• Ei tuloksia

Gallen-Kallelan "Aino" -taulu · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Gallen-Kallelan "Aino" -taulu · DIGI"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Jussi Rainio:

Gallen-Kallelan

”Aino”-taulu

Louis S p a r re , v a s e m m a lla ja A k s e l i G allen -K allela m e t s ä s t y s r e t k e l l ä

K eu ru u lla .

A kseli Gallen-Kallela m aalasi K euruul­

la huom attavan osan parhaita nuoruu- dentöitään. On vain hiukan eriäviä m ieli­

piteitä, m itä töitä hän teki täällä ja mihin k äytti keuruulaisia m alleinaan. Yksi kaikkein kiistanalaisim pia teoksia on suuri triptyykki, ”A in o”-taulu.

Gallen-Kallela oli jo ennen ensim m äistä Keuruun-matkaansa tehnyt K alevalan ta­

rujen kuvituskokeita, piirroksia, mm. 'Ai­

non kosinta’, 'Aino astuu kiveltä veteen’

ym. Elokuussa 1884 hän oleskeli Keuruun pappilassa ja H oskarissa, m utta ei käsi­

tellyt 'kalevalaisia’ aiheita. Seuraavana vuonna 1885 hän valm isti H elsingissä A ino-taulun luonnoksen, tulevan 3-osai- sen teoksen keskiosasta, suunnitteli A i­

non historiaa kattom aalaukseksi, m utta h ä v itti nämä luonnokset.

Talvella 1887 Gallen-Kallela saapui taas Keuruulle ja osui m iltei sattum alta Ekolaan ja asuikin sitten melkein koko ajan siellä. Hän oli K euruulla lokakuu­

hun saakka. Silloin hän valm isti useita tunnettuja töitä (Talonpoikaiselämää, K erjäläispoika, Ekolan Sauna-Juonas, Ilveksen ajo, T alvitie jäällä, Talvim aise­

ma, Nukkuva poika ym.). Lokakuussa 1887 hän lähti P ariisiin opiskelemaan ja syksyllä 1888 uudelleen.

'Tässä vaiheessa, ajallisesti m ääritel­

len syksyllä 1888, tapahtui G allenilla käänne K alevala-rom antiikkaan; hän ryhtyi toteuttam aan kauan hautom aansa

’A ino’-taulun suunnitelm aa. — V oim istu­

van sym bolistisen ja prim itivistisen vir­

tauksen vaikutusta lienee, että runon eri m omentteja on pyritty esittäm ään keski­

ajan ja varhaisrenessanssin tapaan 3-osai- sena tauluna, triptyykkinä” (Okkonen).

A inon m allina hän k äytti silloin pariisi­

laisia am m attim alleja ja maisema "edus­

taa Suomen sinijärviluonnon yleisim piä piirteitä, ehkä perustuen Keuruun selkä- vesiltä saatuihin vaikutelm iin. Eräissä guashiluonnoksissa on yksinäisem pi ja runollisem pi erämaajärven tunnelm a, mi­

kä puolestaan voi olla lähtöisin Jamajär- ven m aisem asta” (Okkonen). Jam ajärvi on Huhko järven vanhempi nim itys.

Tämä A ino-taulu n :o 1 oli "vain epä­

varma luonnostelm a, jolle ei voi antaa valm iin taideteoksen nim eä”, arvostelee Okkonen ja samaa m ieltä oli itse ta ite ili­

jakin. K otim aassa teos otettiin kuitenkin hyvin vastaan ja maan senaatti tila si sii­

tä "repliikin tai uuden laitoksen”.

K esällä 1889 Gallen-Kallela saapui taas K euruulle yhdessä ruotsalaisen ta i­

teilija Louis Sparren kanssa. Kesän he

5

(2)

olivat Ekolassa, syksyn pappilassa. Tä­

män ajan tunnetuim pia teoksia olivat Ensi opetus, Saunassa, Ettone, Maisema Jam ajärveltä, Sunnuntaiaam u Ekolan torpassa, Karhunputki, Keuruun kirkko, K irkkotyttö, Tyttö Keuruun kirkossa, Es­

ko aitan portailla jne.

Seuraavana vuonna 1890 taiteilija sol­

mi avioliiton neiti Mary Slöörin kanssa ja taiteilijan saatua valtion stipendin lähti nuoripari hääm atkalle "Kalevalan

laulum aille”, lähinnä Kuhmoniemelle.

Mukana oli Louis Sparre. He käväisivät myös Vienan puolella. Kuhmoniemen suu­

renmoinen maisema, jossa oli alkuperäis­

tä koskem attom uutta saattoi suggeroida mieleen K alevalan m aisemat, sanoo prof.

Okkonen ja jatkaa: "Paikallinen (Kuh­

moniemen) traditio, m itä tukevat per­

heen piirissä säilyneet m uistot, on tietä­

vinään, että Aino-taulun keskikuvan maisemaa varten on käytetty näköalaa, jossa taustalla on Kauppilan vaara, va­

semm alla Teeriniemi, oikealla Pitkäniem i, edessä Porolahti ja rannan yhteydessä

oleva pieni saari. Vene tässä kuvassa on yksinkertaisesti Lapinsalmen torpan ve­

ne, jossa airot olivat vanhaa kuhm olaista m allia, mikä Gallenia suuresti m iellytti.

Väinäm öisen m alliksi saatiin tied u stelta­

essa Rimmin Uljaska-nim ellä tunnettu ukko Lentiiran perukoilta. Hänen oikea nimensä oli Elias Ahtonen ja luterilainen hän oli, m utta oli 'karjalaistunut’; pitkä­

tukkainen ja -partainen, oikea kosivan Väinäm öisen malli. Ainon m alliksi tar­

joutui itsestään taiteilijan nuori puoliso, joka kykeni antamaan ilm että ja n äyttä­

m öllistä eloa esitykseen. M utta myös erästä paikkakunnan ty ttö ä yritettiin käyttää m allina. Tässä ym päristössä ja näillä edellytyksillä alkoi syntyä uusia luonnoksia lopullista Aino-taulua var­

ten ”. Tältä m atkalta Gallen-Kallela sai aineksia m uitakin K alevala-töitään var­

ten, hän on käyttänyt niitä Koru-Kale- valassaan.

Painiskeltuaan sitten hääm atkansa jälkeen parin muun suuren työn parissa, Gallen-Kallela ryhtyi 1890 ateljeessaan H elsingin M almilla valm istam aan lopul­

lista Aino-tauluaan. L entiiralaisesta Ul- jaskasta tehtyjen harjoitelm ien mukaan hän loi Väinäm öisen. Ainon hahmoa var­

ten on hän tehnyt piirroksia vielä huh­

tikuussa 1891, m allina puolisonsa Mary ja "voikin sanoa, että Ainon hahmo on m uovautunut Mary Slöörin näyttäm öl­

listen asentojen ja ilm evivahdusten poh­

jalla” (Okkonen).

”On joskus k ysytty erityisesti keski­

kuvan maisemaa, m istä se on 'peräisin’.

P ariisin aikaisissa luonnoksissa on var­

maan m uistum ia Ekolan ajoilta Jam ajär­

veltä, m utta taulun ensi muodoksen kes­

kikuvan maisema edustaa paremminkin suom alaisen sisäjärvim aisem an yleistä norm aalimuotoa. Gallen on kuitenkin ha­

vainnut, että tarv ittiin lopulta jotakin erikoisempaa, rom anttisem paa, minkä hän on löytänyt osaksi kuhm olaisesta luonnosta, osaksi eid eettisestä fan tasia s­

taan (eideettinen kuva= kuva, jonka nä­

kee 'sielun silm illä’ sen jälkeen kun on lakannut tarkastelem asta itse e s in e ttä ; fantasia = m ielikuvitus. — JR). Olematta 6

(3)

3Cukkuinnien\i.

3 £ u v a v. 1913

minkään luonnosm aiseman suoranainen jäljennös Aino-taulun lopullinen m aise­

ma sisältä ä kaikessa näennäisessä rea­

lism issaan ideaalim aisem an tavoin yh­

distettynä eri tahoilta saatuja todelli­

suusaineksia. Siinä on siis uudelleen om aksuttua Jam ajärven luontoa ja kesäl­

lä 1890 nähtyä kuhm olaista järvim aise­

maa ja sitten omaa m ielikuvitusta. Akva- relliluonnoksista nähdään, kuinka Gallen on valaistusilm iöiden ohella tutkinut ke- säluonnon väriefektejä m etsässä ja jär­

vellä, itse K alevalan luonnonkuvat — 'puut punaiset, maat sin iset’ — ovat hän­

tä siihen kehoittaneet. Petäjäntaim ien nuori vihreys, aam urusoituksen arka hempeys on häntä innostuttanut. Vasem ­ man sivukuvan pienempiä puita varten hän on nähtävästi vielä talvella 1890 — 91 tehnyt M alm illa tutkielm ia.

Kun valm istum inen edistyi eri asteis­

sa ja syn tyi ns. esitöitä, on lopullisen A ino-taulun syntym äajasta ollut epätie­

toisuutta perhepiirissäkin. V. 1890 jo valm istui eräs keskikuvan muodos. V.

1891 on m erkitty pieni harjoitelm a tau­

lun keskikuvaa varten. Se on jo täysiar­

voinen aiheen esitys, kuin herkkä satu- näkymä suom alaiselta kaislikkorannalta

aamun ensisarastuksessa. Kun eräs tär­

keä piirustus Mary Slööristä Ainon osas­

sa on huhtikuulta 1891, on luultavaa, että Gallen tällöin vasta sai uudestaan aikaa isoon lopulliseen keskikuvaan. Maa­

lari oli juuri vapautunut kilpailutöistä.

Niin onkin ilm eistä, että keskikuva on ollut valm isteilla kevättalven ja kevään kuluessa v. 1891. Se on ollut taiteilijan mukana V isuvedellä kesällä 1891, jolloin oikeanpuoleinen sivuosa pääosilta valm is­

tui. Vasen sivuosa, kosintakohtaus, on todennäköisesti m aalattu talvella 1891.

Ateneum issa oleva kolmiosainen öljymaa- laus on m erkitty 1891.”

Näin kertoo akateemikko, prof. Onni Okkonen, joka on tutkinut Gallen-Kalle- lan elämää ja töitä ja kirjoittanut niistä paksun (943 s.!) perusteellisen eläm äker­

ran (ilm. 1949). Okkosella on ollut käy­

tettävissään taiteilijan koko jääm istö, luonnoskirjat, m uistiinpanot, julkaise­

m attom at kirjoitelm at sekä perheen m uis­

titieto ja apu. (Ks. myös K irsti Gallen- Kallelan teosta 'Isäni A kseli Gallen-Kal- lela’ II 6 — 10 ym.) Olisi tie ty sti nauret­

tavaa epäillä Okkosen tietojen lu otetta­

vuutta. Kun totuus on tällainen, meidän keuruulaisten on turha uskotella itsellem ­ me ja m uille, että A ino-taulu olisi Keu­

ruulta.

7

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

2 Nina Kokkinen, Totuudenetsijät: vuosisadanvaihteen okkulttuuri ja moderni henkisyys Akseli Gallen- Kallelan, Pekka Halosen ja Hugo Simbergin taiteessa (Turun yliopiston

Yhdestä teoksesta on tunnistettu myös maavihreä, joka voi paletissa olla hyvin- kin yleinen väriaine.. Vihreä voi olla myös seos erilaisista sinisistä, keltaisista

Tämän artikkelin keskeiset kysymykset ovat: mitä Gallen-Kallelan hank- kimat intiaaniesineet ovat, mikä on niiden alkuperä, ja mikä on ollut niiden merkitys siinä

Taulu 1: Luonnosta voidaan löytää uusia ravintokasveja ja lääkkeitä, joista ihmisille on hyötyä.. - Tarvitseeko ihmisten vielä löytää

Alla sovellukset (Google Hangouts, Skype ja Skype for business), jotka ovat siirtymäajan jälkeen jäämässä pois / sulautumassa osaksi jotakin toista sovellusta..

Pieni Suomi nousee vain uudistumalla, eikä mikään yh- teiskunnallinen palvelu saisi olla kriittisen arvioinnin ulkopuolella.. Palveluiden tuottaminen ei vastaa enää väestön

Fennistisen tekstilajitutki- muksen vahvuus lieneekin tulevaisuudessa siinä, että se ankkuroituu tukevasti paitsi osaksi kansainvälistä tekstilajitutkimusta myös osaksi

Korkeakoulujen oman toiminnan näkökulmasta kestävän kehityksen ja vastuullisten toimintakäytäntöjen edistäminen samoin kuin vastuullisuutta tukevan osaamisen