17
Leikki innostaa oppimaan myös korkeakoulukirjastoissa - Innovointi edellyttää uskallusta epäonnistua
Kysymykset: Eerika Kiuru ja Janika Asplund
P
elillisyyttä informaatiolukutaidon ohjaukses- sa tutkiva ja kokeileva Andrew Walsh vierai- li Helsingissä keväällä 2017. Hän kävi Suomen tieteellisen kirjastoseuran kutsumana tutustut- tamassa suomalaisia kirjastoammattilaisia peli- en hyödyntämiseen informaatiolukutaidon ope- tuksessa. Making educational escape room sty- le activities -työpajan aiheena oli mysteerihuo-Mysteerihuoneen rakennusmateriaaleja.
neen hyödyntäminen opetustilanteissa. Työpajas- sa osallistujat rakensivat prototyypin omasta in- formaatiolukutaito-aiheisesta mysteerihuonees- taan. Päivä oli hauska ja ohjelmarakenne osallista- va. Oli myös havainnollista ja inspiroivaa tutustua Andrew’n mukanaan tuomaan oheisrekvisiittaan, kuten erilaisiin lukkoihin ja sana-arvoituksiin.
Kuva: Janika Asplund
18
Työpajan jälkeen haastattelimme Andrew’ta.
Pyysimme häntä reflektoimaan koulutusta ja ker- tomaan ajatuksiaan informaatiolukutaidon ope- tuksen kehittämisestä.
Andrew’n vastaukset herättävät paljon ajatuk- sia. Mysteerihuoneet eivät ole pelkästään väline tai opetustekniikka. Niillä voidaan saada ihmi- nen oppimiselle otolliseen vireeseen. Leikki ja pelit eivät ole vain lasten etuoikeus, vaan leikilli-
nen olotila ja tarinallisuus edesauttavat myös ai- kuisen oppimista.
Andrew’n mukaan opetusta suunniteltaessa pi- täisi olla lupa ja uskallusta tehdä virheitä tai epä- onnistua. Voisiko näistä ajatuksista olla hyö- tyä pedagogisen johtamisen näkökulmasta? Li- sää voit lukea Andrew’n englanninkielisestä haas- tattelusta.
Palautetta päivästä.
Kuva: Janika Asplund