi olla onnellista vain, jos ihmi- sellä on oikeus perustaa paikallisen kokemuk- sen ja paikallisten olosuhteiden pohjalta yhtei- söjä ja järjestää elämänsä niissä sellaiseksi kuin sen parhaaksi katsovat ilman, että ulkopuoliset asiaan puuttuvat. valtiot, kansat, ja varsinkin kansallisvaltiot ovat kaikki tämän kulttuurisen omaleimaisuuden perinnäisiä ilmaisuja. (222).

Sihvola välttää ottamasta vahvasti kantaa kan- sallisvaltion ideaaliin ja huomauttaa kansal- lisvaltioiden historiallisesta harvinaisuudesta, mutta hän tuntuu silti pitävän kansallisval- tion ajatusta tärkeänä horisonttina. Meille Suomesta käsin kansallisuus (eli ”paikallinen kokemus”) ja poliittinen yhteisö (eli ”elämänsä järjestäminen”) näyttäytyvät helposti sellaisi- na, että niiden tulee langeta yhteen – ”kansa- laisuus” yhdistää jo sananakin meille syntype- rän ja poliittisen yhteisön. (Pulkkinen 1999.) Arendtille kansalaisuus ja kansallisuus erottuivat yllättäen: valtio, jonka kansalai- nen hän oli, lakkasi olemasta isänmaa, kun se yhtäkkiä ryhtyi kansallisvaltioksi. Arendtille ajatus kansallisvaltiosta oli aina vastenmieli- nen, hän ei myöskään koskaan kannattanut ajatusta Israelin valtiosta vain juutalaisen kan- san valtiona. Yhdysvallat, joka oli hänen koti- maansa (en tiedä olisiko hän koskaan sanonut

’isänmaa’) vuodesta 1941, oli hänelle monien kansakuntien poliittinen yhteisö, jonka liitto- valtiomuotoa hän suositteli myös Eurooppaan kansallisvaltioiden sijaan.

Me katsomme asiaa helposti edellä mai- nitusta, Juhan kirjaamasta näkökulmasta, ja se vaikuttaa jopa neutraalilta ja universaalilta näkökulmalta: ”Ihmisellä on oikeus perustaa paikallisen kokemuksen ja paikallisten olosuh- teiden pohjalta yhteisöjä ja järjestää elämänsä niissä sellaiseksi kuin sen parhaaksi katsovat ilman, että ulkopuoliset asiaan puuttuvat.” – Mitä jos tämä ei olekaan yleinen näkökulma?

Mitä jos näkökulman ottaisikin niistä käsin, jotka jo ovat liikkeellä – heitähän on tällä het- kellä yhä enemmän ja enemmän? Täytyisikö poliittinen yhteisö tällöin ajatella jotenkin

(2)

179 T&E 2|2013 EsiTTElyjä ja EriTTElyjä

muuten kuin Juhan puolustaman oikeuden pohjalta? Ehkä poliittista yhteisöä tulisikin sen sijaan hahmotella siten kuin Arendt ajat- teli: Arendtille ihmiset tulevat poliittiseen yh- teisöön yksilöinä, sen sijaan, että he olisivat osa sitä paikalliseen yhteisöön kuuluvina. Poliitti- nen yhteisö on hänen näkemyksensä mukaan keinotekoinen tila, jonka kansalaiset jakavat;

sen ei tarvitse perustua mihinkään luonnolli- seen kulttuuriseen yhteisöön. Arendt toisin sa- noen erottaa vahvasti yhtäältä kansalaisuuden ja toisaalta kansa-yhteisön jäsenyyden. Ehkä tämä erottelu voisi haastaa meitä ajatellessam- me maailmankansalaisen isänmaata. (Arendt 2013.)

Kansalaisuuden ja kansan jäsenyyden erottaminen liittyy myös Juhan keskusteluissa usein esiin ottamaan kysymykseen siitä, onko Euroopan unioni askel kohti maailmankansa- laisuutta vai ei. Useinhan on todettu, että Eu- roopan unioni on muodostettu monin tavoin maailmankansalaisuuden ihanteen vastaisesti:

pikemminkin linnoitukseksi muuta maailmaa

vastaan kuin maailmaa kohti avautuvaksi.

Euroopan ulkorajat ovat koventuneet, ja jako niihin, jotka ovat sisällä ja niihin, jotka ovat ulkona, on entistä selvempi. Euroopan projekti onkin siis monessa suhteessa projekti muuta maailmaa vastaan tai vähintäänkin kilpailu- asemassa muun maailman kanssa. Toisaalta jos katsotaan asiaa tässä hahmottelemastani kansojen ja kansalaisuuden perspektiivistä ja nimenomaan Euroopan ulkopuolelta tulevan EU-kansalaiseksi pyrkivän henkilön perspek- tiivistä, olisiko Euroopan unioni kuitenkin ajateltavissa kaikessa ulossulkevuudessaan myös jossakin mielessä helpommin lähestyt- täväksi kuin kansallisuuden perustalle raken- tuvat poliittiset yhteisöt? Jos haluat tulla po- liittisen yhteisön jäseneksi, ehkä se käy hieman helpommin jos sinulta ei kansalaisuuden saa- vuttamiseksi vaadita minkään tietyn kansan jäsenyyttä. Ehkä tässä mielessä, ja vain tässä mielessä, Euroopan unionia voi siksi, että se ei ole kansallisvaltio, pitää pienenä askelena koh- ti maailmankansalaisuutta. Vai voiko?

— TUIJA PULKKINEN kirjALLiSuuS

Arendt, Hannah (2013) Totalitarismin synty. Vastapaino.

Tampere.

Pulkkinen, Tuija (1999) ”Kielen ja mielen ykseys. 1800- luvun suomalaisen nationalismin erityispiirteistä ja

perinnöstä poliittisessa ajattelussa”. Teoksessa Tuomas Lehtonen (toim.) Suomi. Outo pohjoinen maa? PS- kustannus. Jyväskylä, 118–137.

Sihvola, Juha (2004) Maailmankansalaisen etiikka. Otava.

Helsinki.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Mitään näiden henkisesti rikasta- vien ajatusten vaihdon aiheista emme saa tietää, eikä Sontheimer itsekään ole niihin tutustunut, koska muuten hän ei jatkuvasti

Seuraavalla vuosikymmenellä fennomaanilehdet saavuttivat hallitsevan aseman suomalaisen kansallisuuden tulkitsijana. Hajanaisen suomalaisuusliikkeen yhteys kansaan säilyi

Den enskilda fråga som väckte mest anstöt i Arendts analys av Eich- mann-rättegången gällde graden av judiskt samarbete under Förin- telsen. Att den judiska befolkningen och

Väitöskirja ei Sontheimerin mukaan täysin vakuuttanut Jaspersia, mutta hän havaitsi silti opiskelijan poikkeuksellisen lahjakkuuden ja auttoi tätä saamaan

Kuten Dana Villa (1996, 12–13) korostaa, sekä Arendt että Heidegger pyrkivät ajattelemaan inhimillisen olemisen pe- rusteita tavalla, joka ylittää länsimaisen perin- teen

Eichmann Jerusalemissa tun- netaan toisaalta Arendtin pyrki- myksestä tuoda esille juutalais- järjestöjen edustajien osallisuutta joukkomurhien organisoimisessa ja

Tässä mielessä voitaneen sanoa, että systeemi on tietoinen, jos tuntuu joltakin olla tuo sys- teemi 2.. Minuna oleminen tuntuu joltakin, ja luultavasti myös sinuna oleminen

Tällaisiin haasteisiin tarttuminen vaikuttaa psykoot- tisen ihmisen kannalta mielekkäämmältä kuin todeta nykyisen ihmisoikeusteorian pohjalta, että hänellä on oikeus