• Ei tuloksia

Filosofian reaalivastauksia 1998

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Filosofian reaalivastauksia 1998"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

Filosofian osa-alueena normatiivisen etiikan oppisuunnat voidaan jakaa mo nin eri tavoin. Voidaan esimerkiksi ero tella egoismi ja altruismi toisistaan tai sitten voidaan esim. tehdä jako teko ja sääntöutilitarismin välillä. Tässä ta pauksessa tulee ottaa huomioon jälkim mäinen vaihtoehto. Siis onko meidän otettava huomioon teon moraalista ar voa arvioitaessa teon seuraukset vai periaate, jonka mukaan teko on tehty, toisin sanoen, mikä on ollut teon tar koitus.

Immanuel Kantin kategorisen im peratiivin mukaan meidän on toimit tava sellaisen periaatteen mukaan, joka voisi tulla yleiseksi laiksi. Tämä on etiikkaa hienoimmillaan, mutta täl laisen periaatteen toimivuus käytän nössä saattaa osoittautua hankalaksi.

Otetaan seuraavanlainen esimerkki:

Olen ajamassa autolla ja huomaan, että tien poikki juoksee koira; automaatti sesti väistän, etten ajaisi koiran pääl le. Mutta kun väistin koiraa ajoin sa malla ojaan, jossa oli kaksi pikkulasta leikkimässä, auto osuu heihin ja he loukkaantuvat. Oliko tekoni moraali sesti hyvä? Ainakin teon tarkoitus oli hyvä, halusin väistää koiraa. Voisin jopa toivoa, että autolla ajettaessa tien päältä juoksevien eläinten väistäminen tulisi yleiseksi laiksi. Tässä on ongel

makohta. Totuus on, että teollani oli huonot seuraukset, lapset loukkaan tuivat. Joten tulisiko meidän sittenkin ottaa teon tarkoituksen sijasta huomi oon teon seuraukset, kun arvioimme teon moraalista hyvyyttä?

Utilitarismi on etiikkaa, joka tutkii teon periaatteen lisäksi teon seurauk sia. Utilitarismi on tosin jakautunut useisiin eri suuntiin, kuten hedonis tinen, laadullinen ja ideaaliutilitarismi.

Hedonistisen utilitarismin mukaan mahdollisimman suuri mielihyvä on teon tavoite. Laadullisen utilitarismin kehittäjä John Stuart Mill uskoi mieli- hyvällä olevan laadullisia eroja ja näis tä tulisi valita korkeinta mielihyvää tuottava vaihtoehto. Hedonistisen utili tarismin mukaan minun tulisi juhlia viikonloppuna ja tuntea näin ollen mie lihyvää sen sijaan, että lukisin Wittgen- steinia ja tuntisin itseni älyllisesti mi tättömäksi. Laadullisen utilitarismin mukaan minun tulisi valita Wittgen- stein, koska se on korkeampilaatuista mielihyvää tuottava vaihtoehto.

Mielestäni hyvää etiikkaa on G. E.

Mooren ideaalinen utilitarismi, jossa kantaviksi arvoiksi todetaan myös vii saus ja esim. kauneus. Tosin ideaa lisessa utilitarismissa ongelmana on edellä mainittujen arvojen määriteltä- vyys. Jos olisin autolla-ajoesimerkissä toiminut viisauden arvon mukaan oli sin luultavasti ajanut koiran päälle, koska olisin ajatellut väistämisen tuot tavan liian suuren riskin. (6 pistettä)

Koko eettinen pohdinta alkoi antiikin Kreikasta, mutta erityisesti Aristote leen hyve-etiikka on jättänyt jälkensä länsimaiseen kulttuuriin. Lukion ope tussuunnitelman perusteissa näistä tu levat ensimmäisinä mieleen hyvyys (Aristoteleella hyväntahtoisuus, rohke us) ja totuus (Aristoteleella viisaus, kohtuullisuus, oikeudellisuus). Kristil linen lähimmäisen rakkauskin pohjaa antiikkiin siinä mielessä, että kes kiajan kirkon aristoteelis-skolastiset hyveet olivat juuri Aristoteleen kardi- naalihyveet, niihin vain Tuomas Akvi nolainen lisäsi uskon, toivon ja rakkau den. Joten lähimmäisen rakkauskin tässä tapauksessa on ikäänkuin antii kin ja raamatun hyveiden synteesi.

Kauneus arvona meidän lukiomaail- massamme on myös selvästi antiikin ja sitä kautta renesanssin esteettis-

älyllistä perintöä.

Suomalaisessa kulttuurissa on suun naton määrä suoranaisia vaikutuksia ja toisaalta heijasteita antiikin filoso fiasta. Emme voi kuitenkaan sanoa, että suomalaiset olisivat kehittäneet ja säilyttäneet antiikin filosofian ominai suuksia pelkästään oma-aloitteisesti, vaan ennemminkin voidaan huomata suomalaisten matkineen mannereu rooppalaisia trendejä, kuten renessans sia ja uusklassismia.

Parhaiten antiikin filosofian vaiku tukset näemme yliopiston piirissä. Suo meen yliopiston tuoneet henkilöt olivat saaneet opetuksensa keski-Euroopan aristotelis-skolastisessa hengessä, jon ka he välittivät myös Suomeen. Suuri osa tieteistä, niin Suomessa, kuin muu allakin Euroopassa harjoitettavista, pohjautuu jollain tapaa antiikin filoso fiaan, näistä mainittakoon vaikka psy kologia ja sosiologia.

Suoranaisesti ei voida sanoa, että luonnontieteet pohjautuisivat suoraan filosofiasta, mutta yhteyksiä on löydet tävissä esim. Aristoteleen kehittämää biologiaa ja runousoppia käytetään hy väksi vielä luonnontieteissä ja kirjal lisuudessa.

Nyky-Suomen filosofiassa on antiikin filosofian merkitys huomattava. Etiik ka, metafysiikka, estetiikka ja osiltaan tietoteoria pohjautuvat pitkälti antii kin tietoihin. Suomessa harjoitettavat 1900-luvun filosofian suuntaukset, ku ten loogis-analyyttinen filosofia sekä tieteenfilosofia looginen empirismi ja lo giikka perustuvat antiikkiin. Myös ko konaisvaltaista tieteentekemisen me todia voidaan pitää osaltaan antiikin vaikutukseksi. Suomen ulkopuolellakin mainetta niittäneet Georg Henrik von Wrightin modaalilogiikka ja Jaakko Hintikan mahdollisten maailmoiden semantiikka pohjautuvat Aristoteleen syllogismiin ja sen kehittelyyn.

Myös valtio-oppia, oikeustiedettä, hallinnollisia järjestelmiä ja edustuk sellista demokratiaa voidaan pitää osa na antiikin Kreikan ja Rooman henki senä perintönä. Esimerkiksi roomalais ta oikeutta tutkitaan Suomessa vielä tiiviiseen tahtiin. Jopa rakennustaidet ta voidaan pitää Antiikkin filosofiasta matematiikan ja sitä kautta uusklas sismin myötä tulleena ilmiönä joissain paikoissa esim. senaatintorin raken nukset.

Antiikin filosofian henkinen asenne on säilynyt monissa muodoissa sekä tie teiden että taiteiden kautta. Myös jär jestöt, kuten Skepsis levittävät meille

Antiikin filosofian henkistä ilmapiiriä.

(9 pistettä)

Juuso Hannukainen 3/98niin&näin

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Näin käsitän tutkimuksen teon kuljeskeluna, jossa erilaiset kohtaamiset maailman kanssa luovat rihmaston, jota pitkin kulkea. Ajattelen tutkimukseni muodostuneneen näissä

Tämä kysymys nousi esille jokin aika sitten pohtiessamme työelämän muutostrendejä. Vapaa-ajalla emme odota, että joku päättää asioita puo- lestamme tai antaa erityisen luvan

Keskityn seuraayassa viestin poetiikkaan, ja lähtökohtani on, että verkkokirjoitta- misessa poeettisen teon kohteeksi tulee ajatella viesti kokonaisuudessaan. Siihen

kee sitä perusseikkaa, että kunnassa päätöksen teon tai tehtävän hoitamisen voisi suorittaa muu kuin lainsäädännössä määrätty

Vielä paljon myöhemmin olen edelleen ymmärtänyt, että vaikka tutkimuk- sen teon idealisoitu intohimoisuus ja henkilökohtaisuus ovat omalla tavallaan voimaannuttavia ja

Jalonen on Innisin sukulaissielu siinä- kin, että hän taitaa asiatekstin teon - niin pian kuin pääsee eroon teoriamös- söstään, jonka tyyli on yhtä brodeeraavaa

1 Tavoitteenannossa ei vihjaistukaan siihen, että köyhyyden vähentäminen ja työn teon kannus- tavuuden lisääminen voivat hyvin olla ristirii- dassa

luokan luokanopettaja oli täysin samaa mieltä siitä, että kolme sanaa riittää harjoitellessa laulun tekemistä ja Ubuntu-ryhmän vetäjä oli melkein samaa mieltä.. luokan