• Ei tuloksia

Metafyysinen kriisi

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Metafyysinen kriisi"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

24 niin & näin 2/2009

Henryk Skolimowski

Metafyysinen kriisi

(2)

2/2009 niin & näin 25

O

lemme häviämässä taistelun tulevaisuu- desta – erityisesti läntisen maailman tulevaisuudesta – koska emme pysty ajattelemaan selvästi ja hyvin. Teknikot käsittelevät lukuja ja manipuloivat ole- tuksia saadakseen nykyisyyden näyttämään hyväksyttä- vältä ja haluttavalta. Ei kuitenkaan ole ajattelijoita, jotka hahmottaisivat kokonaisuuden – ja sen tärkeät seura- ukset.

Käynnissä oleva taloudellinen ja finanssikriisi on selkeä merkki läntisen sivilisaation perustan ja erityisesti sen ajattelun hauraudesta ja säröytyneisyydestä.

Käykäämme asian ytimeen. Alkanut kriisi ja läntisen sivilisaation osittainen romahdus eivät ole vain pinnal- listen talousteorioiden, petollisen etiikan ja niin kutsut- tujen finanssi-instrumenttien syytä. Ennen kaikkea me- neillään on koko länsimaisen ajattelun kriisi. Filosofian kielellä voimme kutsua sitä metafyysiseksi kriisiksi. Län- tisen edistyksen ajattelijoiden olettamukset maailmasta ja ihmisen paikasta siinä osoittautuivat ajan mittaan ohuiksi, pettäviksi ja epäluotettaviksi.

Esitän ensimmäisen osayhteenvedon. Teorioiksi koho- tettujen taloudellisten hypoteesien ja kertomusten ohella perusteellisen pieleen meni Ihmisyhtälö. Viime vuosi- sadan kapitalismin talousteorioista ja niiden oletuksista puuttui ihminen. Ihmimilliset pyrkimykset, merkitykset ja täyttymys kaikki puuttuivat. Siten koko järjestelmä oli tuomittu romahtamaan (kuten se jo kahdesti teki). Pyhi- tetty tuloslaskelma oli liian pieni ja liian suuri. Liian pieni inhimilliselle täyttymykselle. Liian suuri imaistessaan oi- keita ihmisiä vajoamisen pyörteeseen. Käyttäydymme yhä koulutettujen unissakävelijöiden tavoin, emmekä uskalla nähdä ja ymmärtää, että juuri kapitalismin epäinhimil- lisyys on käynnissä olevan hävityksen syy.

Mutta alkaneeseen romahdukseen johtaneella vir- heellisellä metafysiikalla on syvemmät juuret ja pidempi historia. Antiikin ja kristinuskon perintönä saatua maa- ilmankuvaa ryhdyttiin säätämään jo 1500-luvulla, ja yhä kiihtyen 1600-, 1700- ja 1800-luvuilla. Thomas Hobbes esitti 1600-luvulla, että homo homini lupus. Valitettavasti tämä epäinhimillinen raakalaismaisuus hyväksyttiin val- litsevien taloudellisten teorioiden osaksi.

Newton puolestaan väitti, että olemme mekaanisia osia kellon tavoin toimivassa maailmankaikkeudessa. Tä- mäkin oivallus tai oletus tai kuvitelma otettiin mukaan taloustieteelliseen ajatteluumme – sen suuremmin kum- mastelematta, millaisen välimatkan se muodostaa it- semme ja sisäisen luontomme välille. Sitten näyttämölle nousi Adam Smith ilmoittamaan, että koko maailma on vapaa markkina, jota Kohtalon Jumalainen Käsi täydel- lisesti säätelee. Ja me, muka järjelliset ihmiset, hyväk- syimme tämän ilmiselvän mielettömyyden. On todella ällistyttävää, että niin kutsutut rationaaliset taloustietei- lijät hyväksyivät ja levittivät tätä ilmeistä kuvitelmaa to- tuutena.

Vain mainitsen enkä syvemmin analysoi näitä histori-

allisia ja luonteeltaan filosofisia kehityskulkuja. Ne olivat todistamattomia oletuksia, oikeammin satuja, kuten kävi ilmi, joita kuitenkin pidettiin kiistämättöminä to- tuuksina. Nämä oletukset muurattiin modernin talouden ja erityisesti kapitalismin riistokeinojen kivijalkaan.

Nykyisen kapitalismin metafyysisellä kriisillä tar- koitan modernin maailmankuvan, taloustieteen ja kapi- talismin taustaoletusten kriisiä. Moderni maailmankuva ja talous oli perustavanlaatuisesti vihamielinen ihmistä kohtaan, aiheutti inhimillisen arvokkuuden ja henki- syyden kadon ja ryösti meiltä ihmisyyden arvokkaimmat piirteet.

Mikään tulevaisuuden kapitalismin muoto ei voi antaa meille arvokkuuttamme, henkisyyttämme ja kiis- tämättömän kallista inhimillisen merkityksellisyyden lahjaa, koska kapitalismi itse on virheellisen metafysiikan tuote, jonka olemme hulluuksissamme ja puolivahingossa kehittäneet viimeisen nejänsadan vuoden aikana.

Emme voi perustaa kestävää yhteiskuntaa, inhimillistä merkityksellisyyttä tai kestävää taloutta tälle virheelliselle metafysiikalle! Mainittakoon sivuhuomautuksena, että väite, jonka mukaan kapitalismi on tehokkain taloudel- linen järjestelmä, on silkkaa puppua. Tehokkaimmat ta- loudelliset järjestelmät johtavat sosiaaliseen sopusointuun ja merkityksellisiin yksilöiden elämiin. Kapitalismi ei ole koskaan saavuttanut kumpaakaan.

Entä ketkä ovat nykyisen läntisen ajattelun metafyy- sisen kriisin pääsyylliset? Luokittelen heidät pääryhmiin.

sHARHAANJOHDETTAVISSAOLEVATJAPINNALLISETTALOUSTIE- teilijät

s AHNEET JA MORAALISESTI RAPPEUTUNEET PANKKIIRIT JA tehtailijat

sSUURINOSALØNTISTENSIVILISAATIOIDENASUKKAISTAJOTKA hyväksyivät nukketeatteriesityksen todellisuutena

sLØNTISTENMAAILMANKUVIENPØØARKKITEHDIT(OBBES Francis Bacon, Galileo, Descartes, Newton, Adam Smith, ja niin edelleen, ja viimeisimpänä;

s NØYTELMØN PØØHENKILš ,ØNTINEN SIVILISAATIO ITSE jonka päätarkoitus oli latistaa, mekanisoida ja tasa-ai- neistaa kaikki.

Jokainen näistä ryhmistä ja jokainen niiden jäsen voi väittää, että ”ei se ollut minun vikani.” ”Se oli muiden syy.” Lopputulokseksi jää, että muodostamme sivili- saation, joka ei ole historian helmi, vaan häpeätahra.

Mitä aiomme tehdä asialle?

Suuren Virheen aikakausi on päättynyt.

Uuden Valon aikakausi on alkamassa.

Suomentanut Tere Vadén (alun perin: The Metaphysical Crisis. The Eco-Philosophy Center. Internet: http://www.ecophilosophy.org/new/articles.

html)

Henryk Skolimowski

Metafyysinen kriisi

Valokuva: Antti Uusitupa

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tässä kohden hän ottaa etäisyyttä Hallin ja Soskice (2001) ”varieties of capitalism” argumenttiin ja arvioi, että korostaessaan kansallisia eroja – ja toisaalta

Tutkija(t) ja julkaisija arviointikäytäntöineen ovat yhdessä vastuussa siitä, että analyysi on vastuullinen ja oikein raportoitu, ja että eettiset ky- symykset on

Toisaalta Couldryn teksti jättää avoimeksi sen, pitääkö meidän tyytyä – teoreettisesti tai käytännöllisesti – sii- hen, että median käyttäjät ovat nyt ja aina

Monet laitoksen naishenkilökunnasta ovat kokeneet, että naisten tekemiä töitä ja tutkimusaiheita arvostetaan ja kannus- tetaan vähemmän kuin miesten – samal- la suurin osa

Hyvinvointiyhteiskunnan kestävyyttä painot- tavissa kannanotoissa nousee esiin, että talouden kasvupotentiaaliin tulee panostaa nyt eikä myö- hemmin, ja että niin tulee

Friedman innoitti paitsi Beckerin, arvat- tavasti myös poikansa David Friedmanin työ- tä.. David Friedmanin kirja Hidden order (1997) voidaan nähdä yhtenä

Niin ikään Žižek puhui siitäkin (itsestään- selvyydestä), että demokratia ei millään välttämättömyydellä ole kapitalismin kumppani, sillä kapitalismi voi

Tässä tarkastelemme kuitenkin ainoastaan opetussuunnitelmissa rakentuvaa inhimillisen ja ei-in- himillisen suhdetta, ja tutkimuksen ulkopuolelle rajautuu esimerkiksi kysymys