• Ei tuloksia

Mihin metafysiikkaa enää tarvitaan?

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Mihin metafysiikkaa enää tarvitaan?"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

2/98

niin&näin

• 23

E

dellä oleva sit a a t t i on t ek a ist u . Se on sa a t u a ik a a n va ih t a m a lla St eph en H a wk in gin t eok sen A jan lyh yt h istoria er ä ä ssä la u seessa sa n ojen ‘J u m a la ’ ja ‘Lu o- ja ’ pa ika lle sa n a ‘m et a fysiikka ’. (Vä ä r in kä sit yst en vä lt t ä m i- sek si H a wk in gin olisi eh k ä ollu t k in viisa a m pa a k ir joit t a a sa n ot t a va n sa yllä oleva ssa m u odossa .) Tiet eiden h ier a r k i- a ssa n yk yih m ist en m ielissä ylim m ä llä sija lla lien ee fysiik - k a . P syk ologisest i fysiik a n h egem on ia selit t yy sen m a h t a - va st a kyvyst ä m u u t t a a m a a ilm a a : a ja t elka a m m e va ikka pa a t om ipom m ia . Lä n sim a isen a ja t t elu n m a t er ia list isessa n y- k yt ila n t eessa lu on n on filosofia n pä ä t a r k oit u k sen a t u n t u u oleva n osoit t a a , et t ä poh jim m ilt a a n ka ikki on fysiikka a , jol- loin siis m et a fysiik k a a ei t osia a n k a a n en ä ä t a r vit a . F yy- sik k ojen odot et a a n — k en t ies pia n k in — sa a va n va lm iik si lopu llisen yh t en ä isk en t t ä t eor ia n , pa ljon m a in ost et u n Kai- k en T eorian, jok a n im en sä m u k a isest i lopu llisest i selit t ä i- si k a ik en . Tä m ä n k a lt a iset h a a veet su or a st a a n h u u t a va t osa kseen filosofist a kr it iikkiä , jon ka lä h t ökoh t a n a voisi olla Ar ist ot eleen a ja t t elu u n t u t u st u m in en . “‘Mit ä oleva on ’, on k ysym ys, jot a on a in a poh dit t u ja pidet t y on gelm a llisen a m en n eisyydest ä n ykypä iviin a st i, ja se on it se a sia ssa kysy- m ys ‘m it ä su bst a n ssi on ’”, Ar ist ot eles kir joit t a a (1028b) pe- r u st a essa a n t iet een a la n , jok a “t a r k a st elee oleva a oleva n a ” (1003a ). Ar ist ot eles it se kä yt t i sa n on t a a ‘en sim m ä in en filo- sofia ’. Nim en ‘m et a fysiikka ’ Ar ist ot eleen t u t kim u skoh de lie- n ee sa a n u t va st a h ä n en t eost en sa m yöh em m ilt ä t oim it t a jil- t a , jot k a sijoit t iva t n ä m ä k ir joit u k set ta m eta ta fysik a, lu on t oa k osk evien k ir joit u st en jä lk een .

Ar ist ot eleen n yk yiset per illiset , va ik k a pa St eph en H a w- k in g, sen sija a n eivä t sijoit a lu on t oa k osk evien k ir joit u s- t en sa jä lk een en ä ä yh t ä ä n m it ä ä n , va a n leim a a va t m ieli- su osiolla k a ik en m u u n k u in fysik a a lisen spek u la a t ion sil- ka ksi h a ih a t t elu ksi. E sim er kiksi su om a la in en fyysikko Ka -

r i E n qvist on ju lka issu t m ielen kiin t oisen t eoksen N äk ym ä- tön tod ellisu u s (WSOY 1996), jossa h ä n kä y lä pi lä h es koko fysiika n h ist or ia n Ar ist ot eleest a H a wkin giin . Kir ja selost a a er it yisest i Rich a r d F eyn m a n in (1918–1988) k eh it t ä m ä ä kva n t t ielekt r odyn a m iikka a (=QE D), yh t ä t eor eet t isen fysii- ka n t a r kim m in kokeellisest i t oden n et t u a a la a , jot a E n qvist

— va r sin oik eu t et u st i — pit ä ä t ä r k eim pä n ä n yk yfysiik a n t a r joa m a n a a va im en a lu on n on la k ien ym m ä r t ä m iseen ja siis su bst a n ssin t u t kim iseen . Ka iken la isen m et a fysiika n ja va r sin k in t eologien yr it yk set t u t k ia su bst a n ssia E n qvist k u it t a a n a u r a h du k sella :

“J oka in en voi lu on n ollisest i u skoa m ih in h a lu a a , oli ky- seessä sit t en m en n in k ä iset t a i QE D, ja jos jok u t a h t oo kielt ä ä t iet een a r von ja elä ä pelkä n oiku kka a n m ieliku - vit u k sen va r a ssa , sek in on h ä n en om a a sia n sa .”

Lu u lla k sen i m yös Ar ist ot eleen M etafysiik k a k u u lu u E n - qvist in silm issä a ika n sa elä n eiden m en n in kä ist u t kim u st en jou kkoon ! Tiet eiden h ier a r kia ssa QE D:n ylä pu olella on ku i- t en k in yk si t iet een a la , jolle E n qvist k ä ä n ei n a u r a , n im it - t ä in m a t em a t iik k a . Ta r vit seva t h a n fyysik ot t eor ioiden sa k eh it t ä m iseen loppu jen lopu k si a in a m a t em a a t ik k ojen a pu a . F ysiik a n k eh it t ym in en on sä ä n n öllisest i osoit t a u t u - n u t r iippu va isek si m a t em a t iik a ssa sa a vu t et u ist a edist ys- a skelist a . E sim er kiksi QE D on ollu t jo vu osikym m en iä kr ii- sissä , k osk a sen m a t em a a t t ist a r a k en n et t a ei ym m ä r r et ä . QE D:ssä n ä et jou du t a a n m u odollisest i k ä sit t elem ä ä n ä ä - r et t öm iä su u r eit a , jot ka ova t m a t em a a t t isest i m ielet t öm iä . Tiet yt peu k a losä ä n n öt (n s. r en or m a lisoin n it ) a n t a va t fy- sik a a lisest i oik eit a t u lok sia , esim er k ik si elek t r on in m a g- n eet t iselle m om en t ille jopa kym m en en m er kit sevä n n u m e- r on t a r k k u u della (!), m u t t a k u k a a n ei t iedä m ik si. Va st a m a t em a t iika n t u leva keh it ys voi selit t ä ä , m iksi QE D oike- a st a a n t oim ii. Mit ä fyysik ot oik ea st a a n t ek evä t ? H eh ä n pyr k ivä t pu k em a a n fysik a a lisist a ilm iöist ä löyt ä m ä n sä sä ä n n ön m u k a isu u det m a t em a a t ik a n k ielellä la u su t t u jen la in a la isu u k sien m u ot oon . E ik ö siis m a t em a t iik k a ole er ä ä n la ist a m et a fysiik k a a su h t eessa a n fysiik k a a n ?

E in st ein in m u ka a n koko t iet een su u r in ih m e on ju u r i se, et t ä ih m isen u lk oin en t odellisu u s (so. fysiik k a ) ja ih m isen sisä in en t odellisu u s (so. m a t em a t iik k a ) ova t n iin syvä ssä keskin ä isessä va st a a va isu u dessa , et t ä lu on n on la it ylipä ä n - sä ova t kä sit et t ä vissä . “Ma t em a t iika n kä sit t ä m ä t ön t eh ok- k u u s lu on n on t iet eissä ” on n im elt ä ä n fyysik k o E u gen e P . Wign er in (1902—1995) t ä ssä yh t eydessä u sein sit eer a t t u essee, jok a on ilm est yn yt su om ek si t oim it t a m a ssa n i t eok - sessa S ym bolien m etsässä (Ar t H ou se 1992). Myös E n qvist k ir joit t a a :

“...k ieli, jot a jok a t a pa u k sessa k ä yt ä m m e, on m a t em a - t iik a n k ok o r a ja t on ja u n iver sa a li r a k en n elm a . Se a u t - t a a m eit ä et een pä in ja a va a m eille ovia , joit a em m e t ien n eet oleva n olem a ssa ka a n . Tu n t u u silt ä , et t ä m a t e- m a t iik a n a vu lla voim m e k u r ot t a a a ja t t elu m m e u lk o- pu olelle, ja n iin ku in kva n t t iken t t ä t eor ia t kin osoit t a va t , m a a ilm a n m u ot o on m a t em a a t t in en .”

E in st ein in , Wign er in ja E n qvist in h ä m m en n ys on lu on - t eelt a a n m et a fyysist ä : su bst a n ssia et siessä ä n h e k a ik k i viit t a a va t m a t em a t iikka a n . Ma t em a a t ikot on ku it en kin t e- h okka a st i ja pysyvä st i r okot et t u fyysikoille t yypillisiä Kai- k en T eorian k a lt a isia su u r u u den h u llu ja k u vit elm ia va s- t a a n .

Rok ot t a ja n a t oim i Ku r t Gödel (1906-1978), epä ilem ä t t ä h ist or ia n su u r in loogik k o Ar ist ot eleen jä lk een . Gödelin

Mi h i n

m e t a f y s i i k k a a e n ä ä

t a r v i t a a n ?

Osmo Pekonen

Aris to te le s: Met a fysiikka . Su om en t a n eet Tu i- ja J a t a ka r i, Ka t i Nä ä t sa a r i ja P et r i P oh ja n leh - t o, selit yk set Sim o Kn u u t t ila . Teok sessa Ar is- t ot eles: Met a fysiik k a , T eok set VI. Ga u dea m u s 1990, H elsin k i.

“Metafysiikka voidaan olettaa tarpeelliseksi niin kauan kuin uskomme, että kaikella on ollut jokin alku. Jos maailmankaikkeus kuitenkin on täysin suljettu ja reu- naton, sillä ei ole sen enempää alkua kuin loppuakaan.

Se vain on olemassa. Mihin silloin enää metafysiikkaa

tarvitaan?”

(2)

24

niin&näin

2/98

k u u lu isa t epä t ä ydellisyysla u seet osoit t a va t , et t ä m a t em a - t iik k a ei su lk eu du it seen sä : Ma t em a t iik a ssa on a in a vä it - t ä m iä , joit a ei voida t odist a a oik eik si eik ä vä ä r ik si, a se- t et t iin pa m a t em a t iik a n per u st a n a oleva a k sioom a jä r jes- t elm ä m illä t a va lla t a h a n sa . Toisa a lt a m a t em a t iik a n r is- t ir iida t t om u u t t a ei voida t odist a a m a t em a t iik a n sisä ist en pä ä t t elysä ä n t öjen a vu lla . St eph en H a wkin gia edelleen m u - k a illen Gödelin jä lk eisen a ja n m a t em a a t ik k o voisi t odet a , et t ä m eidä n t iet een a la m m e eh dot t om a st i ei ole “su ljet t u ” eikä “r eu n a t on ”, va a n “a voin ” ja “r eu n a llin en ”. Koko t odel- lisu u s ei ole m a t em a t isoit a vissa , va a n “m et a m a t em a t iikka ” (so., n iiden a sioiden m u odost a m a k ok on a isu u s, joist a m a - t em a t iik k a ei voi pu h u a ) ilm eisest i on olem a ssa .

Gödelin epä t ä ydellisyysla u seen sisä ist ä n eelle m a t em a a - t ik olle k ok o h ä n en t iet een a la n sa n ä yt t ä yt yyk in va in a t ol- lin a t iet ä m ä t t öm yyt em m e va lt a m er essä — ei sik si, et t em - m e vielä olisi löyt ä n eet lopu llist a va st a u st a k a ik k iin k y- sym yk siim m e, va a n k osk a t iedä m m e oleva n olem a ssa sel- la isia kin kysym yksiä , joih in em m e per ia a t t eessa ka a n m il- loin ka a n voi va st a t a . Ku u lu isa esim er kki m a t em a a t t isest a vä it t ä m ä st ä , jon k a t ot u u sa r vo ei ole r a t k a ist a vissa , on n s.

k on tin u u m ih ypoteesi. Se liit t yy Geor g Ca n t or in (1845-1918) per u st a m a a n t r a n sfin iit t ist en lu k u jen t eor ia a n , jok a on edelleen t ä yn n ä r a t k a isem a t t om ia a r voit u k sia . P ä ä sy

“Ca n t or in pa r a t iisiin ”, jost a m eit ä Da vid H ilber t in (1862–

1943) m u ka a n ei ka r koit et a , ku u lu u m a t em a t iika n h ist or i- a n su u r iin sa a vu t u ksiin . Ca n t or in keh it t ä m ä t va lla n ku m o- u kselliset u u det ä ä r et t öm yyden kä sit t eet , joiden ka u a ska n - t oisu u t t a ei eh k ä vielä k ä ä n t ä ysin t a ju t a , pa k ot t a va t k or - ja a m a a n Ar ist ot elest a k in .

Vä it t ä essä ä n , et t ei ä ä r et t öm iä lu k u ja voi olla olem a ssa (1084a ), Ar ist ot eles on eh dot t om a st i vä ä r ä ssä ! Mu t t a jos k er r a n m a t em a t iik k a on fysiik a n m et a t iede, n iin eik ö fyy- sik k ojen t u lisi olla va lm iit a st u m a a n yk si m et a -a sk el pi- t em m ä lle, lu kem a a n Gödelin sä ja m yön t ä m ä ä n , et t ä m a t e- m a t iikka ja fysiikka yh dessä m u odost a va t a voim en syst ee- m in ? Ken t ies ju u r i QE D — jon ka on gelm a t liit t yvä t n im en - om a a n ä ä r et t öm illä su u r eilla la skem iseen — lopu lt a osoit - t a u t u u pa it si kä yt ä n n össä m yös t eor ia ssa sa m a n t a pa iseksi a voim eksi syst eem iksi ku in t r a n sfin iit t ist en lu ku jen t eor ia , jossa ka ikkia vä it t eit ä ei per ia a t t eessa ka a n ole m a h dollist a t odist a a ? Ken t ies fysiik k a vielä sa a om a n “F eyn m a n in pa - r a t iisin sa ”, jost a m eit ä ei k a r k oit et a ? Ar ist ot eleen per u s- k ysym ys m ik ä on su bst a n ssi? on m ielest ä n i edelleen polt - t a va n a ja n koh t a in en . “E llei olisi m it ä ä n m u u t a su bst a n ssia lu on n on m u odost a m ien su bst a n ssien u lk opu olella , lu on - n on t iede olisi t osia a n k in en sim m ä in en t iede. Mu t t a jos on olem a ssa jok in liik k u m a t on su bst a n ssi, sit ä k osk eva t iede on en sisija in en ja en sim m ä in en filosofia , ja se on ylein en siin ä m ielessä , et t ä se on en sim m ä in en . Sen t eh t ä vä n ä olisi t a r k a st ella oleva a oleva n a — sit ä , m ik ä se on , ja sille ole- va n a k u u lu via om in a isu u k sia .” (1026a )

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Paljon esillä olleessa mutta usein myös kritiikittö- mästi omaksutussa Gramsci-tulkinnassaan Laclau ja Mouffe (1985) kuitenkin väittävät, että Gramsci (kuten myös itse

(Henkilö jolla on liikaa vapaa-aikaa voi koettaa rakentaa sel- laisen joukon josta joillakin eri topologioilla voidaan erottaa (a) kukin piste yksikköpisteeksi; (b) kukin

Kaikki kolme tasoa voidaan tehdä sisäisesti tai kumppanuuksien (esim. 1) Outreach-taso: Esimerkiksi kotimaan lukiolaisille suunnatut moocit, kv-hakijoille markkinoidut moocit,

Tyydyttävä arki muuttuu, kun Robert alkaa epäillä vaimollaan olevan suhde pormestarin alaiseen kaupunginvaltuutettu Maarteniin, jota Robert ei pidä lainkaan itsensä veroisena

”Demokratian voimavirrat” -tutkimushanke, jossa itsekin työskentelen, on alustavissa tuloksissaan havainnut, että luottamus, hyvä hallintotapa, laillisuusperiaate,

Näin hän tutkii jatkuvasti filosofian käsitettä ja voi tutkimuksessaan luovasti hyödyntää paitsi filosofian eri traditioita myös akateemisen filosofian rajoille ja

Aristoteles tiivistää tämän singulaarin kysymisen ja universaalin välisen suhteen nousin käsitteeseensä, nousin, joka on ”toisenlaista” aisthesista ja joka on ainoa

(Ja hän muistuttaa myös, että välitilat ovat nekin välttämättömiä ja tärkeitä.) Hänen korostamassaan ”syvä- ekologisessa” vakaumuksessa on kuitenkin usein aimo annos