• Ei tuloksia

Aimo Turunen 1912-2000 näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Aimo Turunen 1912-2000 näkymä"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

KIELITIETEEN KENTl LTÄ

AIMOTURUNEN I9 I 2-2000

K otikielen Seuran kunniajäsen, ansioi-

tunut koulumies, Kalevalan ja suo- men lähisukukielten tutkija, professori Aimo Turunen kuoli Helsingissä 21. syys- kuuta 2000. Hän oli syntynyt 25.2.1912 Ilo- mantsissa.

Aimo Turunen oli kotoisin syrjäisestä Huhuksen kylästä. Siellä hän sisäisti täydel- lisesti hiljaisen kyläyhteisön elämänmenon.

Kesäiset kirkkomatkat veneellä olivatkin hänelle poikasena elämän kohokohtia. kur- kistuksia kotikylän ulkopuolelle. Karjalai- nen kotitausta viittoi tietä tulevalle itäisten sukukieltemme tutkijalle. Jo oma Antti-isä näytti esimerkkiä lähettämällä tuhansia sa-

natietoja Ilomantsin murteesta Suomalaisen Kirjallisuuden Seuralle ja keräämällä pai- kallista kansantietoutta. Kauppiaana hänel- lä oli oiva tilaisuus kuulla kansanviisauksia, ja hän merkitsi kuulemansa tarkoin muis-

tiin.

Ylioppilaaksi Aimo Turunen pääsi Joen- suun lyseosta 1931. Opiskelukaupungis- saan Helsingissä hän käytti tehokkaasti hy- väksi yliopiston tarjoamat mahdollisuudet.

Filosofian kandidaatin tutkintoon 1933 kuului viiden lukukauden opintojen jälkeen laudatur suomen kielessä erinomaisin tie- doin Martti Rapolaltaja itämerensuomalai- sissa kielissä Lauri Kettuselta vain hyvin

l>

@

(2)

tiedoin, kun harjoittelukausi Tartossa puut- tui. Lisäksi loppututkinnossa oli cum laude approbatur suomalaisessa ja vertailevassa kansanrunoudentutkimuksessa ja kotimai- sessa kirjallisuudessa sekä approbatur kan- satieteessä, yhteensä 13 puoltoääntä, vaikka 9 olisi riittänyt. Se oli loistosuoritus, vaikka vertailukohdaksi otettaisiin myöhemmät ajat ja nykyaika. Opettajanvirkojen hake- mista varten Turunen vielä korotti laudatu- rien määrän viiteen. Filosofian lisensiaatin tutkinnon hän suoritti 1946ja fılosofian toh- torin tutkinnon 1947 Helsingin yliopistos- sa.

Nuoren maisterin ensimmäinen työ- paikka oli Saksassa, Königsbergin (nykyi-

sen Greifswaldin) yliopiston suomen ja vi-

ron kielen lehtorina 1934-36. Siellä hän opetti yksityisesti aamuisin kello 7-8 liivin kieltä myös yliopiston rehtorille, maineik- kaalle baltologille Georg Gerullisille. Ke- säkuun viimeisen päivän yönä 1934, Hitle- rin-Saksan puukkojen yönä, suomalaisleh- tori joutui vuokraemäntänsä iltaboolilla historiallisten tapahtumien todistajaksi, kun vieraina oli isäntämaan korkeimpia sotilas- henkilöitä, ja tapasi hän Saksan myöhem- män idän sotaretken komentajankin, ken- raali von Brauchitschin.

Saksan-kauden jälkeen seurasi vuoden lehtorin viransijaisuus Viipurin lyseossa ja sitten pitkä koulumiehen ura Riihimäen yhteislyseon (vuodesta 1944 lyseon) suo- men kielen vanhempana lehtorina 1938-53, vararehtorina 1939-53 ja Tyttönormaalily-

seon suomen kielen yliopettajana 1953-59.

Siihen aikaan maassamme oli toinenkin normaalilyseo, Norssi eli Helsingin nor- maalilyseo, mutta välillä Turunen joutui toimimaan maan ainoana virkaan nimitet- tynä äidinkielen yliopettajana.

Lehtorin samanaikaisesta intensiivises- tä tieteellisestä työstä kertovat monetjulkai- sut. Aunuksenja vepsän välimurteistoa lyy- diläismurteita käsittelevä väitöskirja Lyydi-

läismurteiden äännehistoria I. Konsonantit (1946) muodostaa yhdessä vokaaliston his- torian sisältävän jatko-osan (1950) kanssa tämän kielimuodon yli 600-sivuisen perus- teellisen yleisesityksen. Pohjois-Karjalan murreoppaassaan (1956) hän esittelee yleis- tajuisesti Joensuun seudun murteita. Moni- käyttöisessä Kalevalan sanakirjassa (1949) on runsaasti sanojen kansatieteellisiä ja folkloristisia selityksiäja myös sanojen al- kuperän selvittelyä. Se ilmestyi Uuden Kalevalan täyttäessä sata vuotta ja sitä tar- vittiin tuolloin koulujen äidinkielenopetuk- sessa, jossa Kalevalalla oli keskeinen sija.

Kalevala oli silloin vielä sekä kielen oppi- kirja että sanojen merkitystenja kansankult- tuurin Valaisija. Turusen teos oli tuolloin oikeastaan ainoa etymologinen sanakirja- kin. Itäisten savolaismurteiden äännehisto- ria (1959) tuo esiin Pohjois-Karjalan savo- laismurteiden yleisen luonteen ja niiden äännehistoriallisen kehityksen peruslinjat.

Se oli ensimmäinen laaja savolaismurteita käsittelevä monografia.

Opettajantyönsä ohella Turunen toimitti myös kahdeksan Ãidinkielen opettajain lii- ton vuosikirjaa (1952-60) ja kirjoitti niihin viisitoista artikkelia, esimerkiksi ››Kansan- kielestä ja sen tyyliominaisuuksista kirjal- lisuutemme kielen aineksina» (1957) ja

››Suomen kieli vieraitten kielten oppimisen 1ähtökohtana›› (1975). Kalevalan sanakirjan täydennetty laitos Kalevalan sanatja niiden taustat (1981) sisältää Kalevalan kaikki 7 830 sanaa. Ilomantsin ja sen lähitienoiden ka- levalaista kansanrunoutta Turunen kokosi teokseksi Mantsin laulu (1987). Tähän folk- loristiseen aihepiiriin kuuluu myös hänen sisällökäs pienoismonografiansa ››Mate1i Kuivalatar: Koitereen laulaja, Kantelettaren runotar» (1985).

Myös Aimo Turunen koki ikäpolvensa tavoin sota-ajan, viisi ja puoli rintamavuot- ta. Luutnanttina ja sittemmin kapteenina hän huolehti Aunuksen radion päällikkönä

(3)

karjalan-, lyydin- ja vepsänkielisistä lähe- tyksistäja erityisesti Itä-Karjalan väestölle tarkoitetuista ohjelmistajatkosodan aikana Petroskoissa. Juuri sota-aikana Turunen perehtyi käytännössä itäisiin sukukieliim- me ja keräsi samalla väitöskirjansa ainek- set. Tutkimusteeman hän sai E. A. Tunke- lolta, ja tutkimuskohteen hän laajensi Lau- ri Kettusen neuvosta lyydin pohjoismuıteis- ta koko murrealueelle. Aineiston keruuta edisti merkittävästi se, että Äänislinnassa oli sadoittain lyydiläisiä aina etäistä Kuu- järveä myöten. Heidän parissaan tutkija vietti kaikki vapaa-aikansa, jota sentään jäi radiotyöltä.

Muinaisvepsään pohjautuvia sukukie- liämme Turunen käsitteli monissa artikke- leissaan myös Virittäjässä. Hänen tieteelli- nen mielenkiintonsa kohdistui myös kan- sanperinteeseen. Kun lyydiläisaluetta oli pidetty täysin kansannınottomana,Turunen saattoi osoittaa (Vir. 1945), että ainakin Pyhäjäwen alue on jonkinlainen poikkeus.

Tutkielma ››Uber die Volksdichtung und

Mythologie der Wepsen›› (Studia Fennica V: 5, 1952) osoittaa, että vepsäläisalueen kansanrunous on varsin monipuolista. Sota- kokemuksiaan ja muita elämänsä jännittä- viä vaiheita hän kuvasi elävästi kirjassaan Nuoruus rauhanja sodan Karjalassa ( 1990).

Koulu- ja tutkimustyön yhdistäminen oli luonteva silta Aimo Turusen akateemi- selle uralle Helsingin yliopistossa, aluksi itämerensuomalaisten kielten dosenttina 1950-59 ja suomalaisen filologian apulais- professorina 1959-71. Kutsuttuna itä- merensuomalaisten kielten professoriksi 1971-76 hän oli ainoa tällaisen viran halti- ja maailmassa, ja nytkin tämän alan profes- suuri on Helsingin lisäksi vain Tarton yli- opistossa. Vuosina 1966-67 Turunen oli vierailevana professorina Indianan yliopis- tossa.

Pitkän opettajanuran ohella Aimo Tu- runen ehti moniin luottamus- ja hallintoteh-

täviin. Lehtorikautenaan hän oli Riihimäen kauppalanvaltuuston jäsenenä 1948-53 sekä puheenjohtajana Riihimäen karjalais- ten seurassa 1940-45 ja reserviupseeriker- hossa 1945-53. Myöhemmin hän toimi Kotikielen seuran ensimmäisenä varaesi- miehenä 1953-59, esimiehenä 1959-67,

puheenjohtajana Ãidinkielen opettajain lii-

tossa 1954-60ja Kalevalaseurassa 1975-82 sekä hallituksenjäsenenäja puheenjohtaja- na Karjalaisen kulttuurin edistärnissäätiössä 1968-94. Lahden kesäyliopiston rehtori Turunen oli 1963-72 ja Helsingin yliopis- ton historiallis-kielitieteellisen osaston de- kaani 1976-77. Suomalaisen Tiedeakate- mian jäsen hän oli vuodesta 1973.

Aimo Turusen luontaiset pedagogiset kyvyt tulivat hyvin ilmi myös hänen suosi- tuissa äidinkielen oppi- ja harjoituskirjois- saan ja muissa koulutyöhön liittyvissä kir- joituksissaan. Niitä ovat Sanan taito (kan- sakoulun kielioppi) I-II (1962-1964), Äi- dinkielen kielioppi (1967) ja Sanomisen taito (lukion tyylioppi) (1973), jonka alku- sanoissa tekijä sanoo oppikirjan tavoittee- na olevan kieltä hallitseva ihminen. Turu- nen hyödynsi oppikirjoissaan laajaa opet- tajankokemustaan. Hän tähdensi äidinkie- lenopetusta koulujemme kasvatustekijänä ja myös parhaan maailmankirjallisuuden esittelyä kotimaisen aineiston ohella. Kir- joituksissaan hän käsitteli usein kouluope- tuksen periaatteellisia ja käytännön kysy- myksiäja otti huomioon äidinkielenopetuk- sen kansainväliset virtaukset. Oppikirjoja suunnitellessaan hän esimerkiksi tilasi itsel- leen äidinkielen opetusta käsittelevät uutuu- det Saksasta ja Ruotsista. Hän korosti tasa- puolisesti sekä kielen että kirjallisuuden opettamisen tärkeyttä. Kirjallisuuden ope- tus myös ainekirjoituksen tukena saa hänen koulupedagogisissa kirjoituksissaan tär- keän sijan samoin kuin elävä kieli kieliopin- opetuksen perustana. Merkittäväksi nousee myös ylioppilaskiıjoitustenäidinkielen koe,

>

@

(4)

jonka toimivuutta Turusella oli tilaisuus tarkkailla niin lehtorina kuin ylioppilastut- kintolautakunnan pitkäaikaisenajäsenenä- kin.

Suurimman osan Aimo Turusen elä- mäntyöstä muodostaakin oppikoulunopet- tajan ura. Hän oli myös perustamassa Äi- dinkielen opettajain liittoa. Oppikirjan te- kotaitoaan Turunen ei unohtanut yliopiston- opettajanakaan. Vepsän mutkikkaan äänne-

historian, jonka kuvaamiseen E. A. Tunke- lo käytti yli 900 sivua, hän tiivisti runsaak- si satasivuiseksi opetusmonisteeksi (1978).

Aimo Turunen tunnettiin oppilaiden ja kollegoiden parissa luonteeltaan karjalaisen ystävällisenä ja avoimena. I

SEPPO SUl-IONEN

Sähköposti: seppasuhonen @ helsinki.fi

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

KULTTUURINTUTKIMUS 35 (2018): 3–4 97 Johanna Turunen, väitöskirjatutkija, mu-.. siikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen lai- tos,

Arja Turunen puolestaan osallistui ”Tekstit kulttuurintutkimuksen aineisto- na” -työryhmään, jossa käsiteltiin tekstiaineistojen tutkimukseen liittyviä kysymyksiä..

Kirjoittajat kertovat myös, että vuonna 1975 tiedotusoppineet yhdistivät ideologian ”väärään tie- toisuuteen”, mutta että ”…tässä merkityksessä termiä ei

Aikaisemmilta vllosilta Teuvo Turuselle on kertynyt lukuisia hopea- ja

Sosiaalisen pääoman alkulähteeksi on usein mainittu Lyda Judson Hanifan (1916), mutta Turunen osoittaa myös sosiaalisen pääoman kaltaisten käsitteiden esiintyneen kirjallisuudes-

Esimerkiksi täysi kuin Turuseii pyssy' (joka selitetään täyden kohdalla; myös hakusana Turunen on mukana, mutta sen kohdalla vain viita- taan tiiyteen) selitetään omaisuutta

Aimo Turunen on syntynyt Ilomantsissa, valmistui filosofian kandidaatiksi 1933 ja vaitteli tohtoriksi 194 7. Han on omistanut elamansa suomen ja sen lahisukukielten

otetaan puheeksi kotiseutuopissa vain siinä tapauksessa, että niitä on omalla paikkakunnalla. Sanastollisia