• Ei tuloksia

Eikö demokratia toimi? näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Eikö demokratia toimi? näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 1 3 51 Demokraattinen päätöksenteko näyttää olevan

nykyään kivuliasta. Eteläisten euro-maiden on vai- kea saada tehtyä vaadittavia säästöpäätöksiä, kun taas pohjoisessa on ollut vaikeaa päättää tarvit- tavista tukitoimista. Yhdysvallat käy vähän väliä taloudellisen kuilun partaalla, kun demokraatit ja republikaanit eivät pysty sopimaan velkakaton nostamisesta ja muista velkaantumiseen liittyvistä toimista. Suomessakaan hallitus ei saa päätetyksi toimista, jotka korjaisivat hyvinvointivaltion säi- lymistä uhkaavan kestävyysvajeen. Tuntuu siltä, että jopa monet vakiintuneet demokratiat ampu- vat mieluummin omaan jalkaansa kuin tekevät jär- keviä yhteiskunnan etua edistäviä päätöksiä. Eikö demokratia toimi?

Demokratian toimiminen ei ole vain sitä, että maassa on demokraattinen yhteiskuntajärjestel- mä sekä vapaat ja rehelliset vaalit. Äänestäjien pitäisi myös pystyä tekemään yleisen tai ainakin oman etunsa kannalta järkeviä äänestyspäätök- siä. Tämä taas vaatii tietoa yhteiskunnan raken- teista ja vaikutusmekanismeista sekä erityises- ti nykyisin talouden lainalaisuuksista. Vuonna 1964 Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa 38  % kansalaisista ei tiennyt, kuuluuko Neu- vostoliitto Natoon, vaikka se oli Naton päävas- tustaja. Suomessakaan eivät asiat tunnu olevan paljon paremmin, kun suuri osa äänestäjistä ei tiedä, mitkä puolueet kuuluvat hallitukseen tai kuka on maan ulkoministeri.

  Tilannetta ei helpota se, että puolueet pyr- kivät lisäämään kannatustaan miellyttämällä äänestäjiä. Tällainen populismi ei olisi haitallis- ta, jos ihmiset tuntisivat yhteiskunnan ja maail- mantalouden lainalaisuudet, mutta yhdistettynä äänestäjien tietämättömyyteen se johtaa helpos- ti järjettömään politiikkaan. Platon pettyi aikoi- naan Ateenan demokratiaan, kun se tuomitsi parhaan asiantuntijansa, Sokrateen, kuolemaan, ja kirjoitti siksi totalitaarista yhteiskuntamuotoa kannattavan Valtio-teoksensa.

  Demokratia tuntuu haavoittuvuudestaan huolimatta olevan meille paras mahdollinen val- tiomuoto. Meidän pitäisikin pohtia sitä, miten demokratian toimivuutta voisi parantaa. Kysy- mys liittyy olennaisesti siihen, miten ihmisten tietoa yhteiskunnasta ja taloudesta voisi lisätä.

Järkevät äänestyspäätökset vaativat tietoa, eivät niinkään arvokeskustelua, jota nykyisin tarjo- taan ratkaisuksi joka ongelmaan.

 Viime vuosina on syntynyt uusi monitietei- nen tutkimusala, sosiaalinen tietoteoria, joka on herättänyt kasvavaa kiinnostusta maailmal- la. Sen suosio perustuu pitkälti tämän hetken ehkä vaikutusvaltaisimman tietoteoreetikon, Rutgersin yliopistossa Yhdysvalloissa toimivan Alvin Goldmanin, vuonna 1999 ilmestyneeseen teokseen Knowledge in a Social World. Gold- man hahmottelee siinä tutkimushanketta, jos- sa tutkittaisiin, miten erilaiset sosiaaliset suh- teet ja järjestelmät vaikuttavat tiedon määrään yhteisössä ja miten niitä voisi kehittää tiedon edistämiseksi. Hän myös osoittaa, että demo- kratia toimii sitä paremmin, mitä useammal- la äänestäjällä on tietoa siitä, kuka ehdokkaista edistää parhaiten hänen päämääriään.

Monet seikat varmasti vaikuttavat siihen, onko äänestäjillä demokratian toimimisen kan- nalta olennaista tietoa. Yksi tällainen on vapaan ja kriittisen lehdistön sekä muiden tiedostusvä- lineiden olemassaolo. Ne ovat perinteisesti olleet kansalaisten keskeinen poliittisen informaation lähde. Goldman on kuitenkin huolissaan erityi- sesti kaupallisten tiedotusvälineiden viihteel- listymisestä: sen sijaan, että jaettaisiin tärkeää poliittista informaatiota, vaaleja käsitellään kuin ravikilpailuja, joissa ehdokkaille jaetaan pisteitä vaihtelevan suosion mukaan.

Vapaasta lehdistöstäkään ei ole hyötyä, jos ihmiset eivät lue lehtiä. Niiden ihmisten mää- rä, jotka lukevat päivittäin sanomalehtiä, on pudonnut dramaattisesti viime vuosina. Eri- tyisesti nuoret hankkivat kaiken tarvitseman-

Eikö demokratia toimi?

Markus Lammenranta

(2)

52 T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 1 3

sa informaation ilmaiseksi internetistä. Gold- manin mukaan kehitys on huolestuttava, koska internetistä puuttuvat suodattimet, jotka estäi- sivät väärän informaation läpi pääsyn. Kuka tahansa voi jakaa mitä tahansa ”informaatiota”

minimaalisin kustannuksin. Perinteisillä tiedo- tusvälineillä sen sijaan on omat mekanisminsa virheiden suodattamiseksi, kuten informaation oikeellisuuden tarkistaminen useasta eri läh- teestä.

Internetissä oikean informaation erottami- nen väärästä jää käyttäjän ja vastaanottajan vastuulle. Näyttää siltä, että ihmiset valikoivat netistä sellaista informaatiota, joka tukee heidän omia ennakkokäsityksiään. Pahimmillaan tämä voi merkitä sitä, että erilaiset, jopa terroritekoi- hin taipuvaiset, ääriryhmät hakevat tukea omil- le hulluille ajatuksilleen näitä suosivilta sivuilta.

Norjan murhenäytelmä oli huolestuttava esi- merkki tällaisesta kehityksestä.

Ei siis ole ihme, että demokratia on vaikeuk- sissa. Mitä olisi tehtävä? Pitäisikö meilläkin alkaa opettaa kouluissa ja yliopistoissa argumen- taatiota ja kriittistä ajattelua? Ainakin pitäisi tut- kia lisää niitä sosiaalisia väyliä, jotka vaikuttavat ihmisten uskomuksiin ja siten tiedon määrään.

Toivon mukaan tällainen aidosti monitietei- nen ja yhteiskunnallisesti tärkeä tutkimushan- ke alkaisi kiinnostaa tutkijoita myös Suomessa.

Onhan kyseessä demokratian ja koko hyvin- vointivaltiomme tulevaisuus.

Kirjoittaja on teoreettisen filosofian yliopistonleh- tori Helsingin yliopistossa ja johtaa Tiedon sosiaa- lisuutta käsittelevää Suomen Akatemian tutkimus- hanketta.

TAPAHTUMIA SUOMALAISEN KIRJALLISUUDEN SEURASSA

28.2. klo 14–16 Kalevalan päivän tilaisuus. Miten klassikko kääntyy?

1.–2.3. Seminar Epics, Digital Cultural Heritage and Vernacular Languages. Corpora and Databases in Oral Tradition Research.

13.3. klo 13–15 Aleksis Kivi kirjeissään, Kiven kirjei- den kriittisen edition julkistamisseminaari Kaikki tilaisuudet pidetään SKS:n juhlasalissa, Hallituskatu 1, Helsinki.

Tarkat ohjelmat SKS:n tapahtumakalenterissa:

www.finlit.fi/tapahtumakalenteri/

Tilaisuuksiin on vapaa pääsy eikä niihin vaadita ennakkoilmoittautumista.

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja: tiedotus@finlit.fi

11.3. KLO 18.30 MATKUSTAMINEN ISLAMILAISESSA KULTTUURIPIIRISSÄ KESKIAJALLA

Tieteiden talo, sali 404, Kirkkokatu 6, 00170 Helsinki

Fil.lis. Kaj Öhrnberg luennoi Suomalais-arabia- laisen yhdistyksen kevätkokouksen jälkeen noin klo 18.30.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy, tervetuloa!

Lisätietoja: www.sarab.fi

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Jos ja kun monialaisuus ja -arvoisuus ovat keskeisiä normeja, on nähdäkseni selvää, että myös niiden toteutumisesta käytännössä eettisten toimikuntien työssä tulisi keskustella

Musta se on välillä tosi ideologista tai että se liittyy siihen, että kaikkea tar- vitaan mitata kauheesti, ja kun joku mittari näyt- tää jotakin, niin voidaan sanoa, että tää

Suomenkielinen freestyle on siten vakiintunut ainakin kolmentyyppisen kommunikaatiokehyksen puitteisiin: sitä esitetään sekä vapaamuotoisena tajunnanvirtana, kilpalauluna

Kun taas aineistoa on ollut enemmän sisällä, on ollut mahdollista kierrättää artikkeleita useammal- la kuin yhdellä referoijalla ja edellyttää kir- joittajilta

Tiedetään esimerkiksi, että isille suun- natut perhevapaat ovat tasanneet suku- puolten eroja lastenhoidossa etenkin hyvin koulutettujen vanhempien per- heissä (esim..

ALUE JA YMPÄRISTÖ että jo useiden vuosikymmenien ajan myös ympäristöfilosofian ja -estetiikan, humanistisen maantieteen sekä antropologian ja perinteentutkimuksen aloilla on

Sanojen voimalla ihmiset saadaan vaikka äänestämään omaa taloudellista etuaan vastaan (s. 229) ylistää Bushin toisen kauden virkaanastujaispuhetta retoriikan taideteok- seksi.

saan pohjoisvenalaisten murteiden kaut- ta karjalaan ja suomeen sarmanka on muuttunut aanneasultaan sirmakaksi (suomen murteissa myos sermakka ja sirmantka;