• Ei tuloksia

Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet 8.11.2006

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet 8.11.2006"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet 8.11.2006

(c) 2002-2006 Jouni Smed 1

2. Äänenkäsittely

1.1. VoimakkuusVoimakkuus

2.2. TaajuusTaajuus

3.

3. AikaAika

4.

4. AaltomuotoAaltomuoto

5.5. Operaatioiden ketjuttaminenOperaatioiden ketjuttaminen

Operaatioesimerkkejä 1(2)

voimakkuus voimakkuus

taajuus taajuus

Operaatioesimerkkejä 2(2)

aikaaika

aaltomuoto aaltomuoto

Operaation osatekijät

operaatio operaatio tulosignaali

tulosignaali lähtösignaalilähtösignaali

+ +

operoimaton operoimaton eli ”kuiva”

eli ”kuiva”

( (drydry) signaali) signaali operoitu operoitu eli ”märkä”

eli ”märkä”

((wetwet) signaali) signaali vahvistus vahvistus (gain(gain))

2.1. Voimakkuus

1.1. Säätö, nosto ja häivytysSäätö, nosto ja häivytys

2.2. NormalisointiNormalisointi

3.3. PanorointiPanorointi

4.4. Amplitudin modulointiAmplitudin modulointi

5.

5. VerhokäyräVerhokäyrä

6.

6. Kompressointi eli dynamiikan supistaminenKompressointi eli dynamiikan supistaminen

7.

7. Limitointi eli tason rajoittaminenLimitointi eli tason rajoittaminen

8.

8. SäröSärö

9.

9. Ekspandointi eli dynamiikan laajentaminenEkspandointi eli dynamiikan laajentaminen

10.

10. KohinaporttiKohinaportti

Äänenvoimakkuuden operaatiot

„

„muokkaavat ääniaallon amplitudiamuokkaavat ääniaallon amplitudia

„„dynamiikka = äänenvoimakkuuden vaihteludynamiikka = äänenvoimakkuuden vaihtelu

(2)

Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet 8.11.2006

(c) 2002-2006 Jouni Smed 2

2.1.1. Säätö, nosto ja häivytys

nosto (

nosto (fade infade in)) häivytys (häivytys (fade outfade out)) säätö (

säätö (controlcontrol))

2.1.2. Normalisointi

„

„engl. normalizingengl. normalizing

„„huippuarvo (maximum peak valuehuippuarvo (maximum peak value))

„

„RMS (root mean squareRMS (root mean square) eli tehollisarvo) eli tehollisarvo

2.1.3. Panorointi

„

„engl. engl. panpan

„„äänikanavien välisen voimakkuuden äänikanavien välisen voimakkuuden säätäminen

säätäminen

„„tasapainotus eli balanssointi (tasapainotus eli balanssointi (balancebalance))

2.1.4. Amplitudin modulointi

0

0 tt

2.1.5. Verhokäyrä

„

„engl. engl. envelopeenvelope

„„ADSRADSR--verhokäyrä:verhokäyrä:

kesto kesto

((decaydecay)) päästöpäästö ( (releaserelease)) pito

( pito (sustainsustain))

pitotaso pitotaso

aluke aluke (attack(attack))

huippu huippu-- taso taso

Verhokäyräesimerkki

(3)

Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet 8.11.2006

(c) 2002-2006 Jouni Smed 3

2.1.6. Kompressointi eli dynamiikan rajoittaminen

„

„engl. engl. compressingcompressing

„„kun tulosignaalin voimakkuus ylittää kun tulosignaalin voimakkuus ylittää annetun kynnystason, tulosignaalin nousu annetun kynnystason, tulosignaalin nousu aiheuttaa lähtösignaalissa pienemmän aiheuttaa lähtösignaalissa pienemmän nousun

nousun

„

„äänten keskinäinen voimakkusero pieneneeäänten keskinäinen voimakkusero pienenee

„

„huom! huom! compressingcompressing≠≠compressioncompression

‹‹kyse ei ole siis ääkyse ei ole siis äänidatan tiivistnidatan tiivistäämisestmisestää!!

Perusparametreja

„

„kompressiosuhde (compression ratiokompressiosuhde (compression ratio):):

‹‹tulosignaalin nousu:lähtösignaalin nousutulosignaalin nousu:lähtösignaalin nousu

‹

‹esim. 3:1 = 3 dB:n nousu tulosignaalissa esim. 3:1 = 3 dB:n nousu tulosignaalissa nostaa 1 dB lähtösignaalia

nostaa 1 dB lähtösignaalia

„„kynnystaso (threshold levelkynnystaso (threshold level): taso jonka ): taso jonka yläpuolella kompressointi alkaa vaikuttaa yläpuolella kompressointi alkaa vaikuttaa

Kompressointi

2 2 4 4 6 6 8 8 1010 12 12 14 14

2

2 44 66 88 1010 1212 1414 1:11:1

2:12:1 4:14:1

8:1 8:1∞:1:1

kynnystaso kynnystaso

tulo (dB) tulo (dB) lähtö (dB)

lähtö (dB)

Lisäparametreja

„

„tartunta-tartunta-aika (aika (attack timeattack time): aika joka kuluu ): aika joka kuluu kynnystason ylityksestä täyteen

kynnystason ylityksestä täyteen kompressointiin

kompressointiin

„

„päästöaika (release timepäästöaika (release time): aika jossa ): aika jossa kynnystason alitus palauttaa signaalin kynnystason alitus palauttaa signaalin normaaliksi

normaaliksi

Kompressointi ja aaltomuoto

alkuperäinen ääni

alkuperäinen ääni kompressoitu äänikompressoitu ääni

kompressoitu kompressoitu ja vahvistettu ääni ja vahvistettu ääni

Käyttötapoja

„

„instrumentin (esim. basso) instrumentin (esim. basso)

”tukevoittaminen”, jolloin se saadaan

”tukevoittaminen”, jolloin se saadaan helpommin esiin muiden äänten seasta helpommin esiin muiden äänten seasta

„

„kompressoitu taustamusiikki voidaan kompressoitu taustamusiikki voidaan miksata voimakkaammaksi ilman että se miksata voimakkaammaksi ilman että se peittäisi puhetta

peittäisi puhetta

„„kohinan peitto (esim. radiolähetyksissä tai kohinan peitto (esim. radiolähetyksissä tai tallennuksessa)

tallennuksessa)

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

// voisi tehd tehdä ä jotain jä jotain j äyn ynää ää... vahvistus, panorointi esim. kaiunnan esivalinnat esim. taajuuskorjain voi olla kokoelma esim. taajuuskorjain voi olla

[r]

Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet syksy

Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet syksy 20021.

Viime vuonna toteutetussa asiakaskyselyssämme kävi ilmi, että elektronisia aineistoja kaivataan lisää, vaikka todellisuudessa suurin haaste on niiden löydettävyys; ainoastaan

(Koivisto 2007, 11.) Lapsi kyke- nee terveen itsetunnon kautta muodostamaan helpommin kaveri- ja ystävyys- suhteita toisten lasten kanssa (Koljonen 2016, 8). Ystävyyssuhteiden

Tutkimalla musiikillisen harjaantuneisuuden vaikutusta puheen sekä musiikillisten äänten prosessointiin aivojen kortikaalisilla alueilla on huomattu, että kun

Minusta alkoi kuitenkin tuntua, että myös psykologia pyrki normalisoimaan asioita psykiatrian lailla, ja lopulta minun oli jätettävä psykologia.. Tällainen oli siis minun