• Ei tuloksia

Kuulluksi tulemisen vaikeus

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kuulluksi tulemisen vaikeus"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Ruoho: Kuulluksi tulemisen vaikeus

i

P

ÄÄKIRJOITUS

KUULLUKSI TULEMISEN VAIKEUS

Iiris Ruoho

Edustuksellisessa demokratiassa luotetaan tavallisesti niihin, joille on valtakir- jan antanut. Yleensä äänestäjä odottaa tulevansa myös kuulluksi. Jos luotto menee, voi valittaa ja vaihtaa edustajaa. Demokraattinen päätöksenteko on ainakin pohjoismaisissa demokratioissa jatkuvaa neuvottelua, on sitten kyse valtionhoidosta tai yliopistojen kehittämisestä. Kabinettiratkaisut sen sijaan toteutuvat harvoin ilman vastahankaa; suomalaisessa yliopistomaailmassa onkin ärähdetty näyttävästi siitä, ettei henkilökunta ole voinut vaikuttaa riit- tävästi. Erityisesti professorit ja erilaisissa tutkijatehtävissä toimivat ovat olleet äänekkäästi liikkeellä. Yhä useampi kokee, ettei tule kuulluksi. Emmekä me ole yksin. Euroopan Unionin jäsenmaista ainakin Hollannissa tyytymättö- myyttä ovat osoittaneet myös opiskelijat.

Helmikuussa 2015 opiskelijat valloittivat Amsterdamin yliopistokampuk- sen huolenaan korkeakoulu-opetuksen markkinoituminen, ylhäältä alas ra- kentuva johtamiskulttuuri ja demokratiavaje. Kapinointi ei vielä Suomessa ole yltänyt yliopistojen valtaukseen, mutta vastaanharausta on siis ilmassa.

Tiedepoliittiset pohdinnat siitä, mihin alistaminen markkinalogiikalle ja sen ihmiskäsitykselle johtavat, ovat arkipäivää, ja niihin törmää erilaisilla tutkija- listoilla, sosiaalisessa mediassa ja yliopiston käytävillä. Huomionarvoista on- kin, että viime vuosien rankat rakenteelliset muutokset strategiajohtamisineen ja vauhdikkaine käänteineen – kun yksi ”uudistus” on takana, toista ajetaan jo sisään – ovat vaikuttaneet paitsi jaksamiseen myös muokanneet meitä itse- ämme ja intellektuaalista kulttuuriamme. Oikeassa yritysmaailmassa tilanne olisi huolestuttava; jos yrityksen organisaatio ja strategiat jatkuvasti muuttu- vat, työntekijöiden motivaatio ei välttämättä tule perässä. On tietysti tehtävä ero niiden välillä, jotka kokevat uhkaa saavutetusta asemastaan, ja niiden, jotka eivät tuossa asemassa ole. Tarkoitan jälkimmäisillä sitä suurta joukkoa yliopistotutkijoita, jotka työskentelevät määräaikaisissa projekteissa tai jotka

(2)

Media & viestintä 38 (2015): 1

ii

opettavat yliopistossa lyhytaikaisissa työsuhteissa. Heille ”demokratiavaje”

merkitsee eri asioita kuin professorikunnalle.

Poliittiset suhdanteet, jotka ovat luonteeltaan globaaleja pikemminkin kuin kansallisia, rantautuvat Suomeen eriaikaisesti ja eri tavoin kuin muualla maailmassa; neoliberalistisen arvomaailman vahvistumisesta huolimatta suomalainen yliopistolaitos pystyy vielä tarjoamaan maksuttoman koulutuk- sen, jolla on merkitystä myös tutkimukselle. Maksuttomuuden säilyminen on koulutuspolitiikan ohella myös tiedepoliittinen kysymys. Samoin on opintotu- en säilyttäminen edes nykyisellään. Tutkimusperustainen oppiminen edellyt- tää opiskelijoilta sitoutumista ja aikaa. Opinto-aikojen rajoittaminen tekee sitä paitsi opettajistakin ”koneen” laskennallisia osia. Kertyneitä opintopistei- tä ja tutkintoja ei vielä toistaiseksi seurata opettajakohtaisesti samalla tavalla kuin julkaisutoimintaa. Jos nykymeno jatkuu, tämäkin on todennäköisesti edessä.

Tiedepoliittisessa keskustelussa huoli kohdistuu tieteen vapauteen ja resur- sointiin. Ylhäältä ohjaus sopii huonosti tieteenteon ja akateemisuuden ihan- teisiin. Strateginen johtaminen tapahtuu erilaisten materiaalisten houkutti- mien varassa, eräänlaisena arjen käytännöissä sisäistettäväksi tarkoitettuna mahtina. Yhdestä pisteestä tapahtuvan kontrollin sijasta tarkkailemmekin viime kädessä toinen toisiamme. Michel Foucault´n ajatukset paimenvallasta tulevat vahvasti mieleen.

Tiedepoliittisista linjauksista seuraa, että akateemisen yhteisön kehittämi- nen jää pakostakin vähemmälle kun on yhä uudelleen neuvoteltava oma suhde ylhäältä tuleviin strategisiin tavoitteisiin. Tieteen demokraattisuus, avoimuus ja ennen kaikkea lahjan logiikka kärsivät, jos toimintaa ohjaa kape- asti vain oma uran edistäminen. Tässä mielessä akateeminen kulttuuri on jo muuttunut. Vuosikymmen sitten työskentelyä tieteellisissä yhdistyksissä, leh- dissä ja erilaisissa kotimaisissa yhteistyöverkostoissa vielä arvostettiin. Tiede- politiikka näkyy myös tiedejulkaisemisessa. Julkaisijat käyvät jatkuvaa neuvot- telua suomalaisen tiedejulkaisemisen perusteista ja siitä, millaiset arvot julkai- supolitiikkaa lopulta ohjaavat, akateemiset vai ansaintaloogiset. Tilanne ei ole helppo, koska juna on liikkeellä, ja raiteen tai suunnan vaihtaminen on kiinni myös poliittisista suhdanteista Euroopassa. Ja tietysti meistä, akateemisen yhteisön jäsenistä. Yhdet ovat jo ryhtyneet julkiseen vastahankaan, toiset etsivät sitkeästi erilaisia kompromisseja, kolmannet on sidottu toteuttajiksi.

Viime mainittujen asema on hankalin, koska he eivät asemansa perusteella juurikaan voi valita tehtäviään.

Äänekäskään kapina ei tuota tuloksia, jos ei tule kuulluksi. Kiinan kielessä perinteinen kuuntelua tarkoittava merkki 聽(tīng) linkittyy näkemiseen, ajat- teluun ja tuntemiseen. Toisen kuuleminen edellyttää siten korvien lisäksi silmiä, järkeä ja sydäntä. Kuulemisen voikin ajatella olevan lähtökohtaisesti kommunikatiivista, yhteyttä hakevaa. Kuulemista saisivat harjoittaa paitsi

(3)

Ruoho: Kuulluksi tulemisen vaikeus

iii

tiedepoliittiset päättäjät myös ne, jotka strategisia ratkaisuja yliopistoissa ra- kentavat ja soveltavat. Sitä sopii myös kriitikoiden harjoittavan, koska yli- opistolaitoksen kehittäminen näyttäytyy omanlaisinaan kysymyksinä kunkin asemasta riippuen. Oireellista nykytilanteelle on kuitenkin se, että monet tiedeyhteisön jäsenet kokevat, etteivät juurikaan tule kuulluksi silloinkaan kun saavat ajoittain tilaisuuden sanoa sanottavansa. Näennäisdemokraattisista kuulemiskäytännöistä kun on pitkä matka kuunteluun ja sen edellyttämään dialogiin.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Ja vastaus kysymykseen mik- si l¨oytyy t¨at¨a kautta – siksi, ett¨a hyv¨aksytyist¨a m¨a¨aritelmist¨a niin (p¨a¨attelys¨a¨ant¨ojen avulla) seuraa?. Vastauksen takana

1.. a) Kun leijan 144 o k¨ arki yhdistet¨ a¨ an vastakkaiseen k¨arkeen, leija jakautuu kahteen yhtenev¨ aiseen tasakylkiseen kolmioon, joissa kantakulmat ovat 72 o ja k¨arkikulma

Yksi näistä vuosien aikana toteutuneista yhteistyön tuloksista on vuonna 2011 valmistunut Jyväskylän kirjastojen tietopalvelustrategian uudistus Tule, tule hyvä tieto -hanke, joka

Minun on pakko nauraa, sillä nyt tiedän, että uskonnolliset erimielisyydet ovat tuhat kertaa. siedettävämpiä kuin tämä, mistä me

Kangasvieri, Teija; Vaarala, Heidi; Saarinen, Taina.. Kangasvieri, T., Vaarala, H., &

Hallitusten ja puolueiden antamat lupaukset ja niiden ajamat tavoitteet näyttävät epätodellisilta harhau- tuksilta, jotka naamioivat sitä tosiasiaa, että kapitalismi ei tarjoa

Mikään ei ole samaa kuin en nen: kaikki näyttää paljon selkeämmältä, koska asiat paljastuvat omissa mitoissaan, ikäänkuin läpinäkyvinä mutta kuitenkin osoittaen,

Myös kirjastojen hallintomallia tarkastellaan osana uuden yliopiston johtamista ja taloudellisia vastuita. Aktiivinen kehittäminen ja