• Ei tuloksia

Arvostelut näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelut näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

129 A R V O S T E L U T

Muotokuvia pervosta saamelaisuudesta

Elfrida Bergman ja Sara Lindquist (toim.): Queering Sápmi. Saamelaisia kertomuksia normien ulkopuolelta. Suom.

Sanna Posti Sjöman & Hanna Kangas- salo. Umeå: Qub förlag 2013. 311 s.

Jälkikoloniaalisen kritiikin myötä olemme viime vuosina tiedostaneet yhä voimak- kaammin, miten monin tavoin pohjoisilla rajaseuduilla elävä alkuperäiskansamme, saamelaiset, on näyttäytynyt kulttuu- rimme ”eksoottisena toisena”: valtaväes- tön kuvaa saamelaisuudesta ovat hallin- neet tietämättömyys, välin pitämättömyys ja voimakkaat stereotypiat. Samalla historiallinen ymmärryksemme koloni- saatiosta, saamelaisten väkivaltaisista sulauttamisyrityksistä valtakulttuuriin, on lisääntynyt, ja olemme alkaneet ymmärtää vastuumme sen seurauksista.

Queering Sápmi on opus, jollaista en voi sanoa kohdanneeni aiemmin.

Poikkeuksellisen siitä tekee niin aihe, käsittely- kuin toteutustapa. Teos joh- dattaa moninkertaisten erojen ääreen kysymällä, miten voisi tarkastella vähem- mistökulttuurin sisäisiä toiseuksia, kuten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä.

Saamelaiskulttuurin kohtaama sorto ja uhka ovat olleet omiaan lisäämään sen sulkeutuneisuutta, sillä riippuvuus yhteenkuuluvaisuudesta on häivyttänyt keskustelua sisäisistä vähemmistöistä ja erilaisuuksista. Teoksen lähtökohtana on

ollut kahden ruotsalaisen tutkijan ja akti- vistin Elfrida Bergmanin ja valokuvaaja Sara Lindqvistin ihmetyksestä ja sitä seu- ranneesta postkoloniaalisesta herätyksestä versonut projekti, joka sai ensin kentältä orastavan suopean vastaanoton. Sittem- min siitä tuli heille velvoite: saamelaisuus ja queer-kulttuuri ovat olleet kartoitta- matonta maaperää niin tutkimuksellisesti kuin saamelaisille itselleen. Projekti nousi lopullisesti siivilleen, kun se sai rahoitusta Nordisk Kulturfondenilta ja tukea kah- delta nuorisoliitolta, Sáminuorralta ja Noerehilta. Osaltaan yksi projektin saa- vutus on ollut queer-ihmisten oikeuksien poliittinen esiinnousu saamelaiskäräjillä.

Queering Sápmi ei ole tutkimusteos, vaikka siihen kuuluvaa aineistoa on koottu etnografisin ja osallistavin mene- telmin: haastatteluin, kirjoituspyynnöin, valokuvin ja sosiaalisen median välityk- sellä. Tästä valtavasta aineistosta kooste- tun teoksen ytimessä ovat ”saamelaiset queerit” (hlbtq-henkilöt) itse ja heidän tarinansa, joita voi lähestyä yhtä aikaa kielellisinä ja visuaalisina muotokuvina, koottuina ja rakennettuina muistoina, elämäntarinoina ja henkilöhistorioina.

Teos käsittelee yksityisiä ja jaettuja kulttuurisia kokemuksia seksuaalisesti ja sukupuolisesti toisin elävien ja yhteisös- sään marginaaliin joutuneiden saame- laisten keskuudessa. He kuuluvat paitsi eri sukupolviin ja elävät erilaisissa tiloissa ja paikoissa, myös kiinnittyvät erilai- sin sitein omiin kulttuurisiin juuriinsa.

Elämäntarinoita yhdistävänä punaisena

(2)

Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti AVAIN

2015

3

130

A R V O S T E L U T

lankana kulkee yhtäältä kysymys siitä, miten ei voi (tai ei ole voinut) olla oma itsensä saamelaisessa yhteisössä; millaista torjuntaa, vähättelyä, syrjintää, itseinhoa tai pelkoa he ovat kokeneet. Toisaalta keskiössä on myös se, millaista hyväksyn- tää, ymmärrystä, tukea ja vilpittömyyttä he ovat voineet saada osakseen – ja ehkä paremmin, millaisen tien he ovat itse kukin kulkeneet.

Henkilötarinoista/-kertomuksista voi hahmottaa kulttuurisen ulostulokerto- muksen prototyypin, jonka varassa henki- löt ovat voineet ja osanneet jäsentää tun- tojaan matkallaan ”vaikeuksista voittoon”:

tummien ja alakuloisten sävyjen rinnalle rakentuu yksilöiden kasvu- ja kehitystari- noita, joita leimaavat voimistuva oman- arvontunto ja moninkertaisten erojen tunnistaminen, mutta ennen kaikkea siitä nauttiminen, miten upeaa on löytää oman itsensä lisäksi saamelais perheiden omia ”pervohistorioita”, menneisyyden henkilöitä, joiden elämästä yhteisö aiem- min joko vaikeni tyystin tai vain hyssyt- teli. Henkilötarinoissa silmiä avaavaa on kilvoittelu autenttisen saamelaisuuden ihanteen ja jonkinlaisen puoliverisyyden välillä: milloin voi olla saamelaisena ihmi- senä ”tarpeeksi”, jotta riittäisi, kelpaisi ja kävisi täydestä (pervoudesta huolimatta)?

Lähes kaikissa tarinoissa toistuu ajatus kadotetun itsetunnon ja onnellisuuden etsinnästä – ja myös niiden vähittäisestä löytämisestä.

Queering Sápmi -teoksen voi aja- tella saaneen lähtölaukauksensa jälki-

koloniaalisen teoretisoinnin sisäisestä itsekritiikistä, jossa huomio kohdistuu rakenteellisiin eroihin vähemmistö- ryhmien välillä ja sisällä sekä niihin syrjin- nän muotoihin, joita kulttuurien välisiin leikkauskohtiin rakentuu. Johdannossaan Bergman ja Lindqvist pyrkivät kysymään, millä oikeudella, kenen äänellä ja mistä lähtökohdista ei-saamelaiset tutkijat anta- vat kohteilleen oikeuden omaehtoiseen kohtaamiseen valtakulttuurin kanssa ja millä tavoin tällaisessa visiossa voisi yli- päätään onnistua.

Varsinaisten teoreettisten kehittelyjen puuttuessa Queering Sápmin voisi tulkita myös vahvana identiteettiprojektina, jossa eri tavoin seksuaali- ja sukupuo- linormeja vastustavat henkilöt pyrkivät itsereflektion ja itseymmärryksen kautta itse hyväksyntään. Jos kritiikin kärjen koh- distaisi tähän pyrkimykseen, teoksen voisi ajatella kierrättävän vanhanaikaisia iden- titeettipoliittisia lähtökohtia; ikään kuin tekevän vuorostaan sen, minkä valtakult- tuurin vähemmistöt tekivät jo vuosia tai vuosikymmeniä aikaisemmin. Toisaalta se samasta syystä yhtä vahvasti osoittaa, miksi tarvitsemme identiteetin käsitettä silloinkin, kun operoimme queer-kysy- myksillä. Identiteettiä ei tarvitse lähestyä yhtenä, samuutena, yhtenäisyytenä vaan kaikessa moninaisuudessaan, hajakeskit- tyneenä ja alati muovautuvana.

Aineiston valossa on esimerkiksi kiinnostavaa huomata, miten henkilöt omaksuvat ja assimiloivat kansainväliset seksuaali- ja sukupuolivähemmistöidenti-

(3)

131 A R V O S T E L U T

teetit saamelaisuuteensa; piirre, joka osal- taan voimistaa sen käsittämistä, miten kulttuuriset identiteetit ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään. Tämä prosessi avaa ymmärrystä siihen, miksi identiteettejä on tarpeen muokata oman- laisikseen. Samalla on mahdollista myös oivaltaa, miksi ainutkertaisia elämäntari- noita ei koskaan voi – eikä saa – alistaa teorian ja politiikan puhdasoppisuuden vaateille. Sillä elämä kaikessa ristiriitaisuu- dessaan on jotain paljon enemmän.

Valmiiden, syväluotaavien tulkinto- jen sijaan Queering Sápmi tarjoaa huikean aineiston myös monille uusille tutkimuk- sille. Ei kuitenkaan sovi unohtaa, että vaikka teos pyrkii tiedostamaan eettiset premissinsä ja tavoittamaan saamelaisten queerien ”oman äänen”, henkilötarinat ovat käyneet läpi toimituksellisen muok- kaus- ja stilisointiprosessin. Hieman kär- jistäen voisi kysyä, kenen (ihanne)kuvasta lopulta onkaan kyse?

Queering Sápmi-projektin yhtä lop- putulosta voi silti pitää todellisena kult- tuuritekona. Näin siitäkin huolimatta, että niin pohjoissaameksi, ruotsiksi, norjaksi kuin englanniksi1 ilmestynyt teos olisi ainakin suomenkielisessä käännök- sessään tarvinnut perinpohjaisempaa kie- lellistä ja terminologista hiontaa.

Teoksen lukeminen on pysäyttävä prosessi. Näiden elämäntarinoiden kuun- teleminen vaatii aikaa ja sulattelua; nopea lukaiseminen ei tee niille oikeutta, sillä toisinaan myös elämäntarinoiden tietyn- lainen toisteisuus voi tuntua uuvuttavalta.

Jotta sen tunteen onnistuisi välttämään, huomaan pohtivani, miten eri tavalla osaisimmekaan kertoa ”oman tarinamme”

erilaisuudestamme?

Mikko Carlson

1 Queering Sápmi – Sámi muitalusat mat rihkkot norpma; Queering Sápmi – samiska berättelser bortanför normen; Queering Sápmi – Samiske fortellinger utenfor normen; Queering Sápmi – Indigenous Stories Beyond the Norm.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

tä tutkimuksessa on se, miten vahvasti Vuorikuru on ottanut juuri Kallaksen vähemmän tunnetut näytelmät osaksi tarkastelua, yhtäältä Bathseban, toisaalta

Voisi myös todeta, että juuri ”merkityksen elävässä ristiriidassa” (114–115) nämä leikkaavat toisiaan: yhteinen etäisyys on molemmille paralleeleille myös sisäinen,

Vaikka onkin epätodennäköistä, että jatkumot olisivat aivan niin selkeitä ja suoria kuin kirjan perusteella saattaa ymmärtää (tämäkin on pulma, jonka pieni lisätila

Lassilan mukaan he kaksi ovat suuren suomalai- sen luontokirjallisuuden viimeinen luku, jonka jälkeen luonto muuttaa kulttuurin sisään ja näivettyy silkaksi suojelukoh-

Tämä pitää paikkan- sa: Hietasaaren artikkelit ovat eri tulo- kulmista rakennettuja ja eri julkaisuihin sopivia laadukkaita tutkimuksia siitä, miten käsityksiä

Ei ole ystäviä.” Riippuu lukijasta miten hän tämän kuiskeen kuulee – minussa voi- mallisimpana jää kajahtelemaan omista kokemuksistani pontta saava myöntö, usko

Meretoja ei näe kirjallisuutta autono- misena, muusta elämästä erillisenä saa- rekkeena, mikä näyttäytyy myös siinä, ettei hän epäröi ottaa analyysinsa tueksi

Heikki Kujansivu puolestaan etenee Nancyn taidefilosofisesta partage- käsitteestä – sana tarkoittaa sekä ”jakamis- ta” että ”osanottamista”, joka ”välittömäs- ti