• Ei tuloksia

Tosia vai toisia maailmoja?

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tosia vai toisia maailmoja?"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

122 niin & näin 4/2013

otteita ajasta

T

uottavatko taiteen keinoin kyhäellyt maailmat enemmän tietoa maail- masta vai taiteesta? Onko niitä edes mielekästä lähestyä tieto edellä?

Tämä perusjännite leijui Imagined Worlds -konferenssin ensimmäisen päivän avanneen pääesitelmän yllä.

Kysymys luoduista maailmoista on rantautunut ihmistieteisiin ennen kaikkea Nelson Goodmanin klas- sikon Ways of Worldmaking (1978) myötä. Niinpä oli vain luontevaa, että avausvuoron saanut teoreettisen filosofian yliopistonlehtori Markus Lammenranta keskittyi esitelmässään

”Languages of Art and World- making” kommentoimaan ja täyden- tämään Goodmanin mallia. Taiteen hankala asema johtuu siitä, että sen maailmasta tuottama tieto on trivi- aalia, ellei peräti valheellista. Good- manin mukaan hahmotamme silti maailmaa kognitiivisesti väistämättä symbolien kautta.

Fiktiivisiä maailmoja kuvaavat lauseet ovat väistämättä epätosia.

Kuitenkaan Goodmanin ehdotus tiedon konseptin korvaamisesta ymmärtämisellä ei saanut Lammen- rannan kannatusta. Propositiot eivät palaudu kielitieteeseen toisin kuin lauseet, joten taiteen sisältämiin pro- positioihin tulisi voida suhtautua

vapaammin. Taiteella jos millä näet on mahdollisuus manipuloida to- dellisten kohteiden ominaisuuksia tai jopa abstrahoida niitä. Vaikka taiteilijalla olisi prostituoitu Neitsyt Marian mallina, valmis maalaus ku- vaisi pikemminkin Neitsyt Mariaa kuin prostituoitua, havainnollisti Lammenranta.

Yhdysvaltain kirjallisuuden pro- fessori Bo Pettersson kritisoi Good- manin mallia alkajaisiksi siitä, että se marginalisoi fiktiosta saatavan nau- tinnon, kuvitteellisen maailmojen immersiivisen imun. Esitelmässään

”Hitchhiker’s Guide to Literature:

A New Theory of Literary World- making” Pettersson jatkoi suo- mintaa: Goodmanin mallin lähtö- kohdat eivät ole mekaanisuudessaan kirjallisuustieteelle riittäviä. Itse asiassa koko länsimainen mimesis-kä- sitys on hänen mielestään liian kapea takertuessaan todenkaltaisuuteen ah- taimman realismin merkityksessä.

Petterssonin omassa mallissa kir- jalliset maailmat ovat yhteisessä luo- mistapahtumisessa syntyviä kuvitteel- lisia maailmoja: joku kuvittelee jotain ja kutsuu lukijankin uskomaan siihen.

Tämä luominen voi olla yhtä hyvin suullista, visuaalista tai kirjoitettua.

Nämä maailmat rakentuvat kolmen, usein toisiinsa sekoittuvan teeman

varaan, jotka liittyvät inhimillisen toi- minnan malleihin. Ensimmäinen on haaste, joka kohdistuu joko ymmär- tämiseen (arvoitukset, postmoderni runous) tai tehtävän suorittamiseen (sadut, epiikka). Toinen on havainto, jonka ympärille esimerkiksi haikut rakentuvat. Kolmas pääteema on suhde, joko ystävällinen tai vihamie- linen. Erityisen raikas oli Petterssonin huomio siitä, ettei fiktiivisen teoksen epäluotettavuus palaudu tai rajoitu vain kertojiin, fokalisoijiin ja pu- hujiin. Epäluotettavuus voi olla myös rakenteellisempaa ja liittyä vaikka koko kertomuksen kehyksen manipu- lointiin.

Havainnosta kokemukseen, kokemuksesta ihmeeseen

Lammenrannan ja Petterssonin metateoreettisen painin lisäksi rin- nakkaissessioissa kuultiin useita elähdyttäviä tapaustutkimuksia, ja konferenssin tausta kirjallisuuden- tutkimuksen ja taidehistorian valta- kunnallisten, pian historiaan jäävien tutkijakoulujen yhteisenä voiman- ponnistuksena toimi kauniisti. Va- lintojeni seurauksena varsinaista kirjallisuudentutkimusta kuulin vain sessiossa, jossa pidin oman esi- telmäni. Olin utelias kuulemaan,

Tosia vai toisia maailmoja?

Miten maailmoja luodaan fiktiossa ja taiteessa yleensä? Entä eri taiteenaloilla tai

yksittäisissä teoksissa? Lukija ryhtyy rakennuspuuhiin eri asetelmasta kuin näyttelyvieras, musiikinkuuntelija tai elokuvankatsoja. Kirjallisuudentutkijoiden ja taidehistorioitsijoiden Helsingin yliopistossa järjestämä Imagined Worlds – Worldmaking in Arts and Literature

-konferenssi korjasi elokuun loppupuolella kauniisti eri alojen taiteentutkimuksessa

syntyneen sadon.

(2)

4/2013 niin & näin 123

otteita ajasta

millaisia tulkinnallisia maailmoja si- sartaiteiden tutkimuksessa loihditaan esille. Työlään konferenssikesän uu- vuttama sieluni virkistyi.

Kuvataide ei suinkaan ollut kir- jallisuuden ainoa vaihtoehto käsi- teltävänä taiteena. Portugalilainen Inês Sapeta Dias pohti esitelmässään, miten elokuvan montaasi osallistuu maailmojen luomiseen. Varhaisem- missa elokuvissa, kuten Edwin S.

Porterin elokuvissa Suuri junaryöstö (1903) tai Life of an American Fi- reman (1903) kelat voitiin esittää miltei missä järjestyksessä vain, koska leikkaus jatkuvuusihanteineen ei vielä ollut kehittynyt pitkäl- lekään. Näyttäminen oli kertomista hallitsevampi funktio. Kokeellisen elokuvan kohdalla synteesi voi näyttäytyä jopa terrorina, tuumasi Sapeta Dias. Sibelius-akatemian musiikkiteknologian opettaja James Andean puolestaan käsitteli akus- maattisen musiikin luomia kerron- nallisia maailmoja. Kummat hal- litsevat enemmän, musikaaliset vai kerronnalliset ominaisuudet, kun kuultavana on tosielämän äänistä koostettua musiikkia? Mieli kui- tenkin etsii äänen lähdettä, sillä ääni väistämättä viittaa tosimaailmaan.

Usein sävellyksen nimi kantaakin sisällään ratkaisevaa tulkinnallista

kiintopistettä, josta käsin lähteä ta- sapainoilemaan äänellisen maailman- luomisen ja tilallisen kerronnalli- suuden välillä.

Sekä Sapeta Dias että Andean hahmottelivat luotuja maailmoja ha- vainnon ja tilallisen mieltämisen ja järjestyshakuisuuden kautta, mutta tarkastelussa jäi sivurooliin viimeai- kaisessa kertomuksentutkimuksessa tärkeäksi noussut kokemuksellisuus, qualia. Miltä luodut maailmat tun- tuvat, miltä tuntuu tavoitella ja ra- kennella niitä? Kokemuksellisuuteen saatiin tuntumaa taiteentutkija Maria Hirven ja mediataiteilija Eija-Liisa Ahtilan yhteisesityksessä

”Reality in Transity”. Esitelmä liittyi Kiasmassa keväällä ja kesällä 2013 olleeseen Ahtilan näyttelyyn ja var- sinkin teokseen Marian ilmestys (2011). Miten ihmeen voi tehdä näkyväksi, siirtää kuvan liikkeeksi?

Hirvi kuvasi kokemustaan katsojana ja tutkijana. Näyttelyvieras sukeltaa teokseen keskeltä kaikkea, sillä teos on projisoitu useammalle kankaalle siten, että yhtäaikaiset versiot näyt- tävät kukin enimmäkseen eri kuvaa, vaikka ääniraita on sama.

Ahtila avasi taiteensa taustalla vaikuttavaa Jacob von Uexküllin filo- sofiaa, jossa ihme on olennainen osa toisen kokemista ja havaitsemista.

Ahtila arvelee Deleuzen saaneen Uexküllilta vaikutteita Cinéma I -teoksessaan (1983) hahmottele- miinsa eri kuvatyyppeihin ja yleiseen pohdintaansa toiminnan ja affektion suhteesta. Varsinkin lähikuva on paitsi visuaalinen tekniikka, myös metafora itsessään, sillä sen välittämä kokemus rakentuu fragmenteista.

Ahtila on jatkanut arkipäiväiseksi muuttuneen vieraannuttamista har- joitteissaan, joissa tavanomaisia elo- kuvallisia keinoja on havainnollis- tettu tavanomaisen luontokappaleen, puun, avulla. Kiasmassa nähdyissä luonnoksissaan Ahtila tutki, ”voiko jokin jo tuttu täyttää ihmeen kri- teerit? Voiko yllättyä jostain, minkä tuntee läpikotaisin? Mitä siinä yli- päätään nähdään?”

Ahtilan kaltaista reipasta ihmeen ja oudoksunnan pariin heittäyty- mistä soisi laajemminkin nähtävän taiteentutkimuksessa. Maailmoja varmasti rakennellaan ja luodaan jokapäiväisen havainnon ja tuttujen kehysten ja skeemojen avulla, mutta eikö fiktiivisiin maailmoihin kui- tenkin kuulu myös jokin eriskum- mallinen? Haemmeko maailman- rakennusarkkitehteina innoitusta Ikean kuvastosta vai Gaudista?

Tytti Rantanen

”Voiko yllättyä

jostain, minkä tuntee

läpikotaisin?”

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Hoitajien mielestä onnellinen lehmä makaa ja märehtii tyytyväisen ja raukean näköisenä – jopa niin tyytyväisen näköisenä, että hoitajan tekisi mieli vaihtaa lehmän kanssa

Thévenotin ja Boltanskin maailmoja (tai valtapiirejä, kuten termi on joskus suomennettu) ovat alun perin olleet markkinoiden maa- ilma, teollisuuden maailma, kansalaisuuden

Pisa-uutisoinnissa minua häiritsi myös se, että hyvin vähän kerrotaan tuloksia sen laajas- ta kyselymateriaalista, joka mielestäni tarjoai- si arvokkaampaa tietoa

Uhkakuvien sijaan tarvitaan myös toivoa ja utooppisia hetkiä, jotka auttavat hahmottamaan vaihtoehtoisia maailmoja ja omia mahdollisuuksia vaikuttaa1. Tärkeäksi nousee myös

Keskustelu niistä jatkuu Avaimen numerossa 2/2018, jossa käsitellään kaunokirjallisuuden keinoja kuvata vaikeasti sanoitettavia kokemuksia ja vaihtoehtoisia maailmoja.. Kuinka

Ryanin edellä mainitsemat lukuisat aktuaaliset mahdolliset maailmat ovat muun mu- assa henkilöhahmojen sisäkkäismaailmoja: ”Aivan kuten me käsittelemme mahdollisia

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on

Oppaassa olisi ehkä ollut tarkoituksenmukaista edes mainita, että valtakunnassa on vuosikymmenien ajan, esimerkiksi valtakunnan metsien inventoinnissa (VMI 4–9) käy- tetty