• Ei tuloksia

Unescon aikuiskasvatusvisio näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Unescon aikuiskasvatusvisio näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

160

AIKUISKASVATUS 2/98

K

un Unescon railakas vies- tintäriita laantui ja USA ja Englanti jättäytyivät sivuun YK:n sivistysyhteistyöstä, Suo- men uutisvirrassa havaitsee Unesco-mainintojaenää harvoin.

Poikkeuksina ovat olleet järjes- tön 50-vuotisjuhlinta ja muuta- mien suomalaiskohteiden pääsy Unescon kulttuurinsuojeluohjel- man piiriin.

Toista oli 1960- ja 70-luvuilla.

Unesco koettiin tärkeäksi vuo- rovaikutusväyläksi. “Mutta lii- oittelematta voidaan todeta, että Unesco herättää edelleen kes- kustelua, se tuo esiin ongelmia, kokoaa yhteen maailman par- haat asiantuntijat kasvatuksen, tieteen, kulttuurin ja viestinnän aloilta. Unesco ideoi ja toimii ka- talysaattorina”, kirjoittaa Anne Lammila juuri ilmestyneessä ra- porttikirjassa Aikuiskasvatus:

avain 21. vuosisadan haasteisiin.

Kirjassa on tervetullutta ajan- kohtaista Unesco-tietoa, jatkoa Katri Himman järjestön 50-vuo- tiskoosteelle 1995. Se kertoi

“Unescosta Suomen siltana ava- rampaan maailmaan”.

V

apaan sivistystyön yhteis- järjestön kustantaman ra- portin impulssina on ollut 1997 Hampurissa pidetty Unescon V

aikuiskasvatuksen maailman- konferenssi ja sitä edeltänyt kan- sallinen seminaari.

T

eoksen toimittaja, tri Timo Toiviainen kuvaa ansiok- kaassa johdantoartikkelissaan Unescon pitkää kansansivistys- linjaa. Ensimmäinen aikuiskas- vatuksen maailmankonferenssi Helsingörissä 1949 oli kovin Eurooppa-keskeinen. Suuri osa maapallon varttuneesta väestös- tä unohdettiin: kehitysmaiden luku- ja kirjoitustaidottomat.

Vasta Tokiossa 1972 ote “glo- balisoitui”, kun Adult educati- on hyväksyttiin taloudellisen, sosiaalisen ja kulttuurikehityk- sen edistäjäksi. Työjärjestykseen otettiin keskustelu tasa-arvosta, kansalaisyhteiskunnasta, ympä- ristöongelmista sekä kasvatuk- sesta kansainvälisyyteen ja rau- haan.

Montrealin konferenssissa 1960 omaksuttiin tulkinta kasvatuk- sesta koko elämänpituisena pro- sessina. Siihen sisällytettiin myös ammatillinen koulutus.

Pariisiin 1985 kokoonnuttaessa kehitysmaat nostivat kansojen- sa opastamisen luku- ja kirjoi- tustaitoon ensisijaiseksi yhteis- vastuuasiaksi. Teollistuneet maat korostivat teknologisen ke- hityksen aiheuttamia ongelmia, mutta myös uusia mahdollisuuk- sia tukea audiovisuaalisin väli- nein koulutus- ja kasvatustyötä.

Hampurissa 1997 aikuiskasva- tuksen piiri oli yhä laajentunut, samoin osanotto aikaisempaa kattavampi. Toimittiin jo Inter-

net-maailmassa, korostuneesti länsimaisen (ja japanilaisen) tie- toteknologian tunnuksin.

Toiviainen arvioi suomalaisten panoksen konferensseissa vuot- ta 1985 lukuunottamatta - hy- vinkin aktiiviseksi. Myös Ham- purin kokousta valmisteltiin huolellisesti kansallisessa semi- naarissa. Sen anti on nyt luetta- vissa. Valmistelu oli ehkä liian- kin kansallista. Kansainvälinen näkökulma jäi osaseminaarin varaan. Silloin mm. kysyttiin, onko kansainvälistyminen “pak- ko vai mahdollisuus”.

Unesco määriteltiin “kaukaisek- si minkä tahansa suomalaisen koulutusinstituution todellisuu- desta. Mutta merkityksetön se ei ole. Se on ainoa globaali järjes- tö, joka on määräajoin sekä re- kisteröinyt aikuiskasvatuksen kehityksen että viitoittanut sille maailmanlaajuisesti linjaa.”

J

ulkaisun (ja kansallisen semi- naarin) asiasisältö on jossain määrin hajanainen. Siinä on si- nänsä kiintoisia, mutta kovin monia erillisteemoja: artikkeliai- neisto, kokousraportit sekä vie- lä liitteenä seminaarin esite, oh- jelma ja osanottajalista. Pohdi- taan ongelmia, jotka ovat tärkei- tä aikuispedagogeille, mutteivät liity kuin osaan Hampurin ko- kouksen agendassa asetettuja kysymyksiä.

V

irikkeellisin on Erik Allard- tin alustus “Yhteiskunnal- lisista muutospaineista siirryttä- essä 2000-luvun yhteiskun- taan”. Oivallinen viitekehys ny-

UNESCON AIKUISKASVATUSVISIO

KIRJA-ARVIOITA KIRJA-ARVIOITA KIRJA-ARVIOITA KIRJA-ARVIOITA KIRJA-ARVIOITA

Timo Toiviainen (toim.

1997) Aikuiskasvatus:

Avain XXI:n vuosisadan haasteisiin. Unescon viides aikuiskasvatuksen maailmankonferenssi ja sitä edeltänyt Suomen kansallinen seminaari.

(2)

161

AIKUISKASVATUS 2/98 kypäivän aikuiskasvattajille. Al-

lardt kartoittaa murrosten hyö- ty- ja varjopuolet todeten vas- tuunalaisten piirien vähättelevän joukkotyöttömyyden karmeutta.

1930-luvun alun kokemuksista tiedämme, miten työttömät oli- vat laman aikana apaattisia, mutta jälkikäteen radikalisoitui- vat. Muistettaneen mihin suun- tiin?

Allardt suomii Valtioneuvoston tulevaisuusselonteon yksipuolis- ta markkinahenkisyyttä. Sivis- tyksestä ja taiteesta ei puhuta lainkaan. Oireellista on innovaa- tio-sanan tarmokas käyttö. Ei nähdä eroa luovuuden ja inno- vatiivisuuden välillä. Luovuus liittyy hitaasti syntyviin ideoihin.

Innovaatioissa matka keksinnön toteuttamiseen on lyhyt, olosuh- teet hyvin järjestetyt. Selonteos- sa suositaan innovaatiota luo- vuuden kustannuksella, veteraa- nisosiologi arvelee. Siinä on ajat- telemisen aihetta kasvatustekno- kraateille.

M

aijaliisa Rauste-von Wright jatkaa eräin osin Allardtin linjalla:

- Käsitteet sivistys ja moraali ka- tosivat 1990-luvun alkupuo- lella yleisestä keskustelusta! Ne esiintyivät korkeintaan erillisis- sä arvo- ja moraalipohdinnois- sa. Sen sijaan raha, tehokkuus, nopeat toimenpiteet olivat jatku- vasti esillä.

Reijo Raivola näkee “politiikko- jen kasaavan suoran syy-yhtey- den koulutusponnistelujen ja välille”.

- Ylisuuret ja perusteettomat odotukset koulutuksen kaikki- voipaisuudesta kääntyvät koulu- tusinstituutioita vastaan.

Sakari Kiuru

R

aportissa todetaan aikuis- kasvatuksen tukeutuneen valtioon etenkin 1970-luvulla.

Uusliberaalisen talousajattelun voitettua ei olla varmoja edes siitä, kuluuko valtion ollenkaan ohjata kasvatusta. Asenne hei- jastuu rahapulaan vedoten mm.

sivistys- ja koulutusmääräraho- jen supistamisena.

T

oivottavasti viides aikuis- kasvatuksen maailmankon- ferenssi palautti suomalaisillekin uskoa siihen, että heillä on yhä lupa nojautua kansansivistys- työmme kunniakkaisiin perintei- siin, nähdä tehtävänsä markki- navoimien ehtoja laajempana.

Todetaanhan konferenssin tule- vaisuusohjelmassa 21.vuosisa- dan haasteiksi mm. kansalaisten luovuuden vahvistaminen, de- mokraattisen prosessin lujitta- mien, tasa-arvon ja rauhan kult- tuurin nosto kukoistamaan, kulttuurisen monimuotoisuuden tunnustaminen ja uudenlaisen yhteistyön synnyttäminen val- tion ja kansalaisyhteiskunnan välille.

Unescon Hampurin konfe- renssin, CONFINTEA V esitelmät on julkaistu teok- sessa, joka ilmestyi saksalai- sen Institut für Internatio- nale Zusammenarbeit des Deutsches Volkshochschul- verbandesin Adult Educa- tion and Development -sar- jassa (n:ro 49: 1997).

Teos on jaksoteltu seuraa- viin teemakokonaisuuksiin:

1) Adult Learning and the Challenges of the Twenty- First Century

2) Improving the Conditions and Quality of Adult Learn- ing3) Ensuring the Universal Right of Adults and Out-of- School Younth to Literacy and Basic Education 4) Promoting the Enpower- ment of Women through Adult Learning

5) Adult Learning in a Changing World of Work 6) Adult Learning on the Context of Environment, Health and Population 7) Adult Learning, Media, Culture an New Informa- tion Techonology

8) Adult Learning and Groups with Special Needs 9) The Economics of Adult Learning

10) Enhancing International Co-operation and Solidari- ty.Kirjaa saa järjestön osoit- teella:

IIZ/ DVV, Obere Wilhelm- strasse 32, D-53225 Bonn tel. +49-228 975690 fax +49-228 976955

UNESCON konferens- sista englanniksi

Sakari Kiuru oli Suomen Unesco - toimikunnan jäsen vuodesta 1963 ja puheenjohtaja vuosina 1972- 86. Hän on kirjoittanut kirjan "Suo- mi Unescossa, Unesco Suomessa"

(1991) ja osallistunut kaikkiin Unescon yleiskokouksiin aktiivikau- tensa aikana.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Key words: adult play and creativity; object play; object relations; photo play; social media and adult play; social play; toys; toy play; world building;..

1- In the acculturation process, what are the major migratory and acculturative stressors, stress and coping strategies and cultural learning experienced by young adult

Currently there are implementations of content and language integrated approaches from very early language learning (primary or preprimary level) to advanced adult

beliefs in language education; (2) learners’ beliefs of immigrants in Finland about learning Finnish as a second language; (3) adult learners’ beliefs as self- directed

Englanninkielisiä hakusanoja ovat olleet learning results, adult learner, adult education and training, andragogy, quality, online teaching, guidance, e-

The purpose of the present study is to shed light on how foreign language learning affects the adult language learner and what kind of identities emerge as a result

The next section deals with adult learners and online learning (section 3.1) and it is followed by pedagogical choice on the course, which is constructivism (section 3.2),

Combining the aspects of lifelong learning and the English language, the main purpose of the present study was to discover the significance of studying English at adult age;