• Ei tuloksia

Täyskäsi – Eino Kaila näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Täyskäsi – Eino Kaila näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 5 2017 55

mUISTIkUvIA

Kun emerituskansleri Ilkka Niiniluoto nimitettiin keväällä akateemikoksi, suomalainen filosofia sai akateemisen täyskäden. Kukin käteen kuulu- va kortti ansaitsee vinjetin, ja samalla tulee toi- voakseni taustoitettua suomalaista menestysta- rinaa, filosofiaa.

Täyskäden ensimmäinen kortti on Eino Kaila, joka toi Suomeen Eurooppaa villinneen tieteelli- sen filosofian tai tieteen ykseyden liikkeen. En itse koskaan tavannut Kailaa (olin 7-vuotias, kun hän kuoli), mutta olin lukenut hänen teoksensa Inhi- millinen tieto ja joitakin hänen artikkeleitaan, muis- taakseni yksi näistä oli ”Arkikokemuksen konsep- tuaalinen ja perseptuaalinen aines”. Edellinen on mielestäni edelleen parhaita johdatuksia tietoteo- riaan ja tieteenfilosofiaan, jälkimmäinen taas jo ot- sikkona niin hieno, ettei ole ihme että se vaikutti päätökseeni (noin 14-vuotiaana) pyrkiä lukemaan filosofiaa.

Usein ajatellaan, että Kaila toi Suomeen po- sitivismin, ja siis sen kuuluisan positivistisen pe- rinteen. Näin ei kuitenkaan ole. Hän kyllä keksi termin looginen (tai loogillinen) uuspositivismi, ja hän käytti ensimmäisenä sanoja looginen em- pirismi. Hän oli myös niin sanotun Wienin piirin hang around -jäsen, kävi sen edustajien kanssa kir- jeenvaihtoa ja otti osaa sen istuntoihin. Manifes- tissaan piiri mainitseekin Kailan (kuten myös Al- bert Ensteinin) sympatisoivan sen ajattelua. Kaila ei kuitenkaan koskaan hyväksynyt piirin reduk- tionismia (että kaikkien erityistieteiden käsitteet ja lainalaisuudet voitaisiin palauttaa fysiikkaan), ja lattea materialismi oli hänelle kauhistus. Jos hä- nen filosofisia pyrkimyksiään pitäisi kuvata aivan lyhyesti, niin se olisi syvähenkinen, jopa esteetti- syyteen kallistuva pyrkimys nähdä luonto ja ihmi- nen, tiede ja taide, ykseytenä. G. H. von Wright on kutsunut Kailan filosofista temperamenttia lähes- tulkoon uskonnolliseksi, mutta se ei ollut teistis- tä. Eino tuli pappissuvusta (isä Erkki Kaila samoin

kuin isoisän serkku Gustaf Johansson olivat arkki- piispoja, ja muita kirkonmiehiä sukupuu oli vääräl- lään). Ehkäpä Eino, kuten hänen kuusi veljeään, oli tullut immuuniksi kirkon opeille.

Kaila valittiin Turun uuden yliopiston filosofi- an professoriksi vuonna 1921. Psykologia oli vielä tuolloin osa filosofiaa, ja Kaila perustikin Turkuun Suomen ensimmäisen kokeellisen psykologian la- boratorion. Hänen varhainen ajattelunsa oli muo- dikasta assosiaatiopsykologiaa, mutta se vaihtui 1930-luvulle tultaessa hahmopsykologiaksi. Kun hänet vuonna 1930 nimitettiin teoreettisen filo- sofian professoriksi Helsinkiin, hän teki saman tempun täällä – ja hänen vapaaehtoisista assisten- teistaan Kai von Fieandtista ja Arvo Lehtovaarasta tulikin sittemmin itsenäistyneen psykologian pro- fessoreita.

Itse nimitysprosessi oli repivä taistelu van- han ja uuden filosofian välillä. Itsevarma Kaila panikin historiallis-kielitieteellisen osaston va- linnan eteen: joko perinteikäs mutta kunnianhi- moton ajattelu ( jota edusti J. E. Salomaa) tai Eu- roopassa kulovalkean lailla etenevä tieteellinen filosofia, ennen kaikkea sen metodi. Kaila ei pei- tellyt omaa näkemystään, jonka mukaan valin- nalla on laajempaakin maailmankatsomuksellista ja yliopistopoliittista merkitystä. Mutta mikä on ero vanhan hapatuksen ja ”filosofisen tutkimuk- sen uuden metodin” välillä? Vastineessaan osas- tolle Kaila sanoi, että perinteisessä filosofiassa kuvataan kaikki muodikkaat ajatussuunnat ja vali- taan niistä se, mikä omaa mieltä miellyttää. Sitten kantapäät kaivetaan tantereeseen ja aloitetaan ei- päs–juupas-keskustelu muiden kanssa. Sen syvem- mälle ei mennä, joten filosofia tuppaa olemaan fi- lologiaa, litterääristä pikemminkin kuin asiallista.

Uuden metodin asennoituminen on tykkänään toisenlainen. Se aloittaa siitä, mihin perinteinen ajattelu lopettaa. Se ensinnäkin lähtee systemaat- tisista ongelmista eikä siitä, kuka sanoi kenestä- kin mitä. Kaila ei vastustanut klassikkojen ajatte- MUISTIKUVIA

TÄYSKÄSI – EINO KAILA

(2)

56 TIETEESSÄ TAPAHTUU 5 2017 mUISTIkUvIA

lun tuntemusta, päinvastoin: hän oli ajattelussaan paljon velkaa kreikkalaisille ajattelijoille, Spinozal- le, Leibnizille, mutta myös Bertrand Russellille ja etenkin Ernst Machille. Mutta tärkeämpää on silti porautua itse ongelmiin, ja yksityiskohdissahan se piru aina luuraa. Näitä suuria ongelmia ovat mm.

todellisuuden luonne, aineellisen ja sielullisen suh- de ja todennäköisyyden luonne.

Toinen asia, josta Kaila piti tiukasti kiinni, oli empiirisen tieteen kunnioitus. Filosofin on pereh- dyttävä laajasti tieteen uusimpiin tuuliin ja olta- va perillä sen saavutuksista. Turun-kautenaan hän luki järjestelmällisesti eri tieteiden perusteita kos- kevaa kirjallisuutta ja kirjoitti niistä useita teoksia.

Sellainen filosofia, joka on ristiriidassa viimeisem- pien tulosten kanssa tai ei ota huomioon viimei- simpiä, on jo alkuaan turhaa. Voi huoletta sanoa, että kaikki täyskäteen kuuluvat ovat seuranneet Kailan viitoittamaa tietä. Hänen jälkeensä profes- soreiksi nousseet oppilaat ja oppilaiden oppilaat ovat väitelleet tohtoriksi jostain systemaattisesta ongelmasta pikemminkin kuin jostain henkilöstä, virtauksesta tai ismistä.

Kailan tontti oli tavattoman laaja. Kuten tuli jo mainittua, psykologia kuului hänen kultakau- dellaan filosofiaan. Hän hoiti sitä ensin oikealla kädellä, sitten vasemmalla. Toisaalta sielunelämä asemoituu osaksi biologiaa (lähtökohtana biolo- gisperäiset tarpeet). Lisäksi hän oli jo varhain pa- neutunut matematiikan perusteisiin (vaikka ei ma- temaatikko ollutkaan), todennäköisyysteoriaan, induktiologiikkaan jne. Samoin hän toi Suomeen Einsteinin ”relativiteettiteorian” ja kirjoitti myö- hemminkin positiivisesti noteerattuja artikkeleita kvanttimekaniikasta. Muistan tapauksen 1980-lu- vun lopulta, kun puhelimeni soi (silloin ei ollut vielä sähköpostia). Don Howard Bostonin yliopis- ton Einstein-dokumentaatiosta tiesi, että Kaila oli kirjoittanut Einsteinin teoriasta. Hei eivät kuiten- kaan olleet mistään juttua saaneet, joten toimeksi saaneena kipitin nykyiseen Kansalliskirjastoon ja kopioin sen heille.

Kaila oli myös kiitetty ja ihailtu luennoitsija, jota tultiin sankoin joukoin kuulemaan kaikista tie- dekunnista ja yliopiston ulkopuoleltakin. Hän oli aloittanut uransa Kansallisteatterin dramaturgi- na, ja etenkin kirjallisuus ja teatteri olivat hänel- le rakkaita. Hän kirjoitti vuonna 1916 kiittävän ar-

vion F. E. Sillanpään Elämä ja Aurinko -teoksesta.

Se osoitti, että Sillanpää todella ilmaisee ”läpiko- taisin reflekteerattua mieltänsä”. Hän on oikea fi- losofi, jolla on ”voimakas tunne kaiken olevaisen yhteenkuuluvaisuudesta”. Lisäksi tuleva Taata oli tutkija, joka tuntee luonnon ”ajatuksellaan eikä vain silmillään ja sydämellään”. Kirjassaan Pro- fessoreita Matti Klinge on valinnut 350-vuotiaan yliopiston jokaista vuosikymmentä varten yhden edustajan, ja 1930-lukua edustaa ”dramaattinen fi- losofi” Kaila.

Filosofeja moititaan usein siitä, että he istu- vat norsunluutoreissaan eivätkä välitä siitä, mitä ympäröivässä yhteiskunnassa tai maailmassa laa- jemmin tapahtuu. Sellaisiakin on, mutta myös nii- tä, joita ei saa norsunluutorniin houkuteltua lain- kaan. Kaila, kuten muutkin täyskäteen kuuluvat, oli selvästi kuin kotonaan sekä tutkijankammios- saan että laajemman yleisön edessä.

MATTI SINTONEN

Kirjoittaja on olla Helsingin yliopiston Filosofian, historian, kult- tuurin ja taiteen tutkimuksen laitoksen johtaja.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Eino Kaila oli tieteen ykseyttä korostavassa ajattelutavassaan varsin yksin niin meillä kuin ehkä muuallakin.. Hän ei pyrkinyt ulkomaisiin kontakteihin paljoakaan enää 1940-luvun

Näin Kaila piirtaa Jumalan pelastussuunnitelmår., joka lahtee Raamatun alusta täyttyen ensin Jeesuksen syntymisessä ja lopulli- sesti toteutuen jokaiselle Jeesuk- seen

Kaila, Suo- mensukuiset kansat Neuvostovenajalla.' •—• Kirjallisuutta: Gustav Cassel, Theoretiscke Sozialokonomie ( E.. Gustav Cassel, Theoredsche Sozialokonomie. Vierte,

Hoitajien mielestä onnellinen lehmä makaa ja märehtii tyytyväisen ja raukean näköisenä – jopa niin tyytyväisen näköisenä, että hoitajan tekisi mieli vaihtaa lehmän kanssa

Kaila totesi, että ”Politiikka vaikuttaa kansanterveyteen väkevämmin kuin lääkärien tekemiset tai tekemättä jättämiset.” Hän pohti edelleen, että ”Terveydestä

”Minusta tuntuu kuin olisin aina vain yrittänyt miellyttää isääni ilman, että se on milloinkaan tuntunut minusta hyvältä”, Martha sanoi ja puhui riidoista, joissa hän oli

17 Suomalainen filosofi Eino Kaila piti merkityksen verifikaatiokritee- riä liian tiukkana juuri tästä syystä (Manninen & Niiniluoto 2014, xvi). Hänen mielestään

Liian useat filosofit hyväksyvät aja- tuksen, jonka mukaan totuus saavutetaan parhaiten aja- tusten markkinoilla, jossa kaikki keinot ovat sallittuja.. Mutta