• Ei tuloksia

Kansallisen näkökulman paluu näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kansallisen näkökulman paluu näkymä"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

64 t i e t e e s s ä ta pa h t u u 3 / 2 0 1 0

Kansallisen näkökulman paluu

Kati Katajisto

Timo Soikkanen (toim.): Taistelu autonomiasta. Perustuslait vai itsevaltius? Kleio-sarja. Edita 2009.

Professori Timo Soikkasen toimit- tamassa kirjassa Taistelu autono­

miasta kyseenalaistetaan viime vuosikymmeninä historiantutki- muksen valtavirtana olleet tulkin- nat Suomen asemasta Venäjän yh- teydessä 1800-luvulla. Soikkanen katsoo, että Suomen historia on 1800-luvun osalta ristiriitaisempaa ja tulkinnanvaraisempaa kuin mi- tä historiantutkijat ovat esittäneet.

Kirjan artikkelien kirjoittajil- la on yhteys Turun yliopiston po- liittisen historian laitokseen, mut- ta mistään yhtenäisestä tulkinnasta kirjassa ei ole kyse. Kirjan artikke- lit ovat toisinaan ristiriidassa kes- kenään ja artikkelien lähtökohdat vaihtelevat historio grafisesta nä- kökulmasta siihen, miten Suomen itsehallinnollista asemaa tarkastel- laan ulkopuolisesta, kuten ranska- laisesta tai saksalaisesta, perspektii- vistä käsin. Yhteistä kirjan eri ar- tikkelien kirjoittajille näyttää kui- tenkin olevan käsitys, vaikka kaikki eivät tätä yhtä painokkaasti tuo- kaan esiin, että viime vuosikym- meninä vallalla olleen ”hallintopa- radigman” voimistumisen myötä suomalainen historiankirjoitus on menettänyt jotain olennaista.

Hävitetty suomalainen näkökulma 1960-luvulta lähtien vahvasti jalan- sijaa saanut hallintoparadigma kä- sitti Suomen autonomian sisällön hallinnolliseksi, suomalaisten laki-

en ja oikeuksien kannalta rajoite- tummaksi kuin varhaisempi suo- malainen tulkinta, joka perustui Soikkasen mukaan länsimaiseen poliittiseen ja luonnonoikeudelli- seen ajatteluun. Tämän hallinto- paradigman vahvistumisen myötä niin sanottu suomalainen tai kan- sallinen näkökulma menneisyyden tapahtumiin on saanut väistyä syr- jään niin perusteellisesti, että Soik- kanen katsoo, että ”koko autono- mia on häviämässä.”

Näin selkeä kansallisen näkö- kulman korostus, vaikkakin uu- dessa muodossa, on huomiota- herättävä ja uudenlainen piir- re suomalaisessa historiantutki- muksen kentässä, sillä kansallinen historian tutkimus on ollut käsite, jolla on ollut varsin kielteinen sä- vy viime vuosikymmenet. Kansal- linen historiantutkimus on usein mielletty negatiivisesti, vaikka sil- lä onkin voitu viitata melko epä- määräisesti ylipäätänsä kaikkeen omaan napaan tuijottamiseen – varsinkin puhekielen tasolla.

Kansallinen historiankirjoitus on yhdistetty usein varsinkin ylei- sen historian professori J. R. Da- nielson-Kalmarin nimeen, joka puolusti tutkimuksissaan Suomen valtiollista asemaa. Soikkaselle it- selleen suomalaiskansallinen tul- kinta on lähes sama kuin niin sa- nottu perustuslaillinen tulkinta.

Toisaalta kansalliseen historian- kirjoitukseen liitetään usein myös käsitykset kansallisesta heräämi- sestä sekä teleologiset näkemykset Suomen kehityksestä autonomian kautta itsenäiseksi valtioksi. Toi- saalta kansallisella historiantutki- muksella on saatettu myös tar- koittaa yleisesti ottaen sitä, miten historiantutkimuksen tutkimus- perspektiivi on rajoitetun kansal-

linen. Kansallista valtiolliseen his- toriaan keskittynyttä menneisyyttä tarkastellaan unohtaen monet kan- sainväliset tekijät, jotka ovat Suo- menkin valtiollista historiaa tar- kastellessa olleet keskeisessä roo- lissa niin autonomian aikana kuin itsenäisessä Suomessa.

Soikkanen ja hänen kumppa- ninsa osuvat kuitenkin maaliin sii- nä, miksi kansallinen näkökulma on syytä jälleen nostaa esille. Tä- män niin sanotun suomalaisen nä- kökulman sivuuttaminen pelkällä olankohautuksella, viitaten kansal- lisen näkökulman vanhanaikaisuu- teen ja umpinaisuuteen, ei ole his- toriatieteellisesti tasokasta, eri nä- kökulmat huomioivaa, tutkimusta.

Hallintoparadigma vs.

säätyparadigma

Kirjan avauksena toimivassa Ti- mo Soikkasen artikkelissa pureu- dutaan terävästi kahden eri tulkin- tatradition sisältöihin, jotka ovat osittain ristiriitaisesti esiintyneet päällekkäin samoissakin tutki- muksissa. Historiantutkimuksissa on voitu toisaalta kuvata laajaa au- tonomiaa ja toisaalta purkaa auto- nomian perustuksia pois. Vallitse- van hallintoparadigman poliittise- na taustana Soikkanen pitää itäistä ja bysanttilaista ajattelua. Sen mu- kaisesti esimerkiksi Porvoon vuo- den 1809 tapahtumat on nähty pää- asiassa itämaisen yksinvallan näkö- kulmasta. Mitkään valtiopäivät tai lupaukset eivät voineet rajoittaa yk- sinvaltiaan keisarin mahtia. Soik- kasen mukaan tämä on kuitenkin rajoitettu näkökulma, sillä ”suo- malaisen ja läntisen ajattelun mu- kaan yksinvaltias saattoi rajata val- taoikeuksiaan ja Aleksanteri I te- ki näin lakien säätämisen suhteen”.

Soikkanen puolustaakin sää-

(2)

t i e t e e s s ä ta pa h t u u 3 / 2 0 1 0 65 typaradigman legitimiteettiä, si-

tä miten suomalaiskansallinen tul- kinta jo perinteisesti sitoi Porvoon tapahtumat sopimusteoriaan. Ky- seisen näkökulman mukaan kei- sari saattoi rajata yksinvaltiuttaan, sillä ilman tällaista mahdollisuut- ta perustuslaillinen vallankäyttö ei olisi voinut kehittyä koko läntises- sä poliittisessa kulttuurissa. Lisäk- si Soikkanen korostaa, että suoma- laiset pitivät keisarin, Jumalan ja säätyjen edessa annettua lupaus- ta täysin sitovana ja tällainen kä- sitys näkyi suomalaisten käytök- sessä ja mielialoissa myöhemmin, kun legitiiminä pidettyä sopimus- ta rikottiin. Säätyparadigmaa ko- rostavan tulkinnan heikkona koh- tana voikin pitää sitä, että emme tiedä, mitä kansa todella ajatteli ja ymmärsi Porvoon valtiopäivistä ta- pahtumahetkellä. Ainakin Suomen johtava eliitti oli tietoinen, että so- pimuksen legitimiteetti lepäsi hei- koilla perustuksilla. Mutta Soikka- nen katsookin, että oikeusteoriat ja eliitin ajattelu on pidettävä erillään kansan syvien rivien käsityksistä.

Kaksi edellä mainittua ja kil- pailevaa tulkintaa Porvoon tapah- tumista tuovatkin mieleen valtio- opin ikuisuuskiistan realismin ja idealismin välillä. Venäläistä ja yk- sinvaltiaan valtaa korostavan hal- lintoparadigman voi nähdä edusta- van vahvemman valtaa korostavaa realismia ja suomalaista näkökul- maa edustavan säätyparadigman voi katsoa puolestaan olevan su- kua idealismille, jossa korostuvat kansainväliset instituutiot.

Helmikuun manifestin merkitys Toinen keskeinen Suomen auto- nomiaa syönyt tulkintatraditio on, miten helmikuun manifestin merkitys on ymmärretty Suomen

lainsäätämisoikeuksien kannal- ta. Osmo Jussilan vaikutusvaltai- sen tulkinnan mukaan helmikuun manifestin määräykset yleisvalta- kunnallisesta lainsäädäntöjärjes- tyksestä eivät muuttaneet olennai- sesti sitä, miten lakeja oli Suomes- sa säädetty. Soikkanen asettuu Aki Rasilaisen kannalle, joka jo kym- menisen vuotta sitten asettui vas- tustamaan juridisin argumeintein Jussilan tulkintaa.

Rasilainen tarkentaakin artik- kelissaan, mikseivät Suomessa sää- detyt ennen vuotta 1899 lait ol- leet yhtäpitävinäkään osa yleisval- takunnallista lainsäädäntöä, kuten vuosisadan lopun manifestissa tar- koitettiin. Keskeistä oli, että Venä- jällä ja Suomessa samansisältöiset lait laadittiin säätämällä Suomea varten erillinen suomalainen laki.

Vaikka lait olisivat siis olleet yhtei- set, Suomessa ja Venäjällä oli voi- massa erilliset menettelyt. Rasilai- nen pitääkin pöyristyttävänä, et- tä yleisesityksissä ja koulukirjoissa ei kerrota helmikuun manifestin aiheuttamaa radikaalia muutosta;

sitä miten sillä otettiin valtiosää- dyiltä pois niiden yksinomainen toimivalta säätää lakia Suomelle.

Suomalaisten vastustuksen vuok- si valtakunnanlainsäädännön vai- kutus ei tosin käytännössä toteu- tunut koskaan täysin.

Jäitä hattuun tulkinnoissa!

Juhani Mylly peräänkuuluttaa artik- kelinsa alussa kirjan hengen mukai- sesti suhteellisuudentajua kansalli- sen historiankirjoituksen purkamis- toimenpiteissä. Mylly tarkastelee suomalaisen historiankirjoituksen muotoutumista Suomen Ruotsis- ta erottamisen jälkeen. Hän tote- aakin, ettei suomalaisen, Ruotsis- ta ja Venäjästä erillisen, kivuliaan

ja hitaan, historiankirjoituksen tra- dition synty ollut itsestäänselvyys.

Suomalaisten historiankirjoittajien alun varovaisuus onkin ymmärret- tävää, koska maan asema oli po- liittisesti epävakaa. Suomalaisten kirjoittajien vapaus heijastui myös kontrastina Ruotsin hyvin laajaan, Euroopan vapaamielisimpään, sa- nanvapauteen.

Mylly jakaakin mielenkiintoi- sesti autonomian ajan historiankir- joittajat patriotismia ja fennofilis- mia edustaviin henkilöihin (Adolf Ivar Arwidsson, Reinhold von Becker ja Gabriel Rein) sekä Yrjö Koskisen luotsaamiin 1800-luvun jälkipuoliskon nationalisteihin ja fennomaaneihin. Patriotismia Mylly kuvailee ei-aggressiiviseksi ja ei sulkevaksi, melko harmitto- maksi, kansakuntatietoisuutta luo- vaksi ryhmäidintiteetiksi, kun taas nationalismia voidaan pitää voi- makkaasti integroivana kansakun- ta-ideologiana, johon sisältyy vah- vasti poliittisen liikkeen olemassa- olo. Vaikka patriotismin ja nationa- lismin käsitteellinen erottelu ei aina ole toimiva, niin Myllyn jaottelu näyttää toimivan tässä tapaukses- sa. Se tuo esiin, miten fennofiilien kansallinen projekti ei ollut vain al- kuvaihe ja johdanto fennomaaneil- le, vaan myös sen vastinpari ja vaih- toehto. Fennomania teki radikaalin nationalistisen irtioton fennofiilien patriotismiin.

Mika Keränen kumoaa Alek- santeri I luonnetta kuvaavassa ar- tikkelissaan yleisesti vallinneet kä- sitykset siitä, että aluksi liberaa- li keisari muuttui vuosien 1812–

14 tapahtumien ja iän karttumisen myötä yhä konservatiivisemmaksi.

Aleksanteri I kahteen mentoriin, sveitsiläiseen kotiopettaja Lahar- peen ja hänen suosikkiinsa ja us-

(3)

66 t i e t e e s s ä ta pa h t u u 3 / 2 0 1 0

kottuunsa, ruhtinas Adam Czar- toryskiin, nojaten Keränen pyr- kii osoittamaan, miten liberalis- mi tai edistys sekä konservatismi tai taantumus elivät pikemmin- kin rinnakkain Aleksanterissa. Ke- räsen tulkinta ei tuekaan näkemys- tä, jonka mukaan Aleksanteri I olisi nähnyt Suomen jonkinlaisena pe- rustuslaillisena alkiona koko Venä- jän uudistamiseen. Toisessa artik- kelissaan Keränen käsittelee Suo- men sotaa ja sen seurauksia kreivi Joseph de Maistren kirjeenvaih- dossa vuosina 1807–12. Keskeis- tä de Maistren tulkinnassa on hä- nen mukaansa se, ettei kreivi näh- nyt tapahtumissa uuden suomalai- sen valtion tai kansakunnan syntyä, vaan ennen kaikkea Ruotsin valta- kunnan tuhoutumisen.

Turun Sanomien emerituspää- toimittaja Jarmo Virmavirta nos- taa artikkelissaan Suomen sääty­

läiset olivat rähmällään – lopputu­

loksena Suomen valtio esiin Turun näkökulman sekä varsinkin Georg Magnus Sprengtportenin ja Jakob Tengströmin roolin valloituksen alkuvaiheessa. Porvoon valtiopäi- vien julistuksia merkittävämmäk- si tapahtumaksi Virmavirta nos- taa hallituskonseljin perustamisen Porvoon juhlallisuuksien yhtey- dessä. Virmavirta katsookin, että hallituskonseljin toiminnan alka- mispäivää 2.10.1809 voi pitää pe- rustellusti Suomen valtion synty- hetkenä. Virmavirta katsoo myös, että Venäjälle olisi yhä tänä päi- vänä hyötyä tutkia Suomen valloi- tusta. ”Yhtä hyvää esimerkkiä po- sitiivisesta valloituksesta suurval- lalla ei ole.”

Porvoon valtiopäivistä Ahvenanmaan kysymykseen Aki Rasilainen tarkastelee toisessa artikkelissaan Porvoon valtiopäi- vien tapahtumia oikeudellisen aate- historian valossa. Rasilainen nostaa esiin, miten Porvoon tapahtumat ajoittuivat mielenkiintoisesti ajan- kohtaan, jolloin vanhanaikainen luonnonoikeus alkoi taittua positi- vististen näkökantojen alta. Artik- kelissa yhdistetään aatehistorialli- nen konteksti ja yhtäältä politiikan toimintakonteksti. Rasilainen kiis- tää Osmo Jussilan laajalti tunnetut tulkinnat Porvoon tapahtumista ja katsoo, että metodinen ajatus tar- kastella niitä sen sijaan kommuni- kaationa ja vuorovaikutuksena ve- näläisten ja suomalaisten välillä an- tavat oikean kuvan Aleksanteri I ja Mihail Speranskin poliittisista tar- koitusperistä.

Rasilaisen kolmas artikkeli kos- kettelee kysymystä kustavilaisten perustuslakien voimassaolosta au- tonomian aikana. Rasilaisen mu- kaan kustavilaiset perustuslait vah- vistettiin Porvoossa vuonna 1809, mutta venäläisten rauhoitusmotii- vien vähitellen haihduttua ne me- nettivät ajankohtaisuutensa, eikä niitä aina otettu huomioon. Perus- tuslait saivat kuitenkin aikaisem- man poliittisen funktionsa takai- sin Aleksanteri II aikana 1860-lu- vun alussa. Lisäksi kyseiset perus- tuslait saivat vahvistuksen vuoden 1869 valtiopäiväjärjestyksessä, jo- ka osoittautui venäläisille hanka- laksi ongelmaksi 1880- ja 1890-lu- vun taitteessa, kun Suomen perus- tuslakien voimassaolo haluttiinkin kiistää.

Frank Neseman käsittelee ar- tikkelissaan nykytutkimuksessa vähän käsiteltyä vuosien 1825 ja 1826 perustuslakikonfliktia. Ken-

raalikuvernööri Arseni Zakrevs- kin ja Suomen poliittisten toimi- joiden, ennen kaikkea senaatin, kesken syntyi vakava poliittinen kiista koskien ensisijassa ortodok- sien mahdollisuudesta päästä val- tiollisiin virkoihin Suomessa. Kiis- ta kärjistyi perusteelliseksi konflik- tiksi, jossa taisteltiin Aleksanteri I vahvistamien perustuslakien sisäl- löstä ja voimassaolosta. Suomalais- ten näkemys hävisi, suomalaiselle poliittiselle eliitille osoitettiin ne rajat, jotka Suomen erillisasemalla olivat Venäjän yhteydessä. Samal- la Zakrevski kuitenkin tuli vahvis- tamaan periaatteellisesti Suomen perustuslakeihin nojaavaa asemaa.

Zakrevski puolusti omaa kantaansa vetoamalla ”mahdollisimman pal- jon suomalais-ruotsalaisiin lakei- hin”. Luokittelemalla järjestelmälli- sesti Suomessa voimassa olevat lait Zakrevski tunnusti tavallaan nekin Ruotsin vallan aikaiset hallituslait Suomen konstituutioon kuuluvik- si, joihin ennen kaikkea suomalai- set olivat vedonneet.

Louis Clercin artikkelissa esi- tellään käsityksiä, joita ranskalai- sissa mielipiteissä ilmeni vuosina 1899–1905. Suomi-kuvan propa- gandistit Pariisssa, Leo Mechelin etunenässä, onnistuivat vaikutta- maan myönteisesti käsityksiin Suo- mesta oman oikeutuksensa omaa- vana pienenä kansakuntana, vaik- kakaan eivät viralliselle tasolle asti.

Viranomaistasolla – realismin hen- gen mukaisesti – Venäjän liittolai- suus oli tärkeämpää kuin pienen ja nuoren kansankunnan oikeudet.

Vesa Vares käsittelee puolestaan laajassa artikkelissaan saksalai- sia valtiosääntöoikeudellisia näke- myksiä Suomen asemasta 1800- ja 1900-luvun taitteessa. Saksalaiset näkemykset asettuivat venäläis-

(4)

t i e t e e s s ä ta pa h t u u 3 / 2 0 1 0 67 ten ja suomalaisten väliin, tarjoten

aseita molemmille osapuolille.

Mari Vareksen artikkelissa nos- tetaan esiin se, miten suomalai- set puolustivat ja ajoivat ns. suo- malaista tulkintaa myös Ahvenan- maan kriisissä 1919–21. Ruotsalai- set ja ahvenanmaalaiset nostivat keskeiseksi argumentiksi saaren erottamiseksi Suomesta sen, ettei Ahvenanmaata liitetty Venäjään Suomen osana, vaan erillisenä ko- konaisuutena. Suomen näkemyk- sen mukaan taas Ahvenenmaa oli osa historiallista Suomea. Suomen näkemys tuli lopulta voittamaan, mutta ratkaisun takana voi nähdä ennen kaikkea kansainvälisen po- litiikan kannalta tärkeät sotilaspo- liittiset kysymykset, demilitarisaa- tiota koskevat linjaukset.

Edellä esiteltyjen turkulaisten historioitsijoiden kirja on mie- lenkiintoinen avaus uudenlaiseen kansalliseen historiankirjoituk- seen, ja vaikka varsinkin Soikka- nen puolustaa kirjassa vahvasti ns.

suomalaisen näkökulman legiti- miteettiä, ei hänkään silti katso, et- tä mainittu näkökulma olisi se ai- nut ja oikea. Sen sijaan Soikkanen peräänkuuluttaa tilaa molemmille tulkintamalleille. Kirja onkin tär- keä puheenvuoro kaikille Suomen 1800-luvun historiasta kiinnostu- neille, ja se haastaa entistä moni- puolisempaan ja tiukempaan ana- lyysiin. Moni asia odottaa vielä tarkempaa tutkimista, kuten Juha- ni Mylly muistuttaa artikkelissaan.

Kirjoittaja on filosofian tohtori.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Olkoon piste I kolmion ABC sisäänpiirretyn ympyrän keskipiste, piste X ympyrän sivuamispiste janalla BC ja piste Y ympyrän sivuamispiste janalla CA.. Olkoon piste P suoran XY ja

Vastauksia voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen laurihallila@gmail.com, tai postitse osoitteeseen Kalliorinteenkuja 1, 02770 Espoo. Kysymyksiä tehtävistä voi

Selvitä kaikkien sellaisten päättymättömien aritmeettisten jonojen lukumäärä, joissa luvut 1 ja 2005 ovat ensimmäisten kymmenen luvun

Kansallisella heräämisellä ja kansallisen tietoisuuden vahvistumisella oli keskeinen rooli 1800-luvulla, kun Suomen suuriruhtinaskunnassa alkoi olla pyrkimyksiä suomalaisuuden ja

Tarkastelemme artikkelissamme sitä, mikä merkitys kotimaassa ja Suomessa saadulla koulutuksella on suomen kielen keskitason tutkinnossa menestymiselle sekä miten oleskeluvuodet

tymisen kanssa, Samalla aikaa se vaikuttaa niin, että porvarit ja proletarit kerääntyvät suuriin kaupunkeihin, jotka ovat suotuisimpia teollisuuden kehitykselle, ja tämä

Laitoksen toiminnasta tulee laatia vuosittain yhteenvetoraportti, joka on toimitettava vii- meistään seuraavan vuoden helmikuun loppuun mennessä Lounais-Suomen ympäristö- keskukseen

T arvittiin neljä innokasta naista, yhteinen visio ja hivenen uhkarohkeutta, jotta helmikuun kuudes päivä 2012 rekisteröitiin Suomen Geronomiliitto ry. Tärkeimpiä