• Ei tuloksia

Siksi uusi kulttuuripolitiikan julkaisu

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Siksi uusi kulttuuripolitiikan julkaisu"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

4 | Kulttuuripolitiikan tutkimuksen vuosikirja 2015

Miikka Pyykkönen

Tervetuloa ensimmäisen Kulttuuripolitiikan tutkimuksen vuosikirjan pariin. Kyse on Kulttuuripolitiikan tutkimuksen seuran julkaisemasta vertaisarvioidusta julkaisusta. Nimensä mukaisesti vuosikirja ilmestyy kerran vuodessa, vähän ennen seuran vuosittain järjestämiä Kulttuuri­

politiikan tutkimuksen päiviä.

Vuosikirjan julkaiseminen päätettiin aloittaa toisten tutkimuspäi­

vien jälkeen. Julkaisutoiminnan aloittamiseen innoittivat seuraa monet asiat, erityisesti päivillä pidetyt korkeatasoiset esitelmät ja seuran jäse­

niä yhdistävä pyrkimys kulttuuripolitiikan alan ajankohtaisen kotimai­

sen tutkimuksen julkaisemiseen.

Vuosikirjan artikkelit koostuvatkin pääsääntöisesti edellisen vuoden parhaista esityksistä, jotka valitaan toimituksen ja järjestäjien yhteis­

työnä. Tämän lisäksi otamme toki vastaan uusia tarjouksia tieteellisistä ja tutkimusta käsittelevistä teksteistä. Pääpaino vuosikirjan sisällössä on ja tulee olemaan tutkimusartikkeleissa, mutta julkaisemme joka nume­

rossa myös muuntyyppisiä tekstejä, kuten tämän ensimmäisen nume­

rommekin sisällöstä voi nähdä. Julkaisuun ovat tervetulleita kirjoitta­

maan kaikki kulttuuripolitiikan alan tutkijoiksi itsensä mieltävät, mutta myös muut kulttuuri­ ja taidealan toimijat. Vuosikirja saa ISSN­tun­

nuksen ensimmäisen numeron ilmestyttyä. Tämän jälkeen vuosikirjas­

sa ilmestyville kirjoituksille haetaan Tieteellisten seurain valtuuskun­

nan (TSV) vertaisarviointitunnus, joka toimii kotimaisena julkaisujen laadun takeena.

Moni varmasti miettii, miksi uusi julkaisu nyt, kun yhteiskuntatietei­

den ja humanististen tieteiden aloilla on jo olemassa suomalaisia, kult­

tuuria eri tavoin käsitteleviä julkaisuja. Lisäksi tieteellisen julkaisemisen kilpailunäkymät ovat jatkuvasti muuttuneet ankarammiksi esimerkiksi luokittelujen, teknologisoitumisen ja julkaisujen tuen muutosten – osin muuttumattomuudenkin – myötä. Nämä seikat mielessä pitäen olemme kuitenkin myös tietoisia siitä, että Suomessa ei ole säännöllisesti ilmes­

tyvää julkaisukanavaa kulttuuripolitiikan ajankohtaisille tutkimusar­

tikkeleille. Lisäksi olemme havainneet olevan selkeää tilausta avoimesti

SikSi uuSi kulttuuripolitiikan julkaiSu

Pääkirjoitus

(2)

Kulttuuripolitiikan tutkimuksen vuosikirja 2015 | 5 saatavissa olevalle vertaisarvioidulle julkaisulle, joka ei ainoastaan tar­

joa julkaisukanavaa alan kasvavalle tutkijajoukolle, vaan myös saattaa tutkijat ja alan ammattilaiset keskustelemaan ja toimimaan yhdessä.

Katsomme, että tarve uuden julkaisun aloittamiselle ei ole pelkästään tieteellinen tai tieteensisäinen. Myös kulttuuripolitiikan kentän jatku­

vat, ehkä tihenevätkin muutokset kannustavat tutkimusjulkaisemiseen.

Kuten monista suomalaisista uraauurtavista tutkimuksista olemme saa­

neet lukea, on suomalainen kulttuuripolitiikka kulkenut pitkän matkan kansallisvaltion rakennusaineksesta sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kautta markkinavetoisempaan suuntaan. Kehitys ei suinkaan ole pysäh­

tynyt, eikä toisaalta mikään vaihe ole täysin pyyhkinyt edellistä tieltään.

”Kulttuurin markkinataloudellistuminen” esimerkiksi elää uutta vaihet­

taan kulttuuriyrittäjyyden ja luovan talouden tukemisen kautta, mutta sille etsitään myös taiteen ja kulttuurin aloilla jatkuvasti luovia vaih­

toehtoja esimerkiksi osuuskuntatoiminnan kautta. Lisäksi nykyisessä

”hyvinvointia kulttuurista” ­toiminnassa on nähtävissä selvä jatkumo 1970­ ja 1980­lukujen kulttuuridemokratia­ajatteluun ja ­toimintaan.

Samalla myös itse taiteen ja kulttuurin muodot, tyylit ja tekemisen tavat ovat sekoittuneet ja moninaistuneet entisestään: kulttuuriperintö­

toimintaa tehdään kokeilevan käsitetaiteen keinoin ja taiteilijat ottavat mitä moninaisimmilla tavoilla yhteiskunnallisesti kantaa taiteensa kaut­

ta ilman, että se kytkeytyisi selkeästi johonkin poliittiseen aatteeseen.

Poliittisten ja sosiaalisten erojen käsittelemisen lisäksi taiteen ja kulttuu­

rin kentällä keskustellaan ja työstetään jatkuvasti enemmän sukupuoli­

sia, seksuaalisia ja etnisiä eroja.

Digitalisoituminen, teknologisoituminen ja mobiilistuminen ovat yhteiskunnallisten muutosten lisäksi muuttaneet taiteilijoiden työtä tuoden uusia mahdollisuuksia (esim. taiteen levittäminen ja markkinoi­

minen) ja haasteita (esim. tekijänoikeuskysymykset). Samalla työmark­

kinoiden rakennemuutokset ovat muuttaneet kentän työoloja entistä epävarmemmiksi ja pienentäneet taiteilijoiden tuloja.

Nämä monet ja moninaiset yhteiskunta­ ja kulttuurielämän tekijät puoltavat suomalaisen kulttuuripolitiikan tutkimuksen tarvetta. Jotta tutkimus saisi huomiota ja kohtaisi relevantin yleisönsä tarvitaan uusia, helposti saavutettavia julkaisukanavia. Toivomme, että Kulttuuripolitii- kan tutkimuksen vuosikirja kehittyy ja vakiintuu tällaiseksi.

Miikka Pyykkönen, päätoimittaja

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kulttuurin julkisen hallin- noinnin juuret ovat paljolti kansallisen kulttuurin edistä- mistarpeissa, mutta tällä vuosi- tuhannella kulttuuripolitiikan ylikansalliset

On huomioitava, että kulttuurin ja kulttuuripolitiikan merkitystä muilla hallinnon aloilla on nostanut myös arvostuksen kasvu, joka on liittynyt talouden ja työelämän sekä

Kulttuuripolitiikan painopiste on siirty- nyt toiminnan suuntaan; osallistuminen, osallisuus ja kulttuurin saavutettavuus ovat esillä.. Samoin keskiössä ovat

Ossi Naukkarisen (2009b: 147) mukaan taiteellis- tamiselle on tyypillistä ajattelutapa, jossa koroste- taan taiteen välillisiä hyötyjä. Esimerkiksi yritys- tai

Jos taas uuden talouden katso- taan merkitsevän ensisijaisesti työn tuottavuus- kasvun kiihtymistä, ei Suomi tässä mielessä ole uusi talous.. Tosin uuden talouden

Vienti- vetoiselle kasvulle ei ole ollut käytännön vaih- toehtoja, mutta on selvää, että ero avoimen sektorin ja suljetun sektorin välillä on päässyt

Beech katsoo yllä mainituissa keskuste- luissa muodostuvan merkittävän, mutta lyhyt- kestoisen trans-atlanttisen konsensuksen, joka ensi kertaa pyrkii erottamaan taiteen ja

Tällainen johtaja tiedostaa, että kaikki ihmisen pyrkimykset ja ponnistelut - myös työ - ovat vain pieni osa elämän suuressa, hauraassa ja rikkaassa