• Ei tuloksia

Altruismin raskaan sarjan ammattilaisen ongelmia näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Altruismin raskaan sarjan ammattilaisen ongelmia näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

ET TI E E

ÄSS

TAPAHT UU

67

TIETEESSÄ TAPAHTUU 4/2005

Juho Saari, Sakari Kainulainen & Anne Birgit- ta Yeung: Altruismi. Antamisen lahja Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. 248 s. Yli- opistopaino 2005.

Kenen pitäisi auttaa köyhiä, sairaita ja puut- teesta kärsiviä? Strasbourgin kaupungin histo- ria kertoo, että luterilaisten ollessa vallassa re- formaation jälkeen kerjääminen ja yksilöllinen almujen antaminen oli kielletty. Seurakunta huolehti avusta. Katolisen kirkon otettua ohjat käsiinsä kerjäläiset ilmestyivät jälleen katuku- vaan. Raamatun lähimmäisen auttamiskäskyjä on tulkittu eri tavoin eri kirkkokunnissa.

Pohjoismaiset hyvinvointivaltiot ovat nou- dattaneet luterilaista mallia. Suomalainen tai ruotsalainen veronmaksaja, joka kustantaa pus- sistaan sosiaaliturvaa ja kehitysapua, tuskin voi tuntea itseään samalla tavoin suoranaisek- si laupiaaksi samarialaiseksi kuin amerikkalai- nen kolehtihaavia täyttävä kirkon jäsen. Kun pohjoismaalainen matkailija ahdistuu kerjäläis- ten näkemisestä etelässä, hän on sisäistänyt aja- tuksen, jonka Altruismi. Antamisen lahja Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa -kirjan kirjoittajat Juho Saari, Sakari Kainulainen ja Anne Birgit- ta Yeung ilmaisevat näin: ”kenenkään ei pitäi- si luterilaisessa mallissa ja hyvinvointijärjestyk- sessä joutua tilanteeseen, jossa hänen ihmisar- vonsa on riippuvainen toisen hyväntahtoisuu- desta” (s. 131).

Luterilainen kirkko, erityisesti Pohjoismai- den luterilainen kirkko, kannattaa hyvinvointi- valtion kautta tapahtuvaa institutionaalista alt- ruismia ja harjoittaa sitä itsekin. Hyvinvointi- valtion palvelutason heikkeneminen ja suur- ten ikäluokkien lähestyvä eläkkeellelähtö ovat nostaneet esille kysymyksen valtion ja muiden yhteiskunnallisten toimijoiden työnjaosta. Suh- teessa valtioon kirkko on yhtäältä verovaroin institutionaalista altruismia harjoittava, valti- oon rinnastettava toimija, toisaalta yksilölliseen vapaaehtoisuuteen vetoava almujen kerääjä.

Laman aikana ja sen jälkeen 1990-luvulla kir- kon institutionaalinen altruismi diakoniatyön muodossa laajeni selvästi ja korvasi osan val- tion sosiaalipoliittisesta toimeliaisuudesta. Mis- sä määrin tällaisen työnjaon pitäisi olla pysyvä?

Saari, Kainulainen ja Yeung nostavat tämän ky-

symyksen hyvin esiin, mutta toteavat (s. 27) et- tei heidän kirjaansa sisälly mitään ”kirkko- tai sosiaalipoliittisia sivujuonteita”.

Kolehtihaaviin enemmän kuin yhteisvastuulla

Suomen kirkon toimintaa tarkastellaan Altruis- mi-teoksessa paitsi teologisesta, myös biologi- sesta, sosiologisesta ja taloustieteellisestä näkö- kulmasta. Tämäkin sopii luterilaisuuteen. Kris- tillistä rakkautta ja altruismia voidaan luteri- laisessa perinteessä käsitellä suoraviivaisem- min tehokkuusnäkökulmasta kuin muiden tra- ditioiden piirissä, koska luterilaisesta perintees- tä puuttuu hyvien tekojen pelastus-näkökul- ma. Sosiaalipsykologisen altruismitutkimuksen keskeiset ongelmanasettelut, auttamisen moti- vaatioperusta, sen tilannesidonnaisuus ja nor- mipohjaisuus eivät ole mahtuneet mukaan. Ei- vät ne olekaan keskeisiä silloin, kun kysytään, miten tarvitseville saadaan apua. Saajan kan- nalta ei ole paljon merkitystä sillä, onko apu an- nettu rangaistuksen pelosta, palkkion toivosta tai empatiasta (pelkästä ”hyvästä sydämestä”).

Kirjan empiirisessä osassa eritelläänkin raha- määriä: kirkon diakoniatyöhön käytettyä rahaa sekä kolehtien ja yhteisvastuukeräyksen tuoton jakautumista Suomen noin neljässäsadassa seu- rakunnassa. Maallikolle lienee yllättävä se tie- to, että kolehtien vuosituotto, vuonna 2002 noin 8 miljoonaa euroa, on suurempi kuin yhteisvas- tuukeräyksen (5,2 miljoonaa euroa). Ainakin minulle se oli. Ehkä meillä on taipumus kuvitel- la, että iso ja näyttävä kertarysäys tuottaa enem- män kuin pieni mutta säännöllisesti toistuva ta- pahtuma. Kolehtiraha on noin prosentti kirkon 800 miljoonan euron verotuloista.

Diakoniatyöhön seurakunnat panevat noin kahdeksan prosenttia menoistaan, vähän alle 14 euroa aikuista kohti. Vaihtelu on kohtalaisen suurta – joka viidennessä seurakunnassa osuus on alle seitsemän prosenttia, joka neljännes- sä yli 11 prosenttia. Ahvenanmaalaisissa seu- rakunnissa prosenttiosuus on alhaisin, Pohjois- Savossa korkein.

Myös kolehtien ja yhteisvastuukeräyksen tuotossa on varsin suurta alueellista vaihtelua.

Altruismin raskaan sarjan ammattilaisen ongelmia

Klaus Helkama

(2)

T I E TE ES

S

ÄTA

A P TU H U

68

TIETEESSÄ TAPAHTUU 4/2005

Uudellamaalla kolehtihaaveihin kertyy 1,31 eu- roa aikuista kohti vuodessa, kun Pohjanmaalla vastaava summa on yli 4 euroa. Yhteisvastuu- keräyksen osalta erot eivät ole aivan niin suu- ria. Uusmaalaiset ovat jälleen peränpitäjinä 85 sentillään, eteläpohjalaiset kärjessä 2, 25 eurol- la.

Maaseutumaisissa kunnissa sekä kolehdit että yhteisvastuukeräys tuottavat aikuista kohti kaksi kertaa enemmän kuin kaupungeissa. Ko- lehtituottojen ja yhteisvastuukeräyksen tuotto- jen välillä on kohtalainen tilastollinen yhteys, niin että seurakunnissa, joissa kolehtihaaveihin kertyy enemmän euroja, annetaan myös yhteis- vastuukeräykseen enemmän. Siellä missä yh- teisvastuukeräys tuottaa enemmän, ovat dia- koniamenotkin suhteellisesti suuremmat, mut- ta kolehtituotoilla ja diakoniamenoilla ei ole selvää yhteyttä. Maaseudun ja kaupungin erot näkyvät myös diakoniatyöhön käytetyssä suh- teellisessa rahamäärässä. Tulokset voi tiivistää sanomalla, että iäkkäiden ihmisten asuttamis- sa maa- ja metsätalouskunnissa ”altruismi” on mainituilla kolmella tavalla määriteltynä mitta- vinta.

Maaseudun ja kaupungin auttajat

Kirjan kirkkoa ja altruismia tarkasteleva osa on selkeää ja informatiivista tekstiä. Siitä saa hy- vän yleiskuvan kirkon toiminnasta ja kirkon opillisesta altruismikeskustelusta. Miellyttävää kirjassa on myös reipas tyyli – kirkkoa esimer- kiksi luonnehditaan altruismin ”raskaan sarjan ammattilaiseksi”. Yhteiskuntatieteellisesti kou- liutunutta lukijaa jää kuitenkin häiritsemään empiirisen tutkimuksen tulosten analyysi ja tul- kinta. Siinä tekijöiden biologis-sosiologis-talou- dellisella teoreettisella välineistöllä ei ole pal- jonkaan käyttöä. Lukija alkaa arvella, että sosi- aalipsykologia olisi voinut sittenkin olla avuk- si.

Tuloksista nimittäin hahmottuu kaikkien sel- keimmin se sosiaalipsykologisessa auttamistut- kimuksessa todettu säännönmukaisuus, että maaseudulla autetaan enemmän kuin kaupun- geissa. Vahvimmin tosin kolehtieurojen ja dia- koniamenojen määrää/aikuinen ennustaa iäk- käiden osuus väestöstä, mutta yhteisvastuuke- räyksen tuottoa ja diakoniamenojen suhteellis- ta osuutta parhaiten ennustava taustatekijä on kunnan maa- ja metsätalousvaltaisuus. Se selit- tää tilastollisesti miltei neljänneksen yhteisvas- tuukeräyksen tuotosta mutta myös liki viiden-

neksen kolehtituotoista. Voinee siis väittää, että maaseudulla on edelleen voimassa vahva autta- misnormi. Tämän seikan merkitystä olisi voinut tulkinnassa korostaa enemmän. Vaikka se tuo- daan esiin (s. 208) ohimennen, se hukkuu mo- nenlaisten selitysten ja pohdintojen sekaan.

Mummot, Keskustan kannatus ja kolehti

Tekijöiden tulkinnat perustuvat pitkälti regres- sioanalyyseihin, joista kaikista ”jätettiin ulko- puolelle iäkkäiden osuus seurakunnissa, sillä se vei pois useimpien muiden muuttujien seli- tysvoiman. Yleisesti voidaan siis todeta altruis- tisen käyttäytymisen olevan tässä käytetyil- lä mittareilla mitaten tyypillisintä iäkkäille ih- misille” (s. 168). Jälkimmäinen lause on epäi- lemättä (osin) totta, mutta se ei seuraa aineis- ton analyysista. On täysin mahdollista, että iäk- käiden ihmisten suuri osuus seurakunnassa saa muut seurakuntalaiset antamaan enemmän ra- haa kolehteihin ja keräyksiin. Jotta aineistos- ta voitaisiin päätellä, että iäkkäät ihmiset anta- vat eniten, olisi tutkittava yksilöitä eikä seura- kuntia. Tekijät ovat selvillä tämän ns. ekologi- sen virhepäätelmän vaarasta mutta tekevät sen tässä itse.

Kun kahden altruismimitan, diakonian ja kolehtien, vahvin selittäjä, iäkkäiden osuus vä- estöstä, jätetään pois ja raportoidaan varsin pe- rusteellisesti, kuinka paljon erilaiset muut sei- kat, kuten eri puolueiden kannatus kunnassa, selittävät näitä mittoja, niin luonnollisesti sellai- set asiat, jotka ovat (satunnaisesti) yhteydessä iäkkäiden suureen osuuteen, saavat tilastollis- ta selitysarvoa. Koska iäkkäät maalaismummot käyvät eniten kirkossa ja panevat rahaa koleh- tiin ja maalaismummoja on suhteellisesti eniten sellaisissa kunnissa, joissa keskustapuolueel- la on vahva kannatus, keskustapuolueen kan- natus ”selittää” kolehtihaavin euromäärää. Sen sijaan että iäkkäiden osuus jätettiin pois analyy- seista, se olisi kannattanut ottaa ensimmäisenä mukaan ja katsoa, missä määrin muut tekijät se- littävät altruismimittoja sen jälkeen, kun tämä vahva selittäjä on jo huomioitu.

Yhteisvastuukeräyksen tuottoa ennustaa siis parhaiten kunnan maa- ja metsätalousval- taisuus, ei vanhojen ihmisten määrä. Kun maa- talouskunnissa on mm. vähemmän verotuloja asukasta kohti ja vähemmän koulutettua väkeä, ei ole ihme, että nämä seikat korreloivat nega- tiivisesti tähän altruismin muotoon. Ennen kuin menisin tällä perusteella tekijöiden kanssa väit-

(3)

ET TI E E

ÄSS

TAPAHT UU

69

TIETEESSÄ TAPAHTUU 4/2005

tämään, että ”on yllättävää, että keräykseen an- netaan rahaa vähästä eikä paljosta” (s. 193), te- kisin taulukon, jossa maa- ja metsätalousvaltai- set kunnat olisi jaettu verotuloiltaan pieniin ja vähemmän pieniin, ja katsoa, saako tämä lesken ropo -hypoteesi tukea vielä senkin jälkeen, kun

”maalaisten auttamisnormi” -hypoteesin seli- tysvoima on käytetty – eli autetaanko vähätu- loisella maaseudulla enemmän kuin suurempi- tuloisella maaseudulla.

Muutenkin olisin tulosten esittelyssä tur- vautunut enemmän sellaisiin taulukoihin, jois- sa esitellään selitettävien asioiden keskiarvo- ja eri taustatekijöiden mukaan (esim. kertyykö vanhusvaltaisissa kaupunkiseurakunnissa yhtä paljon kolehtieuroja/aikuinen kuin vanhus- valtaisissa maalaisseurakunnissa?). Regressio- analyysien kertoimista on iloa harvoille, eten- kin kun vahvin selittäjä on jätetty analyyseista pois. Ne olisi voinut jättää liitteiksi.

Kirkollisen altruismin muutos vaikeasti ennakoitavissa

Varsinkin loppuluvussa tekijät intoutuvat teke- mään tuloksistaan turhia spekulaatioita ja liian reippaita päätelmiä. Edellä mainitusta keskus- tapuolueen ja muiden puolueiden kannatuk- sesta lähtevät spekulaatiot olisi hyvin voinut jättää pois. Hurjin ajatusloikka on sivulla 208:

”Ikä on tulostemme mukaan suurin yksittäi- nen altruistista käyttäytymistä selittävä tekijä.

Jos nykyinen nuori ikäpolvi jatkaa samalla lin- jalla myös tulevaisuudessa, voi keräystuottojen ja auttamisen näkökulmasta huolestuneesti ky- syä, mikä on altruismin tulevaisuus?” ”Ikä” tar- koittaa siis ”vanhusväestön osuutta kunnassa”

eikä se ollut suurin yksittäinen yhteisvastuuke- räyksen tuottoa selittävä tekijä, ainoastaan ko- lehtien tuoton. Nuoren ikäpolven altruismista ei tulosten perusteella voi sanoa yhtään mitään.

Yhtä hyvin (eli huonosti) voisi tuloksista pää- tellä, että jos nykyisistä keski-ikäisistä tulee sa- manlaisia vanhuksia kuin nykyiset, keräystuot- tojen ja auttamisen näkökulmasta kirkollisen

altruismin tulevaisuus on turvattu, kun van- husväestön osuus kasvaa!

Itse asiassa kirkollisen altruismin muutos- suuntaa on vaikea ennakoida. Yhteisvastuuke- räyksen ja kolehtien rahamäärät eivät viimeisen puolentoista vuosikymmenen aikana ole kasva- neet järjestelmällisesti mutta eivät myöskään vähentyneet. Kirjassa esitetyt tulokset viittaa- vat siihen, että aktiivisemmat seurakunnat saa- vat yhteisvastuukeräyksessä enemmän euroja kokoon.

Kirjan ongelma on epätasaisuus. Teos ei käy malliksi siitä, miten aineistosta tehdään luotet- tavia päätelmiä. Harvempiin asioihin keskitty- minen olisi ollut eduksi. Kirja olisi hyötynyt pa- remmasta viimeistelystä, jossa taulukoiden ot- sikoihin, lähdeluettelon ja tekstin vastaavuu- teen, toiston karsimiseen ja virkkeiden yksise- litteiseen muotoiluun olisi kiinnitetty enemmän huomiota.

Haluavatko suomalaiset lisää kerjäläisiä ka- tukuvaan? Haluavatko suomalaiset kansalaisi- na valtion, joka sysää köyhistä, sairaista ja van- huksista huolehtimisen entistä enemmän kir- kon ja vapaaehtoisjärjestöjen niskoille? Halu- avatko suomalaiset luterilaisen kirkon jäsenet – kansalaisina ja kirkon jäseninä – sellaisen val- tion ja sellaisen kirkon? Kirkko julistaa lesken rovon, laupiaan samarialaisen ja muiden kerto- musten kautta, että Jumala rakastaa iloista anta- jaa. Pitäisikö kirkon julistaa, että Jumala rakas- taa myös iloista veronmaksajaa? Tällaisia olen- naisia kysymyksiä Saari, Kainulainen ja Yeung nostavat esiin, vaikka kirjaan ei pitäisikään si- sältyä ”kirkko- ja sosiaalipoliittisia sivujuontei- ta”. Ei sisällykään, jos näillä tarkoitetaan omia julkipantuja kannanottoja. Mutta olenkohan väärässä, jos minusta tuntuu, että tekijät vas- taavat rivien välissä viimeiseen kysymykseen myöntävästi?

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston sosiaalipsykologi- an professori.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Virallisesti naisten palkkatyö on normalisoitu ja nainenkin voi olla lastensa elättäjä, mutta edel- leen naista pidetään toissijaisena elättäjänä. Äiti on yleensä se, joka

Aina on kuitenkin luotettava myös siihen, että vastaanottaja itse useisiin lähteisiin perehtyen pyrkii aktiivisesti etsimään sanoman lähettäneen tutkijan kognitiivista

Itse olen tähän saakka pitänyt kiinni siitä, että 'informaatiotiede' olisi parempi termi kuin 'infor- maatiotutkimus', mutta alistun ryhmäpaineen edes- sä: paitsi, että

Jos Suomen tapauksessa jätetään tarkaste- lusta pois elektroniikkateollisuus sillä perus- teella, että sen kehitys oli poikkeavaa eikä ollut oleellisesti Suomen

Näyttää siltä, että huomio on kiinnittymässä ihmisiä vihastuttavien epäkohtien sijasta heidän vihaisuuteensa ”puhtaana kykynä” – että voisiko tosiaan jonkinlainen

Television osalta on todettava, että lukupäi- väkirja ei mittaa television katselun koko- naisaikaa vaan vain ruututekstien lukemis- ta ja että television katseluun käytetty aika

Alumiinin osuus orgaanisessa kerroksessa on vä- hän yli 10 %, kun sen osuus kivennäismaassa on jopa 70 % ja toisaalta kalsiumin osuus orgaanises- sa kerroksessa on yli 60

Sanakirjan ajantasaistaminen ei ole vain sitä, että uusia sanoja otetaan mukaan ja vanhentuneita jätetään pois, vaan sana-ar- tikkelit vaativat myös sisäistä