• Ei tuloksia

Opintie yläluokkaan – tulkintaa luokkaretkeilyn ja eliittien historiasta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Opintie yläluokkaan – tulkintaa luokkaretkeilyn ja eliittien historiasta näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

54

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 2 / 2 0 1 5

tarkemmin esiteltyjä haastateltu- ja, joiden makumaailman tutkis- kelu tarjoaa mahdollisuuden legi- tiimiin kulttuuriseen tirkistelyyn.

Tämän kirja-arvion tilausta saatteli ajatus pohtia tarkemmin yhtä taidemuotoa – musiikkia. Sen kautta nousee esiin myös joitakin, kenties juuri tälle taidemuodolle ominaisia ongelmia maun hahmot- tamisessa, mutta samalla voi muis- tuttaa tällaiseen tutkimukseen ylei- semmin liittyvistä vaikeuksista.

Musiikillista makua kartoitet- tiin tutkimuksessa sekä yleisem- min eri musiikinlajien (esim. rock, moderni jazz, kotimainen kansan- musiikki, maailmanmusiikki, klas- sinen musiikki, ooppera, elektroni- nen tanssimusiikki, hevimusiikki jne.) että eri lajeja edustavien yksit- täisten teosten kautta. Molemmis- sa ryhmissä on omia hankaluuk- siaan. Esimerkiksi musiikinlajeis- ta jotkut ovat toisten osajoukkoja, esim. ”ooppera” on osa laajempaa

”klassisen musiikin” käsitettä. Li- säksi jotkut lajit saattavat olla vai- keasti rajautuvia tai toisiinsa se- koittuvia, esimerkiksi suomalai- sessa kansanmusiikissa on monia tekijöitä ja yhtyeitä, jotka voisi si- joittaa luontevasti maailmanmusii- kin ryhmään.

Toisaalta myös yksittäiset kap- paleet voivat olla edustavuudel- taan hyvinkin erilaisia. Esimerkik- si Mahlerin viides sinfonia edus- taa kestävänä ja jo arvonsa osoitta- neena mestariteoksena sekä itseään erityisesti että klassista musiikkia yleisemmin (ja vieläpä ammatti- väen keskuudessa sitä legitiimeim- millään). Sen sijaan populaarimu- siikin kulutuskierto on niin no- peaa, että jokin Britney Spearsin Oops I Did It Again vuodelta 2000 on ollut haastattelujen aikana jo

vanha kappale ja kirjan ilmestyes- sä suorastaan musiikillista esihisto- riaa. Mikä on sen edustavuus popu- laarimusiikin esimerkkinä?

Entä Vivaldin Neljä vuoden- aikaa? Suuren yleisön silmissä se voi edustaa legitiimiä taidemusiik- kia mutta osalle perehtyneempiä kuulijoita mukautumista kansan- omaiseen ja populaariin, epälegitii- miin makuun. Mutta voiko toisaalta asiantuntija, joka ikään kuin syvem- män asteen tietoudellaan toteaakin sen mestariteokseksi, ilmentää sen avulla kuitenkin makunsa legitii- miyttä? Entä Philip Glassin ooppe- ra Einstein on the Beach? Onko se to- dellakaan edustava esimerkki ”mo- dernista taidemusiikista”, jollaisek- si se on tutkimuksessa määritelty?

Pikemminkin siitä pitäminen saat- taa merkitä nimenomaan tietois- ta pesäeroa varsinaiseen ”moder- niin taidemusiikkiin” (Lutoslaws- ki, Xenakis, Boulez, Saariaho, Lind- berg jne.).

Tämänkaltaiset esimerkit ovat tietysti yksittäistapauksia, jotka ei- vät ehkä ole olennaisia kokonais- kuvan rakentumisessa. Tätä ko- konaiskuvaa tutkimus piirtää tar- koin, syvin vedoin. Tutkimuksen mukaan ”musiikki on nykypäivän Suomessa kulttuuristen eronteko- jen näkökulmasta keskeisin kult- tuurin alue”. Tutkimuksessa klassi- sen musiikin ja populaarimusiikin välille piirtyy selkeä rajalinja.

Tutkimuksessa tuodaan myös esiin ajatus maun ”kaikkiruokai- suudesta”. Tässä suhteessa olisi ollut jännittävää saada mukaan ajallinen ulottuvuus, sillä ainakin sormitun- tumalta voisi väittää, että erilaisten kuuntelutottumusten sekoittumi- nen on suunta, johon ollaan etene- mässä, ei ehkä niin, että kaikki alka- vat kuunnella klassista musiikkia,

mutta niin, että korkeasti koulute- tut avaavat tottumuksiaan aiempaa laajemmalle. Tällaisen maun muu- toksen todentamista varten tar- vitaan kuitenkin kokonaan uutta tutkimusta.

Suomalainen maku paljastaa monissa suhteissa yllättävänkin tiukan yhteyden maun ja tietyn so- siaalisen taustan välillä. Tietyt le- gitiimit maut määrittyvät vahvas- ti sosiaalisten hahmotusten kaut- ta. Tutkimus ei siis vain saavuta jotain lopputulosta vaan lopputu- loksen, joka todella merkitsee jo- tain ja kertoo paljon ympäröiväs- tä todellisuudestamme.

Kirjoittaja on filosofian maisteri ja vapaa musiikkikirjoittaja, joka on jul- kaissut useita teoksia suomalaisesta musiikista.

Opintie yläluokkaan – tulkintaa luokkaretkeilyn ja eliittien historiasta

Ville Okkonen

Laura Kolbe: Yläluokka. Olemisen sietämätön vaikeus. Kirjapaja 2014.

Suomalainen hyvinvointiyhteis- kunta on tienhaarassa. Toisaalta arvo- ja asennetutkimuksissa poh- joismaista mallia kannatetaan, toi- saalta kansantulo jakautuu entistä epätasaisemmin. Kirjassaan Ylä- luokka. Olemisen sietämätön vai- keus professori Laura Kolbe analy- soi luokkayhteiskunnan ja eliittien paluuta. Hänelle eliitti kuvaa laa- jemmin suomalaista yhteiskuntaa ja niin kutsuttujen perinteisten ins-

(2)

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 2 / 2 0 1 5

55

tituutioiden muutosta. Perusteena

kirjan kirjoittamiselle on ollut tar- ve ”ymmärtää ja avata sosiaalisen todellisuuden moninaisuutta ja ai- kakerrostumia”, mihin historian- tutkijan työ antaa hyvän pohjan.

Teos on esseistinen, mutta sii- nä hahmotellaan kokonaisnäke- mystä. Laveaksi se väistämättä jää, mutta subjektiivisista kokemuksis- ta muodostuu särmää ja elämän- makua. Välillä historiantutkijan ote on harkitseva ja empaattinen, välillä turhankin tuomaroiva. Kun kirja on myös autobiografinen, aate värittää paikoin analyysiä. Se ei ole tyylin kannalta synti. Vaikka kir- jassa ei ole lähdeviitteitä tai -luet- teloa, tutkimuskirjallisuus ja läh- teet on kuitenkin kirjattu tekstiin.

Kolbe analysoi asiantuntevasti ja kirkkaasti pohjoismaisen yhteis- kuntamallin dynaamisuutta. So- siaali- ja koulutuspoliittiset inno- vaatiot sekä satsaukset kansalaisten hyvinvointiin kumosivat perintei- sen luokkayhteiskunnan rakentei- ta ja arvoja. Sivistysjärjestelmän kokonaisuudistus raivasi työväen- luokalle väyliä yhteiskunnan joh- totehtäviin ja ravisteli valtionhal- linnon porvarillista hegemoniaa.

1990-luvun laman jälkeen syntyi uutta, kilpailukyky-Suomen eliit- tiä, ja jälleen 2010-luvulla verotie- dot kertovat uusista menestyjistä.

Kolbe kysyy ajankohtaan näh- den kiusallisesti, miksi uusi suo- malainen eliitti suhtautuu ”isän- maahan niin kriittisesti”? Yhteis- kunnallista keskustelua seuraava lukija muistaa, että marraskuus- sa 2014 eräs yrittäjä haki media- julkisuutta siirtämällä yrityksen- sä ”menetetystä” ja ”eritasoisten demaripuolueiden” hallitsemasta Suomesta Viroon. Kyseinen akti- visti istuu sulavasti ryhmään, joka

on ”vapauttanut itsensä moraalis- ta, paikallisesta vastuusta ja velvol- lisuuksista”. Täysin päinvastaisia- kin esimerkkejä on, kuten kuului- sat supercelliläiset. ”Me ollaan saa- tu paljon apua yhteiskunnalta, ja nyt on meidän vuoro maksaa ta- kaisin”, totesi toimitusjohtaja Ilk- ka Paananen Helsingin Sanomien haastattelussa.

Kirjassa pohditaan myös Suo- men valtiollisen kehityksen pe- rimmäisiä kysymyksiä. Kolben mielestä kuningaskunta olisi ollut

”aikaansa vasten luonteva ratkaisu”.

Väite on erikoinen, koska eduskun- ta oli julistautunut marraskuussa 1917 korkeimman vallan haltijak- si. Lisäksi Kolbe kysyy, olisiko ku- ningastie tarjonnut ”maan poliitti- seen elämään kaivattua lujuutta ja jatkuvuutta?” Vastaus jää epäsel- väksi, mutta ”moni asia olisi toisin”.

Kirja osallistuu keskusteluun itsenäisen tasavallan valtasuhde- järjestelmän kehittymisestä. Kol- ben mukaan vuoden 1918 ”maa- perästä kasvoi parlamentarismi”, kun taas Antero Jyränki kuvaa tut- kimuksessaan Kansa kahtia, hen- ki halpaa. Oikeus sisällissodan Suo- messa? (2014), että ”[p]arlamenta- rismin periaate, joka oli kapeah- kona otettu perustuslakiin juuri ennen sisällissodan alkamista, jäi sivuraiteelle”. Palautuuko risti- riita parlamentarismin määritel- mään? Lopputuloksena oli kuiten- kin puoliparlamentaarinen vallan- jako järjestelmä, jossa tasavallan presidentistä tuli valtaoikeuksil- laan monarkin vastike. Kolben val- lanjako-opillinen näkemys tulee esille väitteessä, että maa ”voi toi- mia ilman poliitikkoja ja puoluei- ta, mutta jos hallinto vaikenee, sil- loin ollaan vaikeuksissa”. Se on yh- tä oikeutettu kuin vastakkainenkin

näkemys, joskin yhtä aatteellinen.

Kolben Karl Marx -luenta on pinnallinen, tuomitseva ja kau- nainen: hänen mukaansa Marx

”istutti meihin porvarikammon”.

Tosi asias sa porvarien pelottelu oli keksitty jo Ranskassa. Mikäli

”porvarikammo” ensinnäkään asi- anmukaisesti määrittelee Marxin kirjoitusten vaikutusta, niitä ei pi- täisi tarkastella olosuhteista irral- laan.

Kolbe on vahvimmillaan ana- lysoidessaan toisen maailmanso- dan jälkeistä meritokratian voit- tokulkua. Sosiaaliseen kiertoon avautui uudenlaisia mahdollisuuk- sia – myös alaspäin. Meritokratian voima murskasi perinteitä ja he- gemonioita. Pikkuhiljaa kumou- tui myös säätyvallan henkinen il- mapiiri. Niin kutsuttu perinteinen yhteiskuntajärjestys ja porvarilli- nen hegemonia virkakoneistossa kyseenalaistuivat. Yhteiskuntajär- jestelmä säilyi, vaikka ei kaikkien katsannossa. Yhteiskuntajärjestys oli myös poliittinen iskulause, jolla padottiin vaikkapa kunnallista yh- tenäiskoulujärjestelmää.

Vaikka Kolbe kuvaa suuria yh- teiskunnallisia murroksia, subjek- tit sivuutetaan tärkeissä kohdis- sa. Vain harvoille suodaan ansioi- ta kehityskuluista. Välillä tarkastel- laan porvarillisia arvoja, hyveitä ja moraalia, mutta ilman selkeitä his- toriallisia kiinnekohtia.

Kirjassa on oivalluksia, joiden kehittelyä jää kaipaamaan. Erityi- sen mielenkiintoinen on pohdin- ta itsenäisyysjuhlaperinteistä Suo- messa ja Yhdysvalloissa, jossa Kol- be siteeraa suurlähettiläs Bruce Oreckia. Hänen mukaan heinä- kuun neljäs päivä merkitsee Yh- dysvalloissa unelmanjanoista in- dividualismia ja antaumuksellista

(3)

56

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 2 / 2 0 1 5

rentoutta. Toista se on Suomessa.

Kolbe kirjoittaa taitavasti ja asiantuntevasti niistä yhteiskun- nan menetelmistä, joilla se kiit- tää kansalaisia erilaisista ansiois- ta. Menestyksen palkitseminen kertoo sekä eliiteistä, kansalaishy- veiden määrittelijöistä, politiikan trendistä että yhteiskunnallisesta arvomaailmasta. Palkitseminen voi olla suoraa tai epäsuoraa. Merito- kratian ihanteisiin taas kuuluu, et- tä pätevyys ratkaisee hyvä veli -ver- kostojen sijaan.

Huomiot kotitaustan ja erilais- ten sosiaalisten väylien merkityk- sestä eliittihistoriassa kertovat, että Kolbe on mukavuusalueellaan. Toi- saalta vanhemmilta ja muilta sosi- aalisilta yhdyshenkilöiltä perityn eliittiaseman ja omien henkilökoh- taisten valintojen sekä ansioi den suhde on niin moniulotteinen, et- tä analyysi jää ohueksi. Tästä syystä Kolbe ei myöskään suoraan vastaa, toteutuuko meritokratian ihanne.

Summa summarum, kirja on tyy- likkäästi kirjoitettu Kolben totuus.

Kirjoittaja on valtiotieteiden maisteri ja kasvatustieteen maisteri sekä tekee väitöskirjaa Turun yliopiston poliitti- sen historian oppiaineessa

Naisten akateemista uraa edistämässä

H. K. Riikonen Maritta Pohls: Korkeasti koulutetut naiset. Suomen Akateemisten Naisten Liiton historia. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2013.

Suomalaisten naisten tie akateemi- siin tutkintoihin ja tutkintoa edel-

lyttäviin tehtäviin yhteiskunnan eri sektoreilla käy havainnollisesti ilmi, kun lukee Maritta Pohlsin kir- joittamaa esitystä Suomen Akatee- misten Naisten Liiton (SANL) vai- heista. Liitossa ja sen alaosastoissa on toiminut jäseninä tai tilaisuuk- sien esiintyjinä lukuisista muista- kin yhteyksistä tunnettuja naisia presidentti Tarja Halosta ja YK:n apulaispääsihteeriä Helvi Sipilää myöten. Historiateoksesta ilme- nee myös, miten liitossa toimineet naiset ovat olleet aktiivisia monella muullakin alalla, politiikassa, kou- lulaitoksessa ja tieteessä; samoin he ovat usein olleet muidenkin seuro- jen ja järjestöjen aktiivisia toimijoi- ta. Eivätkä he ole unohtaneet har- rastuksiakaan, sattuvasti teoksen kannessa on kuva professori Eeva Jalavistosta soittamassa huilua.

Pohls aloittaa esityksensä kan- sainvälisen akateemisten naisten liiton perustamis- ja alkuvaiheista.

Liiton vuonna 1920 Lontoossa pi- tämän kokouksen aikana kaupun- gissa oli suomalainen lehtori Carin Rosenius, joka seuraavana vuonna ehdotti vastaavan yhdistyksen pe- rustamista Suomeen. Roseniuk- sen ohella Pohls kuvaa SANL:n al- kuvuosien aktiivisia toimijoita ja samalla suomalaisen naisliikkeen johtohahmoja, joita on usein esitel- ty ja kunnioitettu esikuvina. Heitä ovat etenkin Emma Irene Åström, Jenny af Forselles, Alma Söder- hjelm, Tekla Hultin ja Kaino W.

Oksanen. Alojensa ”ensimmäisiä”

on teoksessa mainittu useita. Esi- merkiksi Alma Söderhjelm oli en- simmäinen nainen dosenttina ja professorina, Elsa Ryti, president- ti Risto Rytin sisar, oli akateemis- ten väitöstilaisuuksien ensimmäi- nen naispuolinen vastaväittäjä, en- simmäinen teologian tohtorin tut-

kinnon suorittanut nainen oli Eira Paunu ja Ritva Hyöky oli ensim- mäinen nainen hovioikeuden pre- sidenttinä.

Monet SANL:n keskeiset toi- mijat ovat olleet tärkeä osa suoma- laista tieteenhistoriaa, kuten kan- sanrunoudentutkija Elsa Enäjärvi- Haavio, kirjallisuudentutkija Irma Rantavaara, historiantutkijat Aira Kemiläinen ja Lolo Krusius-Ah- renberg sekä lääketieteen eri alo- jen edustajat Laimi Leidenius, Hil- ja Teräskeli ja Eeva Jalavisto. His- toriansa aikana SANL:llä on ollut vahva yhteys Helsingin yliopis- toon. Viimeinen SANL:n puheen- johtaja, jolla oli kiinteä yhteys Hel- singin yliopistoon, oli professori Eeva Jalavisto (pj. 1956–63), mut- ta hänenkin jälkeensä liitossa ja sen osastoissa on toiminut yliopistovä- keä, kuten liiton puheenjohtajana vuosituhannen vaihteessa toiminut Oulun yliopiston emeritaprofesso- ri Anja Tiilikainen, Vantaan Aka- teemisten Naisten puheenjohtaja Raija Sollamo ja Helsingin Akatee- misten Naisten puheenjohtaja Au- ra Korppi-Tommola.

Teoksessa, jossa on mukana se- kä suomen- että ruotsinkielisten osastojen toiminta, on aiheellises- ti kiinnitetty paljon huomiota Suo- men akateemisten naisten kansain- välisiin yhteyksiin. Niihin on ollut hyvät edellytykset jo pelkästään naisten kielitaidon perusteella (jä- senistössä on ollut paljon kielen- opettajia). Monet järjestön johta- vista toimijoista ovat olleet myös kansainvälisesti verkostoitunei- ta. Tämä on ilmennyt paitsi kong- ressitapaamisina myös monina ys- tävyyssuhteina ja kodeissa tapah- tuneina vierailuina. Paikallisosas- toissa ei tästä kansainvälisyydestä ole kuitenkaan välttämättä välitet-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

koskemattomana valkoisessa leningissään, objektia joka janosi tulkintaa tai jos ei sitä niin ainakin sellaista täyttymystä, jonka ihailevan ihmisen katse suo, niin kuin taulu

Jo kirjan nimen avainsanat syntyperä, miekka ja raha tuovat mieleen ensisijassa aatelin, ja eliittien tarkastelu painottuukin kirjassa erityisesti aateliin, vaikka myös porvareita

Toisaalta kriisit voivat aiheuttaa sekä eliittien välisiä konflikteja että muutoksia eliittien kokoonpanoissa ja

jen ja teknologian kehittämisen näkökulmasta voidaan väittää, että rakennerahasto-ohjelmien tehokkuus ja vaikuttavuus suhteessa teknologian kehittämiseen

Jäi'jestelmä on ]ainanottajalle monessa suhteessa edull].nen. Hän voi aina saada lajnan, hän saa sen samoin ehdoin, ottipa hän suu- ren tai pienen lainai]; hänellä

päivätähystyksen ja aluksen pintamaalitutkan suu r i n ulottuvuus, mikä on n 40 km. Tällöinkin voidaan väittää, että klassillisin mene- telmin suoritettu

tailtaessa löytyy sekä alueellisia eroja että aukkoja etenkin pienempien kielten kohdal- ta — merkitseekö tämä, että kantasuomen käsitteestäkin olisi luovuttava ja

Säädyn merkitys näkyy vahvana myös Jessica Parland-von Essenin väitöskirjaan pohjautu- vassa teoksessa Behagets betydelser: Döttrarnas edukation i det sena 1700-talets