• Ei tuloksia

Vielä marxilaisesta uskontokritiikistä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Vielä marxilaisesta uskontokritiikistä näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

VIELÄ MARXILAISESTA USKONTOKRITIIKISTÄ

Paras Ilkka!

Edellisessä Tiede & edistyksen numerossa (4/80) oli sinun arvos- telu kirjastani Marxilainen us- kontokritiikki. Se oli yksi niistä harvoista syvemmälle yrittävistä kommenteista, joita aikaansaan- nokseni oli lehdissä herättänyt (täsmällisemmin sanoen, toinen — edellinen oli Jukka Heiskasen ar- vio Hälläpyörässä 1/80). Siksi mi- nun tekee mieleni vastata siihen edes lyhyesti.

Kiinnität huomiota siihen, että käytän Spinozan argumentteja ateistisen teoriani lähtökohtana ja rakennuskivinä. Mielestäni tämä on legitiimiä, sillä katson todella- kin, että Spinoza on esittänyt nä- kemyksiä, jotka ovat päteviä myös marxilaisen filosofian kon- tekstissa. Tämä taas johtuu ennen kaikkea Spinozan materialistises- ta monismista, joka tähtää karte- siolaisen dualismin voittamiseen.

Sikäli kun pidämme Descartesin oppia eräänä porvarillisen "ratio- naliteetin tyypin" klassisena kir- jaanpanona, on Spinozan siihen kohdistamalla kritiikillä relevans- sia marxilaisuudenkin kannalta.

Huomautan sivumennen, että myös Lenin käytti Materialismis- sa ja empiriokritisismissä hyväk- seen esimarxilaisen materialismin argumentteja arvioidessaan tuol- loin syntyneitä uusimpia idealisti- sia virtauksia; hän ei sitäpaitsi tyytynyt paljastamaan niiden luokkafunktioita, vaan piti filoso- fiaa omana argumentaatiolaji- naan.

Sinä esität kuitenkin epäilyjä Spinozan materialismin "aitou- desta". Siteeraat pätkän, jossa Spinoza puhuu jumalasta, tosin samaistaen tämän luontoon eli substanssiin. "Mutta siitä huoli- matta", jatkat sinä, "on olemassa jumala, joka empiirisesti samais- tuu tämän maailman kanssa, mut- ta joka samalla on erotettavissa siitä käsitteellisesti". Mielestäsi on problemaattista nähdä Spino- zan puhe "jumalasta" vain sellai- seksi, jossa termi "jumala" voi- daan korvata materialistisesti tul-

kitulla termillä "luonto".

Ilkka hyvä, minusta tuntuu, et- tä olet itse jo tavallaan omassa tekstissäni huomaamattasi vas- tannut esittämääsi kysymykseen.

Sanoit nimittäin jumalan samais- tuvan tämän maailman kanssa, mutta olevan samalla erotettavis-

sa siitä käsitteelli,sesti. Niinpä niin, tässä onkin koko asian ydin..

voimme tietysti muodostaa juma- lan käsitteen ja ajatuksellisesti erottaa sen todellisesta maailmas- ta, mutta se ei toki tee jumalaa sen reaalisemmaksi.

Spinozan näkemys on se, että tarkastellessaan luontoa ihmiset muodostavat itselleen epäadek- vaattisen idean luontoa ylläpitä- västä jumalasta, vaikka luonto to- dellisuudessa on itse itsensä yllä- pitäjä. Tätä ajatusta pyrin doku- mentoimaan kirjassani.

Myös puheeni uskonnon (ja yleisemmin: idealistisen ajattelun)

"negatiivisesta" luonteesta pe- rustuu Spinozan totuusteorian

hyväksikäytölle. Spinozahan to- teaa tunnetusti, että "ideoissa ei ole mitään positiivista, jonka mu- kaan niitä voisi nimittää epätosik- si" (Eth. II prop. 33), ts. väärä idea on pelkkää tiedostuksen poissaoloa. Se on tietämättömyyt- tä niistä todellisista seikoista, jot- ka determinoivat kaikkia olioita.

En suinkaan kirjassani väitä, kuten kirjoitat, että "ulkoisten de- terminaatioiden voittaminen ei ole mahdollista" ja siksi "voittami- seen tähtäävät tajunnan muodot ovat illusorisia ja siis negatiivi- sia". Noin armoton deterministi en sentään ole! Olen päinvastoin korostanut, että mahdollisuus de- terminaatioiden "voittamiseen"

syntyy, kun kyetään tiedosta- maan adekvaattisesti niiden vai- kuttavat syyt. Mutta nimenomaan tässä ei uskonto voi olla avuksi.

Sehän asettaa todellisten syiden sijaan illusoriset.

Kirjassani esittämäni väite, jonka mukaan uskontoon, sikäli kuin se on uskontoa, ei sisälly mi- tään positiivista (nimittäin myön- teistä ajatussisältöä), on vetänyt

puoleensa monien muidenkin kuin sinun huomion. Tunnustan, että olen valinnut tällaisen muotoilun osittain pour epater le bourge- ois, "porvaria hätkäyttääkseni".

Sellainen on kivaa, ja tuskin tulen tästä tavastani jatkossakaan luo- pumaan.

Mutta oli minulla vakavampikin aikomus silmieni edessä. Pyrin formuloimaan filosofiseksi väit-

tämäksi sen historian oikeaksi osoittaman kokemuksen, että mi- kä tahansa "tosi uskonto" on mahdoton ja edistyksellisten ih- misten kannalta täysin hyödytön kangastus. Radikaaleja aatteita on puettu uskonnon hahmoon — kyl- lä, mutta "ansio" tästä ei kuulu itse uskonnolle, vaan olosuhteille, jotka ovat nuo radikaalit aatteet synnyttäneet. Väitän siis, että ai- na kun ollaan kyetty osoittamaan jokin uskonnollisen maailmankat- somuksen piiriin kuulunut ajatus myönteiseksi (kognitiivisesti rele- vanssiksi), humanistiseksi, ihmi- sen "olemusta vastaavaksi" to- dellisen elämän tehtävien tasolla jne., osoittautuu samalla, ettei se olekaan uskontoa. Olen halunnut näinkin jyrkästi painottaa "todel- lisen" uskonnon, "emansipatori- sen" uskonnon mahdottomuutta, koska viime aikoina on taas alka- nut näkyä kaikenlaista jumalanra- kentamista työväenliikkeenkin liepeillä; viittaan vain vaikkapa eräisiin Uudistuva ihmiskunta -lehden numeroihin. Paras mah- dollinen uskonto osoittautuu itse asiassa kaiken uskonnon kieltä- miseksi — ateis miksi .

Sanot, ettei erotteluni "positii- visten ja negatiivisten tajunnan- muotojen" välillä ole johdonmu- kaisesti vietävissä läpi. Jos kiis- tämme "negatiivisen" reaalisuu- den, tällainen erottelu muuttuu tietenkin hyvin problemaattiseksi vaatimuksksi, koska negatiivi- nen ei silloin enää ole mitään itse- näistä, joka voitaisiin poimia muusta todellisuudesta (tai sen heijastuksesta) syrjään. Spino- zankaan aikalaiset eivät ymmär- täneet häntä, kun hän menetel-

(2)

TIEDE JA EDISTYS I•81 Keskustelua 71

mälleen uskollisena kiisti pahan — siis "negatiivisen" — reaalisuu- den. Kirjeessään Blyenberghille (13. III. 1665) hän yritti selittää:

"Uskon riittävästi osoittaneeni, että se, mikä muodostaa pahan, erehdyksen, rikoksen jne. olemi- sen (forma), ei koostu mistään, mikä ilmaisee olemusta, ja siksi emme voi sanoa, että jumala olisi sen syynä. Esimerkiksi Neron te- kemä äidinmurha, sikäli kuin sii- hen sisältyi jotain positiivista, ei ollut rikos; sillä ulkoisesti samoin ja samalla äidin tappoaikeella toimi Orestes, eikä häntä kuiten- kaan syytetä, ei ainakaan yhtä paljon kuin Neroa."

Syvennät arvosteluasi vielä yh- dellä argumentilla. Otetaan jouk- ko ihmisiä, jotka viettävät uskon- nollista elämäntapaa. Koska näin on, niin uskonto ohjaa heidän käyttäytymistään, so. se on "de- terminoimassa sitä, mitä yksilöt tekevät" eikä siis voi olla pelkkää negatiivisuutta, koska se kerran kykenee aikaansaamaan determi- naatiota. Argumenttisi ei minusta ole pätevä. Ensinnäkin, ajattelu ei determinoi olemista. (Puhun tästä enemmän kirjani sivuilla 23-24 ja 38). Toiseksi, tuohon, mitä eritte- lemättä nimität "uskonnolliseksi elämäntavaksi", kuuluu todelli- suudessa paljon "olemusta ilmai- sevaa" (nimittäin ihmisolemuk- sen myöntämiseen pyrkivää) ai- nesta — aivan kuten Neron äidin- murhaankin. Ja tuo myönteinen aines on sellaista, mikä voitaisiin hyvin sisällyttää ateistiseenkin humanistiseen kulttuuriin. — Vii-

nin ja ehtoollisviinin välillä ei ole muuta eroa kuin että jälkimmäi-

seen liittyy tietty illuusio; kum- mastakin pääsee humalaan, eikä mielestäni ole oikein sanoa, että ehtoollisviinistä saatu humala oli- si "uskonnon determinoimaa".

Sanot, ettei ihmisten uskonnol- lista käyttäytymistä arvioitaessa ole kysymys siitä, mikä totuusar- vo asetetaan uskonnollisille asen- teille. No hyvä! On totta, että so- keakin kana löytää välistä jyvän.

Kuitenkin olisi kanan itsensä

kannalta epäilemättä parempi, et- tä sillä olisi terveet silmät. Samoin en minäkään ole pyrkinyt arvioi- maan uskonnon merkitystä vain tietoteoreettiselta kannalta, vaan ennen kaikkea ihmisen emansi- paation kannalta. Huolimatta sii- tä, että uskonnollisesti käyttäyty- vä ihminen saattaa kyetä tavoit- tamaan merkittäviä osatotuuksia, on hän silti, sikäli kuin hän uskoo yliluonnollisiin asioihin, sellaisten illuusioiden vallassa, jotka eivät edesauta hänen emansipaatio- taan.

Yleensäkin: en ole väittänyt, että kaikki se, mikä nykyisin kul- kee uskonnon nimellä, olisi "ne- gatiivista tajunnanmuotoa". Olen sanonut: uskontoon, sikäli kun se on uskontoa, ei sisälly mitään myönteistä. Tuota pientä sanaa

"sikäli" et ole havainnut, vaikka juuri se olisi avain päättelyjeni ymmärtämiseen. Itse asiassa tuo

"sikäli" muuttaa lauseeni sellai- seksi, mitä positivistit ovat tavan- neet nimittää "tautologioiksi".

Sitä ei voi kumota. Toisin kuin positivistit, en pidä tätä asiaintilaa pelkästään puutteena. Nähdäkse- ni lauseeni "tautologinen" muoto ei tosin tuo mitään uutta tiedon sisältöön nähden, mutta silti täy- dellistää tiedon muotoa: kuten sanoin, olen halunnut ilmaista näin sen historiasta saadun koke- muksen, ettei "myönteinen" us- konto ole mahdollista. Siis: sikäli kuin se on uskontoa . . .

Ja lopuksi. Löydät Leninin ja minun väliltä eroja suhtautumi-

sesta uskovaisiin puolueen jäse- ninä, vaikka myönnätkin minun lainaavan oikeita kohtia Leniniltä.

Sitaatit sitaatteina, mutta olisin toivonut sinulta suurempaa tark- kuutta, kun annat ymmärtää mi- nun kirjoittavan, että yhteistyö kristittyjen kanssa on kommunis- teille väline, joka on proletariaatin luokkaeduille alisteinen. Annat viitteen kirjani sivulle 181. Siinä en kuitenkaan puhu uskovaisista välineinä, vaan päinvastoin tote- an, että ateistinen valistustyö on työväen luokkaeduille alisteista.

Siteeraat myös Leniniltä vain sen kohdan, missä hän sallii us- kovaisten tulon puolueen jäsenik- si. Kuitenkaan Lenin ei ole kos- kaan sanonut, että tämä pätisi kaikkiin tapauksiin. Sitaatin jatko näet kuuluu: "Mutta jos esimer- kiksi pappi liittyisi sosialidemok- raattiseen puolueeseen ja alkai- si . . . pääasiallisena ja melkein ainoana työnään saarnata aktiivi- sesti uskonnollisia katsomuksia, niin puolueen olisi ehdottomasti erotettava hänet riveistään."

Ilkka hyvä, se että puhuu niistä kriteereistä, joita jollakin ihmisel-

lä pitää olla päästäkseen tietyn puolueen jäseneksi, ei merkitse hänen välineellistämistään ihmi- senä. Vai koetko persoonallisuu- tesi manipulaatioksi sen, että si- nulta vaaditaan ajokorttia ennen kuin pääset rattiin?

Totus tuus Vesa Oittinen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Itselleni polku on ollut täynnä sattumia, joiden kautta olen onnistunut oppimaan ja hallitsemaan erilaisia menetelmiä mutta myös innostumaan aidosti lukujen maailmasta,

Mitä muuta Clarita voisi kuin odottaa: hän jää töistä pois, lamaantuneena hän makaa huoneessaan odottaa, samaistuu koko ruumiillaan rakastettuunsa:?. ”Lepäsin aivan hiljaa,

kauppamiehille "Tosi off" taitaa olla mieluisempi vaihtoehto kuin "Tosi on", myös historian kohdalla. Talvisodan salainen strategia -teos edustaa tässä suhteessa

Currie on myös ihme- tellyt, että jos kirjallisuus on moraalisesti niin jalostavaa, miksi kirjailijat sitten ovat usein toivottomia rökäleitä.. Nyt voisi ajatella, että

Jos on jotenkin sellaisen asian äärellä, joka on niin iso, että sitä ei pysty käsittämään ja silti lähtee sitä tait- tamaan, niin siinä toivottomuudessa, että

Kasvatus on nähty sijoituksena taloudelliseen ja sosiaaliseen kehitykseen, inhimillisen pääoman tai inhimillisten resurssien

Saattaa kuulostaa oudolta, että nykyään joku uskoo rakkauteen muussakin kuin sukupuolisessa mielessä ja vielä väittää, että tällainen rakkaus on totta ja läsnä

Samaa sukua on pronominin he käyttö perheeseen viittaamassa (s. e) Kun puhuja kertoo tapahtumasta, jossa hän itse on ollut mukana, hän viittaa muihin mukana olleisiin