Vuosikertomus 2007
Årsberättelse Annual Report
T e a t t e r i k o r k e a k o u l u l u k u i n a
T e a t e r h ö g s k o l a n i s i f f r o r
T h e a t r e A c a d e m y i n F i g u r e s
v uon n a 2 0 0 7 t e a t t e r i k or k e a k ou lu s s a käytiin keskus- telua rakenteellisesta kehittämisestä. Helsingin taide- yliopiston perustamista on kaavailtu vuosia ja asiasta on tehty useampi selvitys. Teatterikorkeakoulu suhtautui avoimen uteliaasti viimeisimpään selvitysmies, profes- sori Turo Virtasen malliin. Hallitus on myös ilmaissut valmiutensa keskustella muista taideyliopistomalleista.
Ratkaisuja on mietitty mahdollisuuksien ja uhkien nä- kökulmista. Teatterikorkeakoulu on aloittanut varau- tumisen rakenteellisesta kehittämisestä ja yliopistojen oikeudellisen aseman vaihtumisesta koituviin muutok- siin. Tulevista haasteista on informoitu henkilökuntaa mahdollisimman paljon.
s t r a t e gi a a 2 01 2 t ä sm e n n e t t i i n. Siitä tehtiin tiivistetty julkinen versio ja sisäinen toteuttamissuun- nitelma. Taiteellinen tutkimus ja kansainvälistyminen ovat strategisia kehittämiskohteita. Teatterikorkeakou- lun kansainvälistymisstrategia valmistui vuonna 2007.
Seuraavana on vuorossa viestintä- ja henkilöstötoimen- pideohjelmien päivittäminen.
s t r a t e gi a a n n i v e l t y vä n laatujärjestelmän hahmot- tamisen myötä toiminnan eri osa-alueita on kehitetty sitä mukaa, kun kohteita ja puutteita on tullut esille. Laatutyön
Rehtorin katsaus
vuoteen 2007
keskiössä on johtamisen ja palveluiden sujuvuuden kehittäminen.
t e a t t e r i k or k e a k ou lu s a i pä ä t ök se e n sisäisen rakenteellisen kehittämisen hankkeen valo- ja ääni- suunnittelun laitos (väs) muuttaessa Tampereelta Helsinkiin heinäkuussa. väs aloitti toimintansa pe- ruskorjatuissa tiloissa päivitetyin teknisin varustein.
Muutto sujui hyvin ja koko Teatterikorkeakoulu on innostunut opetuksen olennaisesta helpottumisesta ja mahdollisuudesta syventää yhteistyötä myös muiden taideyliopistojen kanssa.
v uon n a 2 0 0 7 p e ru s t e t t i i n tutkimuksen kehittämis- yksikkö Tutke yhdistämään kaikki Teatterikorkea- koulussa jo olevat jatkokoulutuksen ja tutkimuksen voimavarat. Tohtoritutkintotavoitetta ei saavutettu.
Teatterikorkeakoulun taiteellisilla professoreilla ei ole automaattisesti jatko-opiskelijoiden ohjaamisen ja tutkimuksen vaatimaa työkalupakkia. Siksi yksikön perustaminen oli tarpeen. Tutken perustamiseen on panostettu sekä henkilö- että rahallisin resurssein.
Professoriksi taiteellista jatkotutkintokoulutusta ja tut- kimusta kehittämään valittiin ohjaaja, fi losofi an tohtori Esa Kirkkopelto. Tutkeen perustettiin myös tutkimus- koordinaattorin virka. Yksikköä johtaa teatteritaiteen tohtori, professori Annette Arlander. Kehittämistä tukee laaja johtoryhmä, jotta koko Teatterikorkeakoulun asiantuntemus saadaan yksikön käyttöön. Jatko-opiskelu- prosessiin kuuluvat vaiheet on analysoitu ja uudistus- työ on alkanut vauhdikkaasti. Teatterikorkeakoulun
taiteellisen tutkimuksen tavoite on kunnianhimoinen:
järjestelmällinen koulutus ja taiteellisen tutkimuksen teoriapohjan ja metodologian kehittäminen. Taide- yliopistona Teatterikorkeakoulun erityistehtävänä on artikuloida taiteilijoiden tieto yhteiskunnan käyttöön.
p o s t d o c-t u t k i m u s on vasta aluillaan. Vuonna 2007 sai päätöksensä Teatterikorkeakoulun toinen kansain- välinen tutkimushanke Haasteena tieto: tanssi, liike ja ruumiilliset kokemukset ymmärryksen ja maailman konstruoimisen keinoina. Lopputapahtuma Challenging the Knowledge -symposium järjestettiin lokakuussa.
t e a t t e r i k or k e a k ou lu n k a ns a i n vä l is t y m ise n strategian mukaisiin toimenpiteisiin on ryhdytty, jotta mm. jokainen opiskelija saisi kansainvälisiä kontak- teja opintojensa aikana. Opiskelijoiden ja opettajien kiinnostus kansainväliseen vaihtoon, esitysvierailuihin ja konferensseihin on edelleen kasvanut. Esimerkiksi teatteritaiteen laitoksella oli kansainvälistä toimintaa 16 maassa mm.: Yhdysvallat, Venäjä, Baltian maat ja Pohjoismaat. Lyhyet vaihdot ja vierailut ovat Teatteri- korkeakoulun toiminnalle luontevia ja niitä tehtiin paljon (57). Ulkomaisten perustutkinto-opiskelijoiden määrä on noussut. Ulkomainen kiinnostus Teatteri- korkeakoulua kohtaan on lisääntynyt, mutta kielisidon- naisen opetuksen vuoksi opetustarjonta ulkomaisille opiskelijoille on rajallinen.
op e t u k se n k e h i t t ä m is t ä ja yhteisestä opetus- tarjonnasta vastaavan opetuksen kehittämisyksikkö Opekin aloitteesta tehtiin opintojen ohjauksen arviointi,
jonka tulosten perusteella ryhdytään toimiin vuonna 2008. Avoin yliopistotoiminta on sijoitettu Opekiin, jotta mm. yhteinen opetustarjonta ja avoimen opetus voitaisiin koordinoida ja siten saada synergiaetuja. Avoin yliopisto- toiminta on ollut suhteellisen niukkaa, mutta yhteiskun- nallisen vaikuttamisen näkökulmasta edelleen tärkeää.
t e a t t e r i k or k e a k ou lu n j a t a i de t e ol l ise n korkea- koulun yhteinen koulutus- ja kehittämisinstituutti iade aloitti virallisesti toimintansa. Esittävien alojen koulutus on lähtenyt hyvin käyntiin sen suojissa. Esittävien alojen työmarkkinoiden erityispiirteet on otettava huomioon mm. kurssimaksuja määriteltäessä ja täydennyskoulu- tukseen tulisi saada tukea valtiolta jatkossakin.
h a k i j a n j a op isk e l i j a n n ä k ök u l m a s t a Teatteri- korkeakoulu on edelleen vetovoimainen, vaikka kansain- välinen kilpailu on lisääntynyt. Opettajat ovat alansa parhaimmistoa ja oppimistulokset ovat välillä liiankin vakuuttavia – opiskelijoita houkutellaan töihin jo ennen valmistumistaan. Teatterikorkeakoulusta valmistui 60 maisteria (tavoite 55). Täysmittaisten tutkintojen keskimääräinen suorittamisaika on lyhentynyt viimeiset kolme vuotta, nyt 6,2 vuoteen.
Kokonaisuudessaan Teatterikorkeakoulun tuloksellisuuteen voidaan olla tyytyväisiä kaikkien muutospaineiden keskellä.
Paula Tuovinen r e h t or i
u n de r å r 2 0 0 7 disk u t e r a de Teaterhögskolan en struk- turell utveckling. Planerna för ett konstuniversitet i Helsingfors har redan länge debatterats och frågan har behandlats i fl era utredningar. Till den modell som senast lagts fram av utredningsmannen professor Turo Virtanen förhåller sig Teaterhögskolan med stor öppenhet och nyfi kenhet. Högskolans styrelse har givit uttryck för att den är beredd att också diskutera andra modeller för ett konstuniversitet. Högskolan har analyserat de möj- ligheter och hotbilder som olika lösningar kan innebära.
Teaterhögskolan är förberedd på en strukturell utveck- ling och de förändringar som följer av att universitetens rättsliga ställning ändras. Högskolans personal har lö- pande fått information om de kommande utmaningarna.
hö g sk ol a n s s t r a t e gi 2 01 2 har preciserats. Strategin har publicerats som en kortfatttad sammanfattning för offentligt bruk och som en intern implementeringsplan.
Strategins utvecklingsmål är den konstnärliga forsk- ningen och en internationalisering av hela högskolan.
Teaterhögskolans internationaliseringsstrategi blev färdig år 2007. Näst i tur står en uppdatering av åtgärds- programmen för kommunikation och personal.
Rektors
översikt 2007
s t r a t e gi n om fa t t a r arbetet med att gestalta ett kvalitetsprogram för högskolans verksamhetsområden.
Kvalitetsprogrammet har utvecklats i takt med att problem och utvecklingsmål har kommit i dagen.
I centrum för kvalitetesprogrammet står en utveckling mot smidighet i såväl ledning som tjänster.
e n i n t e r n s t ru k t u r e l l u t v e c k l i ng slutfördes då institutionen för ljud- och ljusdesign (väs) i juli fl yttade från Tammerfors till Helsingfors. Institutionen inledde sin verksamhet i Helsingfors i renoverade lokaler med ny teknisk utrustning. Flyttningen gick bra. Hela Teaterhög- skolan ser med entusiasm på förutsättningarna att på ett enklare sätt arrangera undervisningen och på möjlighe- terna att fördjupa samarbetet med andra konsthögskolor.
å r 2 0 0 7 i n r ä t t a de s enheten för utveckling av forsk- ningen (Tutke) med målet att sammanföra Teaterhög- skolans alla resurser inom påbyggnadsutbildningen och forskningen. Högskolan nådde inte sin målsättning för doktorsexamina. Teaterhögskolans konstnärliga professorer har inte automatiskt den verktygslåda som behövs för att handleda påbyggnadsstudier. Därför var det nödvändigt att inrätta den nya enheten och satsa både personal och ekonomiska resurser. Regissör, FD Esa Kirkkopelto utsågs till professor för den konstnärliga påbyggnadsutbildningen och fi ck också ansvar för att ut- veckla forskningen. En tjänst som forskningskoordina- tor inrättades vid enheten. Enheten leds av tkd Annette Arlander. För att hela Teaterhögskolans exper-
tis skall komma den nya enheten till gagn stöds
utvecklingsarbetet av en omfattande ledningsgrupp. Alla de processer och faser som hör till påbyggnadsstudierna har analyserats och reformarbetet har påbörjats med god fart. Målsättningen för Teaterhögskolans konstnärliga forskningsverksamhet är ambitiös: en utveckling av systematisk utbildning, teoribildning för konstnärlig forskning och metodologi. Teaterhögskolans särskilda uppdrag som konsthögskola är att artikulera konstnärer- nas kunskap och göra den tillgänglig för samhället.
p o s t d o c- f or sk n i nge n är ännu i sin linda. År 2007 slutfördes Teaterhögskolans andra internationella forskningsprojekt Kunskap som utmaning: dans, rörelse och fysiska upplevelser som ett sätt att förstå och konstruera världen. Projektet avslutades med symposiet Challenging the Knowledge i oktober.
t e a t e r hö g sk ol a n h a r e n l ig t sin internationali- seringsstrategi vidtagit åtgärder för att bl.a. alla stude- rande under studierna skall få internationella kontakter.
Intresset för internationellt utbyte, gästföreställningar och konferenser växer bland studerande och lärare.
T.ex. institutionen för teaterkonst deltog i internationell verksamhet i 16 länder, bl.a. usa, Ryssland, de baltiska och nordiska länderna. Kortvariga utbyten och gästenga- gemang är karaktäristiska för Teaterhögskolans verksam- het. År 2007 genomfördes 57 kortvariga utbyten. Antalet utlänningar som studerar för grundexamen har vuxit. Det utländska intresset för Teaterhögskolan har ökat, men ef- tersom undervisningen är bunden till språket är utbudet till de utländska studerande begränsat.
på i n i t i a t i v av enheten för utveckling av under- visningen (Opek), som har ansvaret för högskolans gemensamma undervisningsutbud och för att utveckla undervisningen, gjordes en utvärdering av studiehand- ledningen. Utvärderingens resultat kommer att åtgärdas under år 2008. Det öppna universitet är placerat under Opek för att högskolan skall kunna koordinera den gemensamma och den öppna undervisningen och uppnå synergieffekter. Det öppna universitetets verksamhet har varit relativt knapp men den är viktig med tanke på möjligheterna att påverka samhället.
t e a t e r hö g sk ol a n s o ch Konstindustriella högsko- lans gemensamma utbildnings- och utvecklingsinstitut IADE inledde sin verksamhet och utbildningen för teater, dans och perfomance har kommit igång. Arbetsmark- naden för de kreativa branscherna har respekterats bl.a.
då det gäller att fastställa kursavgifter. Viktigt att även i fortsättningen få statsstöd för fortbildning.
t r o t s de n i n t e r n a t ion e l l a k on k u r r e nse n är Tea- terhögskolan fortfarande attraktiv både för de studerande och de som ansöker om en studieplats. Lärarna företräder eliten inom sina branscher och studieresultaten är ibland alltför övertygande – de studerande lockas ut i arbetslivet redan innan de har avslutat sina studier. År 2007 utdi- mitterade Teaterhögskolan 60 magistrar (målet var 55).
Genomsnittstiden för att avlägga examen har förkortats de senaste 3 åren och är nu 6,2 år.
När vi betraktar Teaterhögskolans resultat i förhållande till den press som kommer från alla förändringar och reformer kan vi vara nöjda med helheten.
Paula Tuovinen rektor
Hannu och Ker ttu -Monument | koreografi och foto: Per ttu Leinonen
i n 2 0 0 7, t h e r e wa s c onside r a bl e de b a t e at the Theatre Academy on structural changes and future development.
Proposals to set up a merged arts university in Helsinki have been in the pipeline for years, and several inves- tigations on the subject have been made. The Theatre Academy openly expressed its interest in the latest plans proposed by Professor Turo Virtanen, and the Board has also declared its willingness to discuss other models for the arts university. In appraising these plans, we look at them in terms of opportunities and threats. The Theatre Academy has already begun to prepare for this major structural change and for the revised legal position of the universities. Personnel have been informed of the future challenges as much as possible.
t h e c on t e n t of ou r s t r a t e g y 2 012 was amended and a summary prepared for publication, together with an implementation plan for internal use. Strategic develop- ment will focus on arts research and internationalisation.
The Theatre Academy’s internationalisation strategy was completed in 2007, and the next step is to update the com- munications and personnel action plans.
a l ong w i t h t h e f or m u l a t ion of a quality system in conjunction with the Strategy, various aspects of
Rector’s review
of 2007
our activities were improved and altered when needs and shortcomings emerged. Efforts to improve the effectiveness of management and services are at the core of this process.
a m a jor p r oj e c t at the Theatre Academy was complet- ed in July with the move of the Department of Lighting and Sound Design (väs) from Tampere to Helsinki. The Department is now installed in renovated premises with updated technical equipment. The process of relocation went well, and the Academy as a whole is enthusiastic about the new possibilities both with teaching arrange- ments within the Academy and the potential for closer cooperation with other arts universities.
t h e de pa r t m e n t of r e se a r ch de v e l op m e n t (Tutke) was set up in 2007 to bring together the Academy’s existing doctoral (postgraduate) training and research resources. This was a necessary step, as the doctoral de- gree target was not being met, in part because the artistic professors at the Academy lacked the necessary resources for tutoring doctoral (postgraduate) students and for research. Both human and fi nancial resources have been invested in the new Department. Stage director Esa Kirkko pelto Ph.D was appointed professor for developing the artistic aspects of doctoral (postgraduate) training and research, and a research coordinator’s post was also set up. The Department is headed by Professor Annette Arlander, Doctor of Arts in Theatre and Drama. The Acad- emy’s future development is supported by an extensive management group, so that all of the expertise available
can be harnessed for the purpose. The doctoral (post- graduate) study process has been reviewed, and reforms are speedily being implemented. The Theatre Academy has an ambitious goal regarding research: to provide systematic training and to develop the theoretical basis and methodology of research in the performing arts.
The special mission of the Theatre Academy among arts universities is to articulate the knowledge of artists into a form of signifi cance for our culture and society.
p o s t-d o c t or a l r e se a r ch at the Theatre Academy is only just getting started. The Academy’s second international research project, Challenging the Notion of Knowledge:
Dance, Motion and Embodied Experience as Modes of Reasoning and Constructing Reality, was completed in 2007. The fi nal symposium, Challenging the Knowledge, was held in October.
ac t ion t o p u t ou r i n t e r n a t ion a l is a t ion strategy into effect has started, with the aim that every student has the opportunity to establish international contacts while studying. Students and teachers are increasingly interested in international exchanges, guest perform- ances and conferences. For example, the Department of Theatre and Drama had international activities involving 16 countries, including the usa, Russia, the Baltic states and the other Nordic countries. Short exchanges and visits are particularly suitable for the work of the Theatre Academy, and there have been a great many of them (57).
The number of foreign degree students has increased too.
Interest in the Theatre Academy abroad is growing, but
because of language constraints, there is only a limited amount of tuition available for foreign students.
t h e de pa r t m e n t of t e a ch i ng de v e l op m e n t (Opek), which is responsible for developing the Academy’s teach- ing and for courses common to all Academy´s students, proposed that the study guidance system be assessed.
Assessment has now been completed and measures based on the results of this will be taken in 2008. The Depart- ment also manages Open University teaching and aims to coordinate courses common to all Academy´s students and Open University courses in order to achieve synergy benefi ts. There have been relatively few Open University courses, but this is nevertheless an important function in terms of the Academy’s wider investment in society.
t h e i n s t i t u t e f or a r t, de v e l op m e n t a n d e duc a t ion (iade), a joint body of the Theatre Academy and the University of Art and Design Helsinki, offi cially began operations, and it has made a good start in its pro- vision of training in the performing arts. The special na- ture of the performing arts labour market must be taken into account in setting course fees, and central govern- ment support for continuing education should continue.
f r om t h e p oi n t of v i e w of a ppl ic a n t s a n d
s t u de n t s, the Theatre Academy is still an attractive place, even though international competition has increased.
Our teachers are among the best in their fi eld, and the results of study are sometimes even a bit too impressive
— some of our students are recruited even before gradu- ation. In 2007, 60 students graduated with a Master’s
degree (the target was 55). The average time for complet- ing a full-scale degree has been decreasing over the past three years and is now 6.2 years.
On the whole, we are satisfied with our results at the Theatre Academy in 2007 amidst all the changes and pressures for further changes.
Paula Tuovinen r e c t or
Lukuja
Siffror Figu r es
2004 2005 2006 2007
Hakeneet ja hyväksytyt 2004–2007
Sökande och antagna A ppl ic a n t s a n d A dmi t t a nces
Hakeneet • Sökande • a ppl ic an t s
Hy väksytyt Antagna a d mi t ta n c e s
1589 1620
1399
1237
58 82 70 64
2004 2005 2006 2007
Perus- ja jatkotutkinto-opiskelijat 2004–2007
Grund- och påbyggnadsstuderande
Un dergr a dua t e , Gr a dua t e a n d Doc t or a l (Post gr a dua t e) S t u den t s
Jatko-opiskelijat Påbyggnadsstuderande d o c t o r a l (p o st gr a d uat e)
Perustutkinto Grundutbildning
under gra duat e and gr ad uat e
369
360
385
374
35 41
46 48
108 - kansanmusiikkia ja nykytanssia | koreografit: Sampo Kerola, Nina Mamia ja Kira Riikonen | kuva: Heidi UutelaViereinen sivu: 2 kön är 1 för mycket | teksti ja ohjaus: Richard Turpin | kuva: Johannes Romppanen
Avoimen yliopisto-opetuksen
ja täydennys koulutuksen opiskelijamäärät vuosina 2004–2007
Antalet studerande vid den öppna högskolan och fortbildningen S t u den t s E n rol l ed in t he Open Un i v er si t y
a n d C on t in u ing Educ a t ion
2004 2005 2006 2007
högskolan •op en u niversit y
622
439
332
477 1039
1125
971 893
Avoin yliopisto • Öppna
Isä | ohjaus: Pirkko Saisio | kuva: Pekka Holmström • Viereinen sivu: Horobingo | kuva: Jani Koskinen
Täyden
nyskoulutus Fortbildning c ont inuing ed uc a
t ion
Teatteri- ja tanssitaiteen kandidaatin ja maisterin tutkinnot 2004–2007
Kandidat- och magisterexamina i teater- och danskonst B achel or’s a n d M a st er’s Degr ees in The a t r e a n d Da nce
2004 2005 2006 2007
Ma isteri •
Ma gister •
43 32
82 60
7 12
20
29
Kandidaatti • Kandidat• b ac h
el or´s degree Tavoite 45 • Mål 45 • ta r ge t 45
Ma st
er
´s d eg
re e
55
Maisterin tutkintojen (160 ov)
keskimääräinen suoritus aika ja tutkintojen keskimääräinen laajuus 2004–2007
Den genomsnittliga studietiden för magisterexamina (160 sv) och ex- aminas genom snittliga omfattningen• Av er age Time of C ompl e t ing a M a st er’s Degr ee a n d t he Av er age Nu mber of Cr edi t s C ompl e t ed
2004 2005 2006 2007
Laajuus (ov) • Omfattning (sv) • c r edi t s
170 168,9 174,6 171,0
6,1
6,9
6,2
Suoritusaika (vuotta) Studietid (år) t ime (in y
e ar s)
7,5
Suoja-alue | ohjaus: Satu Linnapuomi | kuva: Raisa KilpeläinenViereinen sivu: Something fishy | koreografia: Mia Keinänen | kuva: Sanne Katainen
Katsojat • Åskådare • sp ec tat o r s
7 142 7 596 7 027 7 011
2004 2005 2006 2007
Esitystilastot 2004–2007
Föreställningsstatistik P er f or m a nce S t a t ist ic s
Esity Föreställnkset
ingar perf
or ma nc
e s
169 190
212
235
30
Ensi-illatPremiärer35 35 42
p r e m ier e s
Henkilötyövuodet vuosina 2004–2007
Årsverk 2004–2007
P er son Wor k-Ye a r s 2 0 0 4– 2 0 0 7
Opetushenkilökunta 40 39 39 39 57 % 43 %
Undervisningspersonal Te a c hin g s ta ff
Muu henkilökunta 90 90 90 87 58 % 42 %
Övrig personal O t her s ta ff
Yhteensä 130 129 129 126 57 % 43 %
Totalt In t o ta l
josta budjettivaroin 120 120 120 116 – –
varav budgetmedel fr o m s tat e b ud g e t
20 0 4 20 05 20 0 6 20 0 7
Naiset • Kvinnor Women 2007 Men • Män Men 2007Kustannukset 2006–2007 (1000 euroa)
Kostnader 2006–2007 (1000 euro) C ost s 2 0 0 6– 2 0 0 7 (eu r 10 0 0)
2006 2007
Koulutus 9 317 10 158
Utbildning Ed u c at io n
Tutkimus 1 199 1 524
Forskning Re se a r c h
Taiteellinen toiminta 72 149
Konstnärlig verksamhet A r t is t ic a c t i v i t y
Yhteiskunnalliset palvelut 656 612
Samhälleliga tjänster S o c ie ta l ser v ic e s
Yhteensä 11 244 12 443
Totalt In t o ta l
Kokonaismenot ja rahoitus 2006–2007 (1000 euroa)
Totala utgifter och finansiering (1000 euro) E x pen di t u r e a n d Fu n ding (eu r 10 0 0)
Kokonaismenot Totala utgifter
Total expenditure
2006 2007 %
Palkkaukset 6 305 6 518 52 Löner
S a l a r ie s
Matkustusmenot 285 281 2 Resekostnader
Tr av el c o s t s
Aineet ja tar vikkeet 432 1 008 8 Material och förnödenheter
M at er i a l s a nd eq uip men t
Vuokrat 2 905 2 984 24 Hyror
Ren t
Ulkopuoliset palvelut 1 005 1 231 10 Externa tjänster
E x t er n a l ser v ic e s
Investoinnit 40 185 1
Investeringar In v e s t men t s
Apurahat ja muut menot 143 287 3 Stipender och övriga utgifter
S c ho l a r ship s a nd o t her c o s t s
Menot yhteensä 11 115 12 494 100 Utgifter totalt
To ta l e x p ense s
Rahoitus Finansiering
Funding
2006 2007 %
Opetusministeriön rahoitus 12 408 12 588 95
Undervisningsministeriets finansiering
Fundin g fr o m t he Minis t r y o f Ed u c at io n
Ulkopuolinen rahoitus 689 632 5
Extern finansiering D o me s t ic e x t er n a l f undin g
Rahoitus yhteensä 13 097 13 220 100
Finansiering totalt To ta l f undin g
Organisaatio
Organisation • Orga n is a t ion
Erik Söderblom
Vararehtori Prorektor Vic e - Rec t o r
Paula Tuovinen
Rehtori Rektor Rec t or
Maarit Hildén
– 5 . 8 . 2 0 07
Kirsi Munck
6 . 8 .– 3 1 .1 2 . 2 0 07
Hallintojohtaja Förvaltningsdirektor He a d o f A d minis t r at io n
Professorit • Professorer • P rof e ssor s Eeva Anttila
Tanssipedagogiikka • Danspedagogik • Da n c e P eda g o g y
Annette Arlander
Esitystaide ja -teoria • Performance och teori • P er f o r m a n c e a nd Theo r y
Juha-Pekka Hotinen
Dramaturgia • Dramaturgi • Dr a m at ur g y • (v t/ t f/a c t in g) 1 . 8 .– 3 1 .1 2 . 2 0 07
Juhani Liimatainen
Äänisuunnittelu • Ljuddesign • S o und De sig n
Marjo Kuusela
Koreografia • Koreografi • C ho r eo gr a p h y
Esa Kirkkopelto
Taiteellinen tutkimus • Konstnärlig forskning • A r t is t ic Re se a r c h • 1 . 8 . 2 0 07–
Katariina Numminen
Dramaturgia • Dramaturgi • Dr a m at ur g y • (v t/ t f/a c t in g) 1 .1 .– 3 1 .7. 2 0 07
Kati Outinen
Näyttelijäntyö • Skådespelarkonst • A c t in g
Pentti Paavolainen
Taiteen tutkimus, teatteri ja tanssi • Konstforskning, teater och dans A r t Re se a r c h , The at r e a nd Da n c e • – 3 1 . 8 . 2 0 07
Maarit Ruikka
Ohjaajantyö • Regi • D ir e c t in g
Ervi Sirén
Nyk ytanssin tanssijantyö • Samtidsdans • C o n t emp or a r y Da n c e • – 3 1 .7. 2 0 07
Ari Tenhula
Nyk ytanssin tanssijantyö • Samtidsdans • C o n t e mp o r a r y Da n c e (v t/ t f/a c t in g) 1 . 8 . 2 0 07–
Erik Söderblom
Ruotsinkielinen näyttelijäntyö • Skådespelarkonst • Ac t ing (Swedish)
Markku Uimonen
Valosuunnittelu • Ljusdesign • L ig h t in g De sig n
Vesa Vierikko
Näyttelijäntyö • Skådespelarkonst • A c t in g
Organisaatio
Organisation • Orga n is a t ion
H a l l i t u s•S t y r e l seS t y r e l se•B o a r dB o a r d Opetus- ja tutkimusneuvosto Opetus- ja tutkimusneuvosto Undervisnings- och forskningsrådet Undervisnings- och forskningsrådet Teaching & Research Council Teaching & Research Council R ehtor i
R ehtor i • R ek torR ek tor • R ectorR ector Vararehtori • ProrektorProrektor • Vice-RectorVice-Rector
O p e t u sO p e t u s • Un de r v isn i ngUn de r v isn i ng • Te ach i ngTe ach i ng
Laitokset • Institutioner • Departments Teta Teatteritaiteen laitos • Institutionen för teaterkonst
Depa r t men t o f The at r e a nd Dr a m a
S Ruotsinkielinen näyttelijäntyön laitos • Svenska institutionen för skådespelarkonst • Sw edish Depa r t men t o f Ac t in g
T Tanssitaiteen laitos • Institutionen för danskonst Depa r t men t of Da nc e
Peda Tanssi- ja teatteripedagogiikan laitos • Institutionen för dans- och teater pedagogik • Depa r t men t o f Da n c e a nd The at r e P eda g o g y
VÄS Valo- ja äänisuunnittelun laitos • Institutionen för ljud- och ljusdesign Depa r t men t o f L igh t in g a nd S o und De sig n
Tutke Tutkimuksen kehittämisyksikkö • Enheten för utveckling av forskningen Depa r t men t of Re se a r c h De v el o pmen t
Opek Opetuksen kehittämisyksikkö • Enheten för utveckling av undervisningen D epa r t men t of Te ac hing D e v el opm en t
Laitoksia palvelevat yksiköt • Enheter som betjänar institutionerna • Units at the service of the Departments Opte Opetusteatteri • Undervisningsteatern • The Tr a inin g The at r e
K Teatterikorkeakoulun kirjasto • Teaterhögskolans bibliotek The at r e Ac a de m y L ib r a r y
Er il liset l a itok set
Er illiset l a itok set•Fr istå ende inr ät tninga r Fr istå ende inr ät tninga r
Independen t Units
Independen t Units
IADE Suomen taideyliopistojen koulutus- ja kehittämisinstituutti Finlands konstuniversiteternas utbildnings- och utvecklingsinstitut Ins t i t u t e f o r A r t, De v el o p men t a nd Ed u c at io n
Teakon Teatteritekniikan suunnittelutoimisto • Centralen för teaterteknisk utvecklingsarbete • Sta ge Tec hn o l o g y De sig n a nd C o nsultat io n Uni t
H a l l i n t o y k si k k ö
H a l l i n t o y k si k k ö • För va l t n i ng se n h e t e n För va l t n i ng se n h e t e n A dm i n is t r a t ion
A dm i n is t r a t ion
Paula Tuovinenovinen Kirsi Munck Kirsi Munck Jaana Simula Jaana Simula
Toimitus mitus••Redak tionedak tion••E d i t o r sE d i t o r s
Hahmo Design Oy Hahmo Design Oy
Graafinen suunnittelu
Graafinen suunnittelu••Grafisk designGrafisk design Gr a p hic De sig n
Gr a p hic De sig n
Marianne Möllerarianne Möller Maria Valtonenaria ValtoneVVV n English Centre:
English Centre:
Jaakko Mäntyjärvi, Peter Ovell Jaakko Mäntyjärvi, Peter Ovell
Kä Kä Tr Tr
Teatterikorkeakoulu Teatterikorkeakoulu
Teaterhögskolan Teater
TTT högskolan•• Th e a t r e A c a d e m yTh e a t r e A c a d e m y Haapaniemenkatu 6
Haapaniemenkatu 6••Aspnäsgatan 6Aspnäsgatan 6 P.O.Box 163, FIN-00531 Helsinki P.O.Box 163, FIN-00531 Helsinki tel. +358 0(9) 431 361 tel. +358 0(9) 431 361 fax +358 0(9) 4313 6200 fax +358 0(9) 4313 6200 http://www.teak.fittp://www.teak.fi ISSN 1456-0828 ISSN 1456-0828
Ekstasis | ohjaus: Anni Ojanen kuva: Aino Ojanen