• Ei tuloksia

Solidaarisuutta, huolenpitoa vai pääoman kasaamista näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Solidaarisuutta, huolenpitoa vai pääoman kasaamista näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

82

AIKUISKASVATUS 2/2002 P Ä Ä K I R J O I T U S

O

ppimisen ohella sosiaalinen on yksi aikalaiskeskustelun muotitermeistä.

Yhteiskunnan ja yhteiskunnallisen relevanssin sijaan aikuiskasvatuksessa on jo vuosikaudet nojattu sosiaalisen konstruktionismin teoriaan ja sosiaalisen oppimisen paradigmaan. Varsinkin vapaata sivistystyötä elähdyttävät opit sosi- aalisen pääoman ja sosiaalisten kompetenssien perustavuudesta tieto- ja ver- kostoyhteiskunnassa selviytymiselle ja menestymiselle.

S

uomessa Risto Kangas on eurooppalaisten kollegoidensa tapaan osoittanut sosiologian ja kansallisvaltion rakentumisen historiallisen vastavuoroisuu- den, joka on johtanut yhteiskunnan ja kansallisvaltion voimistuvaan ja itses- tään selvään samaistamiseen. Kansallisvaltioyhteiskunnan käsitteessä poliittinen ja taloudellinen julkisuus tulivat ensisijaiseksi. Ihanne yhteiskunnasta moraa- liin samaistuvan sosiaalisen normatiivis-kollektiivisena tasona sai alistua ihan- teelle, jossa vapaat miehet sivistyneesti ja valistuneesti keskustellen ratkaisisivat politiikan ja talouden suunnan, samalla kun huolenpito ja hoiva on suljettu yksityisyyteen perheiden ja naisten asiaksi. Hyvinvointivaltiossa, etenkin sen pohjoismaisessa mallissa, poliittis-taloudellinen yhteiskuntakäsitys kytki sosi- aalisen itseensä uudella tavalla. Yhteiskunta alkoi korvata sosiaalisen, edustaa sosiaalista tai tehdä sosiaalisen – muun muassa universaalin koulutuksen kautta – mahdolliseksi. Raija Julkusen sanoin pohjoismaissa kansallisvaltioista tuli kan- sallisia ”sosiaalisia klubeja” perhe-, ammattiryhmä- tai työmarkkinaperusteis- ten klubien sijasta.

S

osiaalisen suosio lienee yhteydessä aikakautemme luonteeseen. Ranskalais- vetoinen kritiikki perustuu käsitykseen poliittisesta ja sosiaalisesta yhteise- nä yliyksilöllisen vastuun ja oikeuksien alueena. Ajassamme on kyse tämän yliyksilöllisen alueen murentumisesta ja korvautumisesta toisiaan edellyttävillä markkinayksilöitymisellä ja strategisella yhteisöllistymisellä (uusheimoistumi- sella). Suomalaiset sosiaalisen kadottamista koskevat kritiikit ja vastakritiikit kohdistuvat hyvinvointivaltioon. EU:n valtapuheen mukaisesti hyvinvointi- valtioksi kehkeytyneen yhteiskunnan väitetään johtaneen kansalaiset passiivi- seen riippuvuuteen itsestään ja sosiaalisen vastuun katoamiseen perheistä ja yhteisöistä. Hyvinvointivaltioyhteiskunnan universaalin solidaarisuuden, jaka- misen ja tasavertaisuuden sijasta korostetaan aktiivista kansalaisuutta, yksilön omatoimisuutta ja vastuuta työllistymiskykynsä ylläpidosta sekä kolmannen sek- torin vahvistamista kansalaisyhteiskunnassa. Myös kriitikot korostavat sosiaali- sen kadottamisen poliittista, syrjäyttävää luonnetta. Julkusen tavoin monet to- teavat, kuinka uudelleenjärjestäytynyt poliittis-taloudellinen eliitti on kovin helposti omaksunut osallisuuden ansaitsemisen ja pärjäämisen eetoksen, joka näytti jo väistyvän historiaan. John Field epäilee angloamerikkalaisten, sosiaa-

Solidaarisuutta, huolenpitoa

vai pääoman kasaamista

(2)

AIKUISKASVATUS 2/2002

83

lisen pääoman oppeihin perustuvien syrjäytymisen vastaisten kasvatusohjelmi- en siunauksellisuutta. Elleivät ohjelmiin nojaavat ”heikot sosiaaliset siteet” ke- hity odotusten mukaiseen voimakkaaseen sosiaaliseen vastavuoroisuuteen, oh- jelmat voivat ajaa yhteiskunnassa heikoimmilla olevia nykyistäkin pahempaan marginaalisuuteen.

K

un tämän päivän aikuiskasvattajat hakevat sosiaaliselle tulkintoja sosiaa- lisesta pääomasta, sosiaalisesta oppimisesta ja uusyhteisöllisyydestä, he mie- luusti tekevät pesäeroa muinaiseen kansanvalistukseen, jossa suppea eliitti kas- vatti rahvasta kelpaavaksi jakamaan kansalaisuutta kanssaan. Vaikka tarinassa on perää, sen kertomistapa vaikuttaa tarkoitushakuiselta. Olihan suomalaisten kan- sanvalistajien ohjelman tärkeä tavoite aina A. I. Arwidssonista alkaen eliitin, erityisesti sivistyneistön itsensä valistaminen. Kansallisvaltion rakentaminen ta- loudellisena, ammatillisena, poliittisena ja sivistyksellisenä hankkeena edellytti sosiaalisen rakentamista niin rahvaan kuin eliitin suunnassa. Kuten monet tä- män numeron kirjoittajat osoittavat, nykyisen eliitin kansanvalistus perustuu syytöksille: hyvinvointivaltioyhteiskunnan rahvas on ulkoaohjautuvaa ja pas- siivista, yrittämätöntä ja elää yli varojen tuottavan vientiteollisuuden kustan- nuksella. Valistus ei näytä sen enempää eliitille kuin sitä kritisoivalle intelli- gentsiallekaan olevan vastavuoroista ja itsekasvatustakin vain vahvistaessaan sen erityisyyttä. Eliitin on pysyttävänä kovana ja kyettävä asemansa vaatimiin ter- vehdyttäviin leikkauksiin. Aikuiskasvattajien roolina on rakentaa rahvaassa it- sesyyllistymisen mentaliteetti, yksilöllisen markkinoiden arvioinnista ohjautu- van yrittäjäitsen luonnetyyppi. Kriitikon on hyödyllisintä pitäytyä sivistävässä keskustelussa, joka parhaimmillaan saa kiitoksensa median kiinnostuksesta.

S

osiaalinen lienee historiallisesti saanut niin ihmiskunnalle yhteisiä kuin kulttuurisesti eriytyneitäkin muotoja. Apinatutkija Frans de Waal arvelee, että ihmisen moraalisuus on lajin kehittämien sosiaalisten taipumusten – kiin- tymyksen, samaistumisen ja avuliaisuuden - luonnollinen jatko. Kannattaisiko aikuiskasvatusta ja sosiaalista uudelleen ajatellessa perehtyä myös suomalaiseen sosiaalisen perinteeseen, josta aikuiskasvatuksen kanonisoidussa historiassa ker- rotaan. Kelpaisiko pohtia vaikka suomalaisten talkoiden merkityksiä angloame- rikkalaisten yhteisöllisyysoppien ja EU:n kautta välittyvän aktiivisen kansalai- suuspolitiikan ohella? Ehkä talkoiden metaforalla voisi mobilisoida muutakin kuin suostumuksemme uhrautumiseen ja sosiaalisen äänen vaimentamiseen.

Anja Heikkinen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Toiseksi toiminnan tavoitteena on kaupunkiympäristön monikäyttöisyys, jonka lähtökohtana on asuntokannan joustokyky ja sen kautta vaikutukset palvelujen

ihmisten pitäisi olla mahdollisimman paljon tekemisissä toistensa kanssa (Chen ym. Myös koulutuksen on nähty vaikuttavan positiivisesti sosiaalisen pääoman

Lukuisissa kehitysmaissa tehdyt tutkimukset ovat osoittaneet, että uudistukset kuten maa- alueiden yksityistäminen ovat usein johtaneet näiden tärkeiden yhteisresurssien

Jokisen, Poikelan ja Sihvosen (2012) pamfletin- omainen tutkimusraportti Sivistyshyöty ja sosiaalinen pääoma vapaassa sivistystyössä tarkastelee vapaan si- vistystyön tehtävää

Colemanin mukaan nämä sosiaalisen pää- oman muodot ovat niitä resursseja, jotka ilmene- vät ihmisten välisissä suhteissa ja joita voidaan käyttää jonkin toimijan

luottamus, sosiaaliset suhteet ja yhteisöllisyys ovat osa sosiaalista pääomaa ja myös vahvan sosiaalisen pääoman tuloksia.. Luottamus on hyvin moniulotteinen

Miten talkoohengen, kuoroharrastuksen, sosiaalisen median, me-hengen, sosiaalisen osallistumisen, puutarhanhoidon, askartelun, seurapelien, kult- tuuri- ja taideharrastusten

Tämän tutkielman sukupolvien iät ovat määritelty Smolan ja Suttonin (2002) mukaan. Työelämän tämän hetken vanhin su- kupolvi on sotien jälkeen syntyneet suuret ikäluokat,